Diskussionstråden om olyckor 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har absolut rätt, det är väldig få supersporthojer som är i trafik - SMC´ värderar en bra haps under 5% av beståndet.

MC dödsolyckor statistik 2017-2021:
  • 33% av alla MC dödsolyckor är supersport, fast andelen i trafik är under 5%
  • Supersport är Svensk Mäster i: Singelolyckor, Korsningsolyckor och på delad förstaplats med Customhojer i mötesolyckor.
Försäkringbolag räknar inte premier efter olycksstatistik från staten - men, räknar självfallet efter hur ens eget bestånd har betett sig. Så vill vi ha billigare MC försäkringar är lösningen enkel: Se till att det färre skador!

Om sporthojs försäkringen känns exklusiv - kolla här f. en elbil istället
Ex. på hur f-bolagen räknar sina premier - från SVT i veckan
Eftersom att du verkar vara en påläst herre, vet du om försäkringsbolagen behöver stå för sjukhusnotan när en tjuv kraschar sönder både sig själv och den stulna hojen?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Customhojar är dessutom överrepresenterade bland de som fick A-kortet på köpet men kanske aldrig kört hoj före pensionen, samt underrepresenterade på allt som heter körutbildning.

Generellt har de nog också sämre väghållning och bromsar vilket möjligen också spelar in när förare med sämre körförmåga får oväntat möte i en skymd högerkurva.

Försäkringsbolagens kostnader ligger inte i själva hojen utan i potentialen av vad förarna av dem ställer till med. En hoj är kanske 2-300’ i värsta fall (en stulen R1 från 2001 betydligt mindre) men en livslång invaliditet och andra inblandade kan fort handla om tiotals miljoner.

Och - tyvärr: Fart dödar.

Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
Jo, de som började köra flingpaketsmc har väl antingen slutat, dött eller lärt sig köra vid det här laget med. Har för mig att just den ökningen de bidrog med försvunnit ur statistiken nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
Ja, det kan nog vara så. Men kollektivets medelålder ökar även det för varje år så de finns kanske kvar...

Och paddlandet vid rödljus finns då kvar, det kan fastställas varje säsong. Det där med att "lära sig köra" verkar inte vara så förankrat i customhojkretsar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
Jo, det har jag sett i min gamla MC-klubb (MCE). Måste idag vara över 10 år som en kvinna där övningskört med gubben sin... 🤔
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
Det där var intressant och något jag aldrig funderat över.
Finns det någon gräns hur länge man får övningsköra och hur länge man får vara handledare åt en som övningskör? Eller är det bara att förnya hela tiden?

Kanske man skulle överraska sambon med en alldeles egen MC som hon kan vingla bredvid mig på :hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, de som började köra flingpaketsmc har väl antingen slutat, dött eller lärt sig köra vid det här laget med. Har för mig att just den ökningen de bidrog med försvunnit ur statistiken nu.


Den verkliga flingpaketspuckeln i statistiken hade vi under mitten av 80-talet. Sverige hade genomgått sin första lågkonjunktur sedan kriget och var på väg uppåt, hojar var billiga och gick man till sin handlare och ville köpa nytt svarade dom:

"Gärna! Är du intresserad av en -82, -83 eller -84 årsmodell?

- Nej, jag vill köpa en ny hoj.

"Ja, vi har de flesta modeller helt nya i dessa tre årsmodeller. Även årets, men det är lite olika priser på dem"

Ja, ni fattar. Det var billigt, och plötsligt frångicks den traditionella trappan för MC-karriär: 125->250(400)->500(600) osv etc

Vuxna karlar med körkort på köpet köpte stora hojar direCkt, och så gick det som det gick. Det var i denna perioden som Expressen tidvis körde slut på trycksvärta pga valet av font i rubrikerna om

MC - DÖDEN!!!

Det kan låta som jag vitsar när jag säger att det var en mörk tid, men det gick verkligen ett jädra drev mot oss motorcyklister.

Man fick förklara och försvara sig titt som tätt, och det var i denna vevan som det roliga skämtet med "organdonator" tog form. Ha ha ha...

Min uppfattning är att de flingpaketsåkare som överlevde och dessutom fortsatte köra hoj efter 80-talets slut inte är något stort problem trafiksäkerhetsmässigt.

Jag kan ha fel, men dom som inte passade för MC-körning sorterade liksom bort sig själva ganska snabbt.
Många av dessa vittnar själva om att "jag hade en sådan cykel en gång, men jag var tvungen att sälja den. Jag hade kört ihjäl mig..."

När man tittar på gammal statistik så häpnar man hur bra vi lyckats pressa ner olyckstalen tillsammans, och med SMCs idoga arbete.

...och trots Trafikverkets ansträngningar att ha död på oss.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, det har jag sett i min gamla MC-klubb (MCE). Måste idag vara över 10 år som en kvinna där övningskört med gubben sin... 🤔
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.

Precis. Det är sådana som när dom får en mikrofon under näsan och frågan:

"Vad är det som är allra bäst med att åka motorcykel?"

svarar unisont "Friheten!"
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Trafikverkets mål med NOLLVISION är att vara NÄRA noll 2045.
År 2045 kommer det vara tyst i alla fall när endast EL-MC flyger förbi. Men då är det säkert någon som kommer klaga på det också så då får vi återgå till att ha ett bregott lock på ekrarna som smattrar för annars når vi inte nollvisionen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den verkliga flingpaketspuckeln i statistiken hade vi under mitten av 80-talet. Sverige hade genomgått sin första lågkonjunktur sedan kriget och var på väg uppåt, hojar var billiga och gick man till sin handlare och ville köpa nytt svarade dom:

"Gärna! Är du intresserad av en -82, -83 eller -84 årsmodell?

- Nej, jag vill köpa en ny hoj.

"Ja, vi har de flesta modeller helt nya i dessa tre årsmodeller. Även årets, men det är lite olika priser på dem"

Ja, ni fattar. Det var billigt, och plötsligt frångicks den traditionella trappan för MC-karriär: 125->250(400)->500(600) osv etc

Vuxna karlar med körkort på köpet köpte stora hojar direCkt, och så gick det som det gick. Det var i denna perioden som Expressen tidvis körde slut på trycksvärta pga valet av font i rubrikerna om

MC - DÖDEN!!!

Det kan låta som jag vitsar när jag säger att det var en mörk tid, men det gick verkligen ett jädra drev mot oss motorcyklister.

Man fick förklara och försvara sig titt som tätt, och det var i denna vevan som det roliga skämtet med "organdonator" tog form. Ha ha ha...

Min uppfattning är att de flingpaketsåkare som överlevde och dessutom fortsatte köra hoj efter 80-talets slut inte är något stort problem trafiksäkerhetsmässigt.

Jag kan ha fel, men dom som inte passade för MC-körning sorterade liksom bort sig själva ganska snabbt.
Många av dessa vittnar själva om att "jag hade en sådan cykel en gång, men jag var tvungen att sälja den. Jag hade kört ihjäl mig..."

När man tittar på gammal statistik så häpnar man hur bra vi lyckats pressa ner olyckstalen tillsammans, och med SMCs idoga arbete.

...och trots Trafikverkets ansträngningar att ha död på oss.

Ja jag har då haft customåkare på mer än en kurs som ALDRIG använt frambromsen. Men efter kursen bromsat på 1/4 av tidigare bromssträcka och haft jäkligt kul under tiden.

Och det är ändå de som kommer på kurser, vilket de flesta alltså inte gör…
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja jag har då haft customåkare på mer än en kurs som ALDRIG använt frambromsen. Men efter kursen bromsat på 1/4 av tidigare bromssträcka och haft jäkligt kul under tiden.

Och det är ändå de som kommer på kurser, vilket de flesta alltså inte gör…

Dom sätter inte ner fötterna i marken och bromsar Bambino-style ändå?
Det är ju alltid något.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Eftersom att du verkar vara en påläst herre, vet du om försäkringsbolagen behöver stå för sjukhusnotan när en tjuv kraschar sönder både sig själv och den stulna hojen?
Jag tror inte Du fått svar, Ulvhamne. Svaret ät tyvärr ja. Trafikförsäkringsdelen ersätter skador för den olycksdrabbade oavsett om hojen körts av en tjuv, körts av ägare utan körkort, framförts oförsäkrad eller om den framförts grovt vårdslöst. När det gäller kostnaderna för sjukhusvård specifikt tror jag bolagen drabbas på samma sätt oaktat om det är en hojtjuv som kraschat eller inte - regleringen sker enligt trafiklagstiftningen.

Om bolagen sins emellan fördelar hela eller delar av risken sins emellan mellan TrafikFörsäkringsFöreningen vet jag inte - oavsett vilket hamnar kostnaderna på vårt konto i form av premierna. Detta gäller dock inte fordonet.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kom i håg att på den tiden när vi hade vänstertrafik, fri fart och fick automatiskt motorcykelkort och lastbilskort när man tog bilkort hade vi inte samma trafikintensitet.
Darwin sorterade ut många olämpliga. Vi som blev kvar hade lite mer självbevarelsedrift och tur. Erfarenhet kompenserar i viss mån längre reaktionstider, mindre rörlighet och sämre syn.
Men varvtiderna blir längre.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så är det en som kört ihjäl sig i Uppsala, på stulen hoj denne uppenbarligen inte bemästrar. Polisen misstänker iaf att den var stulen.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top