Dieseltråden.

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
På stark inrådan av mig så köpte min bror en w115 220d för ett tag sedan. Det är en bil som man verkligen kör och inte bara åker i. Den är bekväm och gör sig lika bra på bondgården som på uppfarten vid den flotta Djursholmvillan. Kort och gott en fantastisk bil.

En av bilens finesser är att man kan justera tomgången med ett litet vred på instrumentpanelen. Tyvärr så fungerar den inte. Jag har försökt felsöka jag också men blir inte riktigt klok hur mekaniken fungerar. Finns det någon mercakunnig här (Jörgen?:brynad) som har något tips?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På stark inrådan av mig så köpte min bror en w115 220d för ett tag sedan. Det är en bil som man verkligen kör och inte bara åker i.

Mercedes var verkligen före sin tid med kompakten, den är bekvämare att åka än många 20 år nyare bilar. Men jag tycker nog ändå att man åker den. Det är bara BMW som bygger bilar man känner att man kör. Alla andra åker man i.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...D-k%F6pr%E5d&p=5416747&viewfull=1#post5416747
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Mercedes var verkligen före sin tid med kompakten, den är bekvämare att åka än många 20 år nyare bilar. Men jag tycker nog ändå att man åker den. Det är bara BMW som bygger bilar man känner att man kör. Alla andra åker man i.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...D-k%F6pr%E5d&p=5416747&viewfull=1#post5416747

Du har helt rätt gällande "att köra", jag använde en dålig formulering.:)
Det jag menade är att man får jobba lite för att köra bilen, tex är det lite tungjobbat med den stora ratten när man ska svänga, man får vrida på huvudet och sträcka på sig när man ska se bortom något av bilens fyra hörn och tålmodigt hålla in "avstängningsreglaget" när man ska stoppa motorn. Allt detta sammantaget tycker jag gör bilen jäkligt trevlig och rolig att köra.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ställer frågan här då tråden verkar ligga bäst till i ämne.-.

Kollar på begagnad bil - Passat 2,0 TDI 136hk årsmodell 2005 - 26000 mil. Gamla karossen.
Några erfarenheter av dessa motorer ? hur bra funkar de jämfört med TDI 1,9 ?
Något speciellt att se upp med ?
Eller bör de helst undvikas helt och hållet ?

Synpunkter mottages tacksamt
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Rätt manlig äppelskalare :yoparty
V12 och 1500HK
Jag tyckte först inte den lät så mycket men när jag försökte skrika till kompisen hörde jag inte ens mig själv, så den brölade en hel del :D

 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Återigen händer det för lite i den här tråden. Teo (om du fortfarande kikar in här?) funkar Webaston fortfarande bra? Är det någon har provat att göra en evry-mod på sin 1.9 tdi? Bushido, byttes chevavanen mot en Merca bensinveåtta? Lite dieselsnack i allmänhet vore kul.
Själv har jag snöat in totalt på biodiesel under våren och letar med ljus och lykta efter en prisvärd Mercedes E300 TDT (OM606-motorn) för kunna tanka bio.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Precis som du säger så var det rätt härligt dieselljud i den. Annars tycker jag personligen att moderna personbilsdieslar låter otroligt slätstruket och bensinaktigt. Men det är det marknaden efterfrågar så egentligen är det inte så konstigt.

Vad ligger förbrukningen på? Visst är det dubbelturbo i den, är dom par eller seriekopplade eller hur det nu fungerar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bumpar tråden lite för att promota mitt tidigare inlägg.

Samtidigt fortsätter jag lite på båt/bogserbåtstemat med ett kort klipp som jag filmade idag på bogserbåten Pampus som bryter is i Kalmar hamn om vintrarna. Maskin är en 6cyl NOHAB Polar fyrtaktare som här myser på tomgång

http://www.youtube.com/watch?v=52w_xJgR0ro

Det är faktiskt en tvåtakts NOHAB Niklasmotor även i Pampus. En sexcylindrig.
Dvs likadan som de som satt i HMS Ajax och Achilles som jag beskrev ovan.
Fint ljud!

https://www.youtube.com/watch?v=8JJ_OZs80IA&x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534#t=150
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åfan då var jag lite fel ute:rodnar Nu när du säger det så hör jag det där "slöa" ljudet som du beskrev i ett tidigare inlägg.
Som du säger så låter det riktigt fint:)

Ja dessa NOHAB Niklas-tvåtaktare är speciella, det är som en mullrande sång som svävar över det hesa, slöa avgaspulserna. Som chief stod jag ( I likhet med besättningsmannen vid 4:50 i filmen jag länkade i förra inlägget) ofta vid skorstenen och bara lyssnade.
Det är som att starta en tändkula. Man tröttnar aldrig.
Den dag ngn räknenisse dömer ut Pampus hoppas jag verkligen att hon får bli museifartyg, Ett stycke svensk industri- och sjöfartshistoria. Så roligt att se ett ÅSI-verken kvalitetsbygge i sådant relativt orört originalskick, många av inredningsdetaljerna är ju tom kvar, heder åt Kalmar Hamn och besättningen.
Även Marinens Ajax, Achilles, Hera och Hercules var byggda på ÅSI-verken i Åmål. Jag hann med att tjänstgöra på alla 4. Det känns skönt.

Ngn borde göra film-reportage om Pampus och då micka upp ordentligt, med bredbandig mikrofon.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top