Diablo Rosso Corsa vs Diablo Supercorsa SP?

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har försökt förstå Pirellis hemsida, men får inte ut något vettigt. Är skillnaden på däcken enbart att Rosso-däcket har Two Compound med hårdare mitt, medans Supercorsa SP har samma Compound hela vägen?

Någon som har bra koll? Inga gissningslekar tack...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
The recently announced Pirelli Rosso Corsa hypersports tire brings EPT (Enhanced Patch Technology) to the street rider, as well as the tried and trusted 3-zone construction for grip, longevity and superb wet-weather performance. This will be the tire of choice for street riders looking for ultimate performance and that trademark Pirelli confidence in the twisties.

Okej, här förstår iaf jag att Rosso Corsa är för den aktiva gat-åkaren.


So what about trackdays? Well, for trackday enthusiasts who want race-bred tire construction combined with the ability to perform on the street/track without tire warmers or long warm up times, Pirelli will be offering a brand new version of the Dragon Supercorsa Pro, previously available as a special production tire only fitted in O.E. applications.

Och här tycker dom att man ska åka på Dragon Supercorsa Pro? Dragon Supercorsa PRO SP då? För längre ner i tråden skriver någon:

Well Ned, you'll have to try the SP's.... they should address that issue. The Dragon Supercorsa Pro SP is not a multi-compound tire, it's a compound developed, or tailored for high performance street bikes and track day use by folks who do not have tire warmers. The new tire will be the same price as the race compound Dragons.

Vad hände med Diablo undrar man? Missade jag nåt?!

http://tracktalk.nesba.com/showthread.php?t=11088

Här blandar killen som svarar TS ihop Dragon och Diablo direkt!

Förvirrande...
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Supercorsa Sp är mer ett bandäck designat för att kunna användas utan däcksvärmare, snabb uppvärmningstid samt att de tål många värmecykler. (rätta mig om jag har fel)

Rosso är bara ännu ett gatdäck.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Supercorsa Sp är mer ett bandäck designat för att kunna användas utan däcksvärmare, snabb uppvärmningstid samt att de tål många värmecykler. (rätta mig om jag har fel)

Rosso är bara ännu ett gatdäck.

Måste nog använda komplett beteckning, det finns ju både Diablo och Dragon som heter Supercorsa SP...

DIABLO SUPERCORSA SP (SP står för "Special Compound")

DRAGON SUPERCORSA PRO SPECIAL COMPOUND

Det är detta som gör mig så förvirrad...

Generellt så tycker jag det ser ut som om Dragon vore mer mönstrat, dvs gat-däck, och Diablo mindre mönster, dvs banåka?

:huvet:huvet
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
dragon är väl den gamla modellen, diablo efterföljaren.
Dragon slicks finns ju inte ens att köpa längre.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det lutar åt Diablo Supercorsa SP då. Har kört på Power One en bankväll nu, och är inte nöjd. Fick två släpp med varma däck, sen slits det ut direkt. Till saken hör att jag INTE är någon Rossi... :gnissla
 

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
en dum fråga.. Är Diablo Corsa.. de bästa däck man kan få tag på som man inte behöver ha Däckvärmare?
:rolleyes:
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Corsa III och dunlop Gp racer D209 va de bästa banddags däcken i nån test jag läste ..

Men det va lääänge sedan typ förra året ;)

Pirelli är väl aldrig fel ,kolla Bikes tester dom brukar väl alltid komma i topp .


Själv slog jag till på Pirelli Diablo Rosso Corsa finns till bra priser på Dexon :yoparty
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ja, jag har mer eller mindre bestämt mig för Pirelli, nu står valet mellan Rosso eller Supercorsa SP.
Hmm...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag kommer testa Diablo Supercorsa SP nu. Ska bli intressant att se hur länge det håller :)
 

chrissme333

Ducce så klart
Gick med
23 May 2010
Ort
malmö
Hoj
07,Ducati 1098 & FZ1-N(såld) cbr 1000rr.
Ja, jag har mer eller mindre bestämt mig för Pirelli, nu står valet mellan Rosso eller Supercorsa SP.
Hmm...

Jag testade ett par Diablo Rosso i somras. Jag gillade dem. Lätta att lägga ner hojen med och bra grepp på banan. Nästa uppsättning jag köper blir nog ett Diablo Rosso framdäck och ett Supercorsa bakdäck.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ännu en återkoppling i trådlyftet: Jag köpte Diablo Rosso (ej corsa) till K5'an i våras efter att de vann Bike's test där de skulle 'funka bra till bandagar'. De känns klart annorlunda jämfört med Mich Power jag körde på innan men är trevliga till normal gatåkning. På bana räckte de inte till i snabba gruppen. Det släpper bak lite för tidigt men slitaget är jämnt och fint.

TS valde ju Supercorsa och det hade varit ett bättre val för mig oxå tror jag, framförallt vid bankörningen. Man lär så länge man lever...
 

Bifogat

  • CSS01.jpg
    CSS01.jpg
    197.1 KB · Visningar: 203
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Jag har kört på både Diablo Supercorsa SP (förra säsongen) och GP Racer D211 (denna säsong), och båda är kanondäck.

Anledning till att jag bytte till Dunlop var att Supercorsa SP skulle ta 3v att få hem, orkade inte vänta.

Men så här i efterhand hade det vare värt det. Jag trivdes bättre på Pirelli Diablo Supercorsa SP. Kanondäck för både gata & bana, så länge det inte regnar. Köp! :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inne på att köpa nya däck till hojen inför kommande säsong. Var får man tag i däck till bäst pris så här utanför säsongen? Har Pirelli Dragon Supercorsa, föregångaren till dagens Pirelli Diablo Supercorsa SP. Jag är nog inne på att fortsätta med Pirelli.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top