Biltema-Djävulen eller frälsaren

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mina biltemahylsor har round corner-design, dvs de belastar inte hörnen.
Round Corner-hylsor har BT kört med länge.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag jämförde 3st 17mm hylsor biltema,tengtools och en kamasa tyckte där var mest spel i kamasan.de andra kunde jag inte känna nån skillnad på.Kan kanske bero på att kamasahylsan är mer använd och lite sliten

Tycker mina Kamasa glappar, kan det ha att göra med att de ska greppa mitt på "platten" istället för hörnen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm... Kanske dags att köpa sig en ny sats då... För mina har det inte. :gnissla

Kolla på deras hemsida. De specar om det är round corner. Om jag köper verktyg på Biltema brukar jag kolla efter de med 10-årsgaranti. Det brukar vara bra grejor. Det är faktiskt många bilverkstäder som kör med såna 10-years BT-hylsor och nycklar. Då sjunker dessutom verktygssvinnet betydligt jämför med clip-on och liknande :D

Som Seffle- och HD-ägare väntar jag på att BT ska satsa på framtiden och tillhandahålla mer tumverktyg.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker det är konstigt att så många klagar på Biltemas verktyg. Jag har nästan bara verktyg därifrån, och dom har bitvis misshandlats flitigt när jag har meckat gamla bilar, racebussen mm, och allt har hållit i alla år. I den mån någon skruvskalle har blivit rund så har det berott på att den har varit rejält genomrostad redan från början, så pass att en storlek mindre hylsa har gått att knacka på :tummenupp Visst, deras budgetprylar kanske inte är så mycket att hurra över, men allt med 10 års garanti är klockrena i min värld. Jag har en omgång verktyg från farsan, nycklar som det står BA Hjort&Co på, innan det blev Bacho, och en bunt Bacho-nycklar också, inte skiljer det mycket mot Biltema.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla på deras hemsida. De specar om det är round corner. Om jag köper verktyg på Biltema brukar jag kolla efter de med 10-årsgaranti. Det brukar vara bra grejor. Det är faktiskt många bilverkstäder som kör med såna 10-years BT-hylsor och nycklar. Då sjunker dessutom verktygssvinnet betydligt jämför med clip-on och liknande :D

Som Seffle- och HD-ägare väntar jag på att BT ska satsa på framtiden och tillhandahålla mer tumverktyg.

Hehe, ja, jag brukar också hålla koll efter det, men själva basen som en hög av verktygen kommer ifrån är nog deras sniksats från för tio år sen eller nåt... Men, de har funkat över förväntan, inte haft sönder mer än ett par bits och ett T-handtag.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Jag var faktiskt in på biltema idag och handlade.
Köpte mikrometer för att mäta ventil shims . men lite dyrare mikrometrar följer det med en kalibirerings hylsa. Löste det enkelt med att köpa ett shims på 2,95mm som jag behöver sen. (det på lokala mc butiken 35kr)
Så nu är uppmätningen klar och blir en vända imorgon till mcbutiken och köpa resterande shims som krävs.

köpte även en tändstifthylsa på biltema 16mm 3/8 med magnet i hylsan, dem gummivarianten suger fastnar eller så ramlar stiftet ur.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Är det någon som har provat, eller hört något om deras färgsprutor/pistoler? Har haft funderingar kring om man får bäst resultat med en bra burklack, eller en bra lack med budgetspruta.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är det någon som har provat, eller hört något om deras färgsprutor/pistoler? Har haft funderingar kring om man får bäst resultat med en bra burklack, eller en bra lack med budgetspruta.

Jag har kört en del med deras HVLP-spruta med bra resultat. I mitt fall är sprutan bättre än lackeraren.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top