Därför är USA ett U-land.

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

nedladdning-1.jpg


Fyll på ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med alla dessa fina motorer i europeiska lastbilar. Så låter vi den gå i 80km/h på motorväg och trafikflödet blir som åderförkalkning ..

Medan man i USA har samma hastighet för alla….

Får kontra papperspåsen med att A. Det knappt existerar mer än på film/tv och B. Papperssugrör.


Husbyggande, avsaknaden av vissa saker som 25cm isolering, treglas, drickbart vatten…är däremot mer u-land.

Mvh expat
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är bara att ta en promenad i San Franscisco för att se u-landscener. Stängda köpcentrum, stängda affärer i centrum, mord på gatorna mitt på dagen, knarkare som skiter på trottoarerna överallt, uteliggare som sover i skuggan överallt osv.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är bara att ta en promenad i San Franscisco för att se u-landscener. Stängda köpcentrum, stängda affärer i centrum, mord på gatorna mitt på dagen, knarkare som skiter på trottoarerna överallt, uteliggare som sover i skuggan överallt osv.
Du beskriver även Paris utan att ändra något av kärninnehållet. Men städer anser jag inte är representativt för ett land. Städer är väldigt mycket samma sak oaktat var de ligger i västvärlden..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du beskriver även Paris utan att ändra något av kärninnehållet.
Har aldrig varit där så kan inte säga något om det stället, men till och med fransmännen tycker ju illa om Paris så det låter ju inte helt omöjligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är bara att ta en promenad i San Franscisco för att se u-landscener. Stängda köpcentrum, stängda affärer i centrum, mord på gatorna mitt på dagen, knarkare som skiter på trottoarerna överallt, uteliggare som sover i skuggan överallt osv.
Har du varit där och sett det live?
Jag undrar bara för jag har sett några klipp om hemlösa i Kalifornien och det verkar verkligen vara misär och katastrof.
Jag tror, efter klippen jag sett, att det nog överträffar det mesta i Europa iaf.
Delar av storstäder möjligen undantaget typ runt tågstation i Amsterdam etc.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
App app
Med alla dessa fina motorer i europeiska lastbilar. Så låter vi den gå i 80km/h på motorväg och trafikflödet blir som åderförkalkning ..

Medan man i USA har samma hastighet för alla….

Får kontra papperspåsen med att A. Det knappt existerar mer än på film/tv och B. Papperssugrör.


Husbyggande, avsaknaden av vissa saker som 25cm isolering, treglas, drickbart vatten…är däremot mer u-land.

Mvh expat

I vilken håla tälta du i? :pannkyss

90km/h gäller för motorväg där jag bor och jag har inte ens kommit till C, ändå.

I U-landSstAterna är det istället en salig blandning, km/h så på ett ungefär precis som mycket annat tumt:

Montana; 105-113
Virgin Islands; 65
Alaska, Kali., Delaw., Michi.; 89
Nevada, South D.; 129

o.s.v.. sen kanske saker o ting ändrats men knappast homogent, ändå.

Får dom dessutom lasta hälften så är naturligtvis inte lösningen dubbla hastigheten och vad skapar då mest rullande hjärtinfarkter som proppar igen?

Intressant ändå hur generellt lågbegåvat det kan bli, #tRump är väl en ganska bra måttstock på det. Finns en halvkass film som jag slötittat på någon gång, handlingen är att det bara är idioter som skaffar barn vilket genererar ja.. typ tRump. Inget mästerverk men f-n vet om det inte är något geni bakom idén ändå..

Finns en annan jävligt intressant dokumentär, kommer inte ihåg hundra men det är rävar dom forskat på ostört i Ryssland över tid.. typ 20-50 år. Ena gruppen behandlas som sällskapsdjur och den andra ostörd vild = rävar är i grunden monster.

Alla föds vi lika.. *host* bullQrap!

Ett lättsmält inslag om detta:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du varit där och sett det live?
Jag undrar bara för jag har sett några klipp om hemlösa i Kalifornien och det verkar verkligen vara misär och katastrof.
Jag tror, efter klippen jag sett, att det nog överträffar det mesta i Europa iaf.
Delar av storstäder möjligen undantaget typ runt tågstation i Amsterdam etc.
Kalifornien är (min åsikt här) den delstat som är mest ”lik” västeuropeiska länder sett till förd politik, vänster/höger, drogliberalism etc.
Precis som du skriver då är det delar storstäder från Kalifornien du sett klipp ifrån.
När jag bodde i Paris (2021) bedömdes antalet utan eget tak över huvudet vara runt 3500. Nå, nu är inte SF lika stort och har troligen det dubbla, men då SF som helhet SF - Bay area har 8milj invånare… perspektiv?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
App app


I vilken håla tälta du i? :pannkyss

90km/h gäller för motorväg där jag bor och jag har inte ens kommit till C, ändå.

Har bott i TX, OK, NH, VA, NC, SC…

Du, får nog jämföra äpplen med äpplen… Lastbil och släp = Lastbil - trailer är 80km/h motorväg… det är BARA singelbil som får köra 90. Nu är singel bara för distribution i tätort i princip så tillbaks till läroboken..

Sen är det rätt ”roande” att följa svensk journalism om länder man inte delar åsikt om…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du varit där och sett det live?
Jag undrar bara för jag har sett några klipp om hemlösa i Kalifornien och det verkar verkligen vara misär och katastrof.
Jag tror, efter klippen jag sett, att det nog överträffar det mesta i Europa iaf.
Delar av storstäder möjligen undantaget typ runt tågstation i Amsterdam etc.
Jaoh. Och jag hade crackheadserenad i gränden bakom hotellet varje natt jag var där med. Ett par gånger kom en polisbil och körde in i gränden med sirener och blåljus med.
Och då var jag ändå där för ett stort event så de hade ändå städat upp staden i förväg.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du varit där och sett det live?
Jag undrar bara för jag har sett några klipp om hemlösa i Kalifornien och det verkar verkligen vara misär och katastrof.
Jag tror, efter klippen jag sett, att det nog överträffar det mesta i Europa iaf.
Delar av storstäder möjligen undantaget typ runt tågstation i Amsterdam etc.
Var i Detroit 1984 och 2001 - mellan de åren verkade stan ha blivit bombad - påminner om filmen "Flykten från New York" på sina ställen. Medelklassen och uppåt låser in sig så gott det går i sina hus o "gated communities". Ingen rör sig till fots i staden - kändes ungefär lika osäkert som Göteborg idag framåt 22-tiden.
Vid samma tidpunkter var Phoenix en stad som utvecklades i positiv riktning, men det beror säkert på inflyttningen av pensionärer som söker sig dit pga det fina vädret, men undrar hur det blir där med förändringar i klimatet, redan 40+ på sommaren
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vid samma tidpunkter var Phoenix en stad som utvecklades i positiv riktning, men det beror säkert på inflyttningen av pensionärer som söker sig dit pga det fina vädret, men undrar hur det blir där med förändringar i klimatet, redan 40+ på sommaren
De gamla sitter i AC-kuvös på sommarn. Fun fact; typ alla grönsaker som konsumeras kommer från Arizonas ”öken”. Tänk vad bevattning kan göra om man har sol 355 dagar per år
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, går man omkring i en storstad i USA så tittar man var man sätter fötterna mera än man tittar på omgivningen, det är människoskit överallt.
Hela Venice Beach är en homeless camp om nätterna, sedan drar dom ihop sin misär hjälpligt under presenningar dagtid.
Jag bodde 200 meter från Venice beach skylten och tog mina morgonpromenader där bland dom hemlösa.
Vi hade en hemlös som sov under vår lägenhet, framför vår parkerade bil på nätterna, men den personen förde inget liv och städade hjälpligt ihop efter sig, så vi lät det vara.
Det bodde även en snubbe i en Van utanför oss, trevlig kille, det var ingen instagrammande vanlifer, utan en skrotfärdig van med en madrass i skåpet.

Bortsett från det så är byggnadsstandarden undermålig, elsystemet undermåligt, kollektivtrafiken undermålig, trafiken en jävla infarkt, kranvattnet går inte att dricka och mycket annat.

Övriga familjen gick in i en Apple-store där någon fick frispel och folk fick söka skydd runt väggarna och försöka smita ut.
Vi fick backspegeln på hyrbilen sönderslagen av någon urflippad idiot som gick förbi oss i ett parkeringshus.

Jag har besökt flera andra stater i USA också, och landsbyggden är bättre, det är mindre mänsklig misär synlig, men allt det andra gäller där också.
I Norddakota var det mest utslagna "natives" som drällde omkring.

Det sagt, jag gillar att vara i USA/Californien som turist, men skulle inte vilja bo där.

Julafton på Venice Beach:

IMG_20161225_094356.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
De gamla sitter i AC-kuvös på sommarn. Fun fact; typ alla grönsaker som konsumeras kommer från Arizonas ”öken”. Tänk vad bevattning kan göra om man har sol 355 dagar per år
Vilket slutar med att Coloradofloden ser ut såhär när den passerar gränsen till Mexico
Coloradofloden rinner inte genom Phoenix, men i princip allt vatten som rinner genom den tas tillvara för konstbevattning och konsumtion i USA. Man kan resonera som så att vattnet kommer från regn som regnat i USA, men f-n vet om det är rätt resonomang
1692187271561.png
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilket slutar med att Coloradofloden ser ut såhär när den passerar gränsen till Mexico
Coloradofloden rinner inte genom Phoenix, men i princip allt vatten som rinner genom den tas tillvara för konstbevattning och konsumtion i USA. Man kan resonera som så att vattnet kommer från regn som regnat i USA, men f-n vet om det är rätt resonomang
View attachment 488454
Är ju slösaktigt att bara dumpa sötvatten i havet ?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har varit i ?? 7 gånger. Rätt bra standard många gånger bättre än Sverige. Fast datorer internet var sämre när jag där.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har varit i ?? 7 gånger. Rätt bra standard många gånger bättre än Sverige. Fast datorer internet var sämre när jag där.
Som GuW nämnde är byggstandard under all kritik, husen byggs med mycket begränsad livslängd, går sällan att renovera. Osb på reglar, sedan sprutar man på PU-skum och sist ett tunt lager puts. Ser ut som ett stenhus men rasar om du lutar dig mot det. Vacuumformade 1-lagers garagedörrar - man förstår varför samhällen försvinner när en tornado drar fram
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top