CB 600 Hornet

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Damn.. Vad lätt han får upp hojen på bakhjulet (- ja, framhjulet också, hehe)...
Själv är man alldeles för feg för att köra på bakhjul, men jag börjar med mina småskuttar för att sen få till det :hihi
Nu efter att jag monterat på gpr sliponet går hojen upp på endast gas; det gjorde den inte förrut :yoparty
Så visst går det om man vågar rycka o gasa, hehe...

Är det någon som har nerdrevat i fram o kan säga hur skillnaden blev från orginal!?

ps. Nu har jag beställt plateholder+ undertail från dpm race... Hoppas man får grejerna nångång ;) ds.
 

Falcon

BikerBoyz medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Z1000 -04, Hornet 600 -01
:Bugar Imponerande :Bugar
Satan vad lätt det ser ut....jag vill oxå men vågar inte :( men det är väl bara att börja träna....
 

snizkan

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Miramar
Hoj
Gpz750r TOPGUN Edition
Hornet s

Nån som testat/äger en Hornet S, med kåpa alltså?

Är duktigt sugen på en hornet, men vill ha lite mer komfort på långturen. Kör mest i stan (GBG) men gillar att slanga ut på lite längre sträcker emellanåt. Har haft nakna hojar förr och vet med mig att man tröttnar rätt fort när det börjar gå undan.

Den nakna varianten ser ju förstås något brutalare ut :hihi
Om man monterar en liten flyscreen kanske? Hjälper det något tro?! :gnissla
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
snizkan skrev:
2167634
Den nakna varianten ser ju förstås något brutalare ut :hihi
Om man monterar en liten flyscreen kanske? Hjälper det något tro?! :gnissla

Du kan få köpa min flyscreen för 800:- Bilder

Den hjälper en del och är ju snyggare än en Hornet-S. Du slipper vinden i bröstet men får istället mer vindbrus då hjälmen får ta lite mer fartvind.

Så visst den hjälper, men jag säljer den då skönhet går före komfort för min del :tungan
 

Yngwie

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
har ingen
Passar en hornet 600 till dom som är lite längre. Jag är 191 cm och fundera på en hornet som första hoj. jag har inte testat någon men det ser ut som det blir lite tight med mina långa ben. man vill ju inte se ut som en jätte på en liten leksak heller
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
rikard1979 skrev:
2166980 Damn.. Vad lätt han får upp hojen på bakhjulet (- ja, framhjulet också, hehe)...
Själv är man alldeles för feg för att köra på bakhjul, men jag börjar med mina småskuttar för att sen få till det :hihi
Nu efter att jag monterat på gpr sliponet går hojen upp på endast gas; det gjorde den inte förrut :yoparty
Så visst går det om man vågar rycka o gasa, hehe...

Är det någon som har nerdrevat i fram o kan säga hur skillnaden blev från orginal!?

ps. Nu har jag beställt plateholder+ undertail från dpm race... Hoppas man får grejerna nångång ;) ds.

Istället för att dreva om hojjen (kan göra det också) så se till att ta bort katten (sitter vertikalt monterad precis framför bakhjulet) så ska du se att det blir fint drag i bitarna.
Det bästa är att man inte ens måste ha en katt på hojjen och det är inte heller olagligt att ta bort den även om den är originalmonterad :tummenupp

Yngwie skrev:
2169293 Passar en hornet 600 till dom som är lite längre. Jag är 191 cm och fundera på en hornet som första hoj. jag har inte testat någon men det ser ut som det blir lite tight med mina långa ben. man vill ju inte se ut som en jätte på en liten leksak heller

Jag är 183 cm och jag sitter grymt fint på min. Du måste nog sitta lite mer ihopkrupen men doch bättre än på en renodlad sporthoj.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Yngwie skrev:
2169293 Passar en hornet 600 till dom som är lite längre. Jag är 191 cm och fundera på en hornet som första hoj. jag har inte testat någon men det ser ut som det blir lite tight med mina långa ben. man vill ju inte se ut som en jätte på en liten leksak heller

Jag e 195cm o det funkar perfa :tummenupp
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Well skrev:
Istället för att dreva om hojjen (kan göra det också) så se till att ta bort katten (sitter vertikalt monterad precis framför bakhjulet) så ska du se att det blir fint drag i bitarna.
Det bästa är att man inte ens måste ha en katt på hojjen och det är inte heller olagligt att ta bort den även om den är originalmonterad :tummenupp
.

Ja, den försvann när jag bytte till ett gpr slipon :hihi
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
rikard1979 skrev:
2170643 Ja, den försvann när jag bytte till ett gpr slipon :hihi

Bra där. Vill du ha lite mer "upppåbakhjulettendenser" så kan du ju dreva lite, annars så bör det räcka med att varva till ordentligt, släppa av en halv sekund och sedan dra på. Annars så kan man ju vara ur ettan ordentligt när man drar iväg, slänga i tvåan snabbt så reser den sig fint. Dessa brukar fungera för mig och jag e ingen liten kille :tummenupp (bör tillägga att jag e ingen expert på att köra på slangen...brukar fega ur när den går upp)
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Well skrev:
2170904 Bra där. Vill du ha lite mer "upppåbakhjulettendenser" så kan du ju dreva lite, annars så bör det räcka med att varva till ordentligt, släppa av en halv sekund och sedan dra på. Annars så kan man ju vara ur ettan ordentligt när man drar iväg, slänga i tvåan snabbt så reser den sig fint. Dessa brukar fungera för mig och jag e ingen liten kille :tummenupp (bör tillägga att jag e ingen expert på att köra på slangen...brukar fega ur när den går upp)

jepp. den reser sig på full gas runt 10k varv ungefär, annars rycker jag bara till med gasen och kroppen runt 6-7000varv så går den upp.... fast det går så fort upp så jag nästan skiter i brallan :gnissla
får väl åka ut o öva på allvar nångång, och filma o se hur högt det blev (så kanske man vågar mer sen :D )

det sista du sa måste jag testa :yoparty
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Låg temp?

Lånar tråden lite...
Det är nämnligen så att min hornet vägrar bli varm....förutom när man krypkör eller står still..(vilket man gör ofta...inte) Men så fort man glider iväg så sjunker tempmätaren till nästan botten på skalan...
Är det termostaten eller nåt annat skumt... :huvet
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
rikard1979 skrev:
2170643 Ja, den försvann när jag bytte till ett gpr slipon :hihi

Är sugen på ungefär samma operation (gpr låter såå mysigt) - eftersom jag är totalt noobie så frågar jag - bör man inte mappa om något efter det? :rodnar
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
RiccyRockstar skrev:
2173791 Lånar tråden lite...
Det är nämnligen så att min hornet vägrar bli varm....förutom när man krypkör eller står still..(vilket man gör ofta...inte) Men så fort man glider iväg så sjunker tempmätaren till nästan botten på skalan...
Är det termostaten eller nåt annat skumt... :huvet


Du får ju tänka på att det inte är speciellt varmt ute än. Min blir kall om den står avstängd i 2minuter. Sen får du väl köra lite hårdare med motorn oxå :pannkyss
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
RiccyRockstar skrev:
2173791 Lånar tråden lite...
Det är nämnligen så att min hornet vägrar bli varm....förutom när man krypkör eller står still..(vilket man gör ofta...inte) Men så fort man glider iväg så sjunker tempmätaren till nästan botten på skalan...
Är det termostaten eller nåt annat skumt... :huvet

Nej om man kör hela tiden (inte stadskörning då) så blir de nästan aldrig över halva äns om man kör aktivt på sommaren...
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
TukTuk skrev:
2173810 Är sugen på ungefär samma operation (gpr låter såå mysigt) - eftersom jag är totalt noobie så frågar jag - bör man inte mappa om något efter det? :rodnar

Det kanske man behöver? Men jag har inte gjort det.
På tomgång kan man höra lite bludder till o från, men det kanske är så med hornet att dom går lite ojämt på låga varv!?
 

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Mot Motala
Hoj
goped, hornet 900
rikard1979 skrev:
2170643 Ja, den försvann när jag bytte till ett gpr slipon :hihi

Det är ingen som har nåt ljudklipp eller liknade med olika slipon ill horneten?

eller erfarenhet av vissa som Låter snarlikt akropovic?
ska låta brutalt
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Dahornet skrev:
2175523 Det är ingen som har nåt ljudklipp eller liknade med olika slipon ill horneten?

eller erfarenhet av vissa som Låter snarlikt akropovic?
ska låta brutalt

akra låter inte brutalt till hornet. terry här i forumet bytte ut sin akra mot devil.
det är han mkt nöjd med.

ska se om jag kan fixa ljudklipp från gpr:en sen
 

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Mot Motala
Hoj
goped, hornet 900
rikard1979 skrev:
2175863 akra låter inte brutalt till hornet. terry här i forumet bytte ut sin akra mot devil.
det är han mkt nöjd med.

ska se om jag kan fixa ljudklipp från gpr:en sen


ok.. akra brukar ju låta brutalt på de flesta hojar. men men. där ser man.
jo det vore uppskattat om du kunde få fram ett ljudklipp.

ingen som vet hur micron låter på horneten?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top