Ducati 821?

Raderad medlem 51742

Guest
När jag läste ditt inlägg första gången så tänkte jag, logiskt. Nu andra eller tredje gången inser jag att en tankmätare inte gör nån som helst skillnad.
Ponera att du har en 17,5 liters tank och att du kan köra 25 mil på en tank utan att tanklampan tänds. När trippen når 20 mil kommer du fram till det avstängda bergspasset. Det innebär en omväg på 7 mil.
Vad är skillnaden om du har en tankmätare som berättar att du har 5 mil kvar i tanken? Kommer du längre?
Håller med dig om att det är praktiskt men det handlar bara om mindset.

Jag tror vi menar ungefär samma sak. Givetvis hjälper tankmätaren mig inte när jag väl kommer till det där avstängda bergspasset, men det kan vara en hjälp att kunna ha lite koll på om jag behöver passa på att tanka på den där bensinmacken jag passerade några mil tidigare, för att inte försätta mig i en situation där jag riskerar få slut på bränsle på fel ställe. Detta gäller då framför allt på en hoj där jag inte känner till räckvidden. På min egen hoj där jag känner till räckvidden utgår jag alltid från trippmätaren för att avgöra när jag skall tanka, även om jag har tankmätare. Kan nog därför hålla med om att tankmätaren spelar mindre roll i praktiken när man väl är kompis med sin hoj, förutsatt att man inte glömt nollställa trippmätaren eller nollställt den vid fel tillfälle genom att koppla ur batteriet ;-)

Liknande resonemang gäller för övrigt även med växelindikator. På en hoj man känner väl har den mindre betydelse än på en hoj man inte är van vid.

Gällande 821 vs. 1200 så var jag i exakt samma situation men efter ett antal recensioner på youtube (MCN, Bike World, Australian Motorcycle Magazine, m.fl) så bestämde jag mig för att 821:an gav mig allt jag ville ha, en 1200 är bara tyngre och kraftfull.
Enl. många recensenter var den mer tröghanterad, nåt jag inte var intresserad av. Visst, display, enkelsving och mer power är attraktivt men för mig kunde detta inte motivera prisskillnaden. Skulle jag gått för 1200:an skulle inget annat än "S" gälla vilket spädde på skillnaden. :huvet

Känns som att jag skulle vilja provköra 821:an igen och ge den en andra chans. Jag var nog lite för färgad av upplevelsen från S 1000 R när jag provkörde senast. Tror jag slänger in ett wild card och åker och provkör nya BMW R 1200 R också :)
 
Last edited by a moderator:

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag har en Hypermotard med 821 motor och Termignoni-system och Ducati Performance Up-map. Riktigt rolig hoj med underbar motorkaraktär.
Jag provkörde den nere hos Panta i Alingsås då original. Fick ingen aha upplevelse då utan mer att den kändes rätt trög och livlös. MEN med helsystem och up-map blev det en jäkla skillnad. Ångrar inte köpet en sekund!

Lyssna och se själva. :crash
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Man blir väl lite bortskämd i Skåne med en bensinmack bakom varje hörn, men bränsleekonomi på en motorcykel är det sista jag skulle tänka på.
Det är ingen brist på bensinmackar här i tjockhult heller. och med 12.4liters tank till den gamla 1100'a spisen blir det rätt ofta besök hos en :D

Om man inte har en enda mack på runt 20 mil (17,5 l tank) så skall man inte köpa en Monster, då ska man ha valfri Adventurehoj och hållare för bössan...
Monster 821 köper man inte för det praktiska, den är kul och snygg, punkt slut.
Om man nu bor mitt i tjockhult och använder monstret till 90% för att pendla till jobbet och onsdagskörningar. Men vill ta den någon vecka ut vischan där den för första gången kommer gå i ett betydligt lugnare långfärdstempo, måste man då ha råd med ytterligare en MC och absolut inte ställa några krav och önskemål på den hoj man råkat vara kär i?


För övrigt har du fel, Monster 821'an är ful i jämförelse med resten utav monster utbudet, sådeså :arsele
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så har jag då provkört mitt wildcard BMW R 1200 R. Vansinnigt kompetent maskin. Grym komfort, underbar boxermotor, all avancerad teknik man någonsin kan önska sig, billig försäkring, ja kort sagt perfekt!

Enda problemet, den var alldeles FÖR perfekt, ja närmast inställsam. Inser vid en jämförelse mellan mina två BMW-kandidater att jag föredrar S 1000 R och dess sätt att vara perfekt på ett mer aggressivt sätt.

Samtidigt inser jag att mer och mer att jag gillar Ducati Monster 821 för dess sätt att vara helt annorlunda och inte inställsam över huvud taget. Den snarare säger: "håll käften och tro inte att jag tänker dansa efter din pipa. Ge mig lite kärlek först och försök kör mig som jag skall köras istället så får vi se om jag är på humör sen".

Svårt val det här. Egentligen vet jag ju precis vad jag letar efter. En hoj med motor från Yamaha MT-09, men utan dess svagheter, som har chassi/fjädring med skärpan från S 1000 R och som har modern traction control osv. Seriös handlare/verkstad och någorlunda överkomlig försäkring är också viktigt. Frågan är vilken kompromiss jag landar i :va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollade lite priser nu på försäkring

Svedea var helt plötsligt 3000:- billigare än Bilsport & MC per år, skumt. När jag kollade i förra veckan så var det tvärtom...

Dock när jag väljer modell istället för att knappa in ett regnr så blir det 1000:- billigare på Bilsport & MC än på Svedea...

Hmmm

Hade min varit 3000 billigare hade den varit gratis :rofl
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Monster :kär :kär :kär
För att göra en lång historia kort, jag tror inte att jag någonsin kommer byta från Ducati, karaktären, själen och känslan. Har aldrig upplevt nåt liknande :tummenupp

IMGP0197.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mycket snack om volym på tanken och räckvidd i den här tråden. Köpte nyligen en S4RS utan att läsa på särskilt mycket om något av delarna. Blev lite överraskad hur lite tanken rymde när jag fyllde upp den och hur tidigt varningslampan för låg bränslenivå tänds. Har mest blivit 10 mils turer än så länge så jag har inte bildat mig någon uppfattning om räckvidden. Blir det stabilt väder framöver blir det en längre runda. Oroar mig inte nämnvärt för räckvidden direkt. Det finns fortfarande gott om bensinstationer och pumpar utspritt där jag ämnar att använda hojen.

Jag är supernöjd med inköpet. Lagom avvägning mellan sportighet och bekvämlighet. Har inte provkört de nyare modellerna men jag tvivla inte på att det gäller även dem. Jag ville ha det klassiska utseendet. Annars hade jag nog tittat på en nyare modell.

Bara köp :tummenupp
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Monster :kär :kär :kär
För att göra en lång historia kort, jag tror inte att jag någonsin kommer byta från Ducati, karaktären, själen och känslan. Har aldrig upplevt nåt liknande :tummenupp

View attachment 422034

Jo karaktär har de, min nuvarande är lite bångstyrig och vild. Men jag har nog aldrig varit med om en hoj som svarar så snabbt i kurvor som denna och det är en 99:a. Dock så kommer det nog bli ett köp nästa vecka nu när jag sugit på karamellen ett tag. Man lever bara en gång. :banana
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Då har man varit o provkört en Monster 821 samt en Hyperstrada.

Monster, vilken hoj. :kär :kär :kär :kär :kär :kär

De ska räkna på inbyte, risk för köp nästa vecka!! :p
 

Raderad medlem 51742

Guest
Då har man varit o provkört en Monster 821 samt en Hyperstrada.

Monster, vilken hoj. :kär :kär :kär :kär :kär :kär

De ska räkna på inbyte, risk för köp nästa vecka!! :p

Nu blir jag nyfiken! Hur upplevde du motorkaraktär/prestanda och chassi/fjädring?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Nu blir jag nyfiken! Hur upplevde du motorkaraktär/prestanda och chassi/fjädring?

Cykeln var lättstyrd, kändes stabil och balanserad.

Motorn var riktigt go, jag föredrog touringläget. Alla hästar igång men lite mer "lugn" än på sportläget.
Ska man köra riktigt lugnt räckte urban gott o väl men begränsades till 75 hk vilket märktes mest på toppen.

Motorn på hyperstradan var ungefär samma. Jag föredrog sittställningen (relativt upprätt) på Monstret då man satt lite lägre (jag är bara 1.74), man hade mer "kontakt" med Monstret.

Den är lätt, kändes lite som en moped jämfört med min ST2.

Nu vet jag inte om en repa fram och tillbaka på Biscayas "provrepa" kan göra min beskrivning mer detaljerad än så men en provkörning är helt klart att rekommendera.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Cykeln var lättstyrd, kändes stabil och balanserad.

Motorn var riktigt go, jag föredrog touringläget. Alla hästar igång men lite mer "lugn" än på sportläget.
Ska man köra riktigt lugnt räckte urban gott o väl men begränsades till 75 hk vilket märktes mest på toppen.

Motorn på hyperstradan var ungefär samma. Jag föredrog sittställningen (relativt upprätt) på Monstret då man satt lite lägre (jag är bara 1.74), man hade mer "kontakt" med Monstret.

Den är lätt, kändes lite som en moped jämfört med min ST2.

Nu vet jag inte om en repa fram och tillbaka på Biscayas "provrepa" kan göra min beskrivning mer detaljerad än så men en provkörning är helt klart att rekommendera.

Jo, jag provkörde ju också 821:an, så var mest nyfiken på hur en annan person som redan idag kör Ducati upplevde hojen. Jag var ju själv också lite färgad av att ha kört S 1000 R precis innan. Själv tog jag en lite längre provtur Bike - Säve - Kungälv - Bike, men misstänker ändå att jag skulle behöva testa lite mer för att få en mer rättvis bild.

Det jag funderar på är om jag kanske skulle uppleva att 821:an trots allt är för kraftlös i längden och att den kanske inte är ett så särskilt stort lyft mot min nuvarande när det gäller chassi/fjädring, dvs hur lättsvängd och stabil den känns på kurviga vägar med ibland dålig vägbeläggning.
 
Last edited by a moderator:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jo, jag provkörde ju också 821:an, så var mest nyfiken på hur en annan person som redan idag kör Ducati upplevde hojen. Jag var ju själv också lite färgad av att ha kört S 1000 R precis innan. Själv tog jag en lite längre provtur Bike - Säve - Kungälv - Bike, men misstänker ändå att jag skulle behöva testa lite mer för att få en mer rättvis bild.

Det jag funderar på är om jag kanske skulle uppleva att 821:an trots allt är för kraftlös i längden och att den kanske inte är ett så särskilt stort lyft mot min nuvarande när det gäller chassi/fjädring, dvs hur lättsvängd och stabil den känns på kurviga vägar med ibland dålig vägbeläggning.

Svårt att svara på faktiskt då jag körde så kort bit, jämfört med ST2:an så är det en helt annan hoj och kanske lite det jag letat efter ( jag blev ju kär :kär ). Jag tror den gör jobbet väldigt bra för just mig. :)

Jag gillade körställningen väldigt mycket då jag märkt att alltför framåtlutad körställning får mina axlar och händer att inte må så bra. (Man börjar ju bli gammal)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Imorgon hämtar jag en splajjans ny Ducatista 821 :banana :yoparty :D :tummenupp :rock :fakta

Röd? Är lite sugen på en med men fick initialt så förbannat dåligt inbytespris på min M696. Var det nåt att göra på priset på M821 eller gäller prislistan?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
En Stripe blev det faktiskt.

Jag fick hyffsat bra pris för min ST2:a i inbyte, mer än vad jag trodde så det är väl där rabatten hamnade.

Men nu hinner jag inte sitta här o hänga, kommer bild om nåra timmar (ska åka precis just nu o hämta den)

:banana :rock :D
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top