Dieseltråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Stor diesel igen

Påstås vara världens starkaste diesel idag: Wärtsilä-Sulzer RTA96-C turboladdad 14-cylindrig tvåtaktare, sitter i M/V Emma Maersk - vevaxeln:

wartsila-sulzer.jpg



Mer info: http://gcaptain.com/emma-maersk-engine?506
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)

20111213_001.jpg

kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Här e en bild på pumpen.

20111213_002.jpg

Goda råd mottages tacksamt!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)

View attachment 350105

kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Här e en bild på pumpen.

View attachment 350107

Goda råd mottages tacksamt!

Luft får den så mycket det går, sedan styrs effekten av hur mycket diesel den får.
Dessvärre så är tidiga smådieslar inga bra motorer.
Har du provat att fråga på http://www.fergusonklubben.se/ ?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Luft får den så mycket det går, sedan styrs effekten av hur mycket diesel den får.
Dessvärre så är tidiga smådieslar inga bra motorer.
Har du provat att fråga på http://www.fergusonklubben.se/ ?

Ok, då hade jag förstått det rätt! tack!
Jag kollade som hastigast på deras hemsida, men hittade tyvärr inget "nyttigt"

Tja; om tidiga smådieslar e bra eller dåliga har jag ingen annan erfarenhet av än denna... och den har i princip tuffat på sedan 1952 utan någon större reparation eller ens någon nämnvärd skötsel:yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)
kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Goda råd mottages tacksamt!

Gaspådraget styrs som sagt enbart genom hur mycket diesel som sprutas in så felet ligger garanterat någonstans mellan gasreglage och pump. Rör sig länkage/wire som det ska hela vägen ner till pumpen när du använder gasreglaget?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Gaspådraget styrs som sagt enbart genom hur mycket diesel som sprutas in så felet ligger garanterat någonstans mellan gasreglage och pump. Rör sig länkage/wire som det ska hela vägen ner till pumpen när du använder gasreglaget?

Gasreglaget rör sig som det skall dock så rör sig inte tappen innanför "locket" (se bild) till pumpen, så felet finns säkert i pumpen:brinnerup så de e väl bara och skruva den i bitar...
20111213_002-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Din röda inritade ring passerar ett rör som ansluter till regulatorhuset. Kan du se vart det röret går?
Sitter det möjligtvis ett spjällhus på denna motor? Det ser nämligen ut som att din pump har en vacumvarvtalsregulator.

Gasreglaget rör sig som det skall dock så rör sig inte tappen innanför "locket" (se bild) till pumpen, så felet finns säkert i pumpen:brinnerup så de e väl bara och skruva den i bitar...
View attachment 350115
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Din röda inritade ring passerar ett rör som ansluter till regulatorhuset. Kan du se vart det röret går?
Sitter det möjligtvis ett spjällhus på denna motor? Det ser nämligen ut som att din pump har en vacumvarvtalsregulator.

Yes, röret leder till ett spjäll i insuget!

20111214_004.jpg

Så det innebär alltså att varven styrs med vacum från insuget!? Vet du eller någon annan här på SH om man kan skruva isär och kolla upp pumpen utan att ställa till någon "timing"? insprutningen borde väl rimligtvis styras direkt från vevaxeln eller hur funkar det?

Här e en bild på pumpen med översta "locket" öppet

20111214_002.jpg

Tack för all hjälp hittills, börjas snart förstå liitegran hur en Diesel funkar!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
IMG_0226.jpg

Fick hem lite grejer till min gamla om617, läsa på lite om mwpumpen och försöka få den lite raskare.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Turbovissel från fullsizedieselpickisar är det vackraste som finns! Hade lätt ribba och gåshud när jag drog polarens drygt 6-ton tunga båt+trailer genom södra länken med nedvevad högerruta.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Man tröttnar dock på motorernas ljud ibland... Kör ibland en maskin i jobbet med 5.9liters cummins. Dock så väger den 28ton och toppar 48knyck. Endast en kort ljuddämpare precis bakom hytten så det brölar konstant på 2500 varv. Finns dock roligare maskiner, får lägga upp nån skoj film här sen!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
audi a4 quattro 2,5tdi sportline -00->

Några problem?

Något liknande jag bör titta på i 50k klassen?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
audi a4 quattro 2,5tdi sportline -00->

Några problem?

Något liknande jag bör titta på i 50k klassen?

Framvagnen, kolla efter glapp.
Servicehistorik, kammremmen är dyr att byta..
BMW 330 är ett trevligt alternativ!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister. Det sjunger i den snötäckta urskogen. Det kommer närmare... och närmare. Så helt plötsligt bryter den fram: Föraren hukar sig bakom det vertikala eldröret, sinnebilden av en svensk traktor uppenbarar sig. Bärandes en snöplog som ser ut... just som en snöplog ska se ut! ...eller iaf gjorde.

http://www.youtube.com/watch?v=cQW0g2uD1Jk&feature=related
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister. Det sjunger i den snötäckta urskogen. Det kommer närmare... och närmare. Så helt plötsligt bryter den fram: Föraren hukar sig bakom det vertikala eldröret, sinnebilden av en svensk traktor uppenbarar sig. Bärandes en snöplog som ser ut... just som en snöplog ska se ut! ...eller iaf gjorde.

Alla har vi olika preferenser.
Jag gillar det enkla, användbara.
Få maskiner är så praktiska som en Buster.
Dessutom hörs det vilken välkonstruerad och tjänstvillig motor det sitter i.
http://www.youtube.com/watch?v=mxc-dQlIYVk
Inget speciellt.
Bara en bonnatraktor med snöblad.
Kärlek.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag skulle vilja ha en BM430 som gårdstraktor.
Jag älskar den maskinen. Lagom liten, lagom stor.

Drar betydligt mindre bränsle vid vedmaskinen än 650n också.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top