CB 600 Hornet

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Tjena, ny här på forumet och ska precis börja ta Mc-kort. Ska hämta en Hornet 600F - 01, den har gått ganska precis 3600mil och varit välservad iaf under dom senaste 3-4 åren som finns dokumenterat.

Det sitter ett Hurric-slipon på, funderar på om det är nåt att ha eller om man ska satsa på nåt annat?

Drivpaketet hade gått ca: 100mil och däcken går iaf säsongen ut. Har kikat lite i tråden men använder Tapatalk och jag får bläddra som en tok när jag ska börja läsa där jag slutade:-(.

Denna hoj är reggad som tung därför den passar mig utmärkt att övningsköra på :). Har ni några tips på vad jag ska kolla på hojen när jag hämtar den eller lyssna efter så jag inte kommer hem med en helt slut maskin?

Är nybörjare på såna här "riktiga Mc" men har kört mkt cross och motionskör en del Enduro på min Ktm 450 och skruvar med den själv när nåt ska bytas och kikar o justerar ventiler o så jag är inte helt bortkommen på hojar.
Hur krångligt är det att kolla ventilerna på en Hornet?

Har även läst mig till att kamkedjespännaren en svag punkt, finns det några eftermarknads som är bättre än original?
Ska ju fixa lite med den också, tänkte få ut lite mer hk eller iaf lite mer vrid så man kan leka med den ordentligt.

Tacksam för alla tips o råd och jag slänger upp en bild sen när jag fått hojen ;-). Mvh/kj
 
Last edited:

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Tjena

Tomgång för min del då Horneten står i garaget och vill inte starta och jag har inte tid att pilla med den.....
Har även börjat låta från min Kamkedje-spännare och måste även ta tag i det. Nytt orginal går nog på bortåt 1500:- för ett komplett kit skulle jag tro.
Vet att en hel del folk på Hornet-forumet i England har bytt ut orginalet mot en APE manual cam tensioner (sök på Ebay).

http://www.hondahornet.co.uk/
http://www.hondahornet.org.uk/messageboard/index.php?sid=0a6c7ee2d3c16eb424552b1df6c0b1ac

Om du inte har varit in på forumet där så kan jag rekommendera det. Bara att gå in och regga ett konto:tummenupp
Där kan man få en massa bra info och tips och där kan du fråga om va man ska tänka på att kolla.

/Thomas
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Japp då var man hornetägare då:). Sliponet lät underbart fanns dock ingen db killer till men har tydligen gått igenom besiktning 2012 utan db killer så hoppas d funkar igen när d e dags.
Söker dock efter själva reglaget på höger hand med startknappen på då knappen till att stänga av o på ljuset med inte finns, är knappen på undersidan reglaget som är borta.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Skulle behöva lite tips på någorlunda billiga och bra däck:). Både fram och bak.

Även lite nyfiken på lite tips på billig och bra hjälm som ni Hornetåkare är nöjda med, lutar lite åt Avg K3, K4 eller skyline då solvisiret lockar. Kommer inte ha råd med dom dyra märkena just nu iaf, ska ju även köpa ställ, handskar, stövlar och hela baletten:-(.


Ska iväg nån dag och testa hur lite olika hjälmar sitter på huvudet men vill ju ha så lite oväsen som möjligt och lite plats åt eventuellt öronsnäckor.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Fyller på med frågor. Antar att jag får testa mig fram med hjälmar o däck.
Beställde precis nya svarta broms o kopplingsgrepp i originallängd, va väl en detalj som var röd men det passar till min svarta hoj:). Har försökt läst I tråden men tappar bort mig hela tiden. Funderar lite på hur krångligt det är att byta olja, filter och mäta spelet på ventilerna? Är det shimsade ventiler? Har skruvat en del förut o ställt ventiler och div småplock men det har bara vart på encylidriga enduro och crosshojar :). Alla tips mottages tacksamt då jag tänkt byta oljan ganska snart. Tänkte köra på castrols racing olja Som jag kör med i enduro hojen o trivs med den borde väl funka fint i denna också?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Nån som vet vart man kan få tag på skruven till sidokåpor? Har tappat ena insexskruven är det m5 tro? Med en distans på samt nåt sorts gummiskydd mot ramen.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Fortsätter mina frågor om nån kanske har nån hjälp att ge mig. Skulle vilja ha en växelindikator som funkar som den ska till min 2001a. Hittar ingen som verkar passa just den årsmodeller, har kikat på gipro men den verkar bara passa nyare modeller än min:-(.

Finns det ingen sån så skulle jag iaf vilja ha ett shiftlight som funkar bra. Tips uppskattas enormt:).


Tänkte även kolla lite med er, hör lite öväsen från kopplingen när jag lagt en växel å kört lite med endast när kopplingen är utsläppt drar jag in kopplingen upphör det. Är detta ett vanligt förekommande ljud på dessa modeller?

Har inte kört mkt utan endast korta sträckor, provkört lite då jag inte har körkort och väntar på att nån av mina kompisar som skickat in handläggaransökningarna ska godkännas så jag kan övningsköra :).

Ska ta o göra ett oljebyte inom kort och spänna kopplingsvajern litegranna då jag har ganska stort spel på kopplingen så det kanske beror på det. Nåt tips om vilket oljefilter man ska köpa? Lutar åt vanligt honda original men är det nån fördel med t.ex hiflo eller kn-filtrena?

Funderar även på om man skulle byta ut origianluftfiltret till en kn-filter men funderar på vad det kan gå på att bestycka om förgasarna så att det lirar med dom sportfilterna som finns. Även tips där på vad man ska investera i för nåt prisvärt och bra märke på luftfilter uppskattas.

Sitter ett Hurric slipon på och jag vet inte om dom gjort någon justering av förgasarna efter att det monterats eller om det behövs överhuvudtaget?

Tycker den låter lite ojämn/blöddrig när man varvar upp den stillastående men den går ju jämnt när man kör.

Tänkte även köpa nya stift och läst lite om iridiumstift, vad är fördelarna med sådana och vilken sort passar min hoj.

Ursäkta alla frågor men som sagt det uppskattas enormt med all hjälp som jag kan få då jag är rookie på detta och vill ha hojen i kanonskick:)
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Fyller på med frågor. Antar att jag får testa mig fram med hjälmar o däck.
Beställde precis nya svarta broms o kopplingsgrepp i originallängd, va väl en detalj som var röd men det passar till min svarta hoj:). Har försökt läst I tråden men tappar bort mig hela tiden. Funderar lite på hur krångligt det är att byta olja, filter och mäta spelet på ventilerna? Är det shimsade ventiler? Har skruvat en del förut o ställt ventiler och div småplock men det har bara vart på encylidriga enduro och crosshojar :). Alla tips mottages tacksamt då jag tänkt byta oljan ganska snart. Tänkte köra på castrols racing olja Som jag kör med i enduro hojen o trivs med den borde väl funka fint i denna också?

Är inga större svårigheter att byta olja och filter. Ställa ventilspel kräver lite mer men det klarar man av om man är någorlunda händig och inte rädd för att pröva. Ladda ner Hondas Hornet manual om du inte har den. Den har hjälpt mig oerhört mycket då jag plockade isär min hoj och pulverlackade ram, sving mm!!!
Om du inte har den så kan du PMa mig så kan jag skicka den på mail till dig.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Här kommer jag med en fråga igen;-).
Bytte nyligen olja och filter på hojen och krånglade nåt så förbannat med att få nåt som fick plats runt oljefiltret för att lossa det.
Löste det men funderar på vad det finns för smidigt verktyg till att lossa och kunna dra åt det?
Har sett att det finns såna man sätter på toppen av filtret som en hylsa med uttag för ev ett spärrskaft eller momentnyckel men vilken storlek ska det vara på den?


EDIT: 65mm ska det va:). Hoppas jag att det blev rätt.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Tänkte även kolla ett annat litet bekymmer jag har. Sitter ett renthalstyre på hojen och jag kan inte ställa in broms och kopplingshandtag så det stämmer i bra vinkel.

Eftersom backspeglarna sitter i samma fäste så måste jag ha kopplingshandtaget lite vinklat nedåt för att kunna se nåt alls i backspegeln.

Bromshandtaget kan jag inte vinkla ned så det blir lika vinkel som på kopplingshandtaget då bromshandtaget tar i gasvajern när jag drar in det.
Hur har ni löst det som bytt till cross styre? Går det att dra gasvajrarna på nåt annat sätt än in bakom lampan?
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Kollade luftfiltret idag ifall d va skitigt och det var det. Det var också litegranna olja i luftburen och på filtret inte mkt men litegranna. Bifogar här en bild på en slang som sitter i botten på luftburken men som är pressad helt tät, vad ska man göra med den o varför är den pressad? Ska jag göra rent den slangen när jag ska byta filter nu. Snabba svar uppskattas då jag tänkt sticka iväg o köpa o byta detta tidigt imorgon:)
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Slangbiten ska du tömma då och då så att den inte blir överfull. Den fångar upp överskott av olja och skit som rinner ner i den.
Vad det gäller styre/broms och kopplingsvajer så slutade det för mig att jag bytte till ett styre som inte var lika brett och då funkade det för mig. Hade jätteproblem då kopplingen tog olika beroende på om jag svängde åt höger eller vänster i krypkörningen vilket medförde att jag fick tjuvstopp åt ena hållet men inte andra :crash
Det var lite jobbigt innan jag kom å vad det var som strulade :huvet

/Thomas
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top