Doolars BMW R1200RS mysmeck

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min hoj har konventionell USD-gaffel, inte telelever. Däremot har den elektronisk gaffel (ESA).

Oljan blir väl rätt trött efter alla värmecykler, brukar vara rätt svart när jag byter. Lätt att glömma hur varmt det blir därinne. Känn på ett gaffelben efter en inspirerad tur... varmt.

Jag har själv inte bytt på denna hoj, och jag kan faktiskt inte hitta i dokumentationen att oljan är bytt, på 10000 mil... Den ska bytas på 3000 mil enligt serviceschema. Jag har som många andra bara ignorerat gaffeloljan, men nu ändrar jag på det.
Då ska du definitivt byta den på max 3000. Oftare vid bankörning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då ska du definitivt byta den på max 3000. Oftare vid bankörning.
Tack för inspel - ja jag har faktiskt inget bra att skylla på för att jag inte gjort det tidigare, jag brukar se till att allt är gjort enligt schema.

Det blir ca 15 kursdagar på storbana per år för mig dessutom.

Dave Moss tycker väl 1500 mil mellan bytena på en gathoj som körs aktivt. Kanske jag lägger in byte av gaffelolja vartannat år/2000 mil. Så jobbigt är det ju inte, kan lägga det på lilla servicen vartannat år.

Nu börjar vi med att byta denna gång iaf. :)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
15 kursdagar? Du måste vara instruktör eller?


Styva 30papp till SMC är ju en skaplig summa annars.

Men OnT: BMW originals olja eller vad köper man till en sådan?
Har förutfattade meningar kring BMW-ägare och dess bokstavstrogenhet kring allt med ett BMW-märke på.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
15 kursdagar? Du måste vara instruktör eller?


Styva 30papp till SMC är ju en skaplig summa annars.

Men OnT: BMW originals olja eller vad köper man till en sådan?
Har förutfattade meningar kring BMW-ägare och dess bokstavstrogenhet kring allt med ett BMW-märke på.
Ja instruktör, det stämmer. Vet dock flera som har ett grovt steg4-missbruk. :)

Jag är inte bokstavstrogen BMW alls, men känner igen det du nämner. Jag är väl lite halvdumsmart och köper märkesolja i rätt viskositet och klassning, oljefilter Mahle (som nog levererar filter till BMW tror jag). Brukar handla från Tyskland eller Oljemagasinet, det sistnämnda blev det denna gång. Har en mycket ogrundad förkärlek till Castrol, ärvt det av farsan, så det lutar oftast ditåt, så även denna gång.

Jag har lite svårt att hitta rätt gaffelolja till hojen, och gaffeloljor är ju lite luriga i viskositetsklassningarna, så det kan bli så att jag köper från BMW, det går åt en liter till båda benen så priset överlever jag nog. Eller Castrol 10w, den vet jag flera som kört i samma gaffel som min med fint resultat.

EDIT: Det blev BMWs gaffelolja, den var på rea hos Bike Trollhättan! :)
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jahupp då var servicen avklarad inklusive byte av olja i gaffeln, vilket var hög tid, detta är oljan från bägge benen:

IMG_5504.jpeg

Inte en tillstymmelse till metallblänk dock, så det är nog ok med det mekaniska därinne.

Var inte särskilt komplicerat, det vänstra benet som innehåller elektroniken var enklast att serva, det högra krävde mina specialverktyg och en kompis. Brickan som jag gjort är i för tunn plåt, det funkade men den böjde sig för mycket, så jag gör en ny i tjockare plåt till nästa gång.

Två stripes uppmätta till rätt längd fick bli mitt "instrument" för rätt nivå i vardera ben:

IMG_5506.jpeg
IMG_5502.jpeg

Som att rapa en bäääbis:

IMG_5500.jpeg

Fräscha ben:

IMG_5503.jpegIMG_5507.jpegIMG_5508.jpegIMG_5505.jpeg

Haynes-manualen stämde fint, jag gjorde några egna lösningar samt några knep från Youtube för att göra det lättare. Det tog mig drygt två timmar att göra båda benen, inte så illa för att vara första gången på denna hoj.

Vanliga servicen gjord plus byte av bromsvätska och byte av slutväxelolja, den såg faktiskt helt ny ut när jag tömde ut den, och inte ett enda spån på magneten på pluggen, det känns ju väldigt bra också.

Nu ska jag byta däck och smörja splines i kardan, sen är jag helt klar med 10000 mila servicen! Redo för Gelleråsen till helgen!
 

Bifogat

  • IMG_5496.jpeg
    IMG_5496.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 35

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Glömde ju att skriva om Motoscan-appen med tillhörande OBD2-läsare, adapterkabel och Android-telefon.

Kort och gott fungerade det utmärkt. Ladda ned appen, betala för Ultimate-version, koppla in dongeln till hojen, koppla telefon och dongel via Bluetooth, klart. Att nollställa service-indikatorn, ställa in den på 10000 km/ett år, tog väl en minut. Klart!

Jag valde att köpa kabel och OBD2-läsare från WGsoft.de, samma företag/person som utvecklat Motoscan. Går nog att köpa billigare, men det kändes enkelt och givet att köpa därifrån, garanterat att grejerna funkar. Så vad kostade kalaset?

Appen: Motoscan Ultimate version: 482 kr
OBD-dongel och kabel: 977 kr ink frakt
En gammal Android-lur som blivit över: 0 kr

Betydligt billigare än GS-911 som dessutom är begränsad i antalet hojar i den minst svindyra versionen. Finns säkert andra fördelar med GS-911, men Motoscan gör allt jag behöver och mer därtill. En GS-911 kostar runt 4000 kr och uppåt.

Mycket nöjd!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte min GS-911 för 1800:- :)

Jo den har ju en massa servicefunktioner som är bra att ha ibland, tex köra ABS-pump vid bromsvätskebyte, testa spjällmotorer, kylfläktar osv osv.

Vill folk ha hjälp med de mer avancerade funktionerna får de pröjsa 300 spänn första gången så tar jag in VIN-numret i programvaran. På så sätt har jag råd att uppgradera till proversion när jag når taket.

Men det är bra att det finns alternativ ffa om man mest vill släcka serviceindikatorn.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köpte min GS-911 för 1800:- :)

Jo den har ju en massa servicefunktioner som är bra att ha ibland, tex köra ABS-pump vid bromsvätskebyte, testa spjällmotorer, kylfläktar osv osv.

Vill folk ha hjälp med de mer avancerade funktionerna får de pröjsa 300 spänn första gången så tar jag in VIN-numret i programvaran. På så sätt har jag råd att uppgradera till proversion när jag når taket.

Men det är bra att det finns alternativ ffa om man mest vill släcka serviceindikatorn.
Alla de grejerna du listar med ABS-pump, spjällmotorer, kylfläkt etc finns även i Motoscan. Jag körde ABS-pumpen nu när jag bytte bromsvätska. Det går fint att programmera TPMS tex, eller som i mitt fall, kolla spänningen i batterierna. Jag har inte hittat något signifikant som skiljer GS-911 och Motoscan faktiskt.

Om man verkligen bara vill släcka servicelampan är Motoscan ännu billigare, för då behöver man inte köpa Ultimate-versionen utan kan nöja sig med "Professional" för 30 Euro.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Idag fortsatte jobbet, skulle byta däck och smörja splines. Men det blev lite mer än så, när jag kollade framhjulslagren så var de hackiga och rullade väldigt trögt. Konstigt tycker jag då de är bytta för två år sedan av JE68. Oavsett, byta lager är givet.

Så himla glad för att jag har tillgång till denna satsen, det var som att dra ut lagret ur tjock majonnässsch:

IMG_5509.jpeg

När jag fått ur det ena lagret, snurrade de båda helt plötsligt helt perfekt!! Lagren har blivit monterade för långt in i navet och därmed pressat innerbanorna mot distansen, vilket skapade detta fel. Och mycket riktigt, distansen är ungefär 2 mm längre än längden mellan botten av båda lagersäten. Och lagren måste inte knackas hela vägen dit.

Nytt lager hade jag på hyllan, är väl lite högre spec än vad som krävs, men det gör ju inget:

IMG_5511.jpeg

Sen monterades först en sidan nästan kloss mot lagersätet, vände på hjulet, petade i distansen och sen pressade jag i lager nr. 2, men pressade tills det var ett litet spel så att jag inte klämde distansen mot lagren igen.

Färdigt (lite fettigt men det är rent och fint jag lovar):

IMG_5512.jpeg

Jag hade inte nya tätningar tillgängligt, men rengjorde de gamla (som är två år gamla) och kollade tätningarna noggrant för sprickor, torrhet eller synligt slitage. Men de ser och känns ut att vara i toppskick, så jag fettade om och monterade dem igen. Tror det kommer att gå alldeles utmärkt.

Så efter detta lilla sidospår hade jag inte tid till att göra mer än att byta framdäcket och skruva ihop hela framändan. Allt viktigt draget med moment och i rätt ordning. Startade upp hojen för att få liv i framgaffeln för att kunna sätta framhjul och gaffel. Inga läckage, inga felmeddelanden, provade att ställa om från läge Road till läge Dynamic för dämpningen för att se om allt är ok, och det verkar det vara. Allt gott så långt alltså.

Framända klar:

IMG_5513.jpeg

Så nu återstår smörja splines och byta bakdäck!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bytte nyss framhjulslager på min GSA 1200: Exakt samma problem där, monteringen av de ursprungliga var för djup. SKF med dubbeltätning blev det även här. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och då blev jag klar med det sista, skönt att se att när jag lossar kardanen och smörjer upp, så är allt smort och tätt, ingen rost eller något som sätter sig. Skulle nog kunna göra det mer sällan faktiskt, men å andra sidan går det snabbt.

Så med det klart då var allt planerat klart för denna gång.

Nytt bakdäck (Michelin Road 6) på och jag fick chansen att premiära (fast jag premiärade faktiskt igår egentligen med framdäcket ju) min hemmafixade däckstation. Alla grejer samlade och slut på att balansera på stolar, bord, bockar vad jag nu än hittade:

IMG_5515.jpeg

Redo för sommaren:

IMG_5518.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Måste bara säga att byta olja i gaffeln, byta hjullager OCH sätta på nya däck gör UNDER för hur pass fint framändan uppför sig. Det var riktigt märkbart på Gelleråsen i helgen.

Alltså - att serva och ha nya däck är bra. Tidernas överraskning. :giggle:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Dags att börja med off-season jobben:

Nr. 1:
Byta ut bakdämparen till en Wilbers-WESA, och byta ut fjädrarna i gaffeln till Wilbers linjära, både fjädrar och bakdämpare anpassat till min vikt och körstil. Detta är beställt från NCCR och jag väntar på att grejerna ska komma till NCCR så jag kan skicka upp min bakdämpare för ombyggnad.

Min original-ESA har inte fallerat (än), men efter drygt 10000 mil känner jag att det är dags att byta bakdämparen, original "går" inte att serva, så i längden blir Wilbers billigare då den går att serva till fullo, men också bättre då den som sagt är anpassad. Har dessutom inga planer på att sälja denna hoj, den får vara kvar även när jag köper ny/annan hoj.

Nr. 2:
Nästa grej är att renovera bromsoken, de är ganska tröga nu efter alla mil i ur och skur, så min plan var att köpa renoveringssatser och renovera dem. Så ut på nätet och försöka hitta renoveringssatser till dessa Brembo-ok... Det var svårt, och dyrt! Drygt 1000 kr per ok fram, och bak runt 300 kr för renoveringssatserna med allt.

Vad göra?!? Bestämde mig snabbt för att köpa ett begagnat ok till bak från skroten, hittade ett hos Bikepart för 400 kr som endast gått 700 mil. Såg superfint ut, tryckte ur kolvarna, rengjorde det lilla som fanns och satte ihop igen:

IMG_6042.jpeg

Fram då? Nya ok kostar 1700 kr/styck hos Louis.de, och den billigaste renoveringssatsen med både kolvar (kolvlocket har spruckit på flera av de jag har, och locken hittar jag INTE lösa), packningar och monteringsmaterial är inte långt ifrån det priset. Så nya ok blir det, de är beställda och anländer snart tillsammans med nya belägg runt om.

När jag ändå beställde från Bikepart så lade jag till en bromshuvudcylinder från samma hoj som gått 700 mil, på så vis fick jag fri frakt så den blev så att säga nästan gratis. Den är nu isärplockad, rengjord och ihopplockad, redo för installation.

Fortsättning följer (jag vet det är skitspännande...)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Woohoo då fick jag samtal från NCCR om att min nya bakdämpare, nya gaffelfjädrar och gaffeltätningar kommit! Det innebär att min gamla bakdämpare ska skickas upp till NCCR, så den fick komma ut, det blev tomt:

img_6052-jpeg.491802


Stämningsbild:

img_6055-jpeg.491804


Jag fick frågan från NCCR om jag ville ha ned gaffelgrejerna direkt, och det tackar jag ju ja till, så kan jag fixa gaffeln medan jag väntar på att bakdämparen blir klar, så båda gaffelbenen kom ut:

img_6056-jpeg.491803


Var väl ungefär det jag hann idag, i början av nästa vecka så delar jag gaffelbenen så det är klart till grejerna kommer.

Då jag inte fått alla grejerna till bromsarna så väntar jag med det, jag saknar ena bromsoket fram då det är restat och räknas komma om någon vecka. Men vågar inte börja med det förrän allt är hemma, vill ju inte ha hojen stående i onödan.

Det var det hela för idag, fortsättning följer!
 

Bifogat

  • IMG_6052.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 103
  • IMG_6056.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 101
  • IMG_6055.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 100
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är något jag har missat. Varför vänta på gamla dämparen när du har köpt en ny?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top