Biltema/julas billiga små svetsar...

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, sån tur har vi inte! De minsta elektroderna jag känner till är .040 vilket är ganska nära 1mm (1,016). Vad tusan man nu ska med dom till, speciellt på AC... Svetsa coca-colaburkar?

Själv har jag skippat de gröna numera, kör 2,4mm guldfärgade (1,5% lantan tror jag) med aningen tilltrubbad spets på allt (mesta jag tror jag kört är 160A AC). Är det typ under 40A kör jag med helt spetsig elektrod. Köra med en hängande snorkula längst ut känns inte som det är riktigt tidsenligt längre vad jag märkt.

Hade jag köpt universal-elektroder i dag hade jag försökt få tag i blå, de ska vara ännu bättre.

Finns ju en del som roar sig med sånt.. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns ju en del som roar sig med sånt.. :)
Hittade en snubbe som svetsade flänsarna i min hojkylare åt mig, det var märkbart tunnare än en colaburk, fasen duktigt det. :p
Hade vart kul att lära sig TIG'a, och nu tycker jag tråden ändå spårat tillräckligt för att jag* skall våga fråga; Är det rimligt/realistiskt att som halvtövlig amatör köpa hem sig en lite enklare maskin och lite plåt och helt enkelt lära sig genom trial 'n' error? (som jag inbillat mig)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Definitivt!

Det finns så mycket att hämta på det däringa internettet nuförtiden så det behöver inte vara så mycket trial'n'error heller. Det är inte så jädra svårt heller att smälta ihop lite metall, med lite övning och känna på grejerna kommer man ganska långt. Men visst, ska man t.ex. svetsa ångrör i ett kärnkraftverk så ställs det ju lite andra krav... Men jag kan lova dig att på en vecka kan man lära sig göra bättre svetsar än vad som är i vissa grejer man kan köpa på biltema. :tummenupp

En bra start för förkovring som jag tipsat om i en tidigare tråd är:

http://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks
http://www.weldingtipsandtricks.com/

Allt från nybörjargrejer till certifikatprovsövningar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja, sån tur har vi inte! De minsta elektroderna jag känner till är .040 vilket är ganska nära 1mm (1,016). Vad tusan man nu ska med dom till, speciellt på AC... Svetsa coca-colaburkar?

Själv har jag skippat de gröna numera, kör 2,4mm guldfärgade (1,5% lantan tror jag) med aningen tilltrubbad spets på allt (mesta jag tror jag kört är 160A AC). Är det typ under 40A kör jag med helt spetsig elektrod. Köra med en hängande snorkula längst ut känns inte som det är riktigt tidsenligt längre vad jag märkt.

Hade jag köpt universal-elektroder i dag hade jag försökt få tag i blå, de ska vara ännu bättre.

Det var faktiskt två cola-burkar botten mot botten jag hade i tankarna ja. Har ingen pedal heller så jag tror det blir svårt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vi svetsare tillhör ju begåvningsreserven och är ett alkoholiserat vildsint pack med apor utan självbehärskning så sååå jäkla svårt kan det ju inte vara att lära sig svetsa...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi svetsare tillhör ju begåvningsreserven och är ett alkoholiserat vildsint pack med apor utan självbehärskning så sååå jäkla svårt kan det ju inte vara att lära sig svetsa...

Jag borde ju passa in då. :p
Är väl mest tiggandet som jag aldrig provat och inte vet hur funkar riktigt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi svetsare tillhör ju begåvningsreserven och är ett alkoholiserat vildsint pack med apor utan självbehärskning så sååå jäkla svårt kan det ju inte vara att lära sig svetsa...

Eller hur. :3freak

Skämt åsido. Att lära sig hantera en svets så att man hjälpligt kan få ihop två metallbitar är inte fruktansvärt svårt. Det lyckades jag lära mig på verkstadspraktiken när jag gick teknisk linje på gymnasiet för en massa år sedan. vi fick lära oss grunderna och hjälpligt använda metallbåg, MIG, MAG och gassvets. Så jag tror nog att jag skulle kunna få ihop två metallbitar efter några trial and error försök.

Dock är det en djävla skillnad på hur resultatet blir beroende på vem som gjort det och vilket svetsaggregat som använts.

En svets som jag gjort skulle under inga omständigheter duga att visa upp och det finns inga som helst garantier för att det skulle hålla.
En duktig svetsare skulle å andra sidan säkerligen få ihop samma svetsning på en bråkdel av tiden och resultatet skulle i närmare 100% av fallen både se snygga ut och vara hållbara.

Av just den anledningen skulle jag nog överlåta all svetsning till någon som kan istället för att göra det själv.
På ungefär samma sätt som att jag visserligen klarar av att hålla en färgspruta och trycka på knappen men på inga villkors vis skulle ge mig på att försöka själv lacka om bilen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller hur. :3freak

Skämt åsido. Att lära sig hantera en svets så att man hjälpligt kan få ihop två metallbitar är inte fruktansvärt svårt. Det lyckades jag lära mig på verkstadspraktiken när jag gick teknisk linje på gymnasiet för en massa år sedan. vi fick lära oss grunderna och hjälpligt använda metallbåg, MIG, MAG och gassvets. Så jag tror nog att jag skulle kunna få ihop två metallbitar efter några trial and error försök.

Dock är det en djävla skillnad på hur resultatet blir beroende på vem som gjort det och vilket svetsaggregat som använts.

En svets som jag gjort skulle under inga omständigheter duga att visa upp och det finns inga som helst garantier för att det skulle hålla.
En duktig svetsare skulle å andra sidan säkerligen få ihop samma svetsning på en bråkdel av tiden och resultatet skulle i närmare 100% av fallen både se snygga ut och vara hållbara.

Av just den anledningen skulle jag nog överlåta all svetsning till någon som kan istället för att göra det själv.
På ungefär samma sätt som att jag visserligen klarar av att hålla en färgspruta och trycka på knappen men på inga villkors vis skulle ge mig på att försöka själv lacka om bilen.
Det finns folk som vill prova själva.
Som ser ett egenvärde i att klara sig själva.
Som anser att kunskap är en börda som blir lättare ju större den är.

Och så finns det idioter.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns folk som vill prova själva.
Som ser ett egenvärde i att klara sig själva.
Som anser att kunskap är en börda som blir lättare ju större den är.

Och så finns det idioter.

Om inte annat så blir man inte duktigare av att säga att man inte kan & ge upp.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag skulle också vilja ha en liten, smidig rackare utan gas som man kan plocka med fall man får tvärhaveri ute i någon skog.
Nu är det polarens gammelåbäke som gäller och den är stor som en villapanna.

Hört att KEMPPI's små "handväskor" ska vara bra. Äreså? :mad:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle också vilja ha en liten, smidig rackare utan gas som man kan plocka med fall man får tvärhaveri ute i någon skog.
Nu är det polarens gammelåbäke som gäller och den är stor som en villapanna.

Hört att KEMPPI's små "handväskor" ska vara bra. Äreså? :mad:

Det undrar jag också, har spanat in den här.
http://www.laitis.se/svets-minarc-evo-150.html

Och funderade på att komplettera med en sån här TIG-tillsats:
http://www.laitis.se/tigbrannare-4m-ttm15.html

Ärebra? :mad:

Gåresvetsa TIG utan fotpedal?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag skulle också vilja ha en liten, smidig rackare utan gas som man kan plocka med fall man får tvärhaveri ute i någon skog.
Nu är det polarens gammelåbäke som gäller och den är stor som en villapanna.

Hört att KEMPPI's små "handväskor" ska vara bra. Äreså? :mad:

Ja, det är dom, och tom deras lilla mig är grym.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det undrar jag också, har spanat in den här.
http://www.laitis.se/svets-minarc-evo-150.html

Och funderade på att komplettera med en sån här TIG-tillsats:
http://www.laitis.se/tigbrannare-4m-ttm15.html

Ärebra? :mad:

Gåresvetsa TIG utan fotpedal?

Svetsa pinne, ja. Svetsa tig, nödfall. Ingen HF-spole i den maskinen så det är skrapa igång ljusbågen som gäller. Är det gasventil öht i den maskinen eller är det en tig-brännare med gaskran?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Svetsa pinne, ja. Svetsa tig, nödfall. Ingen HF-spole i den maskinen så det är skrapa igång ljusbågen som gäller. Är det gasventil öht i den maskinen eller är det en tig-brännare med gaskran?
Jag tycker hf kretsen är så bedrövligt dålig även på nya industrimaskiner att jag oftast får skraptända ändå.. utom Ewm, deras har funkat bra!
Har du nån hum om varför hf:en är så svag? Jobbade med en svetsare som hade moddat sin hf krets så den small igång med stark gnista varje gång, sa att den är klen från början för att inte ha ihjäl folk med pacemakers eller nåt? :)

Jobbade förresten flera år nästan enbart med en minarctig 200 mlp. Grym liten maskin, klarade nästan allt! Köp hellre en begagnad sån om du hittar!
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tycker hf kretsen är så bedrövligt dålig även på nya industrimaskiner att jag oftast får skraptända ändå.. utom Ewm, deras har funkat bra!
Har du nån hum om varför hf:en är så svag? Jobbade med en svetsare som hade moddat sin hf krets så den small igång med stark gnista varje gång, sa att den är klen från början för att inte ha ihjäl folk med pacemakers eller nåt? :)

Nej, vet inte men tror pacemaker grejen bara är en skröna. Man skall upp i en ordentlig tomgångsspänning för bra HF start. Sen är det jävligt enkelt att kalla det HF-start men det kan vara mer eller mindre optimerat (gäller alla svetsegenskaper).

Jag har prov-skoj svetsat ESAB Origo Tig 3001, ESAB Aristo Tig 4000i som är en high end maskin och den lilla Caddy Tig 2200i AC/DC. Har även provat nån maskin av annat fabrikat, tex Lorch T300 och EWM Picotig men aldrig haft problem att tända.

Jag kan tyvärr inte känna nån direkt påtaglig skillnad mellan en 85000kr svets eller en för 25000kr. På riktigt billiga kinamaskiner märker tom jag att det inte e bra om nån annan ställer in den åt mig.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Mycket aktivitet i svetstrådar , pun intended, är det bara jag som föredrar gas?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad glädjer en svetsare mest en fredag när man fått gå lite tidigare från kneget? Jo, hem o svetsa bensintank! Skål!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1416594465311.jpg
    uploadfromtaptalk1416594465311.jpg
    475.9 KB · Visningar: 76

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle också vilja ha en liten, smidig rackare utan gas som man kan plocka med fall man får tvärhaveri ute i någon skog.
Nu är det polarens gammelåbäke som gäller och den är stor som en villapanna.

Hört att KEMPPI's små "handväskor" ska vara bra. Äreså? :mad:

Ja, de är bra. Tar du en med TIG - försök se till att du får en med en svetspicka du kan böja och vrida istället för en av de stela.

Det undrar jag också, har spanat in den här.
http://www.laitis.se/svets-minarc-evo-150.html

Och funderade på att komplettera med en sån här TIG-tillsats:
http://www.laitis.se/tigbrannare-4m-ttm15.html

Ärebra? :mad:

Gåresvetsa TIG utan fotpedal?

Det går definitivt att svetsa TIG utan pedal. Har bara använt pedal på ALU bara för att testa och har klarat mig som rörsvetsare i 7 år. Jag gillar dock inte skraptändning. Alls.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top