Det tråkiga med att köra hoj!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, det tråkigaste med hojåkning är när man har 20 mil hem, racetec på hojen, det är ett par grader ute när man startar, det börjar snöa i Norrköping för att övergå i underkylt regn i trakten av Norsholm.

...och man får is i förgasarna så att hojen endast går att köra med full choke, för att slutligen korka in totalt vid vägkanten så att man äntligen får tina upp sina djupfrysta handskar på avgasröret så att dom istället för isiga blir genomblöta....

Tillochmed killen som tankade sin snöskoter på pumpen brevid min undrade om jag inte hade plockat fram hojen lite väl tidigt...
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Myggen är väll helt okej, inte mycket av dem tycker jag, dock knott o småflugor är det förbannat bra med. stora jävla spyflugor är riktigt jobbiga att få på visiret med, ska man ta handen o ta bort kletet blir det bara värre!.
F.ö för några dagar sedan då jag och en kompis körde så fick han en fågel på visiret, nån talgoxe lr nått hehe.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Myggen är väll helt okej, inte mycket av dem tycker jag, dock knott o småflugor är det förbannat bra med. stora jävla spyflugor är riktigt jobbiga att få på visiret med, ska man ta handen o ta bort kletet blir det bara värre!.
F.ö för några dagar sedan då jag och en kompis körde så fick han en fågel på visiret, nån talgoxe lr nått hehe.

Bloody hell! Kan du t.o.m. identifiera rasen på de där smashade kadavren!?! :Bugar

Du måste vara en sån där äkta kusolog.

Konversation på MC-träff:
- Vad är det där du har på visiret?
- Det är en flugus motoricyklus smashikus.


;)
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Jag har hört om man samlar på sig fler än 50 st under
resans gång, så får man gratis fika på Statoil.
Du måste dock visa upp visiret i kassan :D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som jag sagt tidigare måtte det bli vinter snart så man slipper alla insekter på visiret.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Köra uppe i norrbotten på sommarnätterna brukar ge att man, om kläderna, luktar likadant som man skulle ha gnidit in sig i rå köttfärs - helt underbart........... :yoparty
 

jetson

Guest
Det är därför jag bara kör på slingerbulten, för där är alla flugor redan ihjälkörda :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har ett nytt litet aber...gemene man, de flesta ser bara glada ut när man mullrar förbi - men det finns en hel del människor som verkligen önskar livet ur en om man tyder ansiktsuttrycken rätt..

Bilister man passerar, även om de ligger långt under laglig fart, och man inte gör något onödigt, så ser man ändå att man är i onåd, bara för att man passerade dem på sin självmordsapparat från helvetet (det är ju så diskussionerna går).

Man märker det lite varstans, många har en rätt underlig inställning till motorcyklister, och jag vet att varje gång jag kommer lite för fort förbi någon, eller bara gasar till lite mer än vad som krävdes, så har man lagt ytterligare vedträn på brasan...

Ett exempel - igår var det en långtur på fina vägar, och på ett ställe så kom jag mot ett litet samhälle, från en gudomlig vägsnutt, sparkade ned ett par växlar och lät motorn ta ned farten lite...en ducce morrar gött då, den låter lite, men inget orimligt alls (den klarar utan vidare 92 dB på Kinnekulle t.ex) - men det stod en herre och påtade med sin gräsmatta...

Jag var under tillåten hastighet, puttrade fram och njöt av omgivningarna - och såg gubbens min - hade blickar dödat, hade jag inte varit här nu..

Och det stör mig som fan...vad fan, jag är en hyvens tjomme, som försöker visa andra tillbörlig respekt, och saktar ned vid bebyggelse (betydligt mer än bilisterna som inte helt sällan bor i just de områdena) - men ändå vet man att det räcker med att man syns, så gnatas det i jantesverige..

Det...är den absolut största nackdelen med hoj, det och alla dessa raksträckor mellan kurvorna. :fakta
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag har ett nytt litet aber...gemene man, de flesta ser bara glada ut när man mullrar förbi - men det finns en hel del människor som verkligen önskar livet ur en om man tyder ansiktsuttrycken rätt..

Bilister man passerar, även om de ligger långt under laglig fart, och man inte gör något onödigt, så ser man ändå att man är i onåd, bara för att man passerade dem på sin självmordsapparat från helvetet (det är ju så diskussionerna går).

Man märker det lite varstans, många har en rätt underlig inställning till motorcyklister, och jag vet att varje gång jag kommer lite för fort förbi någon, eller bara gasar till lite mer än vad som krävdes, så har man lagt ytterligare vedträn på brasan...

Ett exempel - igår var det en långtur på fina vägar, och på ett ställe så kom jag mot ett litet samhälle, från en gudomlig vägsnutt, sparkade ned ett par växlar och lät motorn ta ned farten lite...en ducce morrar gött då, den låter lite, men inget orimligt alls (den klarar utan vidare 92 dB på Kinnekulle t.ex) - men det stod en herre och påtade med sin gräsmatta...

Jag var under tillåten hastighet, puttrade fram och njöt av omgivningarna - och såg gubbens min - hade blickar dödat, hade jag inte varit här nu..

Och det stör mig som fan...vad fan, jag är en hyvens tjomme, som försöker visa andra tillbörlig respekt, och saktar ned vid bebyggelse (betydligt mer än bilisterna som inte helt sällan bor i just de områdena) - men ändå vet man att det räcker med att man syns, så gnatas det i jantesverige..

Det...är den absolut största nackdelen med hoj, det och alla dessa raksträckor mellan kurvorna. :fakta

Största nackdelen om man vill visa respekt ja :)
Själv tycker jag bara det är kul när folk gör i brallan när man vrider på gasen förbi dom.
Skulle släppa över en cyklist(8-10år) över vägen, han kollade med stooora ögon på mig och min mc. Jag gasade till lite för att den inte skulle dö(dålig tomgång när den är kall)
Tro fan att pojken blev livrädd och ramlade av cykeln :D
Aja hans mamma behöver väl inte oroa sig om att han ska köra nån "dödsmaskin" i framtiden.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Största nackdelen om man vill visa respekt ja :)
Själv tycker jag bara det är kul när folk gör i brallan när man vrider på gasen förbi dom.
Skulle släppa över en cyklist(8-10år) över vägen, han kollade med stooora ögon på mig och min mc. Jag gasade till lite för att den inte skulle dö(dålig tomgång när den är kall)
Tro fan att pojken blev livrädd och ramlade av cykeln :D
Aja hans mamma behöver väl inte oroa sig om att han ska köra nån "dödsmaskin" i framtiden.

..du är inte gammal, det märks. ;)

Varje gång man gör någon grinig, är man ett steg närmare ytterligare problem med hojkörandet.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
flugor? Inte fan bryr jag mig det minsta..på sin höjd torkar jag av det värsta 1 gång per säsong..du får väl ha ett"fint" skinnställ som du tar om du posörar till fiket, och en flugsliten när du KÖR hoj om du bryr dig om utseendet först:krama vet inte om brudarna/killarna bryr sig ändå om man kommer in varm, svettig om man är flugfri eller ej:D
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Tja det jobbiga med dessa inesktsdj* är att man kan ju inte åka mer än 5mil ibland här uppe i norradelen av sverige utan att ha fått visiert så inkletat att man inte ser nått!:jisses

Men ibland kan man åka 15-20 mil o inte ha mycket alls på visiret. Har nu börjat fundera vid vilket väder det är värst samt vid vilka tidpunkter på dygnet man sammlar på sig mer.

Vet ju att älg, ren o annat vilt har en tendens att vilja röra på sig mellan 5 & 9 på morronen samt mellan 19 & 22 på kvällen. Varvid här uppe då det är mer eller mindre ljust dygnet runt om det är bra väder kan man på tex e4 med viltstängel (o där med inhägnad bana :banana ) maxar hur hojjen mitt i natten under en 10-15mil :yoparty:yoparty
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag var under tillåten hastighet, puttrade fram och njöt av omgivningarna - och såg gubbens min - hade blickar dödat, hade jag inte varit här nu..

Och det stör mig som fan...vad fan

Men det är fortfarande inte OK att skrapa av döda gubbar från visiret, det vet du va? Bara så vi är på det klara.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vissa av oss här i norrland har överlistat de där små flygfäna! antingen så kör snabbt så det bildas en liten luft bubbla framför hojen som gör att flygorna åker åt sidan innan de träffar din vackra hoj eller dig... Andra alternativet är att köra på slangen hela tiden men då får hojen en massa lik på undersidan av hojen istället tyvär...de små flygfäna tycker jag inte är så stor problem det är väre med de som är lite störe som har fjädrar o dylikt och en massa inälvor...de ska ta me fan alltid in i hjulet eller in i kylaren eller in i jack ärmen annars siktar de in sig på hjälmen så man måste ducka då o då.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Det jobbigaste för mig är att det inte finns något smidigt sätt att ha på sig schyssta kläder när man kör mc. Jag har ett arbete där man minst bär skjorta, jeans och kavaj, det hade varit kul om man kunde köra ut på kundbesök med hojen utan att det "påverkade" ens yttre :)
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
När jag var 16 bast så var det en kompis som krocka med en geting i 100 knyck. Den träffade på handen och han fick ett stick!

Hur f-n gick det till? Körde han upp i röven på getingen?

Tror du inte den fastnade då? Jag körde på en geting som fastnade i halsen på skinnstället så den stack mig på halsen, det gick också runt 100, tycker den borde dött av smällen men icke.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top