Diskussionstråden om olyckor 2024

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Taget från "Olyckstråden"




Ah! Om det är så att dom verkligen lagför killen så är ju faktiskt smitning (obehörigt avvikande från trafikolycksplats) ett tämligen allvarligt brott som leder till körkortsindragning.
...eh, ja just det.

Men ändå - fängelse finns med i straffskalan om man lämnar olycksplats med någon skadad bakom sig.

Och, vems hoj var det han lämnade bakom sig i rondellen? Sin egen...?
Knappast.

Bra gjort av polisen att få fast honom.
Hoppas resten av systemet funkar lika bra.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Lite apropo - det ses på SMC´s hemsida att ämnet var på agendan förra veckan, när SMC hade möte med trafikutskottet i riksdagen - den som är insatt vett att SMC lyckades sätta siffror på detta beteende via tillgång till olyckdatabasen Strada. Fast, i dessa moderna tider har denna access tagits bort. Och nu får Trafikverket ta fram siffrorna..
1711015225542.png
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite apropo - det ses på SMC´s hemsida att ämnet var på agendan förra veckan, när SMC hade möte med trafikutskottet i riksdagen - den som är insatt vett att SMC lyckades sätta siffror på detta beteende via tillgång till olyckdatabasen Strada. Fast, i dessa moderna tider har denna access tagits bort. Och nu får Trafikverket ta fram siffrorna..
View attachment 496494
Läste nånting för ett tag sen att 70% som omkom inte var behörig att framföra MCn av olika orsaker. Ej KK, drogpåverkad, stulen hoj etc.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läste nånting för ett tag sen att 70% som omkom inte var behörig att framföra MCn av olika orsaker. Ej KK, drogpåverkad, stulen hoj etc.

Jag tror på omvända siffror - ca 30 % skulle aldrig suttit på motorcykel. Väger man även in det kontroversiella "extremt beteende" så stiger procentsatsen ytterligare något - men knappast till några 70 %.


Edit:

Läser Danskens post.
Det var som fan!

Det har stigit upp mot 50% obehöriga förare nu alltså...? Jösses.

Då måste jag fråga Trafikverket:
Hur tycker ni att körkortsreformen funkar för er? Högre körkortsålder, körkortsklasser och fler moment i uppkörningen.

Som väntat? Fler döda på MC, var det målet...?


Jag skulle inte bli förvånad om några i Borlänge faktiskt ansåg sig se en Endlösung på det dom upplever som "MC-frågan" genom att gå emot alla insattas rekommendationer och inte försvåra vägen till att ta körkort.

Man kan förbättra utbildning utan att försvåra.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag tror på omvända siffror - ca 30 % skulle aldrig suttit på motorcykel. Väger man även in det kontroversiella "extremt beteende" så stiger procentsatsen ytterligare något - men knappast till några 70 %.
Googlade lite snabbt nu men hittade inte igen snacket som var om detta för något år sen. Hittade detta.

Screenshot_20240321_115736_Chrome.jpg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Lite apropo - det ses på SMC´s hemsida att ämnet var på agendan förra veckan, när SMC hade möte med trafikutskottet i riksdagen - den som är insatt vett att SMC lyckades sätta siffror på detta beteende via tillgång till olyckdatabasen Strada. Fast, i dessa moderna tider har denna access tagits bort. Och nu får Trafikverket ta fram siffrorna..
View attachment 496494
Det skulle vara intressant att veta vilka slutsatser politiker och myndigheter drar av detta. Det som gjorts och diskuterats de senaste åren har ofta inneburit att man gjort det ännu svårare att ta MC-kort.

Min gissning är att en stor andel av de som råkar ut för olyckor och som saknar körkort är personer som ändå inte skulle påverkas av sådana åtgärder.

Det får i såna fall den paradoxala effekten att de åtgärder man gör leder till att andelen som saknar körkort ökar ytterligare, dels därför att det faktiska antalet sådana olyckor fortsätter stiga eller är oförändrat, medan antalet seriösa motorcyklister fortsätter sjunka när det blir krångligare och allt mindre attraktivt att ta mc-kort.

Skulle tro att åtgärder som biter på detta problem är kopplade till kriminalpolitik snarare än trafikpolitik.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Allvarliga trafikbrott ver. 9.0 - SMC studie. Här finns det mera detaljerad info om "dom som vill vara oss"
SMC anser detta är ett stort problem, specifikt eftersom vi har ett samhälle som skriver lagar och inför åtgärder baserad till stor del på ett gäng trafik kriminelle, som inte har att göra i trafiken. Därmed är risken att lagar och åtgärder inte baseras på dom specifika behov som motorcyklister har!

Att politiken fick en ögonöppnare var tydligt, och det noterades flittigt i diverse notisböcker. Självfallet sticker det i ögon när det presenteras en enkel lösning på att halvera MC olyckor i Noll-visionens. Det är polisen som måste lösa just detta problem. SMC utför runt 10.000 körkortskontroller årligen, med syfte att få liv i debatten om värdet av ett MC körkort. (Jag vett att inte alla kursledare kommer ihåg att berätta detta syfte!). Det var flera i politiken, som efter en sådan info - kom och tackade efteråt.

Temat på mötet förre veckan, var trafiksäkerhet - och SMCs bekymmer över att Trafikverket inte har nog medel att lösa alla utmaningar runt detta. Trots en strikt agenda, lyfte politiken körkortsfrågan och utmaningarna runt att skaffa körkort.
Vi var från vår sida tydliga med att dagens system är krångliga, begränsande och saknar effekt. Självfallet har SMC ett arbetsförslag på lösning, och detta mötte inga motstånd. Och personligen blir jag inte förvånad om detta kommer diskuteras politisk, senare under året.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är det dom siffrorna som försäkringsbolagen bestämmer hutlösa premier utefter för sporthojar undrar man då. Om nästan häften saknade körkort så kan man ( jag i alla fall ) gissa att ska man köra olagligt är det ballare på en sporthoj. Är det verkligen så att vi som kör sporthoj med körkort och är nyktra och i största allmänhet skötsamma ska betala priset för buset? Vi är numera bara en samling gamla gubbstruttar som kör MC känns det som och borde få premien att sjunka.

Skulle vara intressant att se olycksstatistik för olika hojtyper där föraren hade körkort och var nykter. Jag menar att sannolikheten borde vara större att Adventure hojar och Glidarhojar står för fler olyckor än sporthojar som knappt någon kör.

Nä, jag e skeptisk mot försäkringsbolagens hysteri mor R-hojar, bara hittepå.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Allvarliga trafikbrott ver. 9.0 - SMC studie. Här finns det mera detaljerad info om "dom som vill vara oss"
Lite urklipp från rapporten:

"SMC har vid genomgång av djupstudierna konstaterat att många dör kort tid efter att man köpt motorcykeln. Därför har en djupdykning gjorts bland 160 personer som omkom på tvåhjulig MC under perioden 2017-2021.
52 av de 160 förarna saknade körkort. Av de 32 motorcyklarna som ägdes av förare utan körkort var 27 olagliga (avställda, oförsäkrade) vilket motsvarar 84 procent. Av de 95 motorcyklar som ägdes av förare med körkort var 6 olagliga vilket motsvarar 6 procent.

Alla känner till att en ny motorcykel också innebär en ökad olycksrisk. Men, i gruppen körkortslösa är risken att dödas alarmerande. Bland dem som ägde motorcykeln och saknade körkort dog 22 procent inom en vecka och ytterligare 19 procent inom en månad. Fyra av tio överlevde alltså inte den första månaden efter MC-köpet. Nästan två tredjedelar, 63 %, av de körkortslösa dog inom ett halvår efter MC-köpet vilket är mycket högre jämfört med gruppen som hade giltigt körkort där andelen var 25 procent. Bara 18 procent av de körkortslösa hade ägt motorcykeln längre än ett år jämfört med 68 procent bland körkortsinnehavarna."


Samt:
"Är körkortslösa MC-förare representativa för svenska motorcyklister?"
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Återigen, man är inte motorcyklist om man inte har A-körkort, lika lite som jag är pilot eller lokförare om jag sätter mig bakom spakarna på någon av de fordonen utan behörighet.

Detta borde fan fastställas i grundlagen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är ju exakt samma sak som har drabbat jägarna. Man får som jägare ha max 4 vapen, 6st om man har jävligt bra skäl och orkar bråka med myndigheterna. Och det är för att kriminella skjuter varandra med pistoler som blev över på Balkan. Vapen som ingen av dom har licens för. Jaktvapen är otroligt opraktiska för allt utom just jakt, inget man smyger omkring med på tuben eller skjuter folk med inomhus, och dom används i princip aldrig till något olagligt, förutom jaktbrott då, men även det är trots allt ganska ovanligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här är ju exakt samma sak som har drabbat jägarna. Man får som jägare ha max 4 vapen, 6st om man har jävligt bra skäl och orkar bråka med myndigheterna. Och det är för att kriminella skjuter varandra med pistoler som blev över på Balkan. Vapen som ingen av dom har licens för. Jaktvapen är otroligt opraktiska för allt utom just jakt, inget man smyger omkring med på tuben eller skjuter folk med inomhus, och dom används i princip aldrig till något olagligt, förutom jaktbrott då, men även det är trots allt ganska ovanligt.

Jag har fler än 4; behövde inte alls bråka, bara ”motivera” i ansökan. Tre klass 1-studsare tex med olika ändamål/sikten.

(Nu har jag iofs inga rulecheaters med pistolgrepp och möjlighet till 30-mag och enkel ombyggnad till helauto)

Däremot så är tyvärr jaktvapen tillräckligt attraktiva för att både stjälas vid inbrott och användas vid andra brott, då oftast hagelvapen förstås. Så helt oskyldiga är de förstås inte i sammanhanget även om balkankriget medförde ett inflöde av illegala militära vapen. Det om det.

När det gäller ovanstående regler så är det förstås för att komma åt svartskrotar och potentiella miljöbrott. Och då drabbar gränsdragningen både bilhobby och svennepäron som kör gammelbilar och har reservdelsbilen bakom garaget. Jag är inte helt svartsynt i frågan men känner mig inte heller fullständigt trygg så länge Tragikverket och Transportstyrelsen är inblandade.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Är det dom siffrorna som försäkringsbolagen bestämmer hutlösa premier utefter för sporthojar undrar man då. Om nästan häften saknade körkort så kan man ( jag i alla fall ) gissa att ska man köra olagligt är det ballare på en sporthoj. Är det verkligen så att vi som kör sporthoj med körkort och är nyktra och i största allmänhet skötsamma ska betala priset för buset? Vi är numera bara en samling gamla gubbstruttar som kör MC känns det som och borde få premien att sjunka.

Skulle vara intressant att se olycksstatistik för olika hojtyper där föraren hade körkort och var nykter. Jag menar att sannolikheten borde vara större att Adventure hojar och Glidarhojar står för fler olyckor än sporthojar som knappt någon kör.

Nä, jag e skeptisk mot försäkringsbolagens hysteri mor R-hojar, bara hittepå.

Du har absolut rätt, det är väldig få supersporthojer som är i trafik - SMC´ värderar en bra haps under 5% av beståndet.

MC dödsolyckor statistik 2017-2021:
  • 33% av alla MC dödsolyckor är supersport, fast andelen i trafik är under 5%
  • Supersport är Svensk Mäster i: Singelolyckor, Korsningsolyckor och på delad förstaplats med Customhojer i mötesolyckor.
Försäkringbolag räknar inte premier efter olycksstatistik från staten - men, räknar självfallet efter hur ens eget bestånd har betett sig. Så vill vi ha billigare MC försäkringar är lösningen enkel: Se till att det färre skador!

Om sporthojs försäkringen känns exklusiv - kolla här f. en elbil istället
Ex. på hur f-bolagen räknar sina premier - från SVT i veckan
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Du har absolut rätt, det är väldig få supersporthojer som är i trafik - SMC´ värderar en bra haps under 5% av beståndet.

MC dödsolyckor statistik 2017-2021:
  • 33% av alla MC dödsolyckor är supersport, fast andelen i trafik är under 5%
  • Supersport är Svensk Mäster i: Singelolyckor, Korsningsolyckor och på delad förstaplats med Customhojer i mötesolyckor.
Försäkringbolag räknar inte premier efter olycksstatistik från staten - men, räknar självfallet efter hur ens eget bestånd har betett sig. Så vill vi ha billigare MC försäkringar är lösningen enkel: Se till att det färre skador!

Om sporthojs försäkringen känns exklusiv - kolla här f. en elbil istället
Ex. på hur f-bolagen räknar sina premier - från SVT i veckan
Intressant och bekräftar lite det jag gissade.
Ja att elbil är dyr vet jag då jag själv kör Tesla.

Om FB beräknar premien utefter sina egna kunders olycksstatistik med supersporthojar skulle det vara intressant att få se den statistiken. Jag tänker att idag är dom så dyra att inga yngre har råd utan det är vi mogen ungdom ( äldre som knappt klarar vika ihop kroppen på en sporthoj ) och vi har mer erfarenhet och kör förhoppningsvis mer lugnt. Men jag har inte fakta.

Om nu customhojar ligger på delad första plats för mötesolyckor och min gissning är att dom är många fler och min gissning ( igen ) är att den premien är mycket billigare.

Har SMC några möjligheter att få ut den statistiken från dom olika FB:en ?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Customhojar är dessutom överrepresenterade bland de som fick A-kortet på köpet men kanske aldrig kört hoj före pensionen, samt underrepresenterade på allt som heter körutbildning.

Generellt har de nog också sämre väghållning och bromsar vilket möjligen också spelar in när förare med sämre körförmåga får oväntat möte i en skymd högerkurva.

Försäkringsbolagens kostnader ligger inte i själva hojen utan i potentialen av vad förarna av dem ställer till med. En hoj är kanske 2-300’ i värsta fall (en stulen R1 från 2001 betydligt mindre) men en livslång invaliditet och andra inblandade kan fort handla om tiotals miljoner.

Och - tyvärr: Fart dödar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top