BMW ConnectedRide Navigator

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någon här på forumet som investerat i denna? Dyr som guld men lite mer integrerad än att köra med telefonen.
Min Navigator VI har packat ihop totalt o lever sitt eget liv (sitter någon inuti o trycker fram olika menyer medan jag kör) så även om jag inte riktigt behöver den så kanske jag "villhöver" den istället
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Antar att den nya inte kan använda den gamla vaggan med fästet. Just de delarna brukar ju kosta flera tusen i sig.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Angående ghostande Nav VI kan den repareras här https://www.gps-station.net/en/ står rjälv i samma val och kval men tycker som du att den nya lösningen är hiskeligt dyr... Nav VI är ju bra nog när om den funkar lutar jag åt ;)
Har även tittat på den lösningen. Blir inte helt billigt det heller - närmare 4000:-. Funderar på om det är värt det eller om det är att "sätta löständer på ett lik"
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo den passar rakt av från 2014 o framåt utom på RT o någon mer modell
Aha, jag har ju denna typ av vagga på min hoj och tyckte den nya såg större ut så utgick från att den inte skulle passa.

1709707245866.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Aha, jag har ju denna typ av vagga på min hoj och tyckte den nya såg större ut så utgick från att den inte skulle passa.

View attachment 495935
Den har Garmin kontakter på baksidan o sticker ut lite mer åt höger i vaggan (kontaktlisten är offcenter)
På RT är ytan nedsänkt o lika stor som Nav VI så där tar den i på båda sidor (26:50 in i denna video
)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad får ni i en BMW-brandad navigator som inte ursprungliga XT-2 har?
Edit: orkade igenom det mesta av filmen nu, varför har BMW gjort en skvader med Garmin skal och TomTom mjukvara?
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den har Garmin kontakter på baksidan o sticker ut lite mer åt höger i vaggan (kontaktlisten är offcenter)
På RT är ytan nedsänkt o lika stor som Nav VI så där tar den i på båda sidor (26:50 in i denna video
)
Bra att veta om jag skulle få för mig att byta nån gång. Men hiskeligt dyr som sagt. Tyckte det var dyrt när jag köpte Nav VI och inklusive vagga/fäste betalade något i samma storleksordning som enbart nya navigatorn kostar. Hittade annan info nu som listar min vagga som semikompatibel, så den ger strömförsörjning, men knapparna på sidan funkar inte. Har ju på min hoj inte heller något tumhjul att styra med. Kanske mer rationellt att byta till Garmin i såna fall.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad får ni i en BMW-brandad navigator som inte ursprungliga XT-2 har?
Har man vaggan förinstallerad på hojen så är det lätt att fastna för en navigator som är plug and play. Zumon behöver fäste o strömmatning
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har man vaggan förinstallerad på hojen så är det lätt att fastna för en navigator som är plug and play. Zumon behöver fäste o strömmatning
Jo jag är med på det, jag undrade bara vad man får för det högre priset som inte en XT-2 har.
När mannen säger att BMW har gjort den "from ground up" men det är Garmin hårdvara och TOmTom kartor blir man ju undrande.
För min del ska min Zumo 595 nog ersättas av en XT-2 under sommaren.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo jag är med på det, jag undrade bara vad man får för det högre priset som inte en XT-2 har.
När mannen säger att BMW har gjort den "from ground up" men det är Garmin hårdvara och TOmTom kartor blir man ju undrande.
För min del ska min Zumo 595 nog ersättas av en XT-2 under sommaren.
Tumhjulsmanöverering på de BMW som har sådant - det ser jag nog som största lyftet.
Navigatorn och dess sätt att tänka får man vänja sig vid - har använt flera olika navisystem och i början är det lite ovant.
Interaktion mellan den nya BMW-navin och BMWs HMI är förhoppningsvis bättre också.

Frågan är om det är Garmin hårdvara - tyckte det sades någonstans att systemet är Androidbaserat.
Kartdata kommer från andra företag - idag vet jag inte vilka de är, men ex. har Navteq varit en av Garmins leverantörer (numera heter Navteq istället HERE och verkar vara sålt till Audi/BMW/Daimler)
Volvos gamla inbyggda navigatorer (före SPA-plattformen) hade samma kartleverantör som Garmin. Idag är nog Google leverantör till Volvo.
Tomtom äger sin kartdatabas genom köpet av Tele Atlas

Idag sägs Ducati ha bästa HMIt, vet inte hur det lirar med olika navigator eller om de har ett upparbetat kommunikationsgränssnitt (oj, långt ord...) mot en specifik leverantör (kanske Hixman vet)
Ducati speglar telefonen in i TFT-displayen, föraren använder Sygics app att navigera med. Kartbilden speglas direkt i displayen.
Detta säger BMW att man inte "kan" göra - kanske för att kunna sälja en extra navigator, vem vet. Samtidigt så kan jag få navigation i TFT-displayen från min telefon, men då visas bara pilar när jag skall svänga - dvs ingen karta
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Någon här på forumet som investerat i denna? Dyr som guld men lite mer integrerad än att köra med telefonen.
Min Navigator VI har packat ihop totalt o lever sitt eget liv (sitter någon inuti o trycker fram olika menyer medan jag kör) så även om jag inte riktigt behöver den så kanske jag "villhöver" den istället
Har samma problem med min Nav-sexa. Det är ett tillverkninsgfel som byttes tidigare av BMW men inte längre. Jag tycker själv jag löser det genom att ta loss den från hållaren, gnugga något mjukt över displayen några gånger. Tycker det dykt upp oftast om det är varmt o fuktigt ute. Tror det har att göra med någon av displayens ytskickt som "klibbar ihop" och börja tro någon trycker.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har samma problem med min Nav-sexa. Det är ett tillverkninsgfel som byttes tidigare av BMW men inte längre. Jag tycker själv jag löser det genom att ta loss den från hållaren, gnugga något mjukt över displayen några gånger. Tycker det dykt upp oftast om det är varmt o fuktigt ute. Tror det har att göra med någon av displayens ytskickt som "klibbar ihop" och börja tro någon trycker.
Det började sporadiskt efter några år - brydde mig inte om det eftersom det oftast gick bra att "gå tillbaka" i menyn. Sedan har det blivit värre o värre (kan möjligen koppla det till fukt)
Senaste trippen för en vecka sedan var det rena flipperspelet, tog in den i värmen utan att det blev bättre. Återställde och försökte ladda ner senaste kartdata - totalt omöjligt.

Tog en tripp till Kenneths MC för att prata lite navi med dem, de tipsade om samma ställe som Mr Woland https://www.gps-station.net/en/ så det verkar vara en ganska välkänd reparation. Hursomhelst fanns det en ConnectedRide Navi att klämma på så efter att ha klämt, jämfört priset (guld) mot kostnaden för reparation (silver) och tagit en titt i kassavalvet åkte jag därifrån med en ny navigator - men va f-n, "träfracken har inga fickor" (får nog ställa om tid o datum :) )
1709722579985.png
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Soffkörning pågår.....
Uppdatering - trådlöst, bra. Tar en halv evighet, kan man stå ut med.
Språk - inte svenska, men för mig funkar engelska. Går också att välja språk efter landet man befinner sig i.
Kartdata - går ganska snabbt att uppdatera, man väljer de länder man vill ha, tar från ca 1 Gb till 5 Gb (Frankrike). Verkar finnas plats för 115 Gb i burken.
1709729589158.png
Connectivity - vad det ser ut som skall man ansluta telefon och hjälmkommunikation via denna enhet (radera de kopplingar man gjort via BMWs TFT-display). Inte provat hur det funkar ännu, men sökning o uppkoppling av telefonen gick snabbt.
Spela in rutter (med lutningsvinklar m.m.) går bra - spela in hastighet väljer man separat :hihi
Hastighetsbegränsningar via kartdata.
Generellt snabbare att reagera, zooma m.m. än Navigator VI - riktigt bra!!!
1709729720923.png
Här i soffan verkar allt ganska lovande - nu är det bara att vänta in lite goare väder så kanske jag kan hitta till Toymans utställning i Kungsbacka
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Soffkörning pågår.....
Uppdatering - trådlöst, bra. Tar en halv evighet, kan man stå ut med.
Språk - inte svenska, men för mig funkar engelska. Går också att välja språk efter landet man befinner sig i.
Kartdata - går ganska snabbt att uppdatera, man väljer de länder man vill ha, tar från ca 1 Gb till 5 Gb (Frankrike). Verkar finnas plats för 115 Gb i burken.
View attachment 495940
Connectivity - vad det ser ut som skall man ansluta telefon och hjälmkommunikation via denna enhet (radera de kopplingar man gjort via BMWs TFT-display). Inte provat hur det funkar ännu, men sökning o uppkoppling av telefonen gick snabbt.
Spela in rutter (med lutningsvinklar m.m.) går bra - spela in hastighet väljer man separat :hihi
Hastighetsbegränsningar via kartdata.
Generellt snabbare att reagera, zooma m.m. än Navigator VI - riktigt bra!!!
View attachment 495941
Här i soffan verkar allt ganska lovande - nu är det bara att vänta in lite goare väder så kanske jag kan hitta till Toymans utställning i Kungsbacka
Kostar den 7000-8000 kr?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Soffkörning pågår.....
Uppdatering - trådlöst, bra. Tar en halv evighet, kan man stå ut med.
Språk - inte svenska, men för mig funkar engelska. Går också att välja språk efter landet man befinner sig i.
Kartdata - går ganska snabbt att uppdatera, man väljer de länder man vill ha, tar från ca 1 Gb till 5 Gb (Frankrike). Verkar finnas plats för 115 Gb i burken.
View attachment 495940
Connectivity - vad det ser ut som skall man ansluta telefon och hjälmkommunikation via denna enhet (radera de kopplingar man gjort via BMWs TFT-display). Inte provat hur det funkar ännu, men sökning o uppkoppling av telefonen gick snabbt.
Spela in rutter (med lutningsvinklar m.m.) går bra - spela in hastighet väljer man separat :hihi
Hastighetsbegränsningar via kartdata.
Generellt snabbare att reagera, zooma m.m. än Navigator VI - riktigt bra!!!
View attachment 495941
Här i soffan verkar allt ganska lovande - nu är det bara att vänta in lite goare väder så kanske jag kan hitta till Toymans utställning i Kungsbacka

Funkar den med tumhjulet?

Absolut viktigaste egenskapen, möjligen i konkurrens med att slippa Basecamp (djävulens påfund).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funkar den med tumhjulet?

Absolut viktigaste egenskapen, möjligen i konkurrens med att slippa Basecamp (djävulens påfund).
Skall den göra - inte testat - långtryck upp på menyknapp så skall tumhjulet koppla mot navin. Långtryck ner så är man tillbaka till TFT:n
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall den göra - inte testat - långtryck upp på menyknapp så skall tumhjulet koppla mot navin. Långtryck ner så är man tillbaka till TFT:n

Noterade att den skall fungera på hojar från 2014…. Utan TFT. Går vidare med researchen!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top