Dieseltråden.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Vet inte om den här har varit med förr i sin helhet, men några klipp från den var med i Jörgens youtubeklipp ovan. Den platsar ju både här och i pickistråden.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91

Compact Diesel pulling!

Max 2 liter, 2 ventilsteknik, resten fritt!

VW 1.9 dieseln är poppis bla. Upp mot 400hk i de värsta och 8000 rpm. Mkt avancerade byggen, mkt billet i både motorer och traktorer!

Min favvis är vid 3.15
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Häftigt, väcker minnen!
Hade en Volvo Snabbe med bensin-V8:a som fönsterputsartjänstebil i 15-årsåldern, chefen kunde inte förstå varför det gick åt så mycket bensin fastän vi var inlåsta på ett industriområde.

Några år senare kördes Scania 75:a, leverade båtar från Gbg till Sthlm, märkte inget av den fräcka, fula stockholmstrafiken som folk varnat för...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Thyra är maffig! Speciellt ljudet iom bara 2 cyl trots den höga effekten. Cylindrarna är stora som kakelugnar. Besökte hennes maskinrum på för 20 år sedan. Mig veterligen går hon fortfarande i (snäll) yrkestrafik med sin stora 220-hästars 2cyl Bolinders Tändkula installerad 1958.

Här är en annan fin och rätt ny tändkulerulle.
En träfiskebåt med tvåcylindrig Hundestedt tändkula. Fint ljud och mycket körning och manövrerande.

http://www.youtube.com/watch?v=wV325qzu_5A
 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ja det är verkligen fint ljud i henne och jag förstår varför när du nämner effekten och antalet cylindrar. Om maskinen är installerad 58 måste det väl ha varit bland de senare som tillverkades? Dieselmotorn konkurrerade väl helt ut tändkulorna under 60-talet?
Skiljer det förresten mycket mellan en tändkula från tex början på 30-talet och en som i det här fallet är tillverkad på slutet av 50-talet?

Filmen med fiskebåten är ju bara ren och skär njutning:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nån som har koll på chiptrim?
Funderar över denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Chiptrim_1994_95_6_5TD_20158298.htm?ca=11&w=3

Från enghs motor och ska ge 40-60hk för 3500:- . Känns prisvärt om det nu funkar som det ska, vad jag läst mig till så är det skonsammare för motorn då den optimerar bränsle/luft istället för att lura sensorerna som trimboxar och liknande.
Nån som vet? Har provat?

Motorn är en 6,5l TD med 24k mil på mätaren. Original 200hk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nån som har koll på chiptrim?
Funderar över denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Chiptrim_1994_95_6_5TD_20158298.htm?ca=11&w=3

Från enghs motor och ska ge 40-60hk för 3500:- . Känns prisvärt om det nu funkar som det ska, vad jag läst mig till så är det skonsammare för motorn då den optimerar bränsle/luft istället för att lura sensorerna som trimboxar och liknande.
Nån som vet? Har provat?

Motorn är en 6,5l TD med 24k mil på mätaren. Original 200hk.

Tror det mesta av de där texterna är ren bullshit. Det dom gör är att pytsa in mer bränsle, turbon ser då automatiskt till att det kommer lite mer luft. Och du har fått mer effekt. Glöm resten. Det är elektroniskt ganska lätt på en dieselmotor att bara låta injektorerna stå öppna lite längre.
Och det kommer inte vara skonsammare för motorn. Blir det bränslesnålare så är det sannolikt bara för att du börjar nyttja det ökade vridet istället för att växla ner.

Skrattade lite för mig själv här om dagen när jag såg att någon av de där som sålde till lastbilar kallade sina chip för eco-trimning eftersom de skulle sänka bränsleförbrukningen.
Det hör till saken att en modern sådan motor med urea efterbehandling har tidigare insprutning än vad som är idealt. Detta för att minimera röken, priset man betalar är hög NOx vilket sedan renas bort med urea, Add blue vilket alltså eg är add yellow. Man kan alltså vinna lite bränsleförbrukning genom att senarelägga insprutningen några CAD. Men då har man en motor som istället producerar mer än lagliga mängder rök.
Tvivlar iofs på att dom är så avancerade att dom är inne och styr timingen.

Har man istället partikelfilter för efterbehandling så gör man tvärtom mot ovan. Så det är iofs teoretiskt möjligt att sänka bränsleförbrukningen på moderna diesel-fordon men dom blir då också miljövidriga och bör inte kallas eco.

Det finns alltid anledningar att era motorer är konstruerade som de är och man kan vara övertygad om att de ingenjörer som konstruerat era fordon vet mycket mer om sitt arbete än dessa småfirmor som säljer eftermarknadsprylar.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
....

Det finns alltid anledningar att era motorer är konstruerade som de är och man kan vara övertygad om att de ingenjörer som konstruerat era fordon vet mycket mer om sitt arbete än dessa småfirmor som säljer eftermarknadsprylar.

Intressant. Har inte riktigt tänkt på det så, men det är ju en tankeställning. Hållbarhet är viktigt så jag inte e sugen på att renovera varken motor eller låda. Men det känns tafatt att endast plocka ut knappt 200hk ur en 6,5liters turbo snurra? Kan man då få ut kanske 250hk på ett enkelt sätt så skulle den bli klart roligare att använda.
Frågan är väl snarare om man får några 40-60hk extra eller om det bara handlar om typ 5-10hk som jag inte märker. Samt att 200 eller 250hk borde inte göra någon större skillnad på slitaget på så stor motor tycker jag?
Bränsleförbrukningen är mindre intressant, den går hyffsat snålt och körs ganska lite då det är min "hobbybil"
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Intressant. Har inte riktigt tänkt på det så, men det är ju en tankeställning. Hållbarhet är viktigt så jag inte e sugen på att renovera varken motor eller låda. Men det känns tafatt att endast plocka ut knappt 200hk ur en 6,5liters turbo snurra? Kan man då få ut kanske 250hk på ett enkelt sätt så skulle den bli klart roligare att använda.
Frågan är väl snarare om man får några 40-60hk extra eller om det bara handlar om typ 5-10hk som jag inte märker. Samt att 200 eller 250hk borde inte göra någon större skillnad på slitaget på så stor motor tycker jag?
Bränsleförbrukningen är mindre intressant, den går hyffsat snålt och körs ganska lite då det är min "hobbybil"

Se till att hon får luft. Sen så kolla nya spridare och större turbo. Själv vill lag inte plocka ur mer än mina modesta 215 kusar för jag vill att den ska knalla på för alltid.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Se till att hon får luft. Sen så kolla nya spridare och större turbo. Själv vill lag inte plocka ur mer än mina modesta 215 kusar för jag vill att den ska knalla på för alltid.

Funkar det verkligen rakt av med större turbo?
Jag läste nånstans att original så laddar den 0,5 och det är spärrat så att laddet inte går att ställa upp eller byta till större bara sådär. Eller har jag "missuppfittat" som man säger?

Dock ska chippet ändra från 0,5 till 0,7 enligt en på 4x4sweden
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det finns alltid anledningar att era motorer är konstruerade som de är och man kan vara övertygad om att de ingenjörer som konstruerat era fordon vet mycket mer om sitt arbete än dessa småfirmor som säljer eftermarknadsprylar.
Säkert riktigt men då också lite märkligt att Volvo för lite pengar sålde extra Autobahn-effekt till bilsemestrare - 20-30 extra hästar under en begränsad tid med bibehållna utsläpp och alla garantier giltiga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant. Har inte riktigt tänkt på det så, men det är ju en tankeställning. Hållbarhet är viktigt så jag inte e sugen på att renovera varken motor eller låda. Men det känns tafatt att endast plocka ut knappt 200hk ur en 6,5liters turbo snurra? Kan man då få ut kanske 250hk på ett enkelt sätt så skulle den bli klart roligare att använda.
Frågan är väl snarare om man får några 40-60hk extra eller om det bara handlar om typ 5-10hk som jag inte märker. Samt att 200 eller 250hk borde inte göra någon större skillnad på slitaget på så stor motor tycker jag?
Bränsleförbrukningen är mindre intressant, den går hyffsat snålt och körs ganska lite då det är min "hobbybil"

Kanske uttryckte mig lite väl drastiskt. Det påverkar livslängden på motorn men det brukar vara ganska oväsentligt för de flesta ifall motorn håller 50000 mil eller 60000 mil.
En diesel är som sagt var så pass lätt att öka effekten ur så lovar dom 50 hk kan du räkna med att det verkliga utfallet ligger närmare 50 än 10 hk.
Jag har själv en KCR-box på min vw-buss och har gjort lite accelerationstester vilket indikerar att vridmomentet i genomsnitt ökat med ca 20 % jämfört med utlovade 30 %. Då ska man tänka att dessa utlovade 30% är en peak och jag har mätt ett genomsnitt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funkar det verkligen rakt av med större turbo?
Jag läste nånstans att original så laddar den 0,5 och det är spärrat så att laddet inte går att ställa upp eller byta till större bara sådär. Eller har jag "missuppfittat" som man säger?

Dock ska chippet ändra från 0,5 till 0,7 enligt en på 4x4sweden

Finns det någon intercooler? Om inte så skulle jag montera en sån före jag funderade på att byta till större turbo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säkert riktigt men då också lite märkligt att Volvo för lite pengar sålde extra Autobahn-effekt till bilsemestrare - 20-30 extra hästar under en begränsad tid med bibehållna utsläpp och alla garantier giltiga.

Vet inte om så är fallet men det finns ju några fall där samma motor sålts i olika effektutföranden med bara olika programmering för olika effekt. Dock kommer alltid en motor med större effektuttag få kortare livslängd än den med högre uttag.
Och att garantin gäller bevisar inte motsatsen eftersom garantin sedan länge har slutat gälla när din bil gått så pass långt att motorn börjar vara utsliten.

Oavsett om du har tagit ut 170 eller 200 hk
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vänta nu, effekten är väl inte det som sliter på motorn, det är väl varv och last?

En motor som arbetar under samma last och varv bör väl inte slitas fortare för att den får högre effekt?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top