Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Öhh, varför har ingen snackat nåt om Buells nya projekt här? Eller är det bara jag som råkade hitta det? Tycke nån annan borde tagit upp det här... jag kan väl knappast ha missat det tycker jag...

http://www.bike.se/content/1646/

Att Buell håller på att bygga en cross.... lite synd dock, tycker dom ska hålla sig till väghojar....tror jag..
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Det är inget som jag känner till... Jag har kollat igenom all teknisk info från '06-'07 och inte hittat nåt om Bankangelsensorn men däremot så har man bytt till en ny TPS sensor '07... Den kanske var en "running change" under 2006 och isf så är det samma på alla Bueller.

MVH
Björn

Fick mer info från BadWeB:
Bank angle sensor riskerar att paja på alla XB12X tillverkade från 24/3 -05 fram till 5/10 -06, och lösningen inbegriper inte bara ett byte, utan också att den flyttas från sitt ursprungliga ställe, nära batteriet, till någonstans i närheten av sitslåset.

Det gäller alltså bara Ulysses-serien, och då alla "06":eek:r samt tidiga "07":eek:r.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Fick mer info från BadWeB:
Bank angle sensor riskerar att paja på alla XB12X tillverkade från 24/3 -05 fram till 5/10 -06, och lösningen inbegriper inte bara ett byte, utan också att den flyttas från sitt ursprungliga ställe, nära batteriet, till någonstans i närheten av sitslåset.

Det gäller alltså bara Ulysses-serien, och då alla "06":eek:r samt tidiga "07":eek:r.

Jag tjuvkikade nyss på BadWeb och såg att det fanns ett Recall-nummer så om jag kommer ihåg så kollar jag imorgon på jobbet om det är något för europa marknaden eller inte!

MVH
Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

Pratade alldeles precis med Recall ansvarig på H-D Sweden och han fick V.I.N-listan igår, dvs vilka hojar som berörs. Så han kommer börja med detta ärende snart och om din hoj är berörd så får du ett brev hem med info.

MVH
Björn
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Öhh, varför har ingen snackat nåt om Buells nya projekt här? Eller är det bara jag som råkade hitta det? Tycke nån annan borde tagit upp det här... jag kan väl knappast ha missat det tycker jag...

http://www.bike.se/content/1646/

Att Buell håller på att bygga en cross.... lite synd dock, tycker dom ska hålla sig till väghojar....tror jag..

För min del var det bara att maskinen diskuteras på två andra forum jag också hänger på, samt att jag inte har praktisk möjlighet att dra nytta av en cross/motard i dagsläget.

<klagoläge>
Risken jag ser ur ett svenskt perspektiv är väl (med tanke på Buells övriga prissättning här i Sverige) att det blir en USA- och "rikemans"-fluga, men det får vi ju se.

Listpriset på Buells hojar här i Sverige är ju inte klokt (nu vet jag inte om det är straffskatter på USA-grejer eller generalagenten som trissar upp priserna): Du får ju en R1200GS till nästan samma pris (+5 papp) som en XB12X, och en CBR1000RR till ungefär samma pengar (+ ca 2 papp) som en XB12R, så om man är ute efter snygga specifikationsblad och inte känslan av att köra naket, vibrerande muskeljärn, så är det ju inte direkt Buells cyklar man köper här i Sverige, i alla fall...
</klagoläge>

Pratade alldeles precis med Recall ansvarig på H-D Sweden och han fick V.I.N-listan igår, dvs vilka hojar som berörs. Så han kommer börja med detta ärende snart och om din hoj är berörd så får du ett brev hem med info.

MVH
Björn

Jätteschyst att du engagerar dig. :tummenupp
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Listpriset på Buells hojar här i Sverige är ju inte klokt (nu vet jag inte om det är straffskatter på USA-grejer eller generalagenten som trissar upp priserna): Du får ju en R1200GS till nästan samma pris (+5 papp) som en XB12X, och en CBR1000RR till ungefär samma pengar (+ ca 2 papp) som en XB12R, så om man är ute efter snygga specifikationsblad och inte känslan av att köra naket, vibrerande muskeljärn, så är det ju inte direkt Buells cyklar man köper här i Sverige, i alla fall...
Ju dyrare desto exklusivare, vilket blir likamed, färre som har.. den ekvationen funkar för mig. Vore väl inte så kul om alla åkte runt på bueller. EN av de saker som är kul med dyra grejer :)

Visst visst, jag är ett kapitalistsvin..
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Nu är häck-kitet lackat och på plats. Det enda som fattas är den vinklade plåten som ska hålla blinkers och reg.skylt på plats (lackad mattsvart, ska monteras i veckan efter ordentlig härdningstid). Det ser så jävla cleant ut utan plåt och blinkers så jag är bra sugen på att köra utan. Jag hinner förmodligen flera hundra meter innan nyköpingssnutarna vill byta några ord med mig. :D



Tänkte först att färgbutiken här i stan skulle få bryta fram exakt rätt silverkulör, men jag orkade helt enkelt inte montera bort ett av aluminiumstagen och ta med mig. Botaniserade bland gamla sprayburkar och hittade Carlofon Fälgsilver 2610 som stämde hyfsat bra i nyansen (de klarlackade aluminiumstagen har en något gulare nyans). La ett par lager klarlack ovanpå fälgfärgen och det är bra nog för mig iaf.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Nu är häck-kitet lackat och på plats. Det enda som fattas är den vinklade plåten som ska hålla blinkers och reg.skylt på plats (lackad mattsvart, ska monteras i veckan efter ordentlig härdningstid). Det ser så jävla cleant ut utan plåt och blinkers så jag är bra sugen på att köra utan. Jag hinner förmodligen flera hundra meter innan nyköpingssnutarna vill byta några ord med mig. :D

Tänkte först att färgbutiken här i stan skulle få bryta fram exakt rätt silverkulör, men jag orkade helt enkelt inte montera bort ett av aluminiumstagen och ta med mig. Botaniserade bland gamla sprayburkar och hittade Carlofon Fälgsilver 2610 som stämde hyfsat bra i nyansen (de klarlackade aluminiumstagen har en något gulare nyans). La ett par lager klarlack ovanpå fälgfärgen och det är bra nog för mig iaf.

Fan va brutalt det är med svart asså, det är nästan så jag vill måla om min, vi får se till hösten hur det blir... skulle vilja få hela motorn o allt målat mattsvart. Jag har varit i kontakt med Buell Center i Bromma och dom har en schysst bakdel som liknar modellen Frank som Hillbilly Motors säljer. Den riktigt Frank modellen kostar ca 13000 men Buell Centers egen kostar bara ca 4000kr. Vilket är skitbilligt i jämförelse... det är ju hela sätet och bakdelen, om jag inte fattat fel vill säga =)

Anyway, det fetaste hade ju varit om man kunnat gjuta en egen bakdel...
Någon som kan tipsa om hur? :p
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ju dyrare desto exklusivare, vilket blir likamed, färre som har.. den ekvationen funkar för mig. Vore väl inte så kul om alla åkte runt på bueller. EN av de saker som är kul med dyra grejer :)

Visst visst, jag är ett kapitalistsvin..

Men det är ju just det som är grejen: Det är ändå exklusivt, eftersom "alla" tycker att man ska ha 180 miljoner hästkrafter vid 9999000 varv, och att en motor ska gå jämnt som en turbin, och det vet ju "alla" att drivrem inte funkar. Sen är det inte mitt fel att folk som kört med mig blir Buell-sugna... :D

Och ja, jag är också ett kapitalistsvin - men just nu har jag inte kapital som motsvarar min sinnesinställning. :rolleyes:
 

Dark_Messenger

Guest
Och ja, jag är också ett kapitalistsvin - men just nu har jag inte kapital som motsvarar min sinnesinställning. :rolleyes:

Haha! Har man någonsin det!?
Tycker ändå att det är fränt att man lägger de kulor man har på något för man verkligen gillar det. Om man tänker efter får man ju grymt "lite" för pengarna precis som du skriver. Tyder på ett genuint gillande!

Nehe...man kanske ska gå och pantsätta lägenheten o köpa det där big-bore kittet...tralalaaa :D
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Helt rätt! Skynda nu! Mera preppade sportsterspisar och mindre plasttillbehörsjidder i den här tråden, pliis! ;)
/J

Antar att det där var riktat till mig bl.a. Har iofs tänkt på lite (mycket) trim, men det känns som hojen ska få gå en säsong innan jag börjar riva i prylarna. Hittade bl.a. en engelsk firma som håller på att utveckla kompressor till buellen - låter ju trevligt. Men pengarna räcker ju tyvärr inte till alla leksaker man ser, har dessutom en bil (den gröna bakom min hoj på bilderna) som jag plöjer ner pengar i också.

En A-Ford från 31, den borde du väl kunna uppskatta som kör med 30-talschassi, fast med 2 hjul då? :D :D :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä, jag retas nog med hela högen. Det har mest pratats styling i den här tråden även innan dina inlägg tycker jag. Men det är ju ok, som i de flesta nippontrådarna.

Klart man inte ska plocka isär om man inte vill. Det är bara jag som är sugen på att ha ngn att diskutera sportstertrimning med. Det är ju dock tråkigt att de flesta trimfirmor verkar ha gett upp tanken på att tillverka delar till sportster/buell från -04 och upp. Jag undrar om juristerna har fått för mycket att säga till om på HD:va. Det är ju eftermarknaden som till stor del håller liv i HD-kulten.

Fick min sexväxlade bakerlåda, proflow-oljepump, torque-master startmotor och nallin racing oljefilterhus igår.

A-Ford är nice! Vacker kaross! Jag har några hotrod-polare! Gillar stuket och rutan på din bil. Lite high boy över den!?

Jag gillar också lite äldre prylar. Jag har en allmogebåt med tändkula som jag renoverat. Den har varit med i Nostalgia och lite båtprogram på tv. Har en bild på den trinda madamen i mitt fotoalbum. Så A-Ford är nästan okristligt högvarvigt i min värld! :D

Antar att det där var riktat till mig bl.a. Har iofs tänkt på lite (mycket) trim, men det känns som hojen ska få gå en säsong innan jag börjar riva i prylarna. Hittade bl.a. en engelsk firma som håller på att utveckla kompressor till buellen - låter ju trevligt. Men pengarna räcker ju tyvärr inte till alla leksaker man ser, har dessutom en bil (den gröna bakom min hoj på bilderna) som jag plöjer ner pengar i också.

En A-Ford från 31, den borde du väl kunna uppskatta som kör med 30-talschassi, fast med 2 hjul då? :D :D :D
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Förr eller senare kommer jag inte kunna hålla mig från att skruva på motorn så det kommer nog att hända. Men hojen är sprojlans ny, dessutom är det min första hoj (!) så jag tänkte att den skulle få rulla ett tag mer eller mindre orörd. Gäller ju att samla på sig lite kunskap först också. Men... luft och buller räknas ju inte som trim utan..... bara lite småputs.... hmmm...
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Förr eller senare kommer jag inte kunna hålla mig från att skruva på motorn så det kommer nog att hända. Men hojen är sprojlans ny, dessutom är det min första hoj (!) så jag tänkte att den skulle få rulla ett tag mer eller mindre orörd. Gäller ju att samla på sig lite kunskap först också. Men... luft och buller räknas ju inte som trim utan..... bara lite småputs.... hmmm...

Håller verkligen med! Samma här, min första egna hoj! Vill ju rulla med den när den är hel. Dessutom så har man ju lite att göra i vinter om man sparar allt tills dess. Därimot är jag inte speciellt grymm på att meka o ekonomin för att ha råd o trimma har jag inte direkt så det blir det nog inget av. Men coolt skulle d va.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart att ni ska åka med grejorna. Jag bara vässade lite för att se om det kanske kunde poppa upp ngn bulle-ägare med lite kul motorprojekt och knäppa mig på näsan! :D

Hade jag en flong ny hoj skulle nog även jag vilja köra in motorn i lugn och ro, bekanta mig med hojen, känna efter om man är tillräckligt passionerad i hojen för att börja med motorn. Man bygger ju ofta fast sig lite när man börjar trimma en HD. Det kostar ju så mycket att man ogärna vill göra det på en hoj man inte tänkt sig att behålla några år. Så tänker jag iaf.
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Är det någon som vet hur mycket som skiljer en sporstermotor från bullens motor och växellåda?
Kan det gå att ta en standard 1200 sportstermotor och montera den i bullen?
Är lite orolig för att skjuta motorn i småbitar när man börjar trimma, den kan ju lätt kosta mer än vad min lilla blå är värd...

Tänkte prova på lite stripkörning i sommar, hoppas på att komma under 13sek med bara luft och buller...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top