Biltema-Djävulen eller frälsaren

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt okej att ta in produkter och sälja med förlust för att locka kunder men var lite försiktig med resten av infon, om jag kan spåra dig? Hur lång tid tror du det tar innan din polare är id?

Då kokar dem klister av honim som dem limar fast bråmsbälegget med!!1
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Biltema är kanon! Har handlat mycket där. Vet man vad man skall ha så har de bra grejor. Vet man inte vad man köper så kan man så klart bli missnöjd.

Men vem tror att man får topp kvalitet för typ 300 spänn vid exemplet skruvdragare!? Samma på handverktygen. Men där finns det bra och mindre bra exempel hos dem.

Man kan gå in på biltema och köpa en komplett verktygssats för hemmet som duger att skruva upp en tavla med och dra dit en spik för några få hundralappar. Många har inte ett större behov än det.

Jag har köpt många små fina specialare där som jag är minst sagt nöjd med. Ett exempel är en sådan där tryckmoj du tvingar upp igensatta fettnipplar med.

Skulle jag köpa bromsbelägg till hojen där!? Nej, det skulle jag inte. Inte heller skruvdragaren. Men oljan accepterar jag utan att blinka. Men som andra sagt får man SBK racing till samma pris så då använder jag den ist.

Tycker Biltema är fantastiskt och dessutom öppet nästan jämnt vilket räddat mig otaliga gånger.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tycker det är så kul när folk skriver att man får vad man betalar för med den logiken måste sbk racing oljan du köper på q8 för 190:- literna vara mycket bättre än sbk racing oljan man köper på swedol för 40 spänn litern:banana:banana:banana
Ett ex levde efter den filosofin när det gällde mat, Arlas mjölk på Ica nära var bättre än Arlas mjölk på Willys eftersom den var dyrare. Hon var ekonom :huvet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Helt okej att ta in produkter och sälja med förlust för att locka kunder men var lite försiktig med resten av infon, om jag kan spåra dig? Hur lång tid tror du det tar innan din polare är id?

Det är nog ingen fara.
Jag kan ju ljuga med :rolleyes:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Folk här tycker mer och säger mindre än på det moppeforum som jag hängt på sedan moppeåldern. Man behöver inte hålla med alla, men ska man sätta sig emot (mer eller mindre) oberoende tester så kan ett argument vara på sin plats, istället för ett tycke.

Tre hjälmar testades hos SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut under Plus regi.
Att notera är att Plus ses hos SVT och inte t.ex. Tv4.

Lidl för 449 kronor.
Biltema strax under 600.
Nolan "korvätarhjälm",3 650 kronor.
Jag vet inte exakta modeller som testats, men det ger ju ett fingervisande.

Nolan var den enda hjälmen som inte klarade av uppsatta slagstyrkekrav (testade på flera slagpunkter).
Den som vill påstå att resultatet kom utav korvätarmodellen har fel. Den gång då dessa modeller kan vara mindre säkra är då de öppnar sig och kan ge skravsår i ansikte, eller fatta grepp i marken och vrida sig. Tester har visat att hjälmarna kan öppna sig, men inte förns slagen är så pass hårda så att hjälmen ändå inte räcker.

Har de gjort flera test? Det jag minns inkluderade en nolan med inbyggt solskydd, minns dock inte om den var öppningsbar. Skyddet måste ta vägen nånstans när det är uppfällt och detta kräver en mekanism. Där blev den väl svagare. Alternativt blir den för tung om styrkan ska vara samma.

Å andra sidan kanske man kan undvika olyckan om man har god sikt och slipper bli bländad.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Biltemas snabbskruvar har jag banne mig stödköpt utan att ha någon direkt användning för!
Jag blev så paff när jag såg dem hos just Biltema, och insåg hur billiga dom var så jag köpte - ba' fö' att.

Ligger i påsen hemma - jag skall nog komma på något användningsområde för dem.

Köp Ducati, då får du användning för dem. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jurgen har stavat fel och inlägget är postat 02:08 :banana , garanterat en 5L dunk med metanol inblandat...

Haha

Snarare hemkommen från garaget, nykter och efter att ha svarat på de sedvanliga teknikfrågorna som ställts i PM, gjorde jag därefter en ansats att lägga mig på den pubertala nivån som så ofta uppvisas i tex trådar som dessa.En sorts Valmersk självironi över den egna flocken här på SH sas.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
:mad:

Snarare hemkommen från garaget, nykter och efter att ha svarat på de sedvanliga teknikfrågorna som ställts i PM. Jag gjorde därefter en ansats att lägga mig på den pubertala nivån som du och andra så ofta uppvisar uppvisar i tex trådar likt dessa.En sorts Valmersk självironi över den egna flocken här på SH sas.

Det var otvetydligt tydligt för oss andra
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Köpte också deras snabbskruvar, funkar hur bra som helst, dock var 14mm i kortaste laget, så det får bli ett paket till med 17mm
Köpte deras lithiumbatteri också.
Kostar dock lika mycket som det Shido-batteri jag köpte på ebay för några år sen, men smidigare att handla lokalt om jag behöver byta.
Ser precis ut som Shido-batteri, fast grönt. Tom den lilla testpanelen var exakt likadan.
Har dock inte hunnit testa det ännu, bars kört det med ctec-laddaren som godkänt det. (c-tecs lithiumladdare)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Äntligen tar tråden en mer "seriös" vändning. Det gick inte att få riktig fart på oljefrågan som alltid är prio ett men hjälmarna som naturligtvis är prio två gick desto bättre........

Ser att du ger dig på en klassisk "kill by en jävla massa meningslös text" knepet och en lätt övertygande "så är det".klassisk old-school, snyggt.

Du har fel. Kan du vänligen redogöra för dina fackkunskaper inom hjälmar, alternativt provning?

:tummenupp

Nu har ju flera inlägg i den här tråden tagit upp länkar eller hänvisningar till samma tester som jag pratar om.

Eftersom du inte verkar läsa eller ta till dig något av dom inläggen så kanske det är bortkastat.
Du har ju heller inte en enda detalj i ditt inlägg som säger att det finns någon information någonstans som styrker det du påstår. Du har egentligen inte gjort något annat än att försöka ifrågasätta mina fackkunskaper inom hjälmar och hjälmtestning.
Samtidigt så har du inte själv styrkt dina egna fakkunskaper i ämnet.
Om du har för avsikt att argumentera i någon fråga så är det ett väldigt bra tips att försöka komma med fakta eller i alla fall faktabaserade uttalanden.

"Du har fel" är till exempel inte någon bra argumentation för du har inget som stödjer det uttalandet.

Att det skulle vara fel för att det råkar vara mycket text är heller inte det något hållbart argument.

Helt enkelt. Ta reda på lite egen fakta och lägg fram den faktan i en diskussion istället för att bara sitta och gnälla om "du har fel".

Nåväl. Om du orkar läsa.

Här finns en länk till lite information om skilnader och likheter mellan dom olika standarderna för hjälmar som finns. Snell, DOT och ECE R22.05
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm

Här har du en länk till Sharp som publicerar hjälmdata.

http://sharp.direct.gov.uk/

Den länken hade du kunnat hitta om du orkat skriva orden sharp och helmet i google eller annan sökmotor.
Så lätthittad information brukar jag inte alltid länka till för jag litar på att den som är intresserad själv kollar upp. Men så är tydligen inte fallet med dig.

Många av dom tester som gjorts är inte lätt tillgängliga på webben då dom gjorts av tidningar som inte har materialet allmänt tillgängligt på webben och fram för allt inte alla gånger har kvar information från nummer som gavs ut för mer än ett år sedan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu har ju flera inlägg i den här tråden tagit upp länkar eller hänvisningar till samma tester som jag pratar om.

Eftersom du inte verkar läsa eller ta till dig något av dom inläggen så kanske det är bortkastat.
Du har ju heller inte en enda detalj i ditt inlägg som säger att det finns någon information någonstans som styrker det du påstår. Du har egentligen inte gjort något annat än att försöka ifrågasätta mina fackkunskaper inom hjälmar och hjälmtestning.
Samtidigt så har du inte själv styrkt dina egna fakkunskaper i ämnet.
Om du har för avsikt att argumentera i någon fråga så är det ett väldigt bra tips att försöka komma med fakta eller i alla fall faktabaserade uttalanden.

"Du har fel" är till exempel inte någon bra argumentation för du har inget som stödjer det uttalandet.

Att det skulle vara fel för att det råkar vara mycket text är heller inte det något hållbart argument.

Helt enkelt. Ta reda på lite egen fakta och lägg fram den faktan i en diskussion istället för att bara sitta och gnälla om "du har fel".

Nåväl. Om du orkar läsa.

Här finns en länk till lite information om skilnader och likheter mellan dom olika standarderna för hjälmar som finns. Snell, DOT och ECE R22.05
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm

Här har du en länk till Sharp som publicerar hjälmdata.

http://sharp.direct.gov.uk/

Den länken hade du kunnat hitta om du orkat skriva orden sharp och helmet i google eller annan sökmotor.
Så lätthittad information brukar jag inte alltid länka till för jag litar på att den som är intresserad själv kollar upp. Men så är tydligen inte fallet med dig.

Många av dom tester som gjorts är inte lätt tillgängliga på webben då dom gjorts av tidningar som inte har materialet allmänt tillgängligt på webben och fram för allt inte alla gånger har kvar information från nummer som gavs ut för mer än ett år sedan.

Tack. Att jag valde att bemöta dravlet med "du har fel" var en direkt reaktion på din något utdragna och meningslösa text. Du väljer dock inte att redogöra för dina fackkunskaper inom hjälmar respektive provning.

Jag har tidigare läst eller skummat igenom både Snell och ECE 22.05. Besitter dock inga fackkunskaper inom området hjälmar eller skyddsutrustning.

Att du väljer att "bevisa" ditt påstående, dvs att så fort en hjälm är certifierad mot en standard så är den i princip lika bra som alla andra hjälmar som uppfyller samma standard med en länk till Sharp gör det inte till en sanning.

Jobbar med produktutveckling av en produkt som har relativt stor potential att bli farlig, det finns mycket omfattande standard att ta hänsyn till och vi är certifierade att testa och certifiera våra egna produkter så jag tycker att jag har, om än begränsad så viss fackkunskap om testning och baserat på det så anser jag att... du fortfarande inte har rätt. :tummenupp

Hur var det nu med fackkunskaperna? Vad vet jag, du kanske har jävligt mycket i bagaget?

EDIT: jag har fö inte ifrågasatt dina fackkunskaper, jag frågade efter dom vilket jag tycker är befogat med en så tvärsäker attityd.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack. Att jag valde att bemöta dravlet med "du har fel" var en direkt reaktion på din något utdragna och meningslösa text. Du väljer dock inte att redogöra för dina fackkunskaper inom hjälmar respektive provning.

Jag har tidigare läst eller skummat igenom både Snell och ECE 22.05. Besitter dock inga fackkunskaper inom området hjälmar eller skyddsutrustning.

Att du väljer att "bevisa" ditt påstående, dvs att så fort en hjälm är certifierad mot en standard så är den i princip lika bra som alla andra hjälmar som uppfyller samma standard med en länk till Sharp gör det inte till en sanning.

Jobbar med produktutveckling av en produkt som har relativt stor potential att bli farlig, det finns mycket omfattande standard att ta hänsyn till och vi är certifierade att testa och certifiera våra egna produkter så jag tycker att jag har, om än begränsad så viss fackkunskap om testning och baserat på det så anser jag att... du fortfarande inte har rätt. :tummenupp

Hur var det nu med fackkunskaperna? Vad vet jag, du kanske har jävligt mycket i bagaget?

EDIT: jag har fö inte ifrågasatt dina fackkunskaper, jag frågade efter dom vilket jag tycker är befogat med en så tvärsäker attityd.

Jag vet egentligen inte vad mina fackkunskaper har med saken att göra. Det handlar ju mer om att titta på all den information som finns tillgänglig och bilda sig en uppfattning.

Eftersom du så ihärdigt verkar vilja veta vilka mina fackkunskaper är så kan jag avslöja att jag jobbar inte med hjälmtillverkning och har således inte några formellan fackkunskaper i ämnet.
Dock har jag jobbat med kvalitetssäkring och certifieringar sedan 2000 vilket blir några år.

Men som sagt. Det är inte jag som tagit fram den fakta som jag baserar min ganska bestämda åsikt och för att kunna bilda sig en uppfattning baserad på tillgänglig fakta är inte något man nödvändigtvis måste ha formella fackkunskaper för. Man kommer ganska långt med att vara påläst privatperson.

Den testnorm som föreskrivs är väldigt tydlig på vad en hjälm måste klara. Samtidigt är det väldigt högt ställda krav vilket medför att det är extremt svårt att klara den med några större marginaler om man inte gör en väldigt stor hjälm eller liknande och då får man en totalt osäljbar produkt. För en hjälm som är 50% större än alla andra hjälmar och väger dubbelt så mycket skulle väldigt få köpa.

Det mönstret blir också väldigt tydligt om man läser dom tester som trots allt görs emellanåt och publiceras i MC tidningar eller på nätet. Hjälmarna uppfyller kraven med mycket små marginaler. I dom fall man får underkända resultat så är det frågan om enstaka exemplar som på någon testpunkt hamnar aningen sämre än normen vilket troligen kan härledas till normala variationer i produktionsprocessen.

Exakt finns ju inte som bekant. Det är därför man pratar om normalfördelningar, standardavikelse, Sex Sigma mm...

Tittar du på dom tester som publicerats dom senaste åren och går in och granskar dom resultat som lagts upp på Sharps hemsida så är mönstret väldigt tydligt. Variationerna är väldigt små och det finns inget statistiskt samband mellan pris och skyddseffekt. I varje fall inget som man kan säkerställa.

Faktum är att jag aldrig någonsin läst ett test som antytt att någon hjälm varit avsevärt sämre eller bättre än normen men massor av tester som visar att hjälmarna utan undantag ligger väldigt nära gränsen för vad normen kräver.

Dvs det finns massor med fakta som säger att hjälmarna ur skyddshänseende är väldigt likvärdiga och mig veterligen ingen fakta som säger att det är några större skillnader.

Ur det så är det väldigt svårt att dra några andra slutsatser än att skyddseffekten är likvärdig om man jämför hjälmar av olika fabrikat och prisklasser. Åtminstone så länge som man håller sig till godkända MC hjälmar.

Och om någon fabrikant skulle börja skaffa sig marknadsfördelar genom att sälja en undermånlig hjälm men ändå märka den med certifieringen så skulle det garanterat upptäckas och andra hjälmfabrikanter skulle genom tips till tillsynsmyndigheter alternativt regelrätta stämningar se till att det upphörde.

Schubert, Shoei, Arai m fl har ju inget intresse i att Biltema, Jula m fl ska sälja hjälmar som skyddar lika bra som deras hjälmar för en bråkdel av priset. Kunde dom på ett enkelt sätt få bort det så skulle dom nog se till att fixa det.

Däremot är det andra saker som man får för pengarna när man köper en dyrare hjälm. Men det är relaterat till helt andra saker än skyddseffekt.

Har du någonstans hittat någon fakta som stödjer din tes att en dyrare hjälm automatiskt är bättre?
Eller har du något som stödjer din uppfattning att en hjälm från Biltema skulle vara undermånlig ur skyddhänseende.

Och för att förtydliga. Återigen. Jag har själv inte en Biltemahjälm när jag kör. Jag har en Schuberth. Och det valet har jag gjort för att den har en massa andra egenskaper som jag värdesätter. Däremot är jag övertygad om att den inte skyddar ett dugg bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viktigt är väl också för säkerheten att det är bra ventilation, bra sikt, lätt att låsa och justera hjälmen, bra passform, gärna solvisir, låg ljudnivå så man klarar koncentrationen längre osv. Om man utgår från att själva kraschskyddet mot huvudet är i stort sett likadant så är det allt annat man betalar för.

Dessutom läste jag i en amerikansk undersökning att den övervägande delen av olyckor där hjälmen slår i, sker så att man träffar det hårda med kinden-käkpartiet i de flesta fall. Sådant bör man nog också ha med i beräkningen när man väljer hjälm...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Produkter som måste marknadsföras i TV håller nästan alltid väldigt låg kvalitet. Vanligt är också att dessa produkter löser sk ickeproblem. Att Biltema inte satsar många cent på marknadsföring har jag faktiskt inte tänkt på men det talar definitivt för att de har sin plats på marknaden som vi konsumenter vill ha.

Biltema får ganska mycket gratis reklam här på SH :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag vet egentligen inte vad mina fackkunskaper har med saken att göra. Det handlar ju mer om att titta på all den information som finns tillgänglig och bilda sig en uppfattning.

Eftersom du så ihärdigt verkar vilja veta vilka mina fackkunskaper är så kan jag avslöja att jag jobbar inte med hjälmtillverkning och har således inte några formellan fackkunskaper i ämnet.
Dock har jag jobbat med kvalitetssäkring och certifieringar sedan 2000 vilket blir några år.

Men som sagt. Det är inte jag som

Det är magiskt.

Jag vet egentligen inte vad mina fackkunskaper har med saken att göra. Det har väldigt stor betydelse. Har man fackkunskaper har man rimligen insyn. Det har inte du....

Det är inte jag som tagit fram den fakta som jag baserar min ganska bestämda åsikt Nej, men du basunerar ut det som absoluta sanningar, tex Hjälmarna uppfyller ju säkerhetsnormen så dom skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst och dom hjälmar som finns och är godkända enligt ECE R22/05 är ganska likvärdiga ur skyddshänseende. Håller däremot med om att det är marginella skillnader sett ur ett test- och certifieringsperspektiv.

Men om du funderar lite på det.... Tycker du att det är helt orimligt att företag med en relativt hög säkerhetsprofil som värnar sitt varumärke tex Arai, Schuberth, AGV, Shoei mm jobbar aktivt med säkerhet i större utsträckning än en kinesisk jävla dussinleverantör som kränger hjälmar med kass marginal till en snål inköpare på Biltema? Kan det till och med vara så att seriösa leverantörer har jobat fram lite egna interna normer på vad som gör en hjälm säker? Visst, man måste upfylla testnormen men utöver det så är detta viktigt....... kanske, eller vad tror du?

Dom som jobbar med produktutveckling av nån säkerhetsrelaterad produkt kan nog skriva under på att det är så.

Ett sista bevingat citat från en av dina tidigare poster som i princip säger allt:
Det är ju just byggkvaliteten i övrigt som felar på biltemahjälmen Men allt annat är exakt lika bra som på den bäst Schubert eller Arai? Tycker du själv att det låter rimligt?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Va i´mal..."

Det enda (mig veterligen) kända slagtestet av Biltemas hjälm gjordes ju av tidningen Bike för ett antal år sedan. Någon kan kanske gräva upp tidningen?

Det jag minns är att Biltemas hjälm kom på andra plats i slagtestresultatet bland ca 20 hjälmar. Alltså mycket bra resultat. Oroväckande bra om man är en etablerad tillverkare som säljer sin hjälm för 10 gånger priset kanske.

Vad kan man dra för slutsatser av detta då? Att Biltemas hjälm är skitbra? Det vågar inte jag göra iaf. Biltema kanske har bytt leverantör 3 ggr sedan dess, kvalitén kan vara ojämn?
Jag vågar inte chansa. Det enda jag känner mig säker på är att många hjälmar är förbannat överprisade. Jag har bara provat Biltemas hjälm i butik och tycker den är skönare än 90% av allt annat på marknaden, men där slutar mina erfarenheter.

Hur avancerad är en hjälm egentligen? Ett fiber/plastskal och lite frigolit. Sy en skön inredning och saken är klar. Klarar varenda skitfabrik i världen av förmodligen... :)
Tittar man på Sharp, så kan man se att märke och pris har väldigt lite att göra med skyddsfaktorn. Arai t ex är det oftast rätt dåliga slagvärden på, och det är ju inte den billigaste hjälmen direkt...

Har letat hjälm utan resultat i snart två år och är jäkligt trött på marknaden där det mesta känns som billigt plastrappel...
Jag är iaf säker på att vi betalar VÄLDIGT mycket för att MotoGP-stjärnorna ska köra med "våra" märken. :)

Ledsen för offtopic.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top