Däck !

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Vansbro
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Bra med en ny tråd om däck!
Men hur står sig Metzeler Sportec M7RR??
När man läser tester ser dom ju bra ut..
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Om du tycker att Power 2ct tar slut för fort så är det alternativ som Michelin har Pilot Road 4.
Dom funkar utmärkt till gatåkning och har nästan lika mycket grepp som power men dom håller avsevärt längre.
Dock skriver du att du ska köra bana och då beror det lite på hur fort du kör.
Pilot Road finns det dom som kör riktigt fort på bana med men det finns också dom som säger att det inte är tillförlitligt.
Anledningen är att dom kan överhetta om man är svår på däcken och då är det tydligen så att dom ger upp väldigt plötsligt med ett ganska oberäkneligt betende som följd. Men kör du inte i dom snabbaste grupperna så borde dom räcka till mer än väl.

Jag körde mina första gånger på bana med Pilot Road och de var inte att rekommendera då mitt däck blev överhettad direkt och då körde jag fasen inte fort ens.
Ska man köra bana så tycker jag att man ska investera i bättre däck, men det är min åsikt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag körde mina första gånger på bana med Pilot Road och de var inte att rekommendera då mitt däck blev överhettad direkt och då körde jag fasen inte fort ens.
Ska man köra bana så tycker jag att man ska investera i bättre däck, men det är min åsikt.

Just att dom kan överhetta är det som är problemet med gatdäck. Dom är ju gjorda för att ge bra grepp redan när dom är relativt svala och dom blir snabbt sämre långt innan dom temperaturer där ett bandäck presterar som bäst.

Många av dom som får problem har sänkt trycket i däcken till samma tryck som många som kör med bandäck och då överhettar gatdäcken väldigt fort.
Sen beror det lite på hur man kör också. Det finns dom som får problem redan vid ganska måttliga varvtider samtidigt som det finns dom som kör på varvtider som är bara några sekunder under toppen utan problem med överhettning. Så förmodligen påverkar bromsteknik, gaspåslag mm en del.
Ofta verkar det som om dom som får prolem med överhettning utan att ha kört med sänkt tryck är dom som är relativt nya på bana. Förmodligen för att man då är hårdare mot däcken pga något sämre teknik. Dom som är lite mittemellan verkar kunna köra ganska fort på gatdäck. Sen kommer man ju till dom som kör riktigt fort och då är det ju så att gatdäck inte alls räcker till.

Upplever man att dom däck man har räcker för kort sträcka och man kör både gata och bana så är det ju tyvärr åt hållet gatdäck man får gå. Däck är ju tyvärr alltid en kompromiss. Däck som är bättre på bana är ofta sämre på gata och tvärtom.
ett däck som ska ge fullt grepp redan som svalt kommer inte att tåla värme likabra om man samtidigt vill ha lite våtgrepp. Ett däck som skall tåla hård belastning utan att överhetta kommer att prestera sämre när det är kallt och då även på gata där belastningen är såpass låg att man aldrig riktigt får upp däcken i temperatur.

Med det sagt. vill man att däcken skall räcka lägre så kan man testa ett gatdäck typ Road 4 men man ska vara medveten om att dom har begränsningar i form av värmetåligheten och ett väldigt oberäkneligt beteende när dom blir för varma.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Just att dom kan överhetta är det som är problemet med gatdäck. Dom är ju gjorda för att ge bra grepp redan när dom är relativt svala och dom blir snabbt sämre långt innan dom temperaturer där ett bandäck presterar som bäst.

Många av dom som får problem har sänkt trycket i däcken till samma tryck som många som kör med bandäck och då överhettar gatdäcken väldigt fort.
Sen beror det lite på hur man kör också. Det finns dom som får problem redan vid ganska måttliga varvtider samtidigt som det finns dom som kör på varvtider som är bara några sekunder under toppen utan problem med överhettning. Så förmodligen påverkar bromsteknik, gaspåslag mm en del.
Ofta verkar det som om dom som får prolem med överhettning utan att ha kört med sänkt tryck är dom som är relativt nya på bana. Förmodligen för att man då är hårdare mot däcken pga något sämre teknik. Dom som är lite mittemellan verkar kunna köra ganska fort på gatdäck. Sen kommer man ju till dom som kör riktigt fort och då är det ju så att gatdäck inte alls räcker till.

Upplever man att dom däck man har räcker för kort sträcka och man kör både gata och bana så är det ju tyvärr åt hållet gatdäck man får gå. Däck är ju tyvärr alltid en kompromiss. Däck som är bättre på bana är ofta sämre på gata och tvärtom.
ett däck som ska ge fullt grepp redan som svalt kommer inte att tåla värme likabra om man samtidigt vill ha lite våtgrepp. Ett däck som skall tåla hård belastning utan att överhetta kommer att prestera sämre när det är kallt och då även på gata där belastningen är såpass låg att man aldrig riktigt får upp däcken i temperatur.

Med det sagt. vill man att däcken skall räcka lägre så kan man testa ett gatdäck typ Road 4 men man ska vara medveten om att dom har begränsningar i form av värmetåligheten och ett väldigt oberäkneligt beteende när dom blir för varma.

Håller med helt och hållet ang det du skriver :fakta
Det jag märkte själv var att jag bytte däck till dåvarande Michelin Power och fick en betydligt finare däckslitage och däcken räckte massor, (samtidigt hade jag börjat ställa in dämparna) då hade jag kört ca 10 bandagar och fått in nån slags hum om vad det gick ut på :tungan
Så jag vill tro att Michelin däcken passar min körstil samtidigt som jag fått ett förtroende för dom och som i tidigare inlägg: varför byta när det fungerar :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om du tycker att Power 2ct tar slut för fort så är det alternativ som Michelin har Pilot Road 4.
Dom funkar utmärkt till gatåkning och har nästan lika mycket grepp som power men dom håller avsevärt längre.
Dock skriver du att du ska köra bana och då beror det lite på hur fort du kör.
Pilot Road finns det dom som kör riktigt fort på bana med men det finns också dom som säger att det inte är tillförlitligt.
Anledningen är att dom kan överhetta om man är svår på däcken och då är det tydligen så att dom ger upp väldigt plötsligt med ett ganska oberäkneligt betende som följd. Men kör du inte i dom snabbaste grupperna så borde dom räcka till mer än väl.
Power 3 är det väl som är alternativet? Inte Road 3 eller 4?.
Visserligen är Pilot Road 3/4 fantastiska gatdäck med mycket trevliga regnegenskaper och visst det går att åka undan rätt bra på bana -helst på våt sådan- men för "inspirerad körning" på landsväg men framförallt på bana så är väl rimligen Power 3 ett bättre alternativ.

Made with SBR (Styrene Butadiene Rubber technology), MICHELIN Pilot Power 3 tyres ensure maximum grip on dry and wet surfaces and last 20% longer than MICHELIN Pilot Power 2CT tyres2.
Visserligen enligt Michelin själva men det är ngt i det häradet iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde mina första gånger på bana med Pilot Road och de var inte att rekommendera då mitt däck blev överhettad direkt och då körde jag fasen inte fort ens.
Ska man köra bana så tycker jag att man ska investera i bättre däck, men det är min åsikt.

Jag har kört min pendlingshoj på bana några gånger, den här pilot road 3 och 4. Jag kunde hänga med utan stora problem i de snabbaste grupperna, även om däcken faktiskt var en begränsning i ett par kurvor. De släppte rätt snyggt och förutsägbart så det var inget stort problem.
Men, ska man huvudsakligen köra bana är ju däck för det syftet bättre.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top