Biltema = kanontema!

tina81

Tin81
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
-99, yamaha, thundercat
biltema

Jag har köpt sidoväskor som funkar skit bra! förutom när det regnar men det e bara att lägga i plastpåsar innuti billigt å bra :D:banana
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Duells.se har en batterirekomendaionstabell, kolla där så får du måtten!

där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Köpte deras ryggsäck, satt som ett smäck och kändes inte öht att den fanns på ryggen när jag tog nåra mil på hojen... 120km/h palla den utan probz iaf... våga in åka fortare för mamma blir så sur när ja åker ifrån henne :D
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D
Google är din vän..

Yuasa YT9B-4
L150 B70 H105

http://www.batteripoolen.se/ProductInfo.aspx?ProductID=340&productGroup=3&r=Batterier&s=MC

Motsvarande som Biltema har är;

Gelvariant (Art.nr. 80-816):
12V 8Ah
L151 B87 H107

SMF-variant (Art.nr. 80-264):
12V 8Ah
L151 B87 H105

Det är ju bredden som kan bli problem, har inte den blekaste om hur det ser ut i en R6:as batterilåda - kanske inte är det minsta problematiskt med ett bredare?! Annars finns det ju mindre med fler amperetimmar som då är högre istället.. Rekommenderar gelvarianten, haft mitt i ett par år nu och fungerar än klockrent.

Listor:
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105133
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D

Där står även måtten på batteriet, och att då välja ett som har samma mått eller mindre från biltemas sida kan väl inte vara oöverstigligt svårt?
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hur är Biltemas svarta tankpads ? kan man sätta på en sån på en hoj som min utan att det ser konstigt ut ? Jag tycker iaf att de ser väldigt neutrala ut. Funderar på nån av dessa, troligen den första i svart:
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad1/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad3/

hade en på hojen och den funkade kanon! sett exakt likadana med nå litet posör märke på för 5 dubbla priset.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det någon som har erfarenhet av dessa biltema-strålkastare?

Huvudstrålkastare Twin

Dubbla framlyktor med klassisk retrolook och klara glas. Lykthus av kromad metall. Lyktinsatser med H4-sockel (hel/halvljus med avbländning) och parkeringsljus. Ljusöppning: Ø87 mm (3,5"). Ytterdiameter: Ø 107 mm. Djup: 125 mm. Djup till fäste: 70 mm. Total bredd (för båda lyktorna): 220 mm. Sidomontering. Levereras med H4-lampor (12 V 60/55 W) och kablar. E-märkta.

Är det nått att ha eller bara nått j-vla rappel? 599:- är ju annars bara halva priset jämfört med vad liknande lyktor kostar på annat håll.
 

Bifogat

  • 82-627_m.jpg
    82-627_m.jpg
    19.5 KB · Visningar: 155

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hur är Biltemas svarta tankpads ? kan man sätta på en sån på en hoj som min utan att det ser konstigt ut ? Jag tycker iaf att de ser väldigt neutrala ut. Funderar på nån av dessa, troligen den första i svart:
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad1/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad3/

Det här är min expertis!:)

Tankpad 1: Snygg, fäster riktigt bra på tanken. Se till att tanken är rengjord innan montage!

Tankpad 2: Den här fäster lika bra som nr 1, men nackdelen är att den är riktigt ful. Vad ska det se ut som? Som om lacken har släppt på kolfiber?

Tankpad 3: VARNING! Detta är en äkta skit-tankpad. Den är styv och har väldigt dåligt klister. Gjord i gummi-material. Jag har personligen testat och denna är värdelös. Sitter inte ens 1 dag på din tank...
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Ska dra och köpa styrhöjare och carbonfilm nu. Länge leve Biltema! :Bugar
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Det här är min expertis!:)

Tankpad 1: Snygg, fäster riktigt bra på tanken. Se till att tanken är rengjord innan montage!

Tankpad 2: Den här fäster lika bra som nr 1, men nackdelen är att den är riktigt ful. Vad ska det se ut som? Som om lacken har släppt på kolfiber?

Tankpad 3: VARNING! Detta är en äkta skit-tankpad. Den är styv och har väldigt dåligt klister. Gjord i gummi-material. Jag har personligen testat och denna är värdelös. Sitter inte ens 1 dag på din tank...

Jag har 3:an sitter på min gammelgixxer och den sitter riktigt bra och har gjort det i drygt 1 år nu. Visserligen håller jag med om att den är styv och kanske kan ge visst besvär vid montering på vissa tankar.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag vill passa på att VARNA för biltemas stålull.
Med artnr: 85-490.

Jag provade att putsa på min sving.
Det blev rent, och jag kunde inte sluta att putsa (nåja, var tvungen att sluta).
Det är beroendeframkallande!
Och det värsta är ju att jag har en grushoj (nåja med motardfälgar på ibland):gnissla.

Före bilden ser finare ut än det verkligen var.
Har stått och gnott på den där jävla svingen förut, utan något bra resultat. Nu blev det stor skillnad.:D
 

Bifogat

  • före.JPG
    före.JPG
    78.2 KB · Visningar: 328
  • efter.JPG
    efter.JPG
    86.9 KB · Visningar: 362

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag vill passa på att VARNA för biltemas stålull.
Med artnr: 85-490.

Jag provade att putsa på min sving.
Det blev rent, och jag kunde inte sluta att putsa (nåja, var tvungen att sluta).
Det är beroendeframkallande!
Och det värsta är ju att jag har en grushoj (nåja med motardfälgar på ibland):gnissla.

Före bilden ser finare ut än det verkligen var.
Har stått och gnott på den där jävla svingen förut, utan något bra resultat. Nu blev det stor skillnad.:D

Eller också tar man en vanlig trasa o lite lacknafta så behöver man inte ens gno nåt :)
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Någon som har provat biltemas IR-tempmätare? Finns två olika varianter och undrar om någon av dom är bra och funkar att mäta däcktemp eller asfaltstemp med?

Den billigare för 349.- http://www.biltema.se/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer-i-fickformat/

Den lite dyrare för 499.- http://www.biltema.se/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Sorry om de kommer upp igen, orkar inte läsa hela tråden!

/A

Den där typen av termometrar är inte raketforskning. Det som skiljer dom om man kollar är i stort sett att den dyrare har lite bättre upplösning. (0,1 grader istället för 1 grad) samt något bättre noggrannhet.

Men jag skulle säga att båda två är tillräckligt bra för att mäta däcktemp med. Någon tiondels grad hit eller dit är inte så intressant. Vid 80 grader så ska den billigare ha en maximal felvisning på +- 4,5 grader och den dyrare +- 3 grader.
I praktiken ligger troligen båda två långt innanför gränserna. Typiskt sett när man specar termometrar så sätter man specarna så att ett faktiskt exemplar är långt innanför gränserna. Då slipper man reklamationer pga felvisning.

Jag skulle dessutom misstänka att dom båda två går att kalibrera om man vill det. Siffrorna dom upger är vad den grejar out of the box och dom lägger nog inte ner sådär mycket tid på att kalibrera dom på fabrik.

Personligen skulle jag nog köpa den dyrare då jag är prylgalen men den billigare är nog fullt tillräcklig. Vill du vara nogrann så kollar du den mot någon dyrare termometer då vet du felvisningen sedan och kan ta hänsyn till den. Då vet du ju exempelvis att när den visar 82 grader så är det drygt 80 i däcket.

Ska du upp i nogrannhet och upplösning så blir det oftast frågan om betydligt dyrare grejor än sådär. Dom flesta som ligger inom överkomliga priser har ungefär den där prestandan. Jag har själv köpt in en sådan där till jobbet men vi behövde en något bättre/dyrare. Det slutade en bra bit över 2000 pix.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Den där typen av termometrar är inte raketforskning. Det som skiljer dom om man kollar är i stort sett att den dyrare har lite bättre upplösning. (0,1 grader istället för 1 grad) samt något bättre noggrannhet.

Men jag skulle säga att båda två är tillräckligt bra för att mäta däcktemp med. Någon tiondels grad hit eller dit är inte så intressant. Vid 80 grader så ska den billigare ha en maximal felvisning på +- 4,5 grader och den dyrare +- 3 grader.
I praktiken ligger troligen båda två långt innanför gränserna. Typiskt sett när man specar termometrar så sätter man specarna så att ett faktiskt exemplar är långt innanför gränserna. Då slipper man reklamationer pga felvisning.

Tack för svar! Ingen som provat dessa? Får väl köpa en och utvärdera själv. Känns också som den dyrare är de bättre valet.

/A
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top