Biltema = kanontema!

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hej Funkar det att måla grenröret med biltemas värmebeständiga färg?:confused:
Står att det ska klara 600 grader.
 

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Ort
Upplands-Väsby
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Hej Funkar det att måla grenröret med biltemas värmebeständiga färg?:confused:
Står att det ska klara 600 grader.

Har inte provat produkten men köpte värmebeständig färg hos Hansen Racing och den tål inte heller mer än 600 grader. Det är förarbetet och härdningen som påverkar om färgen sitter sa dem, föreslås att man sprayar dit färgen och sen drar på motorn en 10-15 minuter för att sedan slå av den så den får upp värmen så färgen då härdar.

Ska bli kring 250 grader varmt så man kan i praktiken stoppa sakerna i ugnen.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Hej Funkar det att måla grenröret med biltemas värmebeständiga färg?:confused:
Står att det ska klara 600 grader.

Har hitills aldrig hittat någon färg som suttit kvar på Headers på bilar, och jag har svårt att tänka mej att grenröret på en MC går kallare än på en bil (ioförsej kyler väll fartvinden lite bättre...).

När jag har köpt nya svarta Headers så sitter ju inte äns den färgen kvar särskilt länge.Brukar lukta fan av bränd färg vid första uppstart, och första gången man kör rören riktigt heta brukar skiten flagna av.Värkar mest vara ett korrisionsskydd innan dom monteras, dom skulle nog lika gärna vaxa dom som dom brukar göra med bromsskivor:rolleyes:

Nu har jag köpt keramikcoatade headers, hoppas det sitter bättre:)
 

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Ort
Upplands-Väsby
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Ah, helt sant. Grenröret blir ju lite varmare än 600 grader och finns inget (kanske NASA har?) som sitter i den temperaturen, förutom bandage som du ju kan skaffa svart eller vitt. :p
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ah, helt sant. Grenröret blir ju lite varmare än 600 grader och finns inget (kanske NASA har?) som sitter i den temperaturen, förutom bandage som du ju kan skaffa svart eller vitt. :p

Hur funkar det att behandla med linolja? Har för mig det blir svart om jag inte yrar i nattmössan. 1a natten på "sommarlovet"!:arsele:banana:D
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Hur funkar det att behandla med linolja? Har för mig det blir svart om jag inte yrar i nattmössan. 1a natten på "sommarlovet"!:arsele:banana:D

Ingen aning, har svårt att tro att det sitter.Vet att endel smetar på ungssvärta på gjutjärnsgrenrör för att få dom att bli svarta och snygga.Sitter ett tag i alla fall...Om det funkar på grenrör i tunnplåt vet jag ej, men ett tag kanse..?
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Behöver hörselkåpor till jobbet. Kikat på biltemas med fm-radio i för 199kr. Någon som vet hur bra radion fungerar i en fabrik? Jag sommarjobbar bara så jag får inga lurar då de kostar upp emot 1500kr.
Jag kan tänka mig att lägga max 250kr på ett par kåpor med radio (vanliga har jag) om radion (mottagningen) nu funkar bra i en MKT bullrig industrimiljö. Harald Nyborg har för 129kr men biltemas verkar snäppet bättre. Har jag fått för mig iaf...
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Jag sommarjobbade i en fabrik för ett par år sedan, och fick då låna deras hörselkåpor med inbyggd radio. Fick in de vanligaste kanalerna utan större problem, dvs P1, P3 och P4 bland annat. Jobbade natt på helger då, och hatade verkligen 00-02 eller om det var 02-04 programmet. "House"-musik eller vad det var, skit var det i alla fall.

Fabriken var väldigt högljudd och det gick alltså att få in bra mottagning även fast den befann sig ute på "landet". Fast i mitt fall var det alltså dyra hörselskydd.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ingen aning, har svårt att tro att det sitter.Vet att endel smetar på ungssvärta på gjutjärnsgrenrör för att få dom att bli svarta och snygga.Sitter ett tag i alla fall...Om det funkar på grenrör i tunnplåt vet jag ej, men ett tag kanse..?
När grenröret antar den här temperaturen tror jag inte det spelar så stor roll vad man smetar på...
 

Bifogat

  • saab-turbo.jpg
    saab-turbo.jpg
    52.2 KB · Visningar: 151

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
När grenröret antar den här temperaturen tror jag inte det spelar så stor roll vad man smetar på...

Helt sant, jag har till och med varit med om att kromet har flagnat av från headers...blir rören gula (eller till och med vita som jag har sett på nån turbobil...) håller inte ens headersbandage särskilt länge...

Ungssvärta har jag hört att folk har på gjutjärnsgrenrör, och då har det ju varit för att få grenrören på standard veteranare (typ 50/60-tals jänkare) att se svarta och snygga ut, och dom går ju dels inte så varmt och dels tror jag att den porösa gjutjärnet "suger åt sej" det bättre än rörgrenrör.
 

Ozzi

Guest
Behöver hörselkåpor till jobbet. Kikat på biltemas med fm-radio i för 199kr. Någon som vet hur bra radion fungerar i en fabrik? Jag sommarjobbar bara så jag får inga lurar då de kostar upp emot 1500kr.
Jag kan tänka mig att lägga max 250kr på ett par kåpor med radio (vanliga har jag) om radion (mottagningen) nu funkar bra i en MKT bullrig industrimiljö. Harald Nyborg har för 129kr men biltemas verkar snäppet bättre. Har jag fått för mig iaf...

Glöm det, du får vad du pyntar för, dvs. skit.:rolleyes:
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Jag behandlade mitt grenrör till 16v turbobygget med nickelplätering, det höll ganska länge med som mest 930 grader i bänken om jag minns rätt... körde i två år iaf, sedan började det matta av... men som sagt... lite bökigt att skruva av å skicka iväg på plätering
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Behöver hörselkåpor till jobbet. Kikat på biltemas med fm-radio i för 199kr. Någon som vet hur bra radion fungerar i en fabrik? Jag sommarjobbar bara så jag får inga lurar då de kostar upp emot 1500kr.
Jag kan tänka mig att lägga max 250kr på ett par kåpor med radio (vanliga har jag) om radion (mottagningen) nu funkar bra i en MKT bullrig industrimiljö. Harald Nyborg har för 129kr men biltemas verkar snäppet bättre. Har jag fått för mig iaf...

Radion är det säkert inget fel på...Hade ett par sånadär billliga (om dom var från Biltema eller Jula kommer jag inte ihåg) förut.Tunga som fan jämfört med dom dyrare, och kvaliteten på själva lurarna var inget vidare.Jag bröt av bågen som går över skallen på mina (den var i plast...) men motagningen var det inget fel på.Jag var ju inte i nån fabrik med dom ioförsej, men motagningen har jag svårt att tänka mej att den är nått bättre på dom dyrare.
Ska du bara ha dom till ett sommarjobb duger dom säkert.Annars kan du väll skaffa hörlurar och sätta innanför vanliga kåpor?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Dessa är säkert omnämnda tidigare i denna tråd...
Jag köpte Biltemas fälgkantsskydd 82519 då de såg exakt ut som de jag redan hade men annan färg bara. Jag ville ha fler och de kostade endast 29:90 per par till skillnad från de jag köpte i Daytona som kostade 120 kr, så jag tog två paket. Skulle jag inte ha gjort! :huvet

DE ÄR STENHÅRDA och går inte att få på fälgkanten alls. Vilket skit! Och man har ju öppnat paketet :rolleyes: Kanske funkar på en cross som har raka fälgkanter. Nån som vill ha dem? Kom å ta dem. Billigt!!

82-519_m.jpg
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
DE ÄR STENHÅRDA och går inte att få på fälgkanten alls.
Det beror helt på vad man har för fälgar. På mina Gixxerfälgar är det lögn i helvete att få på dem eftersom kanten är rätt kraftig, men på t ex Ducati är det inga problem.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Garanti och Reklamationsrätt

Konsumentköplagen gäller numera 3 år.
Men enbart på ursprungsfel på varan, ett batteri kan ju dö på grund av felanvändning, så där vet jag inte hur dom ställer sig.

En bekant till mig som låg ute på jobb och bodde i husvagn dödade effektivt fritidsbatterier på löpande band, han hade tillgång till ett eluttag som gick på timer som stängdes av vid 22.00, då fortsatte han att se tv/läsa tills batteriet var helt tomt, för nästa morgon gick ju strömmen på igen och batteriet laddades.

Jag vet inte om något av hans batterier höll mer än en månad.

Konsumentköplagen säger att det är 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt. Utan att bli alltför formell så kan man säga att man tillämpar följande praxis. Återförsäljare brukar "bjuda" på ytterligare 6 månaders garanti till 1 år. Reklmationsrätten ger dig som konsument att reklamera en vara i minst 3 år från inköpsdatum om det är ett ursprungsfel.
Vad är då ett ursprungsfel? Anta att du köper en GPS och monterar på ditt styre. Efter 2½ år slocknar belysningen i GPS'n. Det finns ingen yttre åverkan (d.v.s. man kan inte se om den varit tappad eller om någon skruvat upp den t.ex.) då kan man hävda att felet är ett s.k. ursprungsfel. Det som kan vara viktigt att känna till är att det inte är återförsäljaren som gör bedömningen utan tillverkaren. Så blir man arg på återförsäljaren så är man "fel ute", dom funkar bara som mellanhand och ska egentligen inte ifrågasätta reklamationsrätten. Jag har bara goda erfarenheter när det gäller att hävda reklamationsrätten. Tillverkaren är mån om sitt goda rykte och verkar hellre fria än fälla. Men det kan vara bra att vara påläst, då har man lättare att framföra sitt ärende och mindre risk för att bli ifrågasatt eller överkörd.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top