Därför är USA ett U-land.

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har bott i TX, OK, NH, VA, NC, SC…

Du, får nog jämföra äpplen med äpplen… Lastbil och släp = Lastbil - trailer är 80km/h motorväg… det är BARA singelbil som får köra 90. Nu är singel bara för distribution i tätort i princip så tillbaks till läroboken..

Sen är det rätt ”roande” att följa svensk journalism om länder man inte delar åsikt om…

Lätt lastbil och tung lastbil är väl det generella, sen vilken frukt du föredrar lägger inte jag mig i. Tänk han & hon istället fast det kanske är modärnt med hen o allt vad det heter där bort ;) Bara retas, tycker du verkar vara en kul typ.

Samma hastighet gällde inte för alla dock, hastighetsbegränsning kan variera för tungt over thär jämfört med lätt i tätbebyggt vilket åtminstone är sällsynt här, dom får lasta mindre vikt (vägnätet är väl en form av teknik det med), tar ofta större plats än jämförbart här.. ja vad talar egentligen för the american hajjwajj?

Jag följer inte journalism alls, det är roande.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gissa vilken variant USA kör på ytterdörrar.... Inåt eller utåt?


PIU_Opening-direction-scheme-e1626707573585.jpg

Är det inte för att räddningstjänsten enklare ska kunna knacka in en dörr? Men det är kanske bara en skröna.. följer iofs den begåvade linjen i sådant fall. Tekniskt svårare att dra ut en dörr.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lätt lastbil och tung lastbil är väl det generella, sen vilken frukt du föredrar lägger inte jag mig i. Tänk han & hon istället fast det kanske är modärnt med hen o allt vad det heter där bort ;) Bara retas, tycker du verkar vara en kul typ.

Samma hastighet gällde inte för alla dock, hastighetsbegränsning kan variera för tungt over thär jämfört med lätt i tätbebyggt vilket åtminstone är sällsynt här, dom får lasta mindre vikt (vägnätet är väl en form av teknik det med), tar ofta större plats än jämförbart här.. ja vad talar egentligen för the american hajjwajj?

Jag följer inte journalism alls, det är roande.
Mängden bilar man kan mata igenom per tidsenhet eller hur lång tid det tar från a till b.

Efter år i usa och år i både öst och Västeuropa kör jag helst bil i USA. Men det är ju byggt för bilen och inte häst och vagn som Europa…

Maxvikt Europa är vad, 40 ton exkl Norden? 36,3ton i usa (om det är en semitrailer med två axlar..) inte så man kan se det som avgörande från att hålla 80km/h och 120/h :hihi
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Som GuW nämnde är byggstandard under all kritik, husen byggs med mycket begränsad livslängd, går sällan att renovera. Osb på reglar, sedan sprutar man på PU-skum och sist ett tunt lager puts. Ser ut som ett stenhus men rasar om du lutar dig mot det. Vacuumformade 1-lagers garagedörrar - man förstår varför samhällen försvinner när en tornado drar fram
Jag reste mycket på den tiden minst 18 år tillbaka. Hade många länder å jämföra med.
Usa var första landet som slog Sverige i standard. Frankrike Italien Turkiet Thailand en grop i golvet att pissa i. Snackar offentliga toaletter. Tyskland var väl som Sverige.
Fast jag reste inte till fattiga områden i Usa
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jobbat för bolag med 5-6 siter i USA o Canada. Älskar landet. Men det är stoooora skillnader mellan "de som har och de som inte har". Och platser/delstater är olika lyckligt lottade (klimat, industri, naturrikedomar) så det skiljer stort mellan delar i landet.

Tyvärr är de stora skillnaderna på väg hit till sverige. ja redan här sedan länge och skillnaden kommer öka tills den är på samma nivå. Frågan är bara hur lång tid det tar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jobbat för bolag med 5-6 siter i USA o Canada. Älskar landet. Men det är stoooora skillnader mellan "de som har och de som inte har". Och platser/delstater är olika lyckligt lottade (klimat, industri, naturrikedomar) så det skiljer stort mellan delar i landet.

Tyvärr är de stora skillnaderna på väg hit till sverige. ja redan här sedan länge och skillnaden kommer öka tills den är på samma nivå. Frågan är bara hur lång tid det tar.
Kan ju va läge att köpa aktier i Gunnebo för staket kan ju bli det nya guldet i svensk näringsliv
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag reste mycket på den tiden minst 18 år tillbaka. Hade många länder å jämföra med.
Usa var första landet som slog Sverige i standard. Frankrike Italien Turkiet Thailand en grop i golvet att pissa i. Snackar offentliga toaletter. Tyskland var väl som Sverige.
Fast jag reste inte till fattiga områden i Usa
Min beskrivning av byggstandard kommer från övre mellanklassens villaområden i Phoenix. Toaletterna i USA har samma standard som svenska (frånsett att man skiter på "hylla" innan man spolar). Vill du ha bra standard på toa så är det Japan som gäller (både offentliga o i hemmet) - hela landet är superrent, papperskorgar existerar knappt - folk tar med sig skräpet hem. Fimpar på gatan ser man ca en om dagen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Får iofs dom att briljera för omväxlings skull(slutpoängen) även om alt. per definition är enklare och inte har sänkt en rymdfärja eller hur det var. Det omvända måste väl ändå tyda på en internationell diagnos #tRump?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Betnér, som är en tönt från början blir ju än mer tönt när han gör sin grej på ett andraspråk..
Tyckte också han var det som ung & arg sen vände det, han har skalle för poäng och om du inte missa det första så gör han narr av sin engelska/jämför den med fragglarna som intro. Men det är ju kul att ni tänker lika.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag reste mycket på den tiden minst 18 år tillbaka. Hade många länder å jämföra med.
Usa var första landet som slog Sverige i standard. Frankrike Italien Turkiet Thailand en grop i golvet att pissa i. Snackar offentliga toaletter. Tyskland var väl som Sverige.
Fast jag reste inte till fattiga områden i Usa

På vilket sätt slog USA Sverige i standard?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bättre bilstandard. Dom skrotar ju bilen efter 7 år typ. Åtminstone när jag var där.
Stora lyxbåtar i kanalerna. Små gummibåtar med 100 hk motorer. Här i Sverige den tiden en 8 hk.
Bättre innecentrum. Som sagt det var imponerande att besöka i början på 2000 talet.
Gymmen hade ac (då) å var stora å välutrustade.
mm mm mm
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Löner om inte annat… att det inte är hållbara lösningar i allt må va sant men vägnät, sjukvård…är bättre.
Bra så länge man är frisk..... gjorde ett snabbsök o hittade denna, inte helt uttömmande men ändå indikativ, text

Average US Income vs. Cost of Cancer Care​

The average monthly income is $4,400 before taxes for a full-time wage or salary worker. This is a third of the cost of some chemotherapy and immunotherapy infusions.

Jämför 1200 resp 2400 som är gränserna för högkostnadsskydd vård resp läkemedel i Sverige.

De flesta håller sig friska till 60 år, sedan går det utför - även med löner/pension. Då är USA ett dåligt land att leva i (Cancer får en av tre.....)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra så länge man är frisk..... gjorde ett snabbsök o hittade denna, inte helt uttömmande men ändå indikativ, text

Average US Income vs. Cost of Cancer Care​

The average monthly income is $4,400 before taxes for a full-time wage or salary worker. This is a third of the cost of some chemotherapy and immunotherapy infusions.

Jämför 1200 resp 2400 som är gränserna för högkostnadsskydd vård resp läkemedel i Sverige.

De flesta håller sig friska till 60 år, sedan går det utför - även med löner/pension. Då är USA ett dåligt land att leva i (Cancer får en av tre.....)
Själva vården ska vara bättre i USA, förutsatt att du inte har något komplicerat som gör att läkarna inte vill sabba sin statistik genom att hjälpa dig.
Betalningen för vården är alla möjliga former av galen, och nästan helt och hållet på grund av att politikerna har lagt sig i för mycket.
Vad gäller vägnätet var det säkert bra en gång i tiden, men enligt folk jag känner i amerikatt så är underhållet så eftersatt att det börjar likna de forna sovjetstaternas skick när de slapp ut från förtrycket.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Själva vården ska vara bättre i USA, förutsatt att du inte har något komplicerat som gör att läkarna inte vill sabba sin statistik genom att hjälpa dig.
Betalningen för vården är alla möjliga former av galen, och nästan helt och hållet på grund av att politikerna har lagt sig i för mycket.
Vad gäller vägnätet var det säkert bra en gång i tiden, men enligt folk jag känner i amerikatt så är underhållet så eftersatt att det börjar likna de forna sovjetstaternas skick när de slapp ut från förtrycket.
Stämmer nog jätte bra det du skriver,

Flesta väg och järnvägsbroar är så Gammla att dom behöver bytas ut men det finns ej pengar till detta, rout 66 verkar finns planer på att helt sluta underhålla.

Pacific costway eller vad nu den kallas är det samma sak med är ju bara en turist fälla påstås det.

Mängder av sk high road som är blodflödet i US för varor förfaller i en Kuslig fart.

Det finns en documentär på kunskapskanalen som är 4*1 timme om just transportnätens förfall i US...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bra så länge man är frisk..... gjorde ett snabbsök o hittade denna, inte helt uttömmande men ändå indikativ, text

Average US Income vs. Cost of Cancer Care​

The average monthly income is $4,400 before taxes for a full-time wage or salary worker. This is a third of the cost of some chemotherapy and immunotherapy infusions.

Jämför 1200 resp 2400 som är gränserna för högkostnadsskydd vård resp läkemedel i Sverige.

De flesta håller sig friska till 60 år, sedan går det utför - även med löner/pension. Då är USA ett dåligt land att leva i (Cancer får en av tre.....)
Vi kommer inte kunna hålla denna standard i sverige i framtiden.
Vårt sociala skyddsnät bygger på att de flesta bidrar till systemet (livsinkomsten täcker statens utgifter) samt inte belastar systemet med ökande kostnader (kriminalitet mm) , och det sker inte längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kommer inte kunna hålla denna standard i sverige i framtiden.
Vårt sociala skyddsnät bygger på att de flesta bidrar till systemet (livsinkomsten täcker statens utgifter) samt inte belastar systemet med ökande kostnader (kriminalitet mm) , och det sker inte längre.
Vårt sociala skyddsnät bygger på lånade pengar, och hade gått åt helvete även utan invandring.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top