Dagens bild

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Samma sträcka för några veckor sedan - man gråter när man kör tillbaka in i Sverige på våra lappade o lagade vägar. Fastnade du vid stoppljusen mellan Nössemark-Ed?
Ja, vi fastnade vid tre(!) stoppljus. Trist, dammigt och bitvis grusigt.

Och jo, när man kommit över gränsen vid Björkebekk/Nössemark är det tragiskt att se hur asfalten ser ut på svenska sidan. Som ett u-land. Pinsamt! :cry:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Körde till Norge och tillbaka. Var visserligen i Norge mindre än en timma, men ändå. Norge är Norge. Se kartan. Vill du kika själv i ditt kartprogram så sök upp "Halden".

View attachment 490073
Lite, lite av Norge. Bara 5 mil, under en timma. Men... vilken timma!
* Svart parti: Kurvig fjordväg, följer tätt på fjorden på många håll. Ren fjäll-/fjordkörning nästan, fast bara några kilometer från Sverige.
* Gult parti: Mjukt kurvig landsväg. Gott om böjar för långa djupa nedlägg, särskilt där vägen går långs sjöarna.
* Rött parti: Kurv-eldorado! Klar pulshöjare. Bara någon mil, men vilken mil. Jösses!


53 mil blev det. Det är egentligen inte riktigt så långt Göteborg-Halden-Göteborg men om man tar småvägar i kombination med ett par-tre rediga felkörningar så blir det 53. Felkörningarna får skyllas på en mix av dåliga förberedelser och oklart turledarskap. Det var inte jag som var turledare, vill jag betona. ;) Felkörningarna ledde dock till andra sköna vägar - som vi inte hade tänkt köra - så de hade ändå något gott med sig! (y)

Dagens "ohh nej!" var att Trafikverket håller på att "förbättra" (=förstöra?) en av landets bästa mc-vägar, den mellan Nössemark och Ed. Vägen håller på att rätas ut, breddas och förstärkas och det är förstås ett hot mot sträckan som påstås ha 350 kurvor på knappt 3 mil (hörsägen - jag har inte räknat - men svänger gör det hela tiden).

Med lite tur... så kan det bli som en annan fin sträcka man "förbättrade" för några år sedan. Sträckan Tived-Undenäs (googla!) var smal kurvig och kul. Och nästan lite farlig här och där, trångt att mötas, dålig sikt. Den "förbättrades" för några år sedan men blev minst lika bra! Borta var de mest extrema partierna, bl a ett där man nästan körde utanför någons farstu, och istället hade man skapat en mjukt svängig väg som är kalasfin att köra. Härliga kurvor där man kan gasa friskt! Kör dit och testa själv.

View attachment 490075
Riksgränsen. (OK, jag erkänner. det är lite fusk. Bilden är från i juli. Jag tog ingen ny idag eftersom jag visste att jag redan hade ett foto på samma motiv...)

View attachment 490076
Stannade i Nössemark för att köpa glass. Men det var stängt på söndagar!

View attachment 490077
Efter en lång dag i sadeln förtjänar man en belöning.
Hickade till när jag läste "Riksgränsen" i mobilen och tänkte att det var som tusan.
Nu fattar jag.
Fin tur!

Riksgränsen.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Samma sträcka för några veckor sedan - man gråter när man kör tillbaka in i Sverige på våra lappade o lagade vägar. Fastnade du vid stoppljusen mellan Nössemark-Ed?
Kom ner på väg 21 från Askim och tog in på 106 mot gränsen. Tror det var 2018. Vägen från Halden var fantastisk men man fick då se upp för rejäla slukhål i vägen. Klart man undrade hur underminerad den var. Beläggningen bra i övrigt.

Sen kommer man in i snikbeläggningarnas förlovade land. Svängde söder mot Ed(?), alltså väster om vattnet som delade vägen. Fantastisk väg, men den bestod av rullande, kletig snikbeläggning förutom 4 tjärfyllda spår som orsakats av all tung trafik.

Jag förstod det som att det är gott om grustag där. Stämmer det?

Det är ju annars en naturlig och mycket trevlig rutt om man ska till/från släkten i Lilleström.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kom ner på väg 21 från Askim och tog in på 106 mot gränsen. Tror det var 2018. Vägen från Halden var fantastisk men man fick då se upp för rejäla slukhål i vägen. Klart man undrade hur underminerad den var. Beläggningen bra i övrigt.

Sen kommer man in i snikbeläggningarnas förlovade land. Svängde söder mot Ed(?), alltså väster om vattnet som delade vägen. Fantastisk väg, men den bestod av rullande, kletig snikbeläggning förutom 4 tjärfyllda spår som orsakats av all tung trafik.

Jag förstod det som att det är gott om grustag där. Stämmer det?

Det är ju annars en naturlig och mycket trevlig rutt om man ska till/från släkten i Lilleström.
Om du svängde söder vid Nössemark på västsidan av Stora Le så är det samma väg som TMax500 o jag nämner. Idag är delen från Nössemark o kanske halvvägs till Ed kurvig o asfaltsbelagd - därefter kommer tre längre vägarbeten med enfilig grusväg o stoppljus (långa intervall)
Vill du köra en roligare väg så kör denna - fina vägar i Norge och mycket kurvor, lite trafik o lite boningshus i Sverige
https://www.google.com/maps/dir/59....11.7797395!2d58.6448986!1m0!1m0!3e0?entry=ttu

Kan inte garantera vägstandard från Vassbotten t Uddevalla, har inte kört där i år, men det var asfalt hela vägen o hyfsad kvalitet förra året
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Körde till Norge och tillbaka. Var visserligen i Norge mindre än en timma, men ändå. Norge är Norge. Se kartan. Vill du kika själv i ditt kartprogram så sök upp "Halden".

View attachment 490073
Lite, lite av Norge. Bara 5 mil, under en timma. Men... vilken timma!
* Svart parti: Kurvig fjordväg, följer tätt på fjorden på många håll. Ren fjäll-/fjordkörning nästan, fast bara några kilometer från Sverige.
* Gult parti: Mjukt kurvig landsväg. Gott om böjar för långa djupa nedlägg, särskilt där vägen går långs sjöarna.
* Rött parti: Kurv-eldorado! Klar pulshöjare. Bara någon mil, men vilken mil. Jösses!


53 mil blev det. Det är egentligen inte riktigt så långt Göteborg-Halden-Göteborg men om man tar småvägar i kombination med ett par-tre rediga felkörningar så blir det 53. Felkörningarna får skyllas på en mix av dåliga förberedelser och oklart turledarskap. Det var inte jag som var turledare, vill jag betona. ;) Felkörningarna ledde dock till andra sköna vägar - som vi inte hade tänkt köra - så de hade ändå något gott med sig! (y)

Dagens "ohh nej!" var att Trafikverket håller på att "förbättra" (=förstöra?) en av landets bästa mc-vägar, den mellan Nössemark och Ed. Vägen håller på att rätas ut, breddas och förstärkas och det är förstås ett hot mot sträckan som påstås ha 350 kurvor på knappt 3 mil (hörsägen - jag har inte räknat - men svänger gör det hela tiden).

Med lite tur... så kan det bli som en annan fin sträcka man "förbättrade" för några år sedan. Sträckan Tived-Undenäs (googla!) var smal kurvig och kul. Och nästan lite farlig här och där, trångt att mötas, dålig sikt. Den "förbättrades" för några år sedan men blev minst lika bra! Borta var de mest extrema partierna, bl a ett där man nästan körde utanför någons farstu, och istället hade man skapat en mjukt svängig väg som är kalasfin att köra. Härliga kurvor där man kan gasa friskt! Kör dit och testa själv.

View attachment 490075
Riksgränsen. (OK, jag erkänner. det är lite fusk. Bilden är från i juli. Jag tog ingen ny idag eftersom jag visste att jag redan hade ett foto på samma motiv...)

View attachment 490076
Stannade i Nössemark för att köpa glass. Men det var stängt på söndagar!

View attachment 490077
Efter en lång dag i sadeln förtjänar man en belöning.
Fin kakelugn...
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Körde till Norge och tillbaka. Var visserligen i Norge mindre än en timma, men ändå. Norge är Norge. Se kartan. Vill du kika själv i ditt kartprogram så sök upp "Halden".

View attachment 490073
Lite, lite av Norge. Bara 5 mil, under en timma. Men... vilken timma!
* Svart parti: Kurvig fjordväg, följer tätt på fjorden på många håll. Ren fjäll-/fjordkörning nästan, fast bara några kilometer från Sverige.
* Gult parti: Mjukt kurvig landsväg. Gott om böjar för långa djupa nedlägg, särskilt där vägen går långs sjöarna.
* Rött parti: Kurv-eldorado! Klar pulshöjare. Bara någon mil, men vilken mil. Jösses!


53 mil blev det. Det är egentligen inte riktigt så långt Göteborg-Halden-Göteborg men om man tar småvägar i kombination med ett par-tre rediga felkörningar så blir det 53. Felkörningarna får skyllas på en mix av dåliga förberedelser och oklart turledarskap. Det var inte jag som var turledare, vill jag betona. ;) Felkörningarna ledde dock till andra sköna vägar - som vi inte hade tänkt köra - så de hade ändå något gott med sig! (y)

Dagens "ohh nej!" var att Trafikverket håller på att "förbättra" (=förstöra?) en av landets bästa mc-vägar, den mellan Nössemark och Ed. Vägen håller på att rätas ut, breddas och förstärkas och det är förstås ett hot mot sträckan som påstås ha 350 kurvor på knappt 3 mil (hörsägen - jag har inte räknat - men svänger gör det hela tiden).

Med lite tur... så kan det bli som en annan fin sträcka man "förbättrade" för några år sedan. Sträckan Tived-Undenäs (googla!) var smal kurvig och kul. Och nästan lite farlig här och där, trångt att mötas, dålig sikt. Den "förbättrades" för några år sedan men blev minst lika bra! Borta var de mest extrema partierna, bl a ett där man nästan körde utanför någons farstu, och istället hade man skapat en mjukt svängig väg som är kalasfin att köra. Härliga kurvor där man kan gasa friskt! Kör dit och testa själv.

View attachment 490075
Riksgränsen. (OK, jag erkänner. det är lite fusk. Bilden är från i juli. Jag tog ingen ny idag eftersom jag visste att jag redan hade ett foto på samma motiv...)

View attachment 490076
Stannade i Nössemark för att köpa glass. Men det var stängt på söndagar!

View attachment 490077
Efter en lång dag i sadeln förtjänar man en belöning.
Där kör jag nån eller några gånger i månaden. Riktigt fina vägar!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Veckans väderprognos för Götaland ser rätt stökig ut. Men nordligaste Bohuslän ser ut att klara sig från regnet och där lyser en sol på SMHIs bilder. Så jag körde dit för några dagar i solen!

Tankstopp i Heby. Ingen sol än. Men vänta bara, bara nååågra mil till så kommer solen.
IMG_0335.jpeg

Äntligen! Solglitter i Sannäs!
IMG_0336.jpeg

Proviantering hos handlaren i Rossö hamn.
IMG_0337.jpeg

Yesss! Äntligen framme vid stugan. Nu blir det pizza och lite italienskt rött.

IMG_0338.jpeg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top