Dagens bild

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blev en runda upp till Uppsala i dag för att kolla in en gitarr. Disigt, dimma och en del regn på förmiddagen. Och nu blå himmel, sol och sommar vid hemkomst till Årsta.

1000004674-01.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev en runda upp till Uppsala i dag för att kolla in en gitarr. Disigt, dimma och en del regn på förmiddagen. Och nu blå himmel, sol och sommar vid hemkomst till Årsta.

View attachment 497231

Har man sagt a får man säga b vad för gitarr? Spela musik är ett av mina större intressen och jakt är utöver motorer sånt som jag nog aldrig kommer att sluta med så länge jag kan hålla på.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har man sagt a får man säga b vad för gitarr? Spela musik är ett av mina större intressen och jakt är utöver motorer sånt som jag nog aldrig kommer att sluta med så länge jag kan hålla på.
Har varit sugen på en sån här ett tag. Speciell på massa olika sätt. T. ex. asymmetrisk hals. Behövde provspela först. Ingen åf i Stockholm.

Var ingen besvikelse, men heller inte den wow-känsla jag förväntat mig. Behöver fundera lite på den där...

Typ en sån här:
bd6ct-21o-m-q-rd_a-1.png

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit sugen på en sån här ett tag. Speciell på massa olika sätt. T. ex. asymmetrisk hals. Behövde provspela först. Ingen åf i Stockholm.

Var ingen besvikelse, men heller inte den wow-känsla jag förväntat mig. Behöver fundera lite på den där...

Typ en sån här:
View attachment 497244


Den där borde väl klassas som en racergitarr 😉
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vi fortsätter resan genom apokalypsen. Den ständiga jakten på bensin tog mig till denna heliga plats - Snösätra gamla industriområde. Befolkningen här verkar tillbe andra gudar än Quetzalcóatl och Tezcatlipoca.

Noggrant avbildade på dessa muralmålningar ser vi hur världen en gång såg ut, paradiset på jorden med blå himmel och gratis bensin, och man behövde inte skjuta nån för att få sig en trippel-cheese eller en bit pizza. Inte så konstigt att världen gick under, vi hade det alldeles för bra.

IMG_1529.JPG
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lyckades komma iväg och få besiktiga det senaste vapnet i långdistanseriet:

IMG_20240415_135935_937.jpg

Oh yes, det är äkta Vision-X!
Touringjärn skall ha bra ljus, det vet ju alla.

Besiktningskillen ville sätta anmärkning pga högt halvljus.
"Men du, är det inte 2a på det...?"
- Jo.
"Vänta lite"...
Jag hade redan lättat på justerskruven på undersidan, så det var bara att lägga en handflata på nedre hälften av glaset och trycka till.
'Bättre nu?"
- Perfekt, faktiskt.

Såg han inte lite besviken ut...?


Bilprovningen, ja. Dom har ju haft samma logotyp sedan starten:

Screenshot_20240415-211339~2.png

Fel eller inte - jag har alltid dechiffrerat krumeluren till vänster som en stiliserad båtmössa, med den runda symbolen i mitten som ett metallmärke.

Screenshot_20240415-212628~2.png

Alltså ett maktens och myndigheters sigill från tiden innan VD1 stukade sönder båtmössan till oigenkännlighet.

Ni vet, har man en gång sett något - som mycket väl kan vara fel, så är det hart när omöjligt att se bort från det man en gång sett.

Men idag föll fjällen från mina ögon!
Det här är inte någon myndighets uniformspersedel.
Screenshot_20240415-211638~2.png

Detta är ett rånoffer!
Se hur den stackars människan med det klotrunda ansiktet kastar upp armarna i skyn och skriker:
"Skjut inte! Ni får alla pengar jag har. Skona mina barn! Dra inte ut mina naglar!

650 spänn för att besiktiga en sketen moppe på steroider!
Ett fukking rån är vad det är, och den som tvekar på tolkningen kan ju jämföra med loggan för att se likheten med andra stackars utsatta minoriteter:

RB_Logo_Horiz_ColNeg_RGB.original.png

Eller, inte riktigt 650 spänn, utan faktiskt 649.- för att besiktiga min Scootidoo.
Som om det låg en seriös kalkyl som grund till det bisarra priset.


Fuck!
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lyckades komma iväg och få besiktiga det senaste vapnet i långdistanseriet:

View attachment 497340

Oh yes, det är äkta Vision-X!
Touringjärn skall ha bra ljus, det vet ju alla.

Besiktningskillen ville sätta anmärkning pga högt halvljus.
"Men du, är det inte 2a på det...?"
- Jo.
"Vänta lite"...
Jag hade redan lättat på justerskruven på undersidan, så det var bara att lägga en handflata på nedre hälften av glaset och trycka till.
'Bättre nu?"
- Perfekt, faktiskt.

Såg han inte lite besviken ut...?


Bilprovningen, ja. Dom har ju haft samma logotyp sedan starten:

View attachment 497341

Fel eller inte - jag har alltid dechiffrerat krumeluren till vänster som en stiliserad båtmössa, med den runda symbolen i mitten som ett metallmärke.

View attachment 497342

Alltså ett maktens och myndigheters sigill från tiden innan VD1 stukade sönder båtmössan till oigenkännlighet.

Ni vet, har man en gång sett något - som mycket väl kan vara fel, så är det hart när omöjligt att se bort från det man en gång sett.

Men idag föll fjällen från mina ögon!
Det här är inte någon myndighets uniformspersedel.
View attachment 497344

Detta är ett rånoffer!
Se hur den stackars människan med det klotrunda ansiktet kastar upp armarna i skyn och skriker:
"Skjut inte! Ni får alla pengar jag har. Skona mina barn! Dra inte ut mina naglar!

650 spänn för att besiktiga en sketen moppe på steroider!
Ett fukking rån är vad det är, och den som tvekar på tolkningen kan ju jämföra med loggan för att se likheten med andra stackars utsatta minoriteter:

View attachment 497345

Eller, inte riktigt 650 spänn, utan faktiskt 649.- för att besiktiga min Scootidoo.
Som om det låg en seriös kalkyl som grund till det bisarra priset.


Fuck!
Så billigt jag får betala 799 kr och då kanske jag kan besikta i Kalix vilket bara ger ca 18 mil tur och retur för att besikta.

Nu återstår det bara att se om det blir som vanligt, jag bokar en tid nu men sen kan man ändå inte besikta pga ingen besiktningsman med rätt behörighet. Boden brukar annars ett säkert kort men det är långt för att bara besikta blir runt 28 mil.

Tur att jag bara har två hojar dom kräver besiktning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
476 kr idag hos Dekra, med 10 % SMC-rabatt.
529 kr ordinarie pris. Om man förhandsbokar på nätet.


Dekra är djävulen. Dom lägger nästan 10 milj SEK per år och håller fler än 10 anställda på helårsbasis i Bryssel bara för att påverka EU att ta beslut som ger mer omfattande kontroller av fler sorters fordon med tätare intervall.

Dekra är ett av fordonshobbyns största hot och därtill en av de institutioner som driver vardagstrafikantens kostnader uppåt. Varje enskild besiktning hos Dekra är ett spadtag inför vår egen gravsättning.

Aldrig att jag göder min värsta fiende. Ja, efter Trafikverket - förstås.

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dekra är djävulen. Dom lägger nästan 10 milj SEK per år och håller fler än 10 anställda på helårsbasis i Bryssel bara för att påverka EU att ta beslut som ger mer omfattande kontroller av fler sorters fordon med tätare intervall.

Dekra är ett av fordonshobbyns största hot och därtill en av de institutioner som driver vardagstrafikantens kostnader uppåt. Varje enskild besiktning hos Dekra är ett spadtag inför vår egen gravsättning.

Aldrig att jag göder min värsta fiende. Ja, efter Trafikverket - förstås.

Men vi hjälper gärna till att gräva vår grav om det är billigare. Se på priset! :huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top