Bränsle/luftblandning

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Jag satt och funderade på det här med att en motor ofta går magrare (i a f på topp) när den får mindre mottryck från avgassystemet, t ex med ett slipon istället för originaldämpare. Är det någon som kan förklara varför det blir så? Jag menar, när bränsle/luftblandningen sugs in i motorn är ju avgasventilerna stängda så hur kan mottrycket spela någon roll?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hmmmmmmmmmm

URRninja skrev:
Jag satt och funderade på det här med att en motor ofta går magrare (i a f på topp) när den får mindre mottryck från avgassystemet, t ex med ett slipon istället för originaldämpare. Är det någon som kan förklara varför det blir så? Jag menar, när bränsle/luftblandningen sugs in i motorn är ju avgasventilerna stängda så hur kan mottrycket spela någon roll?



Har inte du blandat ihop lite saker nu?
Nått mottryck har inget med blandningen men däremot sugpulsen från överlappet
Det är ett helt tåg av funktioner som förändras med varvtalet då tid och area bland annat spelar in.
Vi får ta en öl och snacka om det där någon dag :fyllisar
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
VRM Roffe skrev:
Har inte du blandat ihop lite saker nu?
Nått mottryck har inget med blandningen men däremot sugpulsen från överlappet
Det är ett helt tåg av funktioner som förändras med varvtalet då tid och area bland annat spelar in.
Vi får ta en öl och snacka om det där någon dag :fyllisar

Det har jag säkert.. :D Men jag tror mig ha fattat så mycket som att med ett slipon går en motor oftast magrare vid höga varv och att detta skulle bero på mottrycket. Är det alltså fel? Och vad är sugpulsen från överlappet..?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
puls

URRninja skrev:
Det har jag säkert.. :D Men jag tror mig ha fattat så mycket som att med ett slipon går en motor oftast magrare vid höga varv och att detta skulle bero på mottrycket. Är det alltså fel? Och vad är sugpulsen från överlappet..?

det var det jag menade detär en massa kedjor av funktioner och jag skulle behöva skriva en sida om det som innefattar varför det blir som det blir.
Överlappet är när avgasventilen fortfarande är öppen när insugningventilen öppnar.Bara för att generera mera sugpuls
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
VRM Roffe skrev:
det var det jag menade detär en massa kedjor av funktioner och jag skulle behöva skriva en sida om det som innefattar varför det blir som det blir.
Överlappet är när avgasventilen fortfarande är öppen när insugningventilen öppnar.Bara för att generera mera sugpuls

Aha, men då fattar jag lite bättre. Vi kan diskutera lite mer om vi ses någon gång. Förresten, du har inte möjligvis en bromsbänk eller vet någon bra (och gärna billig) i Uppsala?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
URRninja skrev:
Aha, men då fattar jag lite bättre. Vi kan diskutera lite mer om vi ses någon gång. Förresten, du har inte möjligvis en bromsbänk eller vet någon bra (och gärna billig) i Uppsala?

Javisst
Jag bor i Vårdsätra så det är bara att landa där när det passar

Nej inte än
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Om du betraktar motorn som en luftpump(vilket den är) så är det lättare att greppa att om den pumpar dåligt, så behövs mindre bränsle. (avgas o insug är f ö öppna samtidigt)
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
#Olsson# skrev:
Om du betraktar motorn som en luftpump(vilket den är) så är det lättare att greppa att om den pumpar dåligt, så behövs mindre bränsle. (avgas o insug är f ö öppna samtidigt)

Det var nog det jag inte hade klart för mig. Att ventilernas öppehållande överlappar varandra gör det genast mycket mindre konstigt. :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top