Bostadsrättsförening förbjuder användning av depåstöd!

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är det för lobbo?!!!!!!!! Säkert precis som ovanstående skrev, nån fjant som är van att bli rövslickad som du glömt att heja på eller nåt.

Jag har varit med om en liknande grej i hyresrätt...
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
I en bra fungerande förening kan man "prata" med styrelsen och ha en bra dialog, men i TS ´förening verkar det kört. Det är därför jag jag förslår skriftlig kommunikation, då slipper man att ord står mot ord.

Sarge; Kan man inte bli "vräkt" från en P-plats ?
Det är väl någon, med kontakter i styrelsen som vill åt TS´s plats ....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så har många bostadsrättsföreningar regler att man inte får ha annat än avsett fordon på parkeringsplatsen. Dvs MC på MC plats och bil på bilplats. Grundanledningen till att man försöker ha det så är dels att man inte skall förvara brandfarliga saker på platsen samt att det finns risk om folk börjar ha stöldbegärliga saker i parkeringsgarage att det blir problem med inbrott och liknande.
Sen är det i viss mån för att det ska se prydligt ut.
Nu begriper jag ju iofs inte vad 1 liter konc spolarvätska skulle göra för skillnad när bilen på samma plats innehåller 75 liter bensin och hojen 5 meter bort 20 liter. Men det är branskyddsregler.

Min förening har sådana regler men jag har inte fått några klagomål på vare sig mitt depåstöd eller på kedjesmörjningen som jag har på min MC plats.

Min gissning är att dom inte vet att det är ett depåstöd och vad det används till. För den oinvigde kan det kanske se ut som att man förvara bråte på platsen och om dom tror det så resulterar det nog rätt snabbt i klagomål.

Så jag skulle i din situation försöka ta ett snack med någon i styrelsen. Och då menar jag inte ett agiterat eller irriterat snack utan försök vara saklig och trevlig och försöka förklara vad det är och vad det används till.
Förslagsvis med ordföranden eller med den som är parkeringsansvarig.

Börja inte med att skriva ett långt och irriterat brev utan ta ett lugnt samtal. Förklara också att depåstådet är att betrakta som en del av motorcykeln då du behöver det för att kunna ställa upp hojen på platsen. Samt att det faktiskt skonar asfalten då det vanliga stödet annars kan göra märken i asfalten om den står på det länge.

Om dom trots vänliga samtal fortsätter att trilskas så kan du gå över till skrivelser och hävda att du tänker bestrida en eventuell uppsägning upp till rättslig instans då ett depåstöd på inga villkor kan vara grund för uppsägning eftersom det är att betrakta som en vital del till motorcykeln och absolut nödvändig för att kunna ha den stående längre perioder. Men då får du kanske vara beredd att utnyttja rättskyddet i hemförsäkringen alternativt ta hjälp av SMC (om du är medlem där.)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Vissa bostadsrättsföreningar har noll förståelse. Där jag bodde innan hade ett gigantiskt cykelrum så jag samlade ihop alla cyklar i ett hörn så jag fick plats att meka med min enduro, med tiden blev det ju lite maskiner och verktyg. Sen kom jag på den strålande idén att sno vatten från toaletten vid tvättstugan och dra in en vattenledning in i cykelrummet så jag kunde tvätta mc:n på innergården.

Eftersom det var så gott om plats så köpte jag min första gathoj och lite senare ytterligare en enduro. Nu blev det lite trångt så jag fick göra mig av med några av cyklarna i hörnet. Sen skulle den första enduron lackas om och då blev det ett jävla liv på hyresgästerna som påstod att det luktade färg i lägenheterna.

Som sagt, ingen tolerans alls :gnissla
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Har min hoj rätt utanför bakdörren...
Har alltid haft möjlighet att backa in den förbi grannens parkerade bil...

Nu har den jäveln börjat parkera så att jag INTE kan komma varken in eller ut med hojen där...
Slutade med att jag brände över föreningens gräsmatta för att kunna komma in :) (typ 40 meter)

Vad ska han göra ? Klaga till styrelsen ?
Visst faan, sitter ju med där ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är ju inte jag kemist, brandkonsult eller så, men jag är ändå ganska fast i min övertygelse att bensin/diesel, som finns i de flesta fordon, är betydligt brandfarligare än ett krokigt järnrör, som de flesta depåstöd består av.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Nu är ju inte jag kemist, brandkonsult eller så, men jag är ändå ganska fast i min övertygelse att bensin/diesel, som finns i de flesta fordon, är betydligt brandfarligare än ett krokigt järnrör, som de flesta depåstöd består av.

Tror du ?

Kanske är ett sånt där "HAJ PÄRFÅRMANS-STÖD".....
Farliga prylar, exploderar direCkt !!
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
2000032977.jpg
En liten hydraulisk mclyft kan ju inte vara ivägen. Det är din mcplats
och du är i din fulla rättighet att använda detta tillbehör. Till din mc.
Tar obetydligt större plats än ett depåstöd. Föreningen kan inte säga ett skit.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skumt, jag har däck, lastramp och lite allt möjligt på min p-plats.
Aldrig nånsin hört att det skulle vara ett problem.

Pensionärerna i området har ju blomkrukor, sopkvastar och annat på sina så...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kan väl ingen. Här med säkerhet uttala sig om vilka regler den aktuella föreningen har gällande p-platserna?

Faktum kvarstår, man måste snacka med grannarna.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det fattar du väl, det är bara en ursäkt för att komma åt din parkeringsplats som någon annan i styrelsen vill åt. Kan det vara som så att din plats inte har överhängande träd....
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag ställde upp hojen på depåstödet direkt efter händelsen och kontaktade ordföranden. Han gick då förbi platsen och gick då med på att det var okej att ha depåstödet där. :tummenupp (eller ja, han kände sig tvingad till att tillåta mig ha den)
Fast jag fick inte hänga upp den på väggen utan den var tvungen att stå på marken i framtiden.

Jag misstänker precis som någon skrev tidigare, att de inte visste vad det var för något, och när de gjorde sin säkerhetsrond så blev jag uppskriven.
Nu skulle jag mycket hellre se att de hade en dialog med med mig innan de skickar ut officiella dokument som hotar om uppsägning, inte direkt svårt att ringa eller knacka på dörren innan man tar det steget. Men det är ju deras beslut om de vill bli ovän med alla grannar (jag är inte den enda som klagat på deras hårda regler gällande andra delar av fastigheten).
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
bostadsrättsförening :) en styrelse av övernitiska människor är inte helt ovanligt
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Sitter själv i styrelse i Brf, och som en del har sagt, många som sitter där har ingen kompetens och vill bara verka lite bättre än andra, "fränt och viktigt att kunna säga att man sitter i en styrelse liksom". Sen finns det andra i styrelsen som faktiskt, trot eller ej, är insatt i många frågor, duktig och vill arbeta för att föreningen skall "må bra", vara attraktiv att bo i och så vara i många år framåt. Själv anser jag att en bra styrelse vet när man ska be om hjälp, inse vad man är bra resp dålig på och inte tro att man kan lösa alla problem själv. Har exempel i vår brf där man ibland bara sitter å gapar på styrelsemötena över folks (både styrelsemedlemmar som medlemmars) dumhet.

Men grundregeln i en föreningen vid frågor som den TS råkade ut för stavas kommunikation, ta upp telefon och ring och fråga personen ifråga, knacka på dörren hos grannen och prata med hen, stoppa ordförande eller annan styrelseledamot och berätta/fråga om man har några funderingar eller planer.
Detta gäller självklart åt båda håll, från styrelse som från medlemmar.
Tycker att lösningen på problemet som TS hade visar just detta,
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag ställde upp hojen på depåstödet direkt efter händelsen och kontaktade ordföranden. Han gick då förbi platsen och gick då med på att det var okej att ha depåstödet där. :tummenupp (eller ja, han kände sig tvingad till att tillåta mig ha den)
Fast jag fick inte hänga upp den på väggen utan den var tvungen att stå på marken i framtiden.

Jag misstänker precis som någon skrev tidigare, att de inte visste vad det var för något, och när de gjorde sin säkerhetsrond så blev jag uppskriven.
Nu skulle jag mycket hellre se att de hade en dialog med med mig innan de skickar ut officiella dokument som hotar om uppsägning, inte direkt svårt att ringa eller knacka på dörren innan man tar det steget. Men det är ju deras beslut om de vill bli ovän med alla grannar (jag är inte den enda som klagat på deras hårda regler gällande andra delar av fastigheten).


Jag sa ju det :tummenupp

Men det var ju viktigt att han fick bestämma nåt och läxa upp dig lite. Hade du ställt depåstödet på marken så hade han sagt att det skall hänga på väggen när du inte använder det.

Kan rekommendera en tragisk bok "En man som heter Ove" om man vill veta hur en sån människa fungerar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När tjejen skulle köpa sin förra lägenhet kollade hon runt rätt flitigt, och gick igenom föreningarnas budgetar mm. En förening hade som princip att den nya styrelsen skulle förändra allt som förra styrelsen hade gjort, hade avgående styrelse beslutat att man skulle skotta gångarna på vintern så beslutade den nya att det skulle snöa igen osv. Dom hade även en viss fluktuation på avgiften, som pendlade mellan 2 och 10 papp, för att man ena året nästan gick i konkurs, och året efter lappade ihop ekonomin, så att man kunde gå nästan i konkurs igen :huvet
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top