Har egentligen inte tänkt ge mig in i debatten men som den internetkrigare jag är så kan jag inte hålla mig.
Eric.
Jag vet att du är väldigt engagerad och även trevlig de gånger jag träffat dig i depån men jag måste säga att i de här debatterna tycker jag du är ute på fel spår när det gäller en del men kanske främst din attityd mot de som inte delar din syn på Svensk roadracing.
Med tanke på de erfarenheter du säger dig ha finner jag det väldigt underligt att du flera gånger om och på olika sätt dumförklarar eller till och med förolämpar de som uttrycker en annan åsikt. Jag tror du skulle vinna på att inte göra det, ovanstående är bara ett exempel på detta.
Med tanke på ditt kurserbjudande är det ännu märkligare att du väljer att ha den attityden mot potentiella kunder här på SH!
Iom ditt engeagemang i detta och dina kurser så är du inte heller en opartisk person i frågan utan har delvis ett egenintresse i den syn som du förmedlar - det tycker jag kan vara värt att nämna.
När det gäller själva sakfrågan så finns det två läger.
De som anser att svensk Roadracing i stort tjänar på att köra tillsammans med STCC och de som anser att vinsterna i nuläget är mer kortsiktiga än långvariga.
Historiskt sätt har det varit bra för sporten men jag tycker att det finns tecken som tyder på att man verkligen bör analysera om det är den bästa vägen för roadracingen i det långa perspektivet.
För mig är det största problemet att det inte finns ett bra alternativ i nuläget. Att fortsätta vara femte hjulet till bilracingen kommer inte ta oss längre än där vi är i dag helt enkelt eftersom bilracingen inte kommer tillåta det - det ligger inte i deras intresse helt enkelt. Roadracingen kommer fortsätta vara kuriosa. I det format som är nu fungerar det för en liten skara förare men ger det oss fler riktigt snabba förare, vilket borde vara sportens mål, långsiktigt? Jag tror inte det.
Ska roadracingen ta nästa steg, dvs skapa fler riktigt snabba förare, behövs det
EN stark liga där alla de snabbaste klasserna och förarna kör tillsammans. Kortsiktigt betyder det ett steg tillbaka i ekonomi, resurser och publik men jag tror att roadracingen är tillräckligt bra för att det skulle vara möjligt att skapa en serie som får publik och som i formatet med enbart motorcyklar ger förarna bantid och den hårda konkurrens för att de ska utvecklas mer.
De absolut snabbaste ska dock så fort som möjligt ut och köra internationellt.
Att skapa förutsättningarna för detta är så klart inte enkelt men görbart om förbund, klubbar och förare drar åt samma håll vilket ju inte är fallet nu där vi är utspridda i tre, fyra serier...
Jag önskar jag kunde göra detta men det räcker med engagemanget för 250 klassen - den riktiga kungaklassen.