Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag jobbar på lite olika shell stationer ibland när det finns tid över utanför studierna och den jag menade var stationen i Täby. Ville inte låta som en besserwisser ville mest göra dig uppmärksam på det så du inte hade tankat fel bränsle av misstag :tummenupp

Ska för övrigt jobba på shell stationen i Solna imorn. Får vi se om du har rätt :D

Ok, jag är med. Jag tankar bara på stationer där jag kan få 98/99 oktan från separat handtag. Så därför tankar jag ofta hojen på Shell eftersom just 99/V-power där ofta finns på separat handtag.

Men ibland byts pumpar ut, och nu är det ju 3 månader sedan jag sist var med hojen på den shellstationen.

Nej det är inte feltankat här inte :krama

Dum fråga kanske, men i vilken ordning sitter spridarna från pumpen? Det är inte tryckfall på spridare 2?

Ja det var en teori jag också hade, eftersom spridare två sitter sist i fuel railen. Men det är osannolikt att jag skulle få tryckfall i den. "railen" är ju bara typ 50 mm lång, har iD på ca 10 mm. Så det är högst osannolikt att det skulle kunna uppstå ngt tryckfall i den. Den är ju mer att betrakta som en liten reservoar/tank i förhållande till den AN3-tryckledning som matar den.

Min nuvarande att göra lista vad gäller effekttappet ser fn ut så här:
- Mäta upp öppningstrycket på bränsletryckregulatorn med luft (Ska öppna på 45 PSIG)
- Mäta upp bränsletrycket när jag väl får hem beställd mätare och slangdelar.
- Mäta upp sant tändläge/timing (och verifiera mot mappens) när jag väl får hem min beställda plexiplugg och Equus 5568.

Jag har även haft en rätt intensiv mailväxling med spruttillverkaren varigenom jag kunnat utesluta en del saker, tex trasig cam trigger sensor. Även fått värden på korrekt bränsletryck mm.

Hittas inget fel i sprut/motorstyrningsystemet så är det en djupare koll i motorn som krävs, hittast inget fel där heller så är det smartast att åka till bänken med temporärt monterad HSR48 förgasare och dynatektändning för ett test.

Om däremot ngt fel hittas i sprutet/motorstyrningen eller internt i motorn så ska jag åtgärda detta och istället åka till bänken med sprutet kvar.

Vill du låna en Super D är det bara att säga till, har ett par som ligger....


Tack :tummenupp. Jag har dock kvar min HSR48:a samt Dynatek-tändningen. Just som back up om det skulle bli ngt fel på PFI-systemet mitt i sommaren.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Min nuvarande att göra lista vad gäller effekttappet ser fn ut så här:
- Mäta upp öppningstrycket på bränsletryckregulatorn med luft (Ska öppna på 45 PSIG)
- Mäta upp bränsletrycket när jag väl får hem beställd mätare och slangdelar.
- Mäta upp sant tändläge/timing (och verifiera mot mappens) när jag väl får hem min beställda plexiplugg och Equus 5568.

.

Kolla flödet du får ur innan trycket sjunker, när du endå har byxorna nere.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt på min linje. :D

En stor och törstig fugge ska det va! :banana

Hilborn är ju sprut! :)

Men nackdelen med förgasare är ju annars att det blir mindre. Man kan alltid sätta dit större spällhus vid konvertering till sprut från förgasare.

Men annars håller jag med, förgasare är skönt okomplicerade.

Även om mitt Alfa/N-sprut också är tämligen ovetande om världen utanför. Helt open-loop. Ingen tomgångsmotor, ingen map-, lambda-, motortemp-, airtemp-, enginetemp-, bränsletemp- eller knacksensor heller.

Hilborn gör fö elektroniska sprut nu också, och de är mer komplexa än mitt sprut. Dvs mer återkoppling.

Kolla flödet du får ur innan trycket sjunker, när du endå har byxorna nere.

Hur menar du då?
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur menar du då?

Jag menade bara att du inte bara skall kolla trycket statiskt utan med spridarna på fullt oxå.

Om pumpen ger för lite så sjunker trycket vär flödet ökar typ, eller att dra loss returen och se om det slutar komma soppa på fulla spjäl är en bonnavariant.

Antar att du har koll på pumpen med man vill ju visa sig duktig.:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hilborn är ju sprut! :)

Men nackdelen med förgasare är ju annars att det blir mindre. Man kan alltid sätta dit större spällhus vid konvertering till sprut från förgasare.

Men annars håller jag med, förgasare är skönt okomplicerade.

Även om mitt Alfa/N-sprut också är tämligen ovetande om världen utanför. Helt open-loop. Ingen tomgångsmotor, ingen map-, lambda-, motortemp-, airtemp-, enginetemp-, bränsletemp- eller knacksensor heller.

Hilborn gör fö elektroniska sprut nu också, och de är mer komplexa än mitt sprut. Dvs mer återkoppling.

Jo, men tänkte mer på "bort med det elektriska" och istället stoppa dit härliga mekaniska doningar, om det då skulle vara ett Hillborn eller en monster-Mikuni / Keihin spelar ingen större roll. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag menade bara att du inte bara skall kolla trycket statiskt utan med spridarna på fullt oxå.

Om pumpen ger för lite så sjunker trycket vär flödet ökar typ, eller att dra loss returen och se om det slutar komma soppa på fulla spjäl är en bonnavariant.

Antar att du har koll på pumpen med man vill ju visa sig duktig.:D

Ja det är ju därför jag.
1) Ska kolla överströmningsventilen med luft och mätare.
2) Ska kolla bränsletrycket med T-koppling mellan högtryckfiltret och fuel railen.

Det sistnämnda gör jag ju i bänken under full belastning. Jag har nog inte uttryckt mig tydligt.

Men om jag inte gjort 1) innan man gör 2) så vet jag ju inte om ev tryckfall under drift beror på bränsletrycksregulatorn eller pumpen.

Att mäta flöde är ju ngt man som amatör inte vill ge sig på, men det var därför jag lämnade in spridarna för det, enligt tidigare inlägg.

Här är en bild på fuel railen. AN-vinkelkopplingen utan slang är inloppet, det är har jag ska koppla in T-stycke, slang och mätare. Dessa är beställda från NBM, det måste ju tillverkas slang med pressade kopplingar mellan T-stycke och tryckmätare. Ska köpa en olje- el glycerinfylld mätaren för detta, annars tror jag den kommer fladdra för mycket eftersom det är twin.
 

Bifogat

  • IMG_2247.jpg
    IMG_2247.jpg
    233.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, men tänkte mer på "bort med det elektriska" och istället stoppa dit härliga mekaniska doningar, om det då skulle vara ett Hillborn eller en monster-Mikuni / Keihin spelar ingen större roll. :)

Det spelar roll.
En del förknasare är nästan lika komplicerade som sprut.
Själv offrar jag gärna ett par hästar för enkel uppbyggnad.
Men å andra sidan tröttnar jag fort när mina maskiner går som jag tänkt.
Jag tror att Jörgen är mer skruvoman.
Är ganska säker på att det kommer en ny tråd om han inte hittar mer att pyssla med på sothoran.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det spelar roll.
En del förknasare är nästan lika komplicerade som sprut.
Själv offrar jag gärna ett par hästar för enkel uppbyggnad.
Men å andra sidan tröttnar jag fort när mina maskiner går som jag tänkt.
Jag tror att Jörgen är mer skruvoman.
Är ganska säker på att det kommer en ny tråd om han inte hittar mer att pyssla med på sothoran.

Renovering, modifiering och underhåll tycker jag är kul. Gillar att jobba mned händerna. Men sånt här felsökeri som prägalt de sista två åren vad gäller hojen, tycker jag bara är jobbigt. Skulle mycket hellre lagt den här tiden på att gå framåt, tex ett nytt baknav med inbyggd ryckutjämnare.

Dessutom skulle vilja ha hojen klar för åksäsongen nu, så att jag kan koncentrera mig på årets jobb på träbåten innan hon ska i sjön. Istället för att som nu veta att jag måste traila hojen till bänken minst två ggr till.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja det är ju därför jag.
1) Ska kolla överströmningsventilen med luft och mätare.
2) Ska kolla bränsletrycket med T-koppling mellan högtryckfiltret och fuel railen.

Det sistnämnda gör jag ju i bänken under full belastning. Jag har nog inte uttryckt mig tydligt.

Men om jag inte gjort 1) innan man gör 2) så vet jag ju inte om ev tryckfall under drift beror på bränsletrycksregulatorn eller pumpen.

Att mäta flöde är ju ngt man som amatör inte vill ge sig på, men det var därför jag lämnade in spridarna för det, enligt tidigare inlägg.

Här är en bild på fuel railen. AN-vinkelkopplingen utan slang är inloppet, det är har jag ska koppla in T-stycke, slang och mätare. Dessa är beställda från NBM, det måste ju tillverkas slang med pressade kopplingar mellan T-stycke och tryckmätare. Ska köpa en olje- el glycerinfylld mätaren för detta, annars tror jag den kommer fladdra för mycket eftersom det är twin.

Som jag trodde, du hade koll på det.

Men att kalla det där en rail,antar att dina fiskar är rätt stora när dom återberättas.:D

Tror jag reviderar min teori, inte fan blir det någon skillnad mellan dom spridarna.

Men en staionär manometer kunde ju vara snyggt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag trodde, du hade koll på det.

Men att kalla det där en rail,antar att dina fiskar är rätt stora när dom återberättas.:D

Snälla. Härav citattecknen runt rail. Se nedan. Men om jag skrivit spridarmanifolder så hade flera yngre här inte förstått vad jag menade. "Fjol rejl" är ju vad de flesta säger.

Ja det var en teori jag också hade, eftersom spridare två sitter sist i fuel railen. Men det är osannolikt att jag skulle få tryckfall i den. "railen" är ju bara typ 50 mm lång, har iD på ca 10 mm.

Tror jag reviderar min teori, inte fan blir det någon skillnad mellan dom spridarna.

Men en staionär manometer kunde ju vara snyggt.

Nej det tror inte jag heller, det är alldeles för lågt flöde.

Vad menar du med en stationär manometer?
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Snälla. Härav citattecknen runt rail. Se nedan. Men om jag skrivit spridarmanifolder så hade flera yngre här inte förstått vad jag menade. "Fjol rejl" är ju vad alla yngre säger.





Nej det tror inte jag heller, det är alldeles för lågt flöde.

Vad menar du med en stationär manometer?


Ja du skrev ju hur den såg ut så jag borde fattat tidigare, men i verkliga livet vart den lite mindre än jag föreställt mig.

En liten 1" manometer fast monterad på railen, ser lite sportigt ut och det går snabbt att hitta pränslerelaterade problem som kan dyka upp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja du skrev ju hur den såg ut så jag borde fattat tidigare, men i verkliga livet vart den lite mindre än jag föreställt mig.

En liten 1" manometer fast monterad på railen, ser lite sportigt ut och det går snabbt att hitta pränslerelaterade problem som kan dyka upp.

Aha, då är jag med.

Jo jag tänkte också i de banorna, det hade varit roligare att lägga pengar på mätare och kopplingar om jag som bonuseffekt hade gjort det till en permanent installation, 1"-mätare är ju snyggt och hotrod, även om det förstås ökar vikten.

Men jag övergav den tanken eftersom jag vid fast mätare inte kan sätta den direk på spridarmanifoldern, ty där går den inte att se när man sitter på hojen, således går den inte att betrakta när man kör hojen i bänk eller på gatan.

Så bränsletrycksmätaren hade isf behövt samlokaliseras med den befintliga 1" oljetrycksmätaren på högersidan om främre toppen.
Det känns som en onödig drift- och brandsäkerhetsrisk att föra in ytterligare slang och kopplingar på högtrycksidan av bränslesystemet som kan börja läcka bensin. Plus ännu mer stålspunna slangar som skymmer motorn och ger ett grötigt intryck. Så det här får bli en mätare som installeras i systemet när jag vill mäta trycket, däremellan får den vara hyllvärmare i verktygsskåpet känns det som.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Renovering, modifiering och underhåll tycker jag är kul. Gillar att jobba mned händerna. Men sånt här felsökeri som prägalt de sista två åren vad gäller hojen, tycker jag bara är jobbigt. Skulle mycket hellre lagt den här tiden på att gå framåt, tex ett nytt baknav med inbyggd ryckutjämnare.
.


Krävs inte mycket för nytt bakhjulsnav med ryckutjämnare, kan ordnas på några veckor. valfritt antal ekerhål :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Krävs inte mycket för nytt bakhjulsnav med ryckutjämnare, kan ordnas på några veckor. valfritt antal ekerhål :D

Intressant! Har sneglat en del på Ackes fina ekernav med ryckutjämnare. Har du några bilder på din konstruktion?
40-ekrat här, 3/4" axel :D
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top