CTEK Laddare

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Funderade lite och kom fram till att jag inte dragit ur min XS3600 ur vägguttaget på mer än ett år. Laddaren är alltid lika jävla kåt på att smälla på fin-ström i batteriet, går mao som en klocka :tummenupp (underhållsladdar varje natt, vet inte om det är bra, men sånn är jag)

edit: jag ljög, jag snubblade över sladden förra hösten, då åkte den ur och jag fick ett jack i pannan.

Haha du är förlåten :) Vekar som jag ska köra på en sådan då.
 

ZX-9R

Varför Knäskrapa?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja -96
Har den första varianten av Ctek Multi XS 3600 (med vit kontakt) som alltid sitter i och har hållit prima liv i mitt batteri i många år nu.
jag har fortfarande orginalbatteriet i och det är nu snart 14 år gamalt!
Är det rekord eller?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
JA precis! De är ju toppen till hojen eller en liten bil.

Lidl-laddaren kommer att säljas för 199:- under begränsad period från och med 2/11.

" * För alla 6V/12V bil- och MC- batterier med en kapacitet på 1,2-120 Ah
* Permantent laddning och underhållsladdning med överlastnings- och polaritetsskydd
* Helautomatisk laddning
* 3 års garanti"


Då kommer jag köpa en sådan!
09_33211_b.jpg
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Kör med Ctek Multi XS 3600 sen många år och det är en robust och enkel laddare som aldrig sviker trots att den har blivit överkör av bil.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
XS3600 är en Mycket prisvärd laddare som har funktioner som bara extrema laddningsstationer hade för 5-10 år sedan.
Ju mindre man kör ju större Nytta har man av laddaren.

Mats
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Någon som vet vad det är för kontakter som sitter på Ctek och var man kan få tag i sådana. Alltså inte "honan" som man sätter på batteriet utan hanen på laddaren.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Någon som vet vad det är för kontakter som sitter på Ctek och var man kan få tag i sådana. Alltså inte "honan" som man sätter på batteriet utan hanen på laddaren.

Har jag också undrat men eftersom de tar typ 89,- för en extra sladdstump med kontakt för fast montage så lär de tagit en jävligt ovanlig..
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
I "värsta fall" om du skulle behöva nytt batteri så köp ett biltema batteri. Funkar klockrent, jag har själv köpt ett o polarn oxå. Färdigladdat o allt ;)
Ligger nånstans 400 kr... Du får ju 3 batterier till samma pris.
 

Dr.Bike

Guest
Den äldre typen av Ctek-kontaktdon, är egentligen hobbytillverkaren Tamiyas egna kontakter, och en firma jag har köpt såna i mängder av är Kjell & Co.
På så vis kan man göra egna custom made anslutningar till varje fordon man har på ett både billigare och bättre sätt än att köpa de färdiga.

De senare donen (orangea) har jag ännu inte forskat fram var de finns.

Tråden borde väl (moderatorn?) f.ö ligga i mekforumet.?
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Den äldre typen av Ctek-kontaktdon, är egentligen hobbytillverkaren Tamiyas egna kontakter, och en firma jag har köpt såna i mängder av är Kjell & Co.

Kanoners.

Jag har en Ctek med den gamla kontakten. Då familjen har flera hojar, mopped, åkgräsklippare och jag är alldeles för lat för att flytta runt på laddaren så hade jag planer på att köpa några billiga underhållsladdare och klämma på samma kontakt.

Är det någon som vet om en ren underhållsladdare från biltema för 139 kr fungerar lika bra som en Ctek för ren vinterunderhålls laddning?
Det känns lite dyrt med 4-5 st Ctec bara för man är lite lat...:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanoners.

Jag har en Ctek med den gamla kontakten. Då familjen har flera hojar, mopped, åkgräsklippare och jag är alldeles för lat för att flytta runt på laddaren så hade jag planer på att köpa några billiga underhållsladdare och klämma på samma kontakt.

Är det någon som vet om en ren underhållsladdare från biltema för 139 kr fungerar lika bra som en Ctek för ren vinterunderhålls laddning?
Det känns lite dyrt med 4-5 st Ctec bara för man är lite lat...:gnissla

Denna är isf smidigare, mycket lik motsvarande C-tek. Samma knappar/funktioner.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4488255&postcount=45
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Denna är isf smidigare, mycket lik motsvarande C-tek. Samma knappar/funktioner.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4488255&postcount=45

Jo, jag är väl lite smyg på den men informationen jag hittade när jag surfade runt var att den (i a f modellen som är par år gammal) inte återgår till laddning om strömmen bryts så som Ctek gör utan ställer sig i standby.

Då jag redan har en Ctek så är jag som sagt enbart ute att komplettera med några billigare underhållsladdare med kravet att de skall kunna vara permanent inkopplade under hela vintern.

Edit:
Biltemas har ingen onoff kontakt och kan alltså inte ställa sig i standby.

Edit igen:
Denna jag har i åtanke.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=154413
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, jag är väl lite smyg på den men informationen jag hittade när jag surfade runt var att den (i a f modellen som är par år gammal) inte återgår till laddning om strömmen bryts så som Ctek gör utan ställer sig i standby.

Då jag redan har en Ctek så är jag som sagt enbart ute att komplettera med några billigare underhållsladdare med kravet att de skall kunna vara permanent inkopplade under hela vintern.

Edit:
Biltemas har ingen onoff kontakt och kan alltså inte ställa sig i standby.


Ja kanhända är det så, jag har inte testat att dra i och ur kontakten på min Ctek
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Ja kanhända är det så, jag har inte testat att dra i och ur kontakten på min Ctek

Ifall du missförstod.
Ctek återgår till sitt laddningsläge när strömmen återkommer.
Lidl's Tronic T4X skall tydligen inte det utan ställer sig i Standby.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ifall du missförstod.
Ctek återgår till sitt laddningsläge när strömmen återkommer.
Lidl's Tronic T4X skall tydligen inte det utan ställer sig i Standby.

Jo då, jag fattade. Jag bara menade att jag inte testat det med min Ctek. Vet bara att den återställs om man kopplar bort den helt, dvs även batteriet.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har jag också undrat men eftersom de tar typ 89,- för en extra sladdstump med kontakt för fast montage så lär de tagit en jävligt ovanlig..

Vet inte om det gäller alla CTEK XS3600 laddare men jag fick med klämmor OCH en kabelstump för fast montage med den speciella kontakten på.
Köpte på Hjertmans (hjertmans.se) för några år sedan.
partnr: 5498-3, typ 600spänn.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top