CTEK Laddare

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag körde hem min R1:a i förrgår och då starta den fint men igår (efter en natt i kallgarage) orkade den inte riktigt starta.

Var iväg idag och införskaffa en CTEK XS800 laddare. Hoppas batteriet klarat sig och att laddaren kan få det friskt igen.
//A

Tyvärr tror jag inte att ditt batteri har klarat sig. Känns det segt redan efter ett dygn är det nog på upphällningen. Om det inte är tjära i växellådan förstås:D

En CETK är en guldinvestering, kostar mindre än hälften av ett nytt batteri och mer än fördubblar livslängden på batteriet. Gör en sådan investering, XS3600 är lämplig, då funkar den till bilen också. Men du bör lägga upp en budget för nytt R1-batteri:(
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
obs batterie köper man på biltema.din hoj va rätt snygg oxå haft en sån.vill ha tillbaka men pengarna är slut.nån som vill byta en mot en camaro kanske:fyllisar
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag har en CTek Zaphir 90 och en XS3600. Den förra är billigare och ger lite mindre ström (max 3.3A istället för 3,6A)- men är troligen bästa alternativet om du "bara" ska ladda hojen (eller bil eller mindre båt..). Finns på budgetställen som Clas Ohlssons och Jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=608016
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678
489 kr, men har alla finnesser som automagisk laddning (övergår till underhåll) och vattenskyddad etc.
 
Last edited:

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
OK,

För att förtydliga så hade ju hojen stått stilla i varmgarage nån månad för att slutligen stå i kallgarage nån vecka innan jag köpte den. Körde hem den i fredags kväll och då startade den. Den fick gå i ett par mil hem och sen ställde jag den i kallgarage. I lördags morse efter en natt i kylan orkade inte batteriet driva runt startmotorn kraftigt/fort nog. Köpte en CTEK XS800 och satte batteriet på laddning (inomhus) tog väll 6-7 timmar och sen gick laddaren över på underhållsladdning. Batteriet har stått nu i ett par dagar på underhållsladdning och lampan lyser konstant grönt. Blinkar alltså inte med olika felkoder som det stod att den kunde göra om batteriet är kass.

Jag får väll ut i garaget och testa det imorgon.

Har dom ersättningsbatteri till en R1:a på biltema? är det nån som vet vilket man ska ha isf?

Är det bra batterier där eller (you get what you pay for) ?



obs batterie köper man på biltema.din hoj va rätt snygg oxå haft en sån.vill ha tillbaka men pengarna är slut.nån som vill byta en mot en camaro kanske:fyllisar
 
Last edited:

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Jag har en CTek Zaphir 90 och en XS3600. Den förra är billigare och ger lite mindre ström (max 3.3A istället för 3,6A)- men är troligen bästa alternativet om du "bara" ska ladda hojen (eller bil eller mindre båt..). Finns på budgetställen som Clas Ohlssons och Jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=608016
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678
489 kr, men har alla finnesser som automagisk laddning (övergår till underhåll) och vattenskyddad etc.

CTek Zaphir 90 :tummenupp
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har en ctec 3600,
Va e bäst, att ha den o batteriet inommhus eller i kallgarage med frostläget på

Jag har mitt i kallgarage, och laddar i MC-läget. Funkar hur bra som helst.

Däremot till bilen har jag den i frostläget, batteriet är på 95 Amp.

CTEK-laddaren är kanon. Haft min nu i flera år.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jaha, då är det dags att börja ladda batteriet i hojen. Jag blev lite konfunderad över följande text i handboken:

För att ladda ett underhållsfritt batter (MF-typ) måste du ha en konstantspänningsladdare. Om du använder en vanlig batteriladdare kan batteriet ta skada

Vad är en konstantspänningsladdare? Vad är en vanlig batteriladdare?

Jag har en laddare som är av CTEK-typ, alltså man kopplar i den så kan man ha den ikopplad flera månader. Är det en konstantspänningsladdare?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Ctek laddarna är det bästa som finns :tummenupp

Har både till Mc:n och bilen... I bilen så räddade den stora Ctek laddaren batteriet efter det blivit utdraget så det blinkade kortis i displayen på laddaren, idag funkar batteriet toppen oavsätt kyla och vinter...

Support / Garanti på Ctek laddarna är oslagbart..Kan bara varmt rekommendera dom...
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag blev lite konfunderad över följande text i handboken:
"För att ladda ett underhållsfritt batter (MF-typ) måste du ha en konstantspänningsladdare. Om du använder en vanlig batteriladdare kan batteriet ta skada"

Vad är en konstantspänningsladdare? Vad är en vanlig batteriladdare?

Jag har en laddare som är av CTEK-typ, alltså man kopplar i den så kan man ha den ikopplad flera månader. Är det en konstantspänningsladdare?

En "konstantspänningsladdare" laddar (precis som det låter) batteriet med en konstant spänning som motsvarar spänningen på ett fulladdat batteri (vanligtvis runt 13,5V). I och med att den ligger fast med spänningen så kommer batteriet att sluta laddas automatiskt när batteripolspänningen är uppe i samma nivå som laddningsspänningen.
På vanliga "öppna batterier" så har det mindre betydelse vilken sorts laddare man använder. På MF-batterier (underhållsfria batterier) däremot som överladdas blir värmeutvecklingen alltför hög i och med att de inte kan ventilera ut vätgasen (pga dess slutna konstruktion) på samma sätt som på de öppna batterierna.

CTEK-laddare fungerar på MF-batterier.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Har en Zafir 90 för 500kr på CO.
Underbar.

Faktiskt så underbar att farsan snodde den. Han hade ju två bilar, en gräsklippare, en båt och en snöslunga. Jag hade ju bara en mc och en bil :)
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
CTEK + Biltema gel batteri.
Mät (tumstock) hur stort ditt gamla batteri är och köp ett lika stort, skit i Ah.

/J
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Här i Jönköping vet jag att Svenska batterilagret har bättre batterier än biltemas för likartade priser. Men köper du ett batteri så se till att det kan monteras liggandes i fall du har ett batteri som ligger ner (Vet att det är så på R6 hojen som bror min hadde) för ett öppet batteri som ligger ner är inte så bra.
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04

Möjligt att utvecklingen gått framåt, men köper du en C-tek så blir du garanterat inte besviken:tummenupp
Har hjälpt mig att hjälpa kamrater flera ggr!
/U
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04

Funderade lite och kom fram till att jag inte dragit ur min XS3600 ur vägguttaget på mer än ett år. Laddaren är alltid lika jävla kåt på att smälla på fin-ström i batteriet, går mao som en klocka :tummenupp (underhållsladdar varje natt, vet inte om det är bra, men sånn är jag)

edit: jag ljög, jag snubblade över sladden förra hösten, då åkte den ur och jag fick ett jack i pannan.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top