CB 600 Hornet

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Sådär, däcken monterade på hojen igen. Tro på faan att hojen gled av depåstödet bak när jag höll på med ena bromsoket fram. Va inte många mm ifrån att få hela skiten över mig..
En snabb fråga: krånglat som fan med kedjespelet, ska ju vara 35mm men fick bara till 30mm ca funkar det o köra så eller? Vart helt slut efter detta med att få kontroll på hojen igen efter den ramlade av depåstödet så jag orkar verkligen inte mer skruvning idag.
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Har inte läst igenom hela tråden, men är det någon som vet var jag kan hitta en service manual till hornet?
Det är en CB600FA 2008 för att vara exakt. Det är dags att bli hondaägare :)
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
En snabb fråga: finns det förberett för lyftbobbiner på hornet 600 2001 och vart ska dom sitta isf?

Snabbt svar uppskattas då jag inom kort ska beställa bobbiner och själva dom krokarna till depåstödet.

Jag har endast byglarna nu och efter den gled av nu senast så vill jag inte ha den ståendes på dom igen.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Här kommer ännu en fråga. Sitter ett renthalstyre på hojen och några sorts stylingspeglar som inte går att få till så man ser nåt i dom. Har ni som satt cross styre på hojen nåt tips om någorlunda snygga speglar som går att få till bra sikt i? Det får inte att justera själva reglagen nog mycket framåt för att få till rätt vinkel på dessa pga gaswire och på kopplingssidan så är ju själva hållaren till spegeln längre ned så den är helt omöjlig att få bra. Hur har ni gjort? Köpte såna förlängaradaptrar eller vad det heter på biltema men det funkar inte ändå. Själva handtagen ska egentligen riktas mer framåt/nedåt om det ska funka men det är ju omöjligt att få till..
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Någon som vet vad det ska vara för kylarvätska i CB 600F ?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag köpte biltemas etylenglykol (blå) blandar 50/50 med biltemas destillerade vatten eller batterivatten/vätska kanske det hette.
 
Last edited:

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Trodde det var tomt däri men så var inte fallet visade det sig när jag använde en ficklampa :dummer
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Kompisen besiktade hojen åt mig häromdagen och jag har inte kört nåt alls med den sen jag köpte den typ pga min sambo som tyvärr fått en svår sjukdom så vi har spenderat största delen av sommaren på sjukhus.

Han märkte av att när han drog ut den ordentligt så gick det inte att växla upp lite då och då, vanlig stadskörning och körning på lägre varvtal så car det inga problem att växla men vid högt varv så gick det inte att få i högre växel. Vad kan detta bero på?

Har lite missljud från kopplingen när man står på tomgång som försvinner när man drar in kopplingen inte mkt men lite..

Är även sugen på att skrämma upp den lite när jag säsongen är slut, har ni nåt tips på vad som kan göra får att få ut lite mer kusar till inte alltför hög kostnad och som inte sliter för mkt på hojen? Den har nu rullat ca 3600 mil och enda som är gjort med själva motorn är ett hurric slipon.

Funderar på om man ska slänga på kam från cbr 600 som jag förstått är enda skillnaden mot cbrmotorn, vad tro ni om det och är det värt d och är det då mer som behövs ändras typ Bestyckning eller nåt?

Tips bra sportfilter och allt annat är av intresse, har inte tänkt slänga ut en förmögenhet men typ 6-7k.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Uppar denna fråga igen. Hur och vart kan man fästa lyftbobiner på horneten?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Har googlat lite på detta med bobiner och sett att vissa har borrat ett 8mm hål på vardera sida av svingen sen skruvat på en låsmutter på insidan. Nån som gjort så utav er? Verkar ju bara finnas det alternativet eller att svetsa på en bockad alubit på svingen. Skulle uppskatta tips och råd angående detta, ty kör inte det skulle påverka hållbarheten i svingen speciellt mycket..
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag forsätter här jag trots att det är dött. Var ute på en tiomilsrunda igår och körde väldigt lagligt och typ endast 70vägar och lite stadskörning sen en transportsträcka på en mil på 100väg. Hojen gick kanon hela vägen bläddrade lite tyckte jag när jag låg o feskörde i 70.. Han vill varvas ur ordentligt hojen ju. Iaf så precis när jag svängde in på min infart till huset och så dog den och nu efter det så har jag nästan obefintlig tomgång. Vad kan detta bero på att den bara vart så helt plötsligt? Snabba tips uppskattad enormt nu när jag äntligen fått nån som övningskör med mig.
Har ju tänkt slänga i ett sportluftfilter men vad behövs göras efter det? Är det mappning det tro? Nån som vet nån i Karlstad med omnejd som gör sånt billigt? Snälla ni som vet bomba mig med tips o idéer. Power commander är d nåt att satsa på till min hoj tro? En 2001.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Hur en på datorn men vad har du tänkt för den? Är det en vanlig bok eller?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Nu har jag iaf beställt nya Backspeglar. Blev Tuono Backspeglar, hoppas det ska bli lite bättre sikt i dom. Slänger in en fråga ifall nån vet: läste lite på hornets nest och där hade en del kapat en bort ca 1 tum på varje sida av styret när dom bytt till Renthalstyre. Funderar på om jag ska göra det också då jag tycker vajrarna är lite tighta iaf gasvajrarna? Får inte riktigt till så att jag kan ha bromsgrepp och kopplingsgrepp heller där jag vill ha dom. Det beror kanske lite på mina dåliga Backspeglar som sitter på nu också. Läste även att Renthalstyre extralow är vanligt att montera ist för mitt standardrenthal med fågelpinne. Tips på sköna styren helt utan fågelpinne uppskattas.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top