Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag inte postat det förut, här är det slöa men kraftfulla soundet av Arctic Explorers (En gång i tiden en av Östersjöns starkaste bogserare jämte Arcitc Helios) gamla Nohab lågvarviga tvåtaktare. En favoritmaskin som jag chiefat under min tid på bogserbåtar. Det ljuva soundet av dubbla Brown Boveri spoluftsfläktar som visslade parades med det lugna dunket på 270 rpm från Niklas-motorn på flera hundra liters slagvolym.

Trots att effekten ej skiljer så mycket från 4T-filmen ovan, är slagvolymen på denna 2T-motor mycket större jämfört med den moderna fyrtaktaren i filmen innan.

Dessa Nohab-motorer brukar kallas för Nohab Niklas. En fördel med det låga varvtalet och det stora vridmomentel hos dessa 50-talskonstruktioner, var att de inte tarvade ngn reduktionsväxel och ej heller knäade för isflak i propellern. Det är en del i det jag menade med "skönt slöa soundet". Nohab-tvåtaktsmullret hörs bäst efter 1:13.


http://www.youtube.com/watch?v=Zp5oxnqvZxY
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är något jag skulle vilja se och höra live, kan tänka mig att ljudet känns i kroppen! :)

Det har du helt rätt i.
Har är en lyckling tvåtaktsrusig ung Chief vid topplocken på en 6-cylindring Nohab Niklas. (Achilles)
270 Rpm var ett fint marschvarvtal.

IMG_4675.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
G-Klasse W460 med 3.0L diesel tidigt 80-tal, manuell f.ö., någon med erfarenhet av ett sådant gammalt härke? =) Att de ska kunna klättra duktigt har jag förstått men hur står de sig i övrigt? Mycket skruvande, dyra reservdelar, svårt att få tag på reservdelar? Aldrig varit någon hejare på diesel men man kan väl lära sig, dräglig förbrukning och skattebefriat väger ju tungt såklart även om det inte är någon långpendlare direkt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motormässigt så sitter det ju OM617 i den, samma dieselmotortyp som jag har i min W123T.
De har inga kända svagheter om man sköter om dom.
Rak 5:a med gjutjärnstopp
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
G-Klasse W460 med 3.0L diesel tidigt 80-tal, manuell f.ö., någon med erfarenhet av ett sådant gammalt härke? =) Att de ska kunna klättra duktigt har jag förstått men hur står de sig i övrigt? Mycket skruvande, dyra reservdelar, svårt att få tag på reservdelar? Aldrig varit någon hejare på diesel men man kan väl lära sig, dräglig förbrukning och skattebefriat väger ju tungt såklart även om det inte är någon långpendlare direkt.

Maskinmässigt är dom toppen, oxidationen av ram och hytt en helt annan fråga.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rosten får man kallt räkna med men den som fick mig lite nyfiken sägs vara i bra skick, rostskyddsbehandlad o.s.v.. Motorn är alltså en pålitlig pjäs, 65kW/88hk.. är det verkligen en turbo på denna? Rem eller kedja och om kedja hur brukar den stå sig?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rosten får man kallt räkna med men den som fick mig lite nyfiken sägs vara i bra skick, rostskyddsbehandlad o.s.v.. Motorn är alltså en pålitlig pjäs, 65kW/88hk.. är det verkligen en turbo på denna? Rem eller kedja och om kedja hur brukar den stå sig?
Kedja. Hur länge den håller beror mycket på hur olje- och filterbyten skötts. Är det 88 Hk är det inte turbovarianten.
Man kan mäta kamkedjans sträckning, det finns två metoder, en enkel men lite inexakt, samt en exakt metod med mätklocka. Inte så svårt.
Om motorn är rätt skött kan kedjan hålla 30-40 000 mil innan det är dags för byte.
Men utan att mäta hur sträckt kedjan är, så vet man inte hur sliten den är, så är det med det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanon, lite synd på turbon dock även om det innebär ett ev. problem mindre =) Frågan är dock om 88hk/172Nm en gång i tiden (uppgift internet) räcker till för 2230kg med inkopplad fyrhjulsdrift... Visst går det att trolla en del med utväxlingen och 0-100km/h lär väl ta sina goda 20-30 sekunder men ja.

Hur som.. jag ska försöka komma ut och provköra så får man se om man fastnar för den eller kör fast ;) Ser ju bra trevligt ut att åka omkring o klättra lite, bara inte transportsträckorna är för ett stort straff så.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Mercedes Geländewagen är nog världens bästa terrängbil för privat bruk.
Tyvärr dubbelt så dyr som Toyota LandCruiser och därför mycket ovanlig där man inte bara glassar runt på asfalt.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Har funderat på två saker de senaste veckorna. För det första, vad är en sk lope tune?

https://www.youtube.com/watch?v=FYGdqipJnDY

Misstänker att bilen i filmen har med flit har försats i lope tune, men visst kan det förekomma på bilar där dieselpumpen inte fungerar som den ska?

För det andra. Är det någon skillnad i hållbarhet/kvalité mellan OM617 och OM606? Som jag förstått så har den senare alltid turbo. Undrar också huruvida OM606 dieselpump är av samma typ och lika rejäl som OM617.

Edit: Glömde bort OM603, är det också ett kvalitetsbygge i klass med OM617?

:)
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
När nu tråden är uppe på första sidan. Vad är det som gör att man kan känna igen en mercadiesel på lukten den släpper ifrån sig?
Detta gäller främst transportbilarna /-bussarna 308-508 eller vad de nu heter.
Även äldre Peugoter har en väldigt distinkt doft på avgaserna. Vad är det som gör detta? Eller inbillar jag mig bara?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Bumpar tråden lite för att promota mitt tidigare inlägg.

Samtidigt fortsätter jag lite på båt/bogserbåtstemat med ett kort klipp som jag filmade idag på bogserbåten Pampus som bryter is i Kalmar hamn om vintrarna. Maskin är en 6cyl NOHAB Polar fyrtaktare som här myser på tomgång

http://www.youtube.com/watch?v=52w_xJgR0ro

En trevlig gammal reklamfilm från NOHAB om tillverkningen och användningen av deras dieselmotorer.

http://www.youtube.com/watch?v=JQN733_Hm7g
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon härinne som vet något om en gammal skuta som bör ha tillhört flottan eller kustbevakningen.
Jag siktade den vid tranebergsbron runt lunch förra lördagen.
Gick i grått med lite blått i toppen. Längd: bedömt 15m, mastiga dieslar, en kran i aktern med en större gummijolle upphängd i sig. Roder även på taket till styrhytten.
Den såg ut att ha kunnat vara någon föregångare till stridsbåt90. Motorgången skvallrade om en inneboende snabbhet.
Det tuffade förbi en stor motorbåt med unga jäntor flexandes på däck men denna båt jag jagar efter fångade uppmärksamheten betydligt bättre. Tjikade i tjikaren men såg inget namn på'na.
 

Teawby

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Norrort
Hoj
Motortopedbåt T56
Ni som gillar Stora motorer så kan ni se alla tre MTB-båtar nu i sommar v.33 på en långresa runt i Mälarens skärgård.

T56 plus de ni ser i filmen.

 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top