Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det någon som vet hur mycket som skiljer en sporstermotor från bullens motor och växellåda?
Kan det gå att ta en standard 1200 sportstermotor och montera den i bullen?
Är lite orolig för att skjuta motorn i småbitar när man börjar trimma, den kan ju lätt kosta mer än vad min lilla blå är värd...

Tänkte prova på lite stripkörning i sommar, hoppas på att komma under 13sek med bara luft och buller...

Det där kan nog Björn (Mr Buell) bäst. Jag har mest plockat med Sportster, aldrig ägt ngn Buell. Vad är det för åsmodell på din hoj? 04 och upp har det ju blivit mer bistert med trimgodis till Sportster/buellmotorerna. Just inga S&S-block och delar, ej heller några Baker-lådor tex.

En kompis till mig har en lite körd Buell 1200:a motor till salu.
http://www.theland.se/webbplatshanteraren/sites/harleyportalen/view_advert.asp?ID=10344
Han är pedant liksom jag så den motorn är ett riskfritt köp.

Men jag tror inte att du behöver vara orolig att ha sönder din motor om du skrämmer den lite. Det är när man ställer upp varvstoppet över 7000 med obalanserat vevparti och originalstakar det kan bli dyrt. Men sånt kan man ju vänta med tills den dagen man balanserat veven och bytt stakar.

Mvh
J

/J
 

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
Racekit

Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?

Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?

/Björne
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Är det någon som vet hur mycket som skiljer en sporstermotor från bullens motor och växellåda?
Kan det gå att ta en standard 1200 sportstermotor och montera den i bullen?
Är lite orolig för att skjuta motorn i småbitar när man börjar trimma, den kan ju lätt kosta mer än vad min lilla blå är värd...

Tänkte prova på lite stripkörning i sommar, hoppas på att komma under 13sek med bara luft och buller...

En gammal sportster/Buell snurra passar inte i XB chassiet. XB motorn är kortare samt har en helt annan typ av infästning till ramen i bak. Den har mer av en ögla som sitter upptill där gummiupphängningen sitter fast medans den gamla i stort sett är plan baktill. Så dimensionerna på motorn passar inte in i chassiet alls...
Sen är också XB motorn ombyggd på typ alla punkter, den har i stort sett inget gemensamt med den gamla motorn utöver några packboxar...
XB motorn har inte heller en kassetväxellåda som den gamla har, utan blocket är helgjutet så om man ska byta växellåda måste man dela på blockhalvorna.
Sen har den annan vev, cylindrar, toppar, insug, kammar + kamkåpa etc etc etc...
Alla förändringar på XB motorn är gjorda för att den ska klara högre varv än den gamla så i mitt tycke är det bättre att bygga på en XB!

MVH
Björn
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?

Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?

/Björne

De slutade väl tillverkas i maj förra året, tror jag.
Kolla runt med HD/Buell-handlare. Jag misstänker att det kan finnas kvar åtminstone ett nytt på Strömstad MC (http://www.stromstadmc.se) - det är ju bara att ringa och fråga. Tror nämligen att en hel del handlare köpte in racekit "för säkerhets skull" tillsammans med en del buellcyklar, och en del av dessa ligger säkert kvar hos dem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men att frångå kasettväxellådan var ju inte vidare kul fär oss raceputtar. Det måste vara detta som ligger bakom Bakers beslut att inte ta fram någon &växlad låda till 04 Sportsters och Buell och upp?
S&S, Jims, Axtell, Edelbrock, ja samtliga trimtillbehörstillverkare verkar ju ha hoppat av att ta fam delar till 04 och upp. Eller har jag fel? Är det några juridiska hinder som HD/Buell skapat eller har man byggt en motor som svårligen låter sig trimmas/förstoras?

Mvh
J

En gammal sportster/Buell snurra passar inte i XB chassiet. XB motorn är kortare samt har en helt annan typ av infästning till ramen i bak. Den har mer av en ögla som sitter upptill där gummiupphängningen sitter fast medans den gamla i stort sett är plan baktill. Så dimensionerna på motorn passar inte in i chassiet alls...
Sen är också XB motorn ombyggd på typ alla punkter, den har i stort sett inget gemensamt med den gamla motorn utöver några packboxar...
XB motorn har inte heller en kassetväxellåda som den gamla har, utan blocket är helgjutet så om man ska byta växellåda måste man dela på blockhalvorna.
Sen har den annan vev, cylindrar, toppar, insug, kammar + kamkåpa etc etc etc...
Alla förändringar på XB motorn är gjorda för att den ska klara högre varv än den gamla så i mitt tycke är det bättre att bygga på en XB!

MVH
Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Men att frångå kasettväxellådan var ju inte vidare kul fär oss raceputtar. Det måste vara detta som ligger bakom Bakers beslut att inte ta fram någon &växlad låda till 04 Sportsters och Buell och upp?
S&S, Jims, Axtell, Edelbrock, ja samtliga trimtillbehörstillverkare verkar ju ha hoppat av att ta fam delar till 04 och upp. Eller har jag fel? Är det några juridiska hinder som HD/Buell skapat eller har man byggt en motor som svårligen låter sig trimmas/förstoras?

Mvh
J

Ja ur rent mek-perspektiv så är det klart synd att kassetlådan försvann... Men den kom tillbaks på XBRR motorn så vem vet vad som kommer i framtiden:)

Axtell vet jag har tagit fram XB cylindrar iaf (större kylvingsarea) Varför dem andra inte hakat på vet jag faktiskt inte... Kan mycket väl tänka mig att det finns en massa patent som är svåra att kringgå för trimfirmorna. Vet att det är därför som dröjt så länge för S&S att ta fram en TwinCam motor bla. Nu har jag ingen koll på hur dem har det men jag vet att dem tog fram en för några år sen som dem inte kunde sälja eftersom H-D hävdad intrång på deras patent... Men dem kanske har gått ut nu...

XB'n har ju "bara" funnits i 4 år nu och det kan också spela in... Firmor som S&S och Edelbrock är ju vana att leverera produkter till motorer som redan funnits i ett halvt sekel så det tar säkert ett tag för dem att vakna :D

Jag tror att XB marknaden är en ganska liten trimmarknad om jag ska vara ärlig... Det plus att XB motorn faktiskt är såpass effektiv som den är orginal gör nog att trimfirmorna inte lägger ner fullt krut på den...
XB motorn var (iaf vid lanseringen) världens starkaste serietillverkade stötstångsmotor om man ser till liter effekten!

Vi får väl helt enkelt ringa dem och fråga!:tungan :D

/Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok. Ja jag vill ju inte att du ska behöva klä skott för vad HD gör. Men jag hoppas som sagt även jag att inte juristerna fått för mycket att säga till om på HD. Det är ju eftermarknaden på motorsidan som iaf för mig mfl
ger klang och jubel åt HD-ägandet. HD:s försök till patent av twincammotorn var ju inget vidare. Tack och lov att det löste sig så att symbiosen mellan HD och trimfirmorna kan fortsätta.

Vad ger en XB 1200:a ärligt på bakhjulet har du sett ngn bromsning?

Jo visst är det en tröghet innan trimfirmorna vågar satsa på en ny motor. Men samtliga har ett så abrupt stopp i sina kataloger, trimtillbehören omfattar bara tom 2003 års Sportster/Buellmodell. Det var därför jag frågade.

Sportster ärver ju Buellmotornas design numer men med lite mildare effekt, men vet du om XB designen med avsaknad kasettväxellåda kom att kontaminera även några årsmodeller av Sportster?

Skönt att höra att designen med kasettväxellåda kommer att fortsätta i Sportster/Buellmotorerna i framtiden! :)

Tack för bra svar!

Mvh
J

Ja ur rent mek-perspektiv så är det klart synd att kassetlådan försvann... Men den kom tillbaks på XBRR motorn så vem vet vad som kommer i framtiden:)

Axtell vet jag har tagit fram XB cylindrar iaf (större kylvingsarea) Varför dem andra inte hakat på vet jag faktiskt inte... Kan mycket väl tänka mig att det finns en massa patent som är svåra att kringgå för trimfirmorna. Vet att det är därför som dröjt så länge för S&S att ta fram en TwinCam motor bla. Nu har jag ingen koll på hur dem har det men jag vet att dem tog fram en för några år sen som dem inte kunde sälja eftersom H-D hävdad intrång på deras patent... Men dem kanske har gått ut nu...

XB'n har ju "bara" funnits i 4 år nu och det kan också spela in... Firmor som S&S och Edelbrock är ju vana att leverera produkter till motorer som redan funnits i ett halvt sekel så det tar säkert ett tag för dem att vakna :D

Jag tror att XB marknaden är en ganska liten trimmarknad om jag ska vara ärlig... Det plus att XB motorn faktiskt är såpass effektiv som den är orginal gör nog att trimfirmorna inte lägger ner fullt krut på den...
XB motorn var (iaf vid lanseringen) världens starkaste serietillverkade stötstångsmotor om man ser till liter effekten!

Vi får väl helt enkelt ringa dem och fråga!:tungan :D

/Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Vad ger en XB 1200:a ärligt på bakhjulet har du sett ngn bromsning?


Mellan 85-90 beroende på bänk och förhållande. XB9:an ligger inte alls långt efter när det gäller hästar men den saknar lite vrid.. XB9:an varvar ju 7500 orginal!

Sportster ärver ju Buellmotornas design numer men med lite mildare effekt, men vet du om XB designen med avsaknad kasettväxellåda kom att kontaminera även några årsmodeller av Sportster?

Jepp, från och med '04 har alla sportster modeller samma typ av design...

Skönt att höra att designen med kasettväxellåda kommer att fortsätta i Sportster/Buellmotorerna i framtiden!

Det är ju som sagt inte säkert... Men förhoppningsvis!! :)

/Björn
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
LSL säljer ett styrdämpskitt till XB serien som verkar fint! Det sitter bra till under gaffelkronorna. American Sportbike har oxå ett kit men det går från ena gaffelbenet till sidan av ramen, mao inte så snyggt...

Även Bitubo har styrdämpare kit
till dem!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha! Ja det är ju ganska bra med tanke på att de klarar buller- och miljökrav krav och kan gå på 95-oktan!
De små bivillkoren klarade ju inte min 1200:a motor med 100 hk kan jag säga. :gnissla

Aha, då förstår jag! Jag missförstod om kasettväxellådan! Läste fort och fel!

Tack!

En sista fråga, vet du om det kommer 6-petade lådor på Buell/Sportster?

Vad ger en XB 1200:a ärligt på bakhjulet har du sett ngn bromsning?


Mellan 85-90 beroende på bänk och förhållande. XB9:an ligger inte alls långt efter när det gäller hästar men den saknar lite vrid.. XB9:an varvar ju 7500 orginal!

Sportster ärver ju Buellmotornas design numer men med lite mildare effekt, men vet du om XB designen med avsaknad kasettväxellåda kom att kontaminera även några årsmodeller av Sportster?

Jepp, från och med '04 har alla sportster modeller samma typ av design...

Skönt att höra att designen med kasettväxellåda kommer att fortsätta i Sportster/Buellmotorerna i framtiden!

Det är ju som sagt inte säkert... Men förhoppningsvis!! :)

/Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

En sista fråga, vet du om det kommer 6-petade lådor på Buell/Sportster?

Näe, det är inget som jag hört iaf... Och så länge Sportster serien fortsätter köra vidare utan kassetväxellåda tror jag inte Baker kommer att göra någon heller... (iofs har dem tillverkat en prototyp som en dealer har i deras XB som dem tävlar med, tror det var Hal's H-D...)

H-D har ju till år tryckt dit sexväxlar i alla modeller utom just sportstern så det är ju inte omöjligt att den också får det inom några år!?

Till 2008 har Buell gått ut med ett Pm att dem ska sluta tillverka XB9'an och den bör ju följas upp utav något tycker man... Och eftersom Buell har ett jubileum då så går det vissa ryckten om att XBRR motorn då ska hamna i ett gatchassie.. Men det är låååångt ifrån bekräftat... Men OM den gör det så KANSKE den är nästa generation sportster motor och då har man ju kassetlådan tillbaks (Hmm... mycket spekulerande blir det:gnissla )

XBRR motorn har bara fempetad låda men är det kassetlåda så kommer Baker garanterat att komma med en 6-växlad eftermarknadslåda!

/Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, då förstår jag. Ja detvar det jag tänkte på, att HD stoppat i sexväxlat i alla bigtwinmodellerna nu.

Ja det goda med det onda är iaf att jag kan få glassa runt ifred på stadens gator och tracka andra Sportster/Buellägare med min 6-petade Bakerlåda ett tag iaf! :D

Tack för den blicken i sportster/buellkristallkulan!! :tummenupp

Mvh
J





Näe, det är inget som jag hört iaf... Och så länge Sportster serien fortsätter köra vidare utan kassetväxellåda tror jag inte Baker kommer att göra någon heller... (iofs har dem tillverkat en prototyp som en dealer har i deras XB som dem tävlar med, tror det var Hal's H-D...)

H-D har ju till år tryckt dit sexväxlar i alla modeller utom just sportstern så det är ju inte omöjligt att den också får det inom några år!?

Till 2008 har Buell gått ut med ett Pm att dem ska sluta tillverka XB9'an och den bör ju följas upp utav något tycker man... Och eftersom Buell har ett jubileum då så går det vissa ryckten om att XBRR motorn då ska hamna i ett gatchassie.. Men det är låååångt ifrån bekräftat... Men OM den gör det så KANSKE den är nästa generation sportster motor och då har man ju kassetlådan tillbaks (Hmm... mycket spekulerande blir det:gnissla )

XBRR motorn har bara fempetad låda men är det kassetlåda så kommer Baker garanterat att komma med en 6-växlad eftermarknadslåda!

/Björn
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får jag ställa en dum fråga? Vid närmare eftertanke så ställer jag frågan ändå, med eller utan tillåtelse, och låter er låta bli att svara om den är för dum: varför ska man ha sexväxlad låda på en Buell eller HD? Det blir ju bara mer växlande för att växlarna ta slut. Är det inte bekvämare med en fyr- eller fempetad låda med långa växlar så man slipper växla så mycket? Vrid har de ju så att de orkar dra på längre växlar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får jag ställa en dum fråga? Vid närmare eftertanke så ställer jag frågan ändå, med eller utan tillåtelse, och låter er låta bli att svara om den är för dum: varför ska man ha sexväxlad låda på en Buell eller HD? Det blir ju bara mer växlande för att växlarna ta slut. Är det inte bekvämare med en fyr- eller fempetad låda med långa växlar så man slipper växla så mycket? Vrid har de ju så att de orkar dra på längre växlar.

Om man gillar att ha hojen som en hotrod, dvs glida runt inne i stan och dra vid rödljusen ibland, då är det fint att ha cykeln lågt drevad så att man får en smakligt låg etta att starta på och sedan täta steg upp till säg trean. På ett 18" bakhjul som jag har kan man åstadkomma detta med tex 20 kugg fram och 48 bak.

"Problemet" är då bara att motorn blir väldigt surrig vid touring på motorvägen. Motorn varvar onödigt mycket och man får ha i det närmaste 0 trottelöppning. Ökar jag på till säg 22 fram så funkar 5-petens 5:a bra på motorvägen men man får då å andra sidan använda kopplingen längre i starten och risken är då större att den klättrar upp på bakhjulet.

Men det här är ju verkligen ett I-landsproblem, det kan jag hålla med om.
Men det ska bli skönt att med min Baker få ha en tät låda men ändå ha en äkta överväxel på 0.86 att ta till på motorvägen. I synnerhet med den nya 1640 motorn med än större kolvar.

Men till sportster/buell upptill 2003 finns de å andra sidan en uppsjö med olika drevpar billigt. Så man kan tex skaffa en lägre etta till sin 5-petade låda. Det hade jag gjort om jag inte kände att jag hade råd med Bakerlådan.
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?

Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?

/Björne

tyckte jag såg ett trimpkit till salu på nån annonssida... vet inte vilken för jag kollar runt som fan hela tiden...
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Det finns "big"bore kit till Buell att köpa 1250 till nian och 1450 till tolvan.
http://www.revperf.com/default.aspx

fast utan att borra blockhalvorna blir det bara 1050cc i nian, känns inte riktigt som att det är värt det, när det är ett vridmonster jag vill ha...
Känns som att det är minst 1450 som gäller om det ska vara värt det.
 

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Hägersten
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Är stormförtjust i Buells hojar. Läste i Bike härom nummret att XB-serien är storebror till cyklar som t.ex ducati monster etc Problemet sa dem var att XB-hojarna var svårare att sköta än monster... stämmer det?
brorsan har en monster och det har varit strul med att det kommit fukt i förgasare hit och dit.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top