Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir det lika starkt med ryckutjämnare?
Känns som om en fåcylindrig storkubikare rycker rätt hårt i grejorna.

Ja det är lite det jag är orolig för, ducatis ryckutjämnare finns det ju en eftermarknadsvariant till. Som förhindrar att dämparelementen äter sig ut i sidled.


Tack för bilden. Verkar bygga på liknande design som Ducati och Ackes. Alltså med runda dämparelement.

Det blir väl starkare?

Det minskar påfrestningen på resten av drivlinan.
Men håller ryckutjämnaren?

Det är den frågan jag också är osäker på, jag antar att det bara finns ett sätt att ta reda på det. Att beställa så kraftigt nav som möjligt, sedan prova. Men för att inte ta några risker borde jag kanske öka på budgeten: att förutom dämpat nav även köpa en ny fälgbana, ekersats
slang och däck. Då kan jag stoppa tillbaks mitt gamla hjul om det strular med det dämpade navet.

Eftersom Ducati kör med sex gummielement i sina nav så känns det som att jag iaf inte ska prova färre dämparelement.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ang felsökningen efter den förlorade effekten så fick jag i fredags hem paketet med den transparenta timingpluggen från Tassen. Denna plugg är smart såtillvida att den till skillnad från en del andra tändinställningspluggar går att gänga in ända tills den tar i vevskivan. Syftet är att man gängar in den tills den nuddar vevskivan, sedan backar man ut den ngt. Detta gör att man man får lite mindre av skymmande oljedroppar mellan pluggen och vevskivans märkningar som man vill se. Har dock fortfarande inte fått hem tändinställningslampan, den kommer nog till veckan.

Ang hur jag ska mäta spridartrycket under bänkningen så rekommenderade spruttillverkaren att jag skulle montera en T-koppling på den -3AN ledningen som ansluter till spridarmanifoldern. Syns till vänster på bild två. Själv ville jag borra och gänga i en 1/8" NPT nippel i andra gaveln i spridarmanifoldern istället.

Jag har övervägt vilket som är bäst, och jag är nu inne på att borra och gänga i spridarmanifoldern istället. Eftersom det är en -3AN ledning som matar spridarmanifoldern så är jag orolig att flödet kan göra att jag kan få en för låg tryckavläsning på mätaren vid full belastning, pga av att det dynamiska trycket sjunker pga flödet. Det vore ju skillnad om det vore en grövre matarledning. Läser jag av ett skenbart lägre tryck under bänkningen så kan det orsaka onödigt byte av bränslepump mm.

Men nu är frågan. Om jag gängar säg en i en 45 eller 90-graders -3AN han-nippel med 1/8NPT-gänga i den fria gaveln på spridarmanifoldern. Blir det verkligen tätt om jag efter mätningen pluggar den med den sån här?
http://www.jegs.com/i/JEGS+Performance+Products/555/100310/10002/-1

Om jag ska införa en mätport i manifoldern vill jag ju mao veta att den går att få pålitligt tät när jag inte mäter. :gnissla

En sista fråga, är det ngn som tror sig veta var den här bränslepumpen (sista bilden) kommer ifrån? Jag har svårt att tro att spruttillverkare tillverkar den själv. Har googlat i många timmar efter den. Vore bra att ha en extra om den skull paja, nu är den ints så dyr från spruttillverkaren, men ändå bra att att veta vad den har för data om jag märker att den inte tex klarar vibrationerna och jag vill byta till säg en Walbro.

Här är en till bild på pumpen från spruttillverkarens sida.
yhst-60768579232412_2119_461793
 

Bifogat

  • IMG_2283.jpg
    IMG_2283.jpg
    229.9 KB · Visningar: 118
  • IMG_2247.jpg
    IMG_2247.jpg
    233.8 KB · Visningar: 112
  • IMG_2244.jpg
    IMG_2244.jpg
    198.9 KB · Visningar: 159
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är väl en kona med hårdtätning, brukar ju hålla i hyraulsystem för flera hundra bar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag ändå har drevkåpan av så passade jag på att ta loss Tech-startmotorn. Den har ju läckt transmissionsolja sedan den var ny vilket är lite irriterande eftersom motorn är tät i övrigt.

Tech-startern bygger på en startmotor från Toyota som Tech sedan bygger om så att den passar HD.

Bild1
Bort med batteri startmotoranslutningar och transkåpa, sedan bara att lossa startmotorn.

Bild2
När jag betraktade startmotorn undersida syntes tydligt var det hade läckt, mellar adapterplattan och Toyota-växelhuset. oljigt och grisigt men misstänkt rent i spalten där oljan läckt ut.

Bild3.
Skruvade loss adapterplattan och fann att det varken var O-ringat eller försett med packning eller tätningsmedel. Då ska det läcka när oljan är varm och tunn, vilket är precis vad det gjort. Lagringen av startmotoraxeln och axeltätningen till startmotorväxelhuset såg glappfri och tät ut.

Bild4
..Vilket bekräftades när jag tog isär även växelhuset, ingen inläckt olja här, bara montagefett, vilket tyder på att axeltätningen är ok.

Bild5
Rengjorde delarna, fettade in lager och interna kugghjul med nytt fett och lade Hylomar på flänsen mellan adapterplattan och startmotorväxeln, samt även mellan startmotorväxelhushalvorna (så attd et inte kan komma in vatten från tvätt in i startmotorväxeln.

Bild6
Starmotorn rengjord och klar att återmonteras.
 

Bifogat

  • IMG_2280.jpg
    IMG_2280.jpg
    240.5 KB · Visningar: 160
  • IMG_2277.jpg
    IMG_2277.jpg
    168 KB · Visningar: 159
  • IMG_2276.jpg
    IMG_2276.jpg
    235 KB · Visningar: 158
  • IMG_2273.jpg
    IMG_2273.jpg
    231.3 KB · Visningar: 149
  • IMG_2272.jpg
    IMG_2272.jpg
    134.1 KB · Visningar: 171
  • IMG_2269.jpg
    IMG_2269.jpg
    235.5 KB · Visningar: 138

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Närmaste hydraulik firma.

Hoppas du hittar dom förrymda pollarna:banana

Jag har hittat mättutag liknande de du har på bilden, med de är inte schrader-ventiler, det var därför jag undrade. Ska jag installera en sån backventilmätport vill jag att det ska vara bränsletålig schraderventil så att den är kompatibel med bränsletrycktestare för bilar nämligen. Gärna NPT 1/8"-gänga. Om jag inte hittar en sådan testport så känns 3AN-nippel bättre. Då ör det bara att låta tillverka några decimeter lång slang med en 1½" glycerinfylld 0-60PSI mätare i andra ändan.

Tack, ja det hoppas jag med, ska bli intressant att se vad det är för fel.
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har hittat mättutag liknande de du har på bilden, med de är inte schrader-ventiler, det var därför jag undrade. Ska jag installera en sån backventilmätport vill jag att det ska vara bränsletålig schraderventil så att den är kompatibel med bränsletrycktestare för bilar nämligen. Gärna NPT 1/8"-gänga. Om jag inte hittar en sådan testport så känns 3AN-nippel bättre. Då ör det bara att låta tillverka några decimeter lång slang med en 1½" glycerinfylld 0-60PSI mätare i andra ändan.

Tack, ja det hoppas jag med, ska bli intressant att se vad det är för fel.

Den jag visade på bild är av typen där man man för in en liten pigg som öppnar mätuttaget. Och den tätar även med locket man skruvar på.

Använder sådan på jobbet och de funkar iaf till 400bar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den jag visade på bild är av typen där man man för in en liten pigg som öppnar mätuttaget. Och den tätar även med locket man skruvar på.

Använder sådan på jobbet och de funkar iaf till 400bar

Ok, då låter det som schraderventil. Schraderventil är samma typ av ventil som sitter i bil och motorcykeldäck. Men det måste vara Vitontätningar i sätet om de ska funka som testportar i bränslesystem.

Jag ska ringa NBM.Hydraulic imorn. De säljer både AN-sortiment samt hydraulkomponenter. Så får jag höra vad de rekommenderar. Tack!
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
När jag ändå har drevkåpan av så passade jag på att ta loss Tech-startmotorn. Den har ju läckt transmissionsolja sedan den var ny vilket är lite irriterande eftersom motorn är tät i övrigt.

Tech-startern bygger på en startmotor från Toyota som Tech sedan bygger om så att den passar HD.......

Där ser man...tänker absolut inte försöka strö salt i något sår men själva startmotorn borde ju vara bergsäker, det är många som använder Toyota applikationer just för driftsäkerheten och tillgången på reservdelar...tyvärr har de dock tydligen förstört helheten genom att fuska med ombyggnaden...:huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där ser man...tänker absolut inte försöka strö salt i något sår men själva startmotorn borde ju vara bergsäker, det är många som använder Toyota applikationer just för driftsäkerheten och tillgången på reservdelar...tyvärr har de dock tydligen förstört helheten genom att fuska med ombyggnaden...:huvet

Ja de flesta eftermarkandsfirmor till HD utgår omedvetet från att man kör med belt och torrkoppling, vilket är vanligt på bigtwin. Det är då det blir lite galet när de säljer delar till sportster.

Själva startmotorn verkar här vara kraftig och bra, inget glapp i axeln. Till skillnad från de två "Heavy Duty" Spyke-startmotorer i rad som på kort tid pajat i denna motor. Där var axellagringar för klen, när axeln började glappa så klarade inte tätningen sitt jobb. Då oljefylldes startmotorn och pajade.
Detta har inte hänt på denna Toyota-starter, så därför är det skönt att se att det ser ut som att jag kan behålla den.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är Parker som gör kopplingarna, i produktbladet står det Nitrile/Fluorocarbon

Tack, ja jag har googlat och läst om alla deras mättuttag nu, men det går inte att säga om det är schrader eller ej. Så det krävs ngn som intygar att de funkar på standard bränsketrycksmätare. Men det får bli lite fler tfnsamtal i veckan.


Det är skumt att det inte är en vanlig detalj i racetillbehörsbutiker, schraderuttag till fuelrails. Jaghar googlat hela helgen på detta men ingenting.

Dessa har jag hittat hos Pang. Efter tips från AnderssonTurbo.
http://www.svepang.se/product.asp?product=420

Men de är för luft. Ska ringa Pang och höra om de vet om de tål bensin.
De verkar ju finnas med 1/8 NPT-gänga iaf.

Detta har jag hittat på Ebay, också för luft.
http://cgi.ebay.com/BRADY-SCHRADER-...162?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5638c2353a

Efter lite eftertanke så kan det är enklast att sätt dit en NPT -> 3AN-nippel. Det borde gå att få den pålitligt tät.
Kändes lite farlig med en öppen nippel ovanför de heta krökarna bara.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ja det är lite det jag är orolig för, ducatis ryckutjämnare finns det ju en eftermarknadsvariant till. Som förhindrar att dämparelementen äter sig ut i sidled.



Tack för bilden. Verkar bygga på liknande design som Ducati och Ackes. Alltså med runda dämparelement.





Det är den frågan jag också är osäker på, jag antar att det bara finns ett sätt att ta reda på det. Att beställa så kraftigt nav som möjligt, sedan prova. Men för att inte ta några risker borde jag kanske öka på budgeten: att förutom dämpat nav även köpa en ny fälgbana, ekersats
slang och däck. Då kan jag stoppa tillbaks mitt gamla hjul om det strular med det dämpade navet.

Eftersom Ducati kör med sex gummielement i sina nav så känns det som att jag iaf inte ska prova färre dämparelement.

En polare jobbar med Ducati och har stenkoll på det mesta som har med det och eftermarknad att göra. Vill du veta mer om dessa så vet säkert han.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En polare jobbar med Ducati och har stenkoll på det mesta som har med det och eftermarknad att göra. Vill du veta mer om dessa så vet säkert han.

Tack. Ja jag är garagegranne med TomTom här på forumet så han har bra check. Han har själv en sån eftermarknadsryckutjämnare på sin Ducce, efter att original glappat upp.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du ta en större bild på pumpen å skriva up dia och längd.
// Tommy
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du ta en större bild på pumpen å skriva up dia och längd.
// Tommy

Här är en obetydligt bättre bild jag hade i datorn, ska se om jag kan ta lite mått när jag är i garaget nästa gång.
Den cylindriska delen av höljet är i guleloxerat stål iaf.

NPT 1/8" hona i bägge ändar.
 

Bifogat

  • IMG_5528pump.jpg
    IMG_5528pump.jpg
    20.2 KB · Visningar: 788
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top