Dieseltråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

Diesellok är väl (oftast) dieselelektriska?
Inga startproblem då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

För att slippa baxa motorn till rätt läge använder har man på mångcylindriga motorer startluftventiler i topparna på flera cylindrar. Startluften distribueras sedan av en starluftfördelare vilken drivs av kamaxeln. På motorer som även ska kunna startas baklänges så kan startluftfördelaren förskjutas.

Tack vare ovanstående så kan motorn startas utan att baxas till en viss position, iaf om den har fler än 4 cylindrar.

En annan form av luftstart som är vanlig på tex mindre medelvarvare som tes dieselok, är att man har en luftdriven startmotor. Den kuggar in mha ett bendixdrev på startkrans. Fruktansvärd ljud från sådana, tjuter rätt bra.
 
Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Idag tog dieseln slut tanken när jag tankade traktorn.
Idag är en sorgens dag.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

Som Jörgen säger så använder man en luftdriven startmotor på mindre dieslar, det här klippet visar det bra. Dock så låter det oftast mycket mer. [YOUTUBE-ID]aanSnb6FrjU[/YOUTUBE-ID]

På större dieslar blåser man som sagt in (oftast) 30 bars lufttryck rätt i cylindrarna. Här visas i mitt hatobjekt när det gäller fartygsdieslar, SEMT Pielstick. [YOUTUBE-ID]KrbJgQd_vb0[/YOUTUBE-ID]

Edit: Här visas även "slowturn", man blåser runt maskinen långsamt med öppna indikatorkranar för att kolla att det inte har läckt in kylvatten eller brännolja i cylindrarna. På just den här har man en automatisk slowturn. På äldre maskiner gör man det manuellt, man lär sig snabbt hur mycket man kan dra på utan att den startar. Det blir mycket rök, liv och brandlarm om kranarna står öppna och den startar, man får höra det i evighet, alternativt tills nästa man gör det :D
[YOUTUBE-ID]gNivldRNVLc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tack för bra info!

Koll att jag förstår: Man har alltså en kamaxelstyrd startluftfördelare som som blåser in tryckluft i den/de cylinder(ar) som har kolven(arna) i rätt läge?
Alltid, oavsett storlek på motor (då man inte har startmotor)? Det räcker alltså inte att blåsa i en cylinder?

PS Re. Thermals signaturer: "Sir, Sir det sprutar het olja, vad ska vi göra?" Hört från lokal counterpart till en som kört vattenkraftverk i Zambia "Men de kunde lösa ekvationer som jag aldrig hört talas om" sa han också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för bra info!

Koll att jag förstår: Man har alltså en kamaxelstyrd startluftfördelare som som blåser in tryckluft i den/de cylinder(ar) som har kolven(arna) i rätt läge?
Alltid, oavsett storlek på motor (då man inte har startmotor)? Det räcker alltså inte att blåsa i en cylinder?

PS Re. Thermals signaturer: "Sir, Sir det sprutar het olja, vad ska vi göra?" Hört från lokal counterpart till en som kört vattenkraftverk i Zambia "Men de kunde lösa ekvationer som jag aldrig hört talas om" sa han också.

Jo på fåcylindriga motorer, tex många tändkulor, så har man som sagt ofta bara startluft till 1 cyl. Man baxar då upp motorn till ngt förbi TDC, sen gör man ett kort ryck i handtaget på startluftsventilen på topplocket.

Startluftfördelare används som sagt oftast på motorer med tillräckligt antal cylindrar för att man inte ska ha dödlägen.

Det finns filmer på YT där du kan se hur man användare luftstart på tex tändkulor. Dessa manuella startluftsventiler har oftast dubbel funktion, de innehåller även ventil med vilken man även laddar startlufttanken efter att motorn startats. I ett sånt system sitter det vanligtvis även en flam-/gnistsläckare, för att minska risken att man spränegr tanken om man begår misstaget att ladda startluft från en cylinder med dålig förbränning. Därför ska man vänta med att ladda startluft tills tändkulemotorn är varmkörd och under belastning.



På motorer med startluftfördelare laddar man oftast med extern eller vevaxeldriven startluftskompressor.

Det finns även elstart samt hydraulstart. Elstart är dock ovanligt på medel- och lågvarviga motorer, det blir såna strömmar i dessa likströmsmotorer när det är större dieselmotorer.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Som Jörgen säger så använder man en luftdriven startmotor på mindre dieslar, det här klippet visar det bra. Dock så låter det oftast mycket mer. [YOUTUBE-ID]aanSnb6FrjU[/YOUTUBE-ID]

På större dieslar blåser man som sagt in (oftast) 30 bars lufttryck rätt i cylindrarna. Här visas i mitt hatobjekt när det gäller fartygsdieslar, SEMT Pielstick. [YOUTUBE-ID]KrbJgQd_vb0[/YOUTUBE-ID]

Edit: Här visas även "slowturn", man blåser runt maskinen långsamt med öppna indikatorkranar för att kolla att det inte har läckt in kylvatten eller brännolja i cylindrarna. På just den här har man en automatisk slowturn. På äldre maskiner gör man det manuellt, man lär sig snabbt hur mycket man kan dra på utan att den startar. Det blir mycket rök, liv och brandlarm om kranarna står öppna och den startar, man får höra det i evighet, alternativt tills nästa man gör det :D
[YOUTUBE-ID]gNivldRNVLc[/YOUTUBE-ID]

Fredagsporr :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bild på ett avbrutet projekt att bygga om en CRF450-motor till 300cc diesel-turbo för formula student. Fördelen var att diesel inte behövde någon restriktor.

Tyvärr blev reglemetet ändrat före motorn blev klar och nu är gränsen 600cc så denna avkapade topp från en Volvo D5 ligger nu på mitt skrivbord som papperspress.
 

Bifogat

  • DSC00235.jpg
    DSC00235.jpg
    236.8 KB · Visningar: 132

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bild på ett avbrutet projekt att bygga om en CRF450-motor till 300cc diesel-turbo för formula student. Fördelen var att diesel inte behövde någon restriktor.

Tyvärr blev reglemetet ändrat före motorn blev klar och nu är gränsen 600cc så denna avkapade topp från en Volvo D5 ligger nu på mitt skrivbord som papperspress.

If you build it, they will come.... (hela sporthojs dieselnerd-kollektiv)

Bygg motorn ändå, det finns väl CRF ramar att stoppa den i?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
If you build it, they will come.... (hela sporthojs dieselnerd-kollektiv)

Bygg motorn ändå, det finns väl CRF ramar att stoppa den i?

na, känns ganska meningslöst och dessutom blev jag av med alla medhjälpare. Och den skulle ändå bli för hög för en CRF-ram. Enda roliga vore väl att lägga svarta rökridåer bakom sig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
na, känns ganska meningslöst och dessutom blev jag av med alla medhjälpare. Och den skulle ändå bli för hög för en CRF-ram. Enda roliga vore väl att lägga svarta rökridåer bakom sig.

Pluggar du fortfarande på LTH?:va Jag kan hjälpa:) Såg du F:s superbil förresten?:banana
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Scania L76 med maskintrailer, låter så fint att man får gåshud!
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Jo på fåcylindriga motorer, tex många tändkulor, så har man som sagt ofta bara startluft till 1 cyl. Man baxar då upp motorn till ngt förbi TDC, sen gör man ett kort ryck i handtaget på startluftsventilen på topplocket.

Startluftfördelare används som sagt oftast på motorer med tillräckligt antal cylindrar för att man inte ska ha dödlägen.

Det finns filmer på YT där du kan se hur man användare luftstart på tex tändkulor. Dessa manuella startluftsventiler har oftast dubbel funktion, de innehåller även ventil med vilken man även laddar startlufttanken efter att motorn startats. I ett sånt system sitter det vanligtvis även en flam-/gnistsläckare, för att minska risken att man spränegr tanken om man begår misstaget att ladda startluft från en cylinder med dålig förbränning. Därför ska man vänta med att ladda startluft tills tändkulemotorn är varmkörd och under belastning.



På motorer med startluftfördelare laddar man oftast med extern eller vevaxeldriven startluftskompressor.

Det finns även elstart samt hydraulstart. Elstart är dock ovanligt på medel- och lågvarviga motorer, det blir såna strömmar i dessa likströmsmotorer när det är större dieselmotorer.

Pa stora v-maskiner brukar ena cylinderraden ha startluftventiler men inte den andra.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I någon av videorna ovan nämndes Tunga Rallyt och då tänkte jag på:

TungaRallytDS3_6461.jpg



Volvo Titan: En av tungviktarna som i 1950/60-talens högkonjunktur släpade gods inom och utom riket. Inte så stark jämfört med dagens bilar, gick sakta i uppförsbackarna men kom med Norrlandsväxel (tvåväxlad bakaxel) alltid upp även med dubbla tillåtna lasten. Notera kuttingen med svagdricka!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top