Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var tvungen att radera pga gränsen för max 10000 tecken så klicka på länken till inlägget och läs det i sin helhet istället för några ord jag lämnade kvar.

Notera att det kommer en fortsättning i inläggen direkt efter.

Idén om flockimmunitet – att acceptera att en del av befolkningen smittas med coronaviruset – var tidigt en viktig del av Folkhälsomyndighetens strategi. Det avslöjas i en kommande bok, som SvD redan nu kan publicera ett bearbetat utdrag ur.

Johan Anderberg
Publicerad 19:01


Mejlen avslöjar Tegnells val: ”Huvudlös strategi”

Anders Tegnell bekräftade i mail i mitten av mars att FHM valt en strategi att låta viss smittspridning ske.

Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.

“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:

“Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

Eftersom Anders Tegnell hade uttryckt sig uppskattande om den brittiska strategin blev nu den stora frågan om Sverige också hade en strategi som byggde på flockimmunitet.

Tegnell förnekade det. Han sa att det bara var en positiv bieffekt av strategin. Det var ett svar han kom att upprepa flera gånger.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Njaa jag vet inte jag. Vem är han finansierad av?
Behöver få reda på det först så att jag vet vad jag ska tycka om det han säger.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oärligt eller dement?

Ikväll sa alltså Anders Tegnell i Aktuellt att ingen hade väntat sig en andra våg av pandemin i höst. Så sa han inte i våras. Redan i april talade han om en andra våg just i höst...

View attachment 457490

Kan någon informera Tegnell om att det finns något som heter Internet och hur det fungerar, bl.a. att Internet glömmer inte...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enda gången Tegnell fått stå till svars var väl när han råkade hänga ut invandrare som smittspridare. :rofl

När man råkar säga sanningen och den är politiskt inkorrekt?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW3E1A/tegnell-om-uttalandet-det-var-olyckligt

Jag tror invandringen spelar en viss roll. Glöm inte att vi tidigare kritiserat hela svenska folket.
Inget ont om de invandrare jag beskriver, vissa känner jag andra inte. De lever som svenskar med viss kultur från hemlandet och de har tillgång till information som alla andra. Skillnaden är att de i större utsträckning faktiskt inte följer de restriktioner som finns. De "måste" ha familjeträffar och de måste röra sig som vanligt. Inte så konstigt att de familjer i mitt område som blev smittade är syrianer. De utmärkte sig i våras.

Det finns fler orsaker men jag är säker på att den kulturella orsaken är den främsta anledningen till att invandrare är smittade i större utsträckning och med en mycket högre överdödlighet i Sverige.

Jag mötte en syrian från Norra Botkyrka som åkte till södra Botkyrka pga större trygghet på utegym. Han verkade själv halvkaxig eller lite "cool" och berättade att hans farbror nog var den som smittade stora delar av släkten. Flera blev sjuka men inte alla, farbrorn blev tex sjuk men inte hans far som hade antikroppar. Förresten skulle denna syrianska familj fly igen pga. otryggheten. Tidigare från de muslimska kurderna som dödade flera i släkten, denna gång från Sverige för att de ser utvecklingen samt flera inbrott och våld i samhället de lever i. Han blir nog kallad husneger av vänstern för att han säger sanningen.

Nu vill jag att tråden ska handla om Covid men ville nämna det han sade till mig. Vi uppfattar det vi ser och upplever och därför är det viktigt att inte vara hämmad när något är politiskt inkorrekt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Enda gången Tegnell fått stå till svars var väl när han råkade hänga ut invandrare som smittspridare. :rofl

Alltså vafan.
Var det han sa korrekt eller inte. Att samla in data och visa empiri har inget med värdering att göra. Det är vad det är.
Datan visar att subgrupp x driver smittan i större utsträckning än andra subgrupper.
Ok, då vet vi det. Inget att bli ledsen i ögat av.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Något fel i skallen måste det vara på någon som anser sig vara någon slags vetenskapsman och tackar nej till mer mätdata.

Återigen ett exempel på hur svårt Tegnell tycks ha att agera i osäkerhet, att inte kunna ta in signaler som kan vara viktiga och tidiga varningstecken eftersom det saknas fullständig evidens, utan istället agera för sent eller inte alls.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/tegnell-skeptisk-till-tester-av-virus-i-avloppsvattnet-1.38746866
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Något fel i skallen måste det vara på någon som anser sig vara någon slags vetenskapsman och tackar nej till mer mätdata.
Fan, det där hade jag glömt.

Man får känslan av en person som är mer fokuserad på vad som är mest PK att säga till allmänheten än att försöka ta reda på hur det ligger till och lösa uppgiften.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fan, det där hade jag glömt.

Man får känslan av en person som är mer fokuserad på vad som är mest PK att säga till allmänheten än att försöka ta reda på hur det ligger till och lösa uppgiften.
Han borde kanske inte lösa uppgiften. Om Sahlgrenska vill agera utifrån bla virushalter i spillvattenprov så får de väl göra det. Nu tog ju ist FHM mandat och hade auktoritet över regionerna/sjukhusen.
Varför är det liksom så intressant att höra vad han har att säga om saken?

Med mer lokalt självstyre får vi också se vad som lyckas bäst och då kan andra kopiera det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fan, det där hade jag glömt.

Man får känslan av en person som är mer fokuserad på vad som är mest PK att säga till allmänheten än att försöka ta reda på hur det ligger till och lösa uppgiften.

Fast han blev väl så illa tvungen?

Just att han först faktiskt kallade en spade för en spade var ju bland de få vettiga saker han sagt. Sen blev han väl tvingad att pudla kan jag tänka mig.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Han borde kanske inte lösa uppgiften. Om Sahlgrenska vill agera utifrån bla virushalter i spillvattenprov så får de väl göra det. Nu tog ju ist FHM mandat och hade auktoritet över regionerna/sjukhusen.
Varför är det liksom så intressant att höra vad han har att säga om saken?

Med mer lokalt självstyre får vi också se vad som lyckas bäst och då kan andra kopiera det.

Fast han blev väl så illa tvungen?

Just att han först faktiskt kallade en spade för en spade var ju bland de få vettiga saker han sagt. Sen blev han väl tvingad att pudla kan jag tänka mig.

Jag menade mer generellt. Om vi antar att hans uppgift var att ta fram strategier och riktlinjer för att hjälpa Sverige klara en pandemi så bra som möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är ni klara med reproduceringen?

Det här var intressant med tanke på minskat barnafödande efter vaccinationerna.

2020-12-14
The purpose of this study is to investigate the effects of COVID-19 Vaccination on semen parameters and to determine how long these possible changes may last following vaccination.

Primary Completion (Actual)
2023-11-28
Study Completion (Actual)
2023-11-28
No publications available
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top