Däck !

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
hejsan allihop

varit borta från sporthojs scenen i många år, men skaffade en igen förra hösten.
lade då på michelin pilot power 2cst som jag hade tidigare erfarenheter av och gillat.
men de slits SNABBT !!.

så vad finns det för bra alternativ idag som har lika bra grepp, klarar en bandag eller 2 och håller lite längre.

bakdäcket jag har nu börjat vara kört ca 400 mil och snart slut :p tror jag klarade något liknande men min husberg tidigare men då fick ja punka :D
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Välkommen tillbaka Ragge, en ny däcktråd är exakt vad vi behöver. Jag har varit i Finland en gång, jag åker aldrig tillbaka :krama
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
jag sökte innan jag lagade denna, men hittade inget nyare än trådar från 2013 :va

men om det ältats kontinuerligt innan så ber jag om ursäkt :tungan

svensk finland är ju inte samma som finska finland bara så du vet :D :tungan
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Dunlop sportmax sportsmart II...eller de "nyare" som heter Dunlop sportsmart II max. Nästan samma pris som michelin men myckeeeet bättre. Har också kört med michelin PP 2ct förut och jämfört med just sportsmart II. Dunlopen håller bättre och är bättre däck i överlag.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Dunlop sportmax sportsmart II...eller de "nyare" som heter Dunlop sportsmart II max. Nästan samma pris som michelin men myckeeeet bättre. Har också kört med michelin PP 2ct förut och jämfört med just sportsmart II. Dunlopen håller bättre och är bättre däck i överlag.

Pirelli diablo rosso, få tag i ett par med 60 profil bak så blir det roligt! Det tog mig förvisso bara 600 mil att köra slut på ett par med en 1200cc twin, men då kan jag inte heller hävda att jag var speciellt snäll mot dem. Förvånansvärt bra feedback i dem för att vara ett gatdäck, hyfsat fäste i regn och tillräckligt i torrt, så länge det inte är så att du börjar jaga tider runt banan. Då är det dock en helt annan typ av däck som gäller. Den stora skillnaden som jag upplevt körmässigt mellan Pirelli och Michelin är att Pirellidäcken kasar litegrann, och ger lite förvarningar innan de vill rymma och kasta dig i backen, dessutom krävs det inte att du är någon Rossi för att kunna köra på lite sladd med dem när du börjar hitta gränserna - relativt kontrollerat. Med Michelin så har du fäste tills du inte har fäste längre och det märker du genom att du ser asfalt i närbild. Pirellidäcken verkar hålla lite bättre, men kostar några hundralappar mer (ca 3 st via däckonline för att vara exakt).
 
Last edited:

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Den stora skillnaden som jag upplevt körmässigt mellan Pirelli och Michelin är att Pirellidäcken kasar litegrann, och ger lite förvarningar innan de vill rymma och kasta dig i backen

Jag bytte från Michelin power 3 till diablo rosso 3 för att Michelin hasade i kurvor.
Jag körde mycket snabbare med rosso 3.
Men power 3 är ett sjukt bra däck i regn. :D
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Pirelli diablo rosso, få tag i ett par med 60 profil bak så blir det roligt! Det tog mig förvisso bara 600 mil att köra slut på ett par med en 1200cc twin, men då kan jag inte heller hävda att jag var speciellt snäll mot dem. Förvånansvärt bra feedback i dem för att vara ett gatdäck, hyfsat fäste i regn och tillräckligt i torrt, så länge det inte är så att du börjar jaga tider runt banan. Då är det dock en helt annan typ av däck som gäller. Den stora skillnaden som jag upplevt körmässigt mellan Pirelli och Michelin är att Pirellidäcken kasar litegrann, och ger lite förvarningar innan de vill rymma och kasta dig i backen, dessutom krävs det inte att du är någon Rossi för att kunna köra på lite sladd med dem när du börjar hitta gränserna - relativt kontrollerat. Med Michelin så har du fäste tills du inte har fäste längre och det märker du genom att du ser asfalt i närbild. Pirellidäcken verkar hålla lite bättre, men kostar några hundralappar mer (ca 3 st via däckonline för att vara exakt).

Är det diablo rosso 3 du menar ? Vet inte varför, men kommer just inga.modeller alls då jag kollar på däckonline idag...
Men på en finsk, nån tysk medlar sida tror jag. Där får man ett rosso 3 för 150e, pilot power 3 för 130e. Dunlop var 176 för ett sportsmart 3, men det verkar inte vara däcket jag är ute efter då jag studerar åsikter.
Michelins greppkaraktär känner jag bra igen :D körde supermoto med deras slicks. Och de höll i, höll i och plötsligt ligger man på asvalten :tungan
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag bytte från Michelin power 3 till diablo rosso 3 för att Michelin hasade i kurvor.
Jag körde mycket snabbare med rosso 3.
Men power 3 är ett sjukt bra däck i regn. :D

Jag fick rådet om Michelin o regn på en av mina första bandagar, den första då det regnade. Åkte o handlade, sandpapprade :)dummer Jag vet...) o gav mig ut och sladdade ut ur depån. Brrr! Men ja, Rosso tillåter mer lek innan de börjar ge upp, enda gången jag kännt att mina michelindäck släppt har varit när jag dunsat i asfalten och fått mer eller mindre ont. Men ja, det är mina upplevelser, vi har sannolikt kört olika hojar (går man på vad som står i profilen så har jag ju dubbla vridet jämfört mot din hoj, det förklarar ju ett och annat...) med olika körstilar dessutom så det kan ju vara precis hur som helst det där egentligen, och även om det kan vara frestande att skrika skitdäck om ett eller annat märke, så tror jag knappast att någon tillverkare idag släpper något som är rentav dåligt, snarare att vi som konsumenter läser och tror lite för mycket eller för lite om en produkt och blir besvikna när den inte funkar för det vi utsätter den för, vilket i sin tur inte alls är vad de är tillverkade för.

Är det diablo rosso 3 du menar ? Vet inte varför, men kommer just inga.modeller alls då jag kollar på däckonline idag...
Men på en finsk, nån tysk medlar sida tror jag. Där får man ett rosso 3 för 150e, pilot power 3 för 130e. Dunlop var 176 för ett sportsmart 3, men det verkar inte vara däcket jag är ute efter då jag studerar åsikter.
Michelins greppkaraktär känner jag bra igen :D körde supermoto med deras slicks. Och de höll i, höll i och plötsligt ligger man på asvalten :tungan

Jag kör på gamla rosso 2, har testat o lekt med vanliga gamla rosso med, märkte ingen större skillnad, eller, egentligen ingen alls. Det riktigt roliga kom när man gick upp i profil.

Bak. 1345:- : http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...filter_preis_von=&details=Ordern&typ=R-236801

Fram. 877:- : http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...filter_preis_von=&details=Ordern&typ=R-236800

Däckonline, mcdäckonline, dinadäck osv osv är samma skrot o korn, Delticom heter härskarbolaget.
 
Last edited:

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Jag fick rådet om Michelin o regn på en av mina första bandagar, den första då det regnade. Åkte o handlade, sandpapprade :)dummer Jag vet...) o gav mig ut och sladdade ut ur depån. Brrr! Men ja, Rosso tillåter mer lek innan de börjar ge upp, enda gången jag kännt att mina michelindäck släppt har varit när jag dunsat i asfalten och fått mer eller mindre ont. Men ja, det är mina upplevelser, vi har sannolikt kört olika hojar (går man på vad som står i profilen så har jag ju dubbla vridet jämfört mot din hoj, det förklarar ju ett och annat...) med olika körstilar dessutom så det kan ju vara precis hur som helst det där egentligen, och även om det kan vara frestande att skrika skitdäck om ett eller annat märke, så tror jag knappast att någon tillverkare idag släpper något som är rentav dåligt, snarare att vi som konsumenter läser och tror lite för mycket eller för lite om en produkt och blir besvikna när den inte funkar för det vi utsätter den för, vilket i sin tur inte alls är vad de är tillverkade för.



Jag kör på gamla rosso 2, har testat o lekt med vanliga gamla rosso med, märkte ingen större skillnad, eller, egentligen ingen alls. Det riktigt roliga kom när man gick upp i profil.

Bak. 1345:- : http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...filter_preis_von=&details=Ordern&typ=R-236801

Fram. 877:- : http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...filter_preis_von=&details=Ordern&typ=R-236800

Däckonline, mcdäckonline, dinadäck osv osv är samma skrot o korn, Delticom heter härskarbolaget.

Nu fick ja det att funka, sökverktyget ändrade fartklassen utan att jag märkt det.
Rosso 2 får jag för 105 och 125e. Så motsvarande som michelin pp 2cst kostat.
Rosso 3 är lite dyrare men inte allt för farligt. 130 och 160e.
Och vad man hunnit studera än så länge är de helt klart ett intressant däck att prova. Kan hända det blir ett till 2cst bak då fram är typ hälften kört och i bra skick än. Så byter man båda till rosso 3 då sedan.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Pirelli diablo rosso, få tag i ett par med 60 profil bak så blir det roligt! Det tog mig förvisso bara 600 mil att köra slut på ett par med en 1200cc twin, men då kan jag inte heller hävda att jag var speciellt snäll mot dem. Förvånansvärt bra feedback i dem för att vara ett gatdäck, hyfsat fäste i regn och tillräckligt i torrt, så länge det inte är så att du börjar jaga tider runt banan. Då är det dock en helt annan typ av däck som gäller. Den stora skillnaden som jag upplevt körmässigt mellan Pirelli och Michelin är att Pirellidäcken kasar litegrann, och ger lite förvarningar innan de vill rymma och kasta dig i backen, dessutom krävs det inte att du är någon Rossi för att kunna köra på lite sladd med dem när du börjar hitta gränserna - relativt kontrollerat. Med Michelin så har du fäste tills du inte har fäste längre och det märker du genom att du ser asfalt i närbild. Pirellidäcken verkar hålla lite bättre, men kostar några hundralappar mer (ca 3 st via däckonline för att vara exakt).

Har inte provat pirelli rosso men som du beskriver om känslan av grepp från michelin och pirelli. Det upplevde jag också när jag gick över till dunlop. Mina dunlop håller mycket längre...gick igenom 2 par bakre michelin däck under 1000mil. Dunlop håller fortfarande 700mil+ Då har jag inte varit snäll mot däcken heller. men dags att byta till sportsmart II max som ligger och väntar på att smiskas på varm sommar asfalt. Undrar om man kommer känna det lilla "max" skillnaden över de förra sportsmart II.
Samt med dunlop så känner man bra grepp även mot slutet av deras liv. Lite mer snällhet mot däcken så borde de hålla längre. Nu snackar vi 1000cc twin.
Polaren hade en 1290SD med sportsmart II och de höll länge också med hans huliganism och gav bra grepp.

De funkar bra med stora twin...utvecklades ju tillsammans med 1290SD.

@TS: Vettefan vart du hittade priser men jag köpte Dunlop Sportsmart 2 Max 180/55 ZR17 TL (73W) för 1.343 och ca 801kr för framdäcket. När jag köpte Sportsmart II innan så var det liknande pris.
Men priserna kanske har ändrats då jag köpte mina under vintern...nu när säsongen är igång så är väl priserna igång också.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag fick rådet om Michelin o regn på en av mina första bandagar, den första då det regnade. Åkte o handlade, sandpapprade :)dummer Jag vet...) o gav mig ut och sladdade ut ur depån. Brrr! Men ja,

Jag skrek ju aldrig skitdäck, men jag fick inte Michelin att funka medans pirelli kändes mycket bättre.
Hade hemskt gärna haft kvar mina power 3 för att dom var så mycket bättre på regn.
Ett bättre däck för bandagar och gata.
Men jag hade hellre valt Rosso än Power 3.
Samtidigt så säger väldigt många att Rosso är väldigt bra däck när det gäller fäste.

Duken har väl kring 120nm, vad kör du för hojj med närmare 240nm? :D

Vad kör du för tryck i dina Power 3?
Jag höll mig väldigt nära det Michelin rekommenderade.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skrek ju aldrig skitdäck, men jag fick inte Michelin att funka medans pirelli kändes mycket bättre.
Hade hemskt gärna haft kvar mina power 3 för att dom var så mycket bättre på regn.
Ett bättre däck för bandagar och gata.
Men jag hade hellre valt Rosso än Power 3.
Samtidigt så säger väldigt många att Rosso är väldigt bra däck när det gäller fäste.

Duken har väl kring 120nm, vad kör du för hojj med närmare 240nm? :D

Vad kör du för tryck i dina Power 3?
Jag höll mig väldigt nära det Michelin rekommenderade.

Nej det gjorde du inte :)

Jag måste nog säga att jag föredrar Pirelli även i regn då jag inte blivit lika överraskad av dem, även om de kanske tröttnar något tidigare, men det där är ju en smaksak.

Värst vad du tar i! Jag fick det till att du körde 675:a, men då har vi mer eller mindre samma pulver i motorn, Aprilia Dorsoduro 1200.

Det var drygt 2 år sedan jag körde power 3, någon däcksnubbe fixade med dem så det bara skulle vara ut o panga med dem. Ca 3 timmars körning och 2 krascher senare åkte de ut ur depåboxen och ett par supercorsa monterades istället.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Då passar jag på och fråga, jag körde Gsxr 750 med Michelin power däcket som heter power supersport nu om jag inte minns helt fel, var jättenöjd med däcket.
Är det någon ide att byta däck nu när jag ska köra R1?
Har läst och hört lovord om Rosso däcken som ovanför så är lite kluven nu när bandagarna kör igång.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Då passar jag på och fråga, jag körde Gsxr 750 med Michelin power däcket som heter power supersport nu om jag inte minns helt fel, var jättenöjd med däcket.
Är det någon ide att byta däck nu när jag ska köra R1?
Har läst och hört lovord om Rosso däcken som ovanför så är lite kluven nu när bandagarna kör igång.

"If it aint broke, dont fix it" är väl det bästa svar jag kan ge. Är du nöjd så är det bra, fortsätt :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Någon med åsikter om michelin pilot road 3/4 ?

Hade det på FZ8:an jag körde i runt lite i Europa med. Körde det i ca 1000 mil, bytte in hojen och fick kommentaren "o nya däck med!"... Förvånansvärt bra fäste i regn, trevligt däck, men inte så inspirerande kan vi väl säga. Låg, väldigt ospännande profil bak, okej fäste på i princip alla underlag utom olja.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Hade det på FZ8:an jag körde i runt lite i Europa med. Körde det i ca 1000 mil, bytte in hojen och fick kommentaren "o nya däck med!"... Förvånansvärt bra fäste i regn, trevligt däck, men inte så inspirerande kan vi väl säga. Låg, väldigt ospännande profil bak, okej fäste på i princip alla underlag utom olja.

Jo det verkar vara uppfattningen jag fått.
skulle vara ett bra däck för mig, slitage främst. Och då det är väldigt få kruviga vägar här runt. de som finns är så eländiga att man inte vill satsa för alla nya hål och gamla lappningar...
Tror det blir att satsa på ett par diablo rosso 2 nu iaf, se hur pass bra de håller mot pp 2ct. Och så får man prova ett bakdäck med 60 profil istället för 55. Alltid gillat en snabbsvängd hoj :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du tycker att Power 2ct tar slut för fort så är det alternativ som Michelin har Pilot Road 4.
Dom funkar utmärkt till gatåkning och har nästan lika mycket grepp som power men dom håller avsevärt längre.
Dock skriver du att du ska köra bana och då beror det lite på hur fort du kör.
Pilot Road finns det dom som kör riktigt fort på bana med men det finns också dom som säger att det inte är tillförlitligt.
Anledningen är att dom kan överhetta om man är svår på däcken och då är det tydligen så att dom ger upp väldigt plötsligt med ett ganska oberäkneligt betende som följd. Men kör du inte i dom snabbaste grupperna så borde dom räcka till mer än väl.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top