Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Orkar inte läsa allt...



Vad jag vet då existerar inte tjejförsäkringar sedan cirka 1-2 år tillbaka pga diskriminering.

Kollade min hos lite olika nu, orkar dock inte ringa TH.
Länsförsäkringar 2900:- hel per år och då har jag valt bort skyddsutrustning så jag inte behöver ha det om jag inte vill.

IF 3956:- hel per år.

Folksam vägrar ge pris om man inte ringer.

Bilsport & mc som jag hade till min förra försäkrar inte min nya, annars har de alltid varit billigast och helt underbara när det händer något.

Salus Ansvar uppköpta av Folksam, men jag hade aldrig i helvete använt det företaget för de suger fetballe när det händer nåt.

Svedea, måste ringa pga min mc-modell.

Ge mig ett regnummer så skall jag visa att det existerar "tjejförsäkring"
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hos vilket bolag?
Bilsport & MC tog bort sin under förra året.
Länsförsäkringar har ingen.

Har du inte ett regnummer själv? :brynad

Jovisst, jag skickar det på PM. Kolla med nåt bolag vad du får för pris på den så kan vi jämföra.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vad jag vet då existerar inte tjejförsäkringar sedan cirka 1-2 år tillbaka pga diskriminering.

Ge mig ett regnummer så skall jag visa att det existerar "tjejförsäkring"

Ni har rätt båda två på sätt och vis. Enligt regler som tog i bruk december 2012 får inte premier och ersättningar på försäkringar baseras enbart på kön. Dvs det får inte finnas en specifik försäkring som enbart får tecknas av tjejer.

Däremot får premier baseras på faktorer som kan kopplas samman med kön. Så om det statistiskt kan påvisas att tjejer är inblandade i färre olyckor så kan det ges en lägre premie.

Lite luddigt kanske men enkelt uttryckt är det samma tillämpning som den effekt åldern har på premien.

Generellt sett har jag inget emot att tjejer får lägre premier. De är en lägre risk för försäkringsbolaget och det är ju lite så vi vill ha beräkningen. Om möjligt skulle vi ha mer individuell beräkning än vi har idag (både för män och kvinnor) med en rejäl hög premie första året och sedan kraftigt sjunkande per olycksfritt år (dvs år utan olyckor där försäkringstagaren är vållande).

Jovisst, jag skickar det på PM. Kolla med nåt bolag vad du får för pris på den så kan vi jämföra.
Inte säkert att det säger så hemskt mycket om ni inte bor i samma område, är lika gamla och har samma olyckshistorik.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Orkar inte läsa allt...



Vad jag vet då existerar inte tjejförsäkringar sedan cirka 1-2 år tillbaka pga diskriminering.

Kollade min hos lite olika nu, orkar dock inte ringa TH.
Länsförsäkringar 2900:- hel per år och då har jag valt bort skyddsutrustning så jag inte behöver ha det om jag inte vill.

IF 3956:- hel per år.

Folksam vägrar ge pris om man inte ringer.

Bilsport & mc som jag hade till min förra försäkrar inte min nya, annars har de alltid varit billigast och helt underbara när det händer något.

Salus Ansvar uppköpta av Folksam, men jag hade aldrig i helvete använt det företaget för de suger fetballe när det händer nåt.

Svedea, måste ringa pga min mc-modell.

Damn right :arsele
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ni har rätt båda två på sätt och vis. Enligt regler som tog i bruk december 2012 får inte premier och ersättningar på försäkringar baseras enbart på kön. Dvs det får inte finnas en specifik försäkring som enbart får tecknas av tjejer.

Däremot får premier baseras på faktorer som kan kopplas samman med kön. Så om det statistiskt kan påvisas att tjejer är inblandade i färre olyckor så kan det ges en lägre premie.

Lite luddigt kanske men enkelt uttryckt är det samma tillämpning som den effekt åldern har på premien.

Generellt sett har jag inget emot att tjejer får lägre premier. De är en lägre risk för försäkringsbolaget och det är ju lite så vi vill ha beräkningen. Om möjligt skulle vi ha mer individuell beräkning än vi har idag (både för män och kvinnor) med en rejäl hög premie första året och sedan kraftigt sjunkande per olycksfritt år (dvs år utan olyckor där försäkringstagaren är vållande).


Inte säkert att det säger så hemskt mycket om ni inte bor i samma område, är lika gamla och har samma olyckshistorik.

Precis det jag påpekade.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Nu har jag sagt upp min försäkring och bytt till Folksam som gav betydligt bättre pris.

Snackade med killen på Trygg Hansa.. han var ganska bedrövad och sa själv att det är omöjligt att sälja med de priser de har. Jag nämnde att att jag snart kollar på resterande bilar lägenhet osv och kommer byta allt i ren protest. Samt tipsade om att folk är sjukt irriterade på TH och kommer göra detsamma som mig. Berättade om den här tråden och han har upplevt att folk lämnar dom och han ska försöka tipsa vidare uppåt i ledet.

Bytte också till Folksam från TH, S1000RR -12..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
30+, bor i Sthlm inom tullarna. Bytte till Gjensidige, blev 11 tkr helförsäkring året runt. :tummenupp

Det är helt jävla otroligt, är det för R6?

Kollade Gjensidige på mig själv. 40+, kort sen -94, inga skador, inga stölder, inte ett skit någonsin. Bor ca 15km utanför Gbg i ett lungt attraktivt villaområde. Hojen är en Monster 696, jävligt gulliga och tama små saker jämfört med en R6 och borde ha en betydligt attraktivare premie.

17800kr helår helförsäkrat. Helt jävla otroligt.....
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
TryggHansa ville ha 935:-/mån av mej i år helförsäkrat, avställningsbart för Gixxern. If nöjer sej inte med mindre än 2.300:-
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Min R1a blev höjd från 1500:- i månaden till 2500:- i månaden för avställningsbara. De fick bli länsförsäkringar istället
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Pratade just med Suzuki ang deras märkesförsäkring och helt plötsligt kostar det inte 1500:- om året som de ger pris på utan 6610:- De ska ha betalt för fulleffekt även fast den inte är registrerad som det. Suck alltså.
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Det är helt jävla otroligt, är det för R6?

Kollade Gjensidige på mig själv. 40+, kort sen -94, inga skador, inga stölder, inte ett skit någonsin. Bor ca 15km utanför Gbg i ett lungt attraktivt villaområde. Hojen är en Monster 696, jävligt gulliga och tama små saker jämfört med en R6 och borde ha en betydligt attraktivare premie.

17800kr helår helförsäkrat. Helt jävla otroligt.....


Japp, det är en R6:a. Den har ju dock ett antal år på nacken..:(
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
En sak har jag lärt mig: när det kommer till banker och försäkringsbolag finns det INGET som heter trogen kund.. Det råder fri prissättning och vill bolagen / bankerna att man "byter" en gång per år så visst... dom köper ju över kunder mellan varandra hela tiden så visst.
Sen är det ju tyvärr så att många får välja hoj efter försäkringspremie om man inte är 80 år och bor i skogen d v s ...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Pratade just med Suzuki ang deras märkesförsäkring och helt plötsligt kostar det inte 1500:- om året som de ger pris på utan 6610:- De ska ha betalt för fulleffekt även fast den inte är registrerad som det. Suck alltså.

Dom försäkrar gärna min Gixxer till helt ok pris. Men i det finstilta framkom att självrisken var 25.000:- :dummer
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dom försäkrar gärna min Gixxer till helt ok pris. Men i det finstilta framkom att självrisken var 25.000:- :dummer

Värt att notera är att vad gäller märkesförsäkringen så är det även 25kkr i självrisk vid stöld. (Var iaf senast jag kollade).. Känns nog "sådär" att slanta den summan när man inte gjort något fel själv utöver att man inte låst in hojen i ett bankvalv.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är helt jävla otroligt, är det för R6?

Kollade Gjensidige på mig själv. 40+, kort sen -94, inga skador, inga stölder, inte ett skit någonsin. Bor ca 15km utanför Gbg i ett lungt attraktivt villaområde. Hojen är en Monster 696, jävligt gulliga och tama små saker jämfört med en R6 och borde ha en betydligt attraktivare premie.

17800kr helår helförsäkrat. Helt jävla otroligt.....

Namnlös.png

Du ska nog se över den premien :dummer

Du sa inte var du bor, så jag tittade på mig själv i mölnlycke.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top