Biltema/julas billiga små svetsar...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns folk som vill prova själva.
Som ser ett egenvärde i att klara sig själva.
Som anser att kunskap är en börda som blir lättare ju större den är.

Och så finns det idioter.

Så sant. Nu äger jag ju inte ens en svets då jag inte har någonstans att ha den eftersom jag bor i lägenhet.
Så behöver jag svetsa måste jag i så fall låna en svets och någonstans att vara vilket innebär att jag inte har möjlighet i nuläget att träna och då är det för mig bättre att låta någon som kan göra jobbet. Hade jag ett garage där jag kunde hålla till skulle jag med största sannolikhet lägga ner tiden att lära mig svetsa orderntligt så att jag kunde prestera godtagbara svetsar utan att vara beroende av någon annan.

Sen är det ju skillnad beroende på vad som skall svetsas. Något som bara ska hänga ihop skulle jag nog våga mig på. Är det en svets på ramen i hojen så skulle jag nog inte ge mig på det då det kan få lite väl tråkiga följder om mina bristande kunskaper i svetsning visar sig i landsvägsfart.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
En liten reflektion för de som är rädda att köpa en maskin och att det skall vara jättesvårt. Jag köpte en i September och har hunnit med att svetsa både grenrör, downpipe, insug samt intercooler snart. Allt är en fråga om lite vilja, tålamod och att sitta och glo en hel del youtubefilmer med bra tips och sen prova sig fram. Man ska inte heller vara rädd för att leka med inställningarna på svetsen.

Svetsar man Ac och har balansratt och justerbar frekvens så kan man påverka inbränningen mycket redan där förutom strömmen. Går att svetsa i riktigt tunna grejer med ringa kunskap.

Köpte en sådan här:http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/acdc-tig-200-puls-s.html och visst den saknar lite funktioner jag hade velat ha från en Kemppi t.ex. men kör man med pedal så blir många av funktionerna ändå inte så användbara.

Som sagt jag har svetsat sedan i September och lyckats få ihop följande och en massa annat. Men jag skulle fästa mig mindre vid svetsen i sig och mer vid ett bra brännarhandtag, att man kan köra med pedal (hjälper svinmycket i alu) och att man väljer rätt elektroder. Köp en svets och öva säger jag! :tummenupp

DSC_0063.JPGIMAG2538.jpgIMAG2573.jpgDSC_0087.JPGDSC_0027.JPG
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En liten reflektion för de som är rädda att köpa en maskin och att det skall vara jättesvårt. Jag köpte en i September och har hunnit med att svetsa både grenrör, downpipe, insug samt intercooler snart. Allt är en fråga om lite vilja, tålamod och att sitta och glo en hel del youtubefilmer med bra tips och sen prova sig fram. Man ska inte heller vara rädd för att leka med inställningarna på svetsen.

Svetsar man Ac och har balansratt och justerbar frekvens så kan man påverka inbränningen mycket redan där förutom strömmen. Går att svetsa i riktigt tunna grejer med ringa kunskap.

Köpte en sådan här:http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/acdc-tig-200-puls-s.html och visst den saknar lite funktioner jag hade velat ha från en Kemppi t.ex. men kör man med pedal så blir många av funktionerna ändå inte så användbara.

Som sagt jag har svetsat sedan i September och lyckats få ihop följande och en massa annat. Men jag skulle fästa mig mindre vid svetsen i sig och mer vid ett bra brännarhandtag, att man kan köra med pedal (hjälper svinmycket i alu) och att man väljer rätt elektroder. Köp en svets och öva säger jag! :tummenupp

View attachment 414158View attachment 414159View attachment 414160View attachment 414161View attachment 414162

Tjusigt. Vad är det för funktioner du saknar?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
De har satt downslopen till att bara fungera i 4T läget vilket gör att man inte kan köra pulsning med knapp på handtaget, den klipper strömmen rakt av istället så man får kratrar. Ska tydligen vara så enligt tillverkaren och enligt min mening känns det rätt meningslöst att bara ha det i 4T-läget. Då måste man ju trycka för startström, släppa för svetsström och sen trycka igen för att downslopen ska börja. Kanske går att vänja sig vid det men jag föredrog pedalen.

Däremot ska jag ju nämna att pulsning och sånt funkar fint också, finns både halvpuls och mellan två strömmar men det har jag inte använt så mycket än :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
De har satt downslopen till att bara fungera i 4T läget vilket gör att man inte kan köra pulsning med knapp på handtaget, den klipper strömmen rakt av istället så man får kratrar. Ska tydligen vara så enligt tillverkaren och enligt min mening känns det rätt meningslöst att bara ha det i 4T-läget. Då måste man ju trycka för startström, släppa för svetsström och sen trycka igen för att downslopen ska börja. Kanske går att vänja sig vid det men jag föredrog pedalen.

Däremot ska jag ju nämna att pulsning och sånt funkar fint också, finns både halvpuls och mellan två strömmar men det har jag inte använt så mycket än :)

Vad konstigt, varför inte ramp upp och ner på 2-takt? Jag har inte mental kapacitet att köra nåt annat än 2-takt... Kineserna är världsbäst på antal potentiometrar och knappar och Stahlwerk är inget undantag men i detta fallet så förstår man trots allt vad dom betyder.

Är det pulsning på AC?

Förstår inte vad du menar med halvpuls och "mellan två strömmar"?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Halvvåg heter det nog när jag tänker efter, men pulsning i DC-läge. Vet inte om man kan köra puls i AC har inte provat det än..
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top