Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag menade mer generellt. Om vi antar att hans uppgift var att ta fram strategier och riktlinjer för att hjälpa Sverige klara en pandemi så bra som möjligt.
Tänker också egentligen mer generellt.
Vi kan se att olika länder agerade olika. Ser vi att något land lyckas bättre än något annat så kan vi ta efter dom tex.
Nu med WHOs pandemiavtal kommer det mlm försvinna. Om alla gör likadant så vet vi inte om vi kunnat göra något bättre. Om alla försöker göra sitt bästa men tillåts göra olika så samlar vi kunskap på ett annat sätt än om alla ska tvingas in i samma form.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tänker också egentligen mer generellt.
Vi kan se att olika länder agerade olika. Ser vi att något land lyckas bättre än något annat så kan vi ta efter dom tex.
Nu med WHOs pandemiavtal kommer det mlm försvinna. Om alla gör likadant så vet vi inte om vi kunnat göra något bättre. Om alla försöker göra sitt bästa men tillåts göra olika så samlar vi kunskap på ett annat sätt än om alla ska tvingas in i samma form.
Exakt, skulle egentligen behöva vara ännu mer granulärt än så för att få så många experiment att samla kunskap ifrån som möjligt. En eventuell central funktion bör handla mer om att vara en plattform för att kommunicera effektivt bland alla inblandade så man snabbt får vetskap om vad som funkar och inte funkar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så slutsatsen är att studien inte kunnat göras...
Då finns det alltså ingen evidens för att vaccinet skulle kunna påverka fertiliteten hos män, det känns ju genast tryggare.
Ja jag vet inte om det har studerats tidigare men uppenbarligen fanns behovet av den studien som nu då drogs tillbaka för att de inte lyckades rekrytera deltagare.

Så kan vi säga att vi inte vet vad covidvaccin har för påverkan map "semen parameters and to determine how long these possible changes may last following vaccination." då kanske?

Men ändå har folk tagit sin 72a booster.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag vet inte om det har studerats tidigare men uppenbarligen fanns behovet av den studien som nu då drogs tillbaka för att de inte lyckades rekrytera deltagare.

Så kan vi säga att vi inte vet vad covidvaccin har för påverkan map "semen parameters and to determine how long these possible changes may last following vaccination." då kanske?

Men ändå har folk tagit sin 72a booster.

Det dyker hela tiden upp nya studier om covidvaccinen just nu vilket i sig är en tydlig signal om att vi inte alls visste allting om vaccinen för 3 år sedan.

Men visst, ser man avsaknad av evidens som ett bevis för motsatsen så...

Nu har ju många tester av covidvaccinen förhindrats att slutföras långsiktigt eftersom referensgrupperna som fått placebo snart försågs med vaccin istället.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"The math here is absolutely clear. Get the vaccine." läser jag i en länk i ett inlägg från 2021.
Fan att man missade att läsa det då. Vilken osis.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
FoHM missade alla de bollarna.
Första punkten där, ta kontroll över gränsen, jag minns hur vi lät plan från Iran och Kina landa.

Gud bevare oss för dessa "ledare", det är sådant här som gör att man bara skrattar åt allt elände, sprängningar, inget försvar, ingenting finns, ingen bryr sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första punkten där, ta kontroll över gränsen, jag minns hur vi lät plan från Iran och Kina landa.

Gud bevare oss för dessa "ledare", det är sådant här som gör att man bara skrattar åt allt elände, sprängningar, inget försvar, ingenting finns, ingen bryr sig.

Jag reste själv med mellanlandning i Peking då i februari 2020. En god tid innan hemresan hade jag börjat befara att vi skulle bli tvungna att sitta i karantän någonstans när vi kom fram i Sverige men nej ingenting. Skulle det blivit något sånt känt i förväg skulle jag kanske ha bokat ny biljett över Dubai istället för Peking. Men istället satt vi där i samma plan som nåt hundratal kineser.

Skulle jag fått bestämma då så skulle det varit karantän för alla inkommande till landet. Det var ju länder som hade såna restriktioner, folk fick sitta två veckor på hotellrum med matleveranser. Bland annat var det så i Filippinerna under två år.
Dom fick ju ändå in smittan i landet och därefter tycker jag det var mer meningslöst med de restriktionerna.

Över huvud taget hade dom väldigt hårda restriktioner som jag är glad att vi slapp i Sverige.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag reste själv med mellanlandning i Peking då i februari 2020. En god tid innan hemresan hade jag börjat befara att vi skulle bli tvungna att sitta i karantän någonstans när vi kom fram i Sverige men nej ingenting. Skulle det blivit något sånt känt i förväg skulle jag kanske ha bokat ny biljett över Dubai istället för Peking. Men istället satt vi där i samma plan som nåt hundratal kineser.

Skulle jag fått bestämma då så skulle det varit karantän för alla inkommande till landet. Det var ju länder som hade såna restriktioner, folk fick sitta två veckor på hotellrum med matleveranser. Bland annat var det så i Filippinerna under två år.
Dom fick ju ändå in smittan i landet och därefter tycker jag det var mer meningslöst med de restriktionerna.

Över huvud taget hade dom väldigt hårda restriktioner som jag är glad att vi slapp i Sverige.
Som jag vill minnas att jag skrivit i tråden flera gånger tidigare bör det viktiga vara att snabbt alldeles i början och innan smittan är spridd införa begränsningar för att köpa sig tid. Tiden används till att samla så mycket kunskap som möjligt och se vad som funkar och inte. Men meningslöst att tro att det i längden går att kontrollera smittan genom galet hårda restriktioner när den redan är spridd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Första punkten där, ta kontroll över gränsen, jag minns hur vi lät plan från Iran och Kina landa.
Ja eller folk genrrellt som väller in över gränsen. Men det är tydligen inte acceptabelt att utöva den kontrollen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja eller folk genrrellt som väller in över gränsen. Men det är tydligen inte acceptabelt att utöva den kontrollen.

Jag vill minnas att det pratades om kostnader och brist på resurser. Ungefär som när flyktingarna tågade in över bron 2015.

Jag tror inte det alternativen blev billigare i något av fallen, det handlade nog bara om att ingen behövde ta något beslut. Att slippa ta beslut gör ju att man slipper ta ansvar senare för sitt beslut.

Att stänga ner allt möjligt i landet som de faktum skedde från mitten av mars 2020, inga evenemang med mer än 500(?) personer var tillåtna under 2 år.
Jag tror vi kunde ha haft en normal sommar inom landet 2020 om vi hade stängt gränserna istället. De två åren kostade mig personligen minst en årslön i alla fall så möjligen är jag biased i den frågan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min önskan till hårda restriktioner begränsar sig till den första fasen då vi ingen visste vad detta var. Att vi senare inte fick gå på restaurang och istället tvingades ta vaccin med oklar nytta och funktion gör inte den initiala perioden mer rätt.

Just den här bristande förmågan att se flera perspektiv och förstå komplexa frågor är allvarlig, vi såg ju medlemmar här på forumet också med helt svartvitt tänk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi var fler som inte hade något problem med att vara "förkloka" också. Faktum är att jag tycker det är lättare att vara "förklok" än att vänta tills man blir efterklok när man får ett okänt hot på halsen. Den naturliga reaktionen hos en normalt funtad människa är att slå på varningssystemet, se till att försvaret är uppe, dra in familjen i grottan och sedan försiktigt kika ut och försöka bilda sig en uppfattning om vad det är för okänt som plötsligt hamnat utanför.

Att bara försöka snacka ner hotet som Tegnell med anhang gjorde går liksom emot den mänskliga instinkten.
Tänk på att allt Tegnell (eventuellt) gör påverkar statsbudgeten.
Och det har hen inte befogenhet till. :hihi
Jämför Reinfeldts / Borg's "Försvaret är ett särintresse" och iden om att bara ge palliativ vård till åldringar på vårdhem (inte syrgas) kom från Socialstyrelsen som var underställd regeringen (s).
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top