Doolars BMW R1200RS mysmeck

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nr. 2:
Nästa grej är att renovera bromsoken

Fram då? Nya ok kostar 1700 kr/styck hos Louis.de, och den billigaste renoveringssatsen med både kolvar (kolvlocket har spruckit på flera av de jag har, och locken hittar jag INTE lösa)
Vad är kolvlocken?
1699693080179.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är alltså dessa lock jag menar - jag har förmodligen inte terminologin korrekt:


Dichtungssatz Bremssattel BMW 34112338257.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är alltså dessa lock jag menar - jag har förmodligen inte terminologin korrekt:


View attachment 491818
Har pillat med lite olika bromsok, men "lock" som du beskriver har jag inte råkat ut för. Undrar vilken funtion de har? Plast/stål/alu, skruvade eller snäppta? Kan knappast ha någon funktion för kolvens rörelse ut o in, kanske abs-påverkan när trycket släpper/går på att de dämpar vibrationer i systemet. Intressant.....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har pillat med lite olika bromsok, men "lock" som du beskriver har jag inte råkat ut för. Undrar vilken funtion de har? Plast/stål/alu, skruvade eller snäppta? Kan knappast ha någon funktion för kolvens rörelse ut o in, kanske abs-påverkan när trycket släpper/går på att de dämpar vibrationer i systemet. Intressant.....
Funktionen är för att minska värmeöverföring då insatsen (bättre ord kanske?) är i kompositmaterial istället för metall. Det är vad som står här iaf:

https://patents.google.com/patent/US6729445

Oavsett så är några av insatserna i mina ok spruckna, räknar med att om de går sönder så kan kolven få komma längre ut ur loppet. Dessutom så gillar jag tanken med att minska värmeöverföringen från beläggen till ok och därmed bromsvätska.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bra nyheter:

IMG_6081 - stor.jpeg

Mindre bra nyheter, beställt ett ok i guldfärg, står gold på lådan, men i (den obrutna förpackningen) fanns ett svart ok:

IMG_6077 - stor.jpeg IMG_6079 - stor.jpeg

Så nu har jag avbokat det restade oket och skickar tillbaka detta. Hittade faktiskt renoveringssatsen hos Leebmann24 för hälften av vad ett ok kostar, så nu provar jag det istället, och renoverar mina befintliga ok istället.

Men först fjäderbyte i gaffeln, få se om jag hinner klämma in det i morgon!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Idag blev högra fjäderbenet klart, det är det jävligaste med cartridgen, och nya fjädern är klart stöddigare än den gamla, så det var nätt och jämnt att det gick att komprimera den med mitt egengjorda verktyg. Så jag köpte ett verktyg på rean nu:

ab15a2e40603a3f7c560583949ebae544b9018bb_7224310_Feb152017_1.PNG


I övrigt gick det bra och känns fint med nya tätningar också. Blev inga bilder (kladdigt jobb), men det kommer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blev klar med vänstra benet idag, så nu är båda klara för återmontage. Blev en ordentlig rengöring när jag nu hade chansen:

img_6125-jpeg.492412


Rengjort och klart för ny radialtätning, gissa om jag glömde brickan som ska på innan tätningen... Det var inte kul att dra ut tätningen igen, väl medveten om att risken är stor att jag förstör den och måste köpa en ny. Men det gick bra, den klarade sig.

IMG_6105.jpeg

Körde det gamla knepet med att använda den gamla tätningen som press mot den nya, man skär bort den undre tätningsringen på gamla, så passar den perfekt över den nya. Sen är det bara att pressa i tätningen, jag använder stor hylsa och gummihammare.

IMG_6108.jpeg

img_6109-jpeg.492415


Redo för låsringen (fast inte för det var här jag upptäckte att jag glömt brickan under...):

IMG_6110.jpeg

Ny och gammal fjäder:

img_6118-jpeg.492418


Den här var ganska hjälpsam faktiskt, gick betydligt fortare att hitta rätt luftspalt:

img_6119-jpeg.492419


Fjädern på plats, efter detta är det bara att skruva på toppen, tighta ringen under mot den och sedan skruva ned toppen samt fästa plastlocket för kabeln.

img_6121-jpeg.492420


Nästa jobb är att renovera bromsoken fram. Hoppas väl kunna göra det i nästa vecka!
 

Bifogat

  • IMG_6125.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 202
  • IMG_6109.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 204
  • IMG_6118.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 197
  • IMG_6119.jpeg
    3 MB · Visningar: 203
  • IMG_6121.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 207

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Gick på bromsoken idag, tog loss framoken, ploppade ur kolvarna och tätningsringarna. Och nu ska dom fan bli rena på riktigt!

IMG_6133.jpeg

View attachment IMG_6132.jpeg

Tittade också över nya bromshuvudcylindern, packade om med nytt fett. Allt annat sorterat och rengjort. Det enda jag saknar nu är kopparbrickor till banjoskruvarna.

View attachment IMG_6135.jpeg

Gamla bromshuvudcylindern, allt så ok ut rent visuellt. Men nu blir det en nygammal oavsett!

View attachment IMG_6134.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vet inte varför bilduppladdningen är så skakig helt plötsligt på SH...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då är främre bromsoken rengjorda och ompackade:
IMG_6144.jpeg
IMG_6146.jpeg
Demonterade oket bak för att rengöra bygeln så jag kan återanvända den till mitt nya ok:

IMG_6141.jpeg

Jag har också återmonterat nya bromshuvudcylindern fram.

Har också fått bokat tid för gratisbyte av kardanen senare i december!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
img_6186-jpeg.493023
Går lite trögt pga mycket jobb, men fick på gaffeln idag:



En av gummidamaskerna till bakre bromsoket är slut, så jag har fått beställa en ny.

Men det börjar närma sig, jag vill gärna få ihop hojen i nästa vecka, och förutom damasken väntar jag fortfarande på bakdämparen.
 

Bifogat

  • IMG_6186.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 169

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då är jag lite närmare, min far gick bort här i jul och det blev liksom stopp på det mesta.

Men nu har jag fått på bromsoken och banjoskruvar med nya packningar. Dags att lufta alltså, jag har efter över 30 år som hemmaskruvare köpt mig en vakuumluftare, det ska bli kul att testa!

IMG_6273 - stor.jpeg IMG_6274 - stor.jpeg IMG_6275 - stor.jpeg

Jag inväntar fortfarande min bakdämpare, men förhoppningsvis har jag den nästa vecka, då har nog de 5 cm snö vi har i Malmö smält...
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Då är jag lite närmare, min far gick bort här i jul och det blev liksom stopp på det mesta.

Men nu har jag fått på bromsoken och banjoskruvar med nya packningar. Dags att lufta alltså, jag har efter över 30 år som hemmaskruvare köpt mig en vakuumluftare, det ska bli kul att testa!

View attachment 493855 View attachment 493856 View attachment 493857

Jag inväntar fortfarande min bakdämpare, men förhoppningsvis har jag den nästa vecka, då har nog de 5 cm snö vi har i Malmö smält...
Beklagar farsgubben din
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Då är jag lite närmare, min far gick bort här i jul och det blev liksom stopp på det mesta.

Men nu har jag fått på bromsoken och banjoskruvar med nya packningar. Dags att lufta alltså, jag har efter över 30 år som hemmaskruvare köpt mig en vakuumluftare, det ska bli kul att testa!

View attachment 493855 View attachment 493856 View attachment 493857

Jag inväntar fortfarande min bakdämpare, men förhoppningsvis har jag den nästa vecka, då har nog de 5 cm snö vi har i Malmö smält...
Beklagar förlusten av din farsa.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Då är jag lite närmare, min far gick bort här i jul och det blev liksom stopp på det mesta.

Men nu har jag fått på bromsoken och banjoskruvar med nya packningar. Dags att lufta alltså, jag har efter över 30 år som hemmaskruvare köpt mig en vakuumluftare, det ska bli kul att testa!

View attachment 493855 View attachment 493856 View attachment 493857

Jag inväntar fortfarande min bakdämpare, men förhoppningsvis har jag den nästa vecka, då har nog de 5 cm snö vi har i Malmö smält...
När du luftar bromsar, trycker du tillbaka kolvarna då?
Jag brukar göra så vid byte av bromsvätska.
Träklossar och små tvingar som pressar tillbaka kolvarna i oken.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då är jag lite närmare, min far gick bort här i jul och det blev liksom stopp på det mesta.

Men nu har jag fått på bromsoken och banjoskruvar med nya packningar. Dags att lufta alltså, jag har efter över 30 år som hemmaskruvare köpt mig en vakuumluftare, det ska bli kul att testa!
Beklagar farsan!

Ska bli spännande att höra vad du tycker om vacuumluftare. Jag gillar inte att det brukar läcka in luft genom nipplarnas gängor vilket inte stör funktionen men väl kontrollen på om det kommer luft genom oket eller ej.
Jag föredrar att försiktigt trycksätta bromsvätskebehållaren (enklast genom att koppla in en luftfylld innerslang mot ett bromsvätskebehållarlock modifierat med en vanlig bilventil).
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top