Bikes ryggskyddstest

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
För den som vill shoppa Lidl-ryggskydd finns det från och med imorgon på Lidl med sänkt pris till 299 kr tror jag det var...
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
I Februari Nummret av Motorrad var Held i topp och Dainese Gillet Wave 2-3 Neck o Rukka APS air riktigt dåliga
 

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
Ja.
Ni som har ryggskydd från lidl. Det finns 3 storlekar att välja på, vilken längd passar? Är 183 kort.
 

Blue__

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600f -98
Har oxå Halvarsson track. Det täcker svanskotan på mig så även om det ser kort ut så är det tillräckligt långt att täcka ryggen din. Finns i 3 storlekar oxå :tummenupp

Sitter bekvämt, kan bli aningen varmt dock!

Bekvämt kan jag hålla med om.. Har dock aldrig upplevt det som varmt :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag fattar inte varför Dainese skickar deras NYA ryggskydd för testning. Dainese har ett nyt skydd som säljs även i Sverige, som är CE-klassat "Typ 2", alltså Level 2. Detta är dessutom BILLIGARE, 1095kr.

På papperet så är detta ett ryggskydd som borde vara i toppen ock fajtas. Jag har kännt på det det och jag är grymt sugen på ett köp!!

Wave är gjort tunnt för att vara luftigt, och därför hamnar det inte i topen...

Se det nya skyddet:
http://www.dainese.com/ita/articolo.asp?cat=1,2,3,7&nome=BACK_SHIELD_AIR_7/8&articolo=1875933

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3274319&postcount=4

Enlligt Dainese hemsida är det ryggskyddet för Skidåkning. MC-skydd har högre krav på sig och är därmed att rekommendera.
 

Dark_Messenger

Guest
Vad är level 1 och 2?

Är 2 högre skyddsklass eller?
 

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Söderort
Hoj
VFR 800
Jag vet inte om jag håller med, klart kardborre slits. Jag lät min skräddare byta bara den mjuka sidan för typ 50 spänn. Sen funkade det "som köpes" igen.

Visst, klart den slits men jämfört med andra kardborrspännen är waves riktigt, riktigt dålig. Jag har t.ex. både jacka, stövlar (från Dainese t.o.m.) och handskar som är äldre än vad ryggskyddet är och kardborren där är helt ok. Då är ju dessutom anläggningsytan på wave-kardborren många gånger större än de andras spännen.

Jag tycker faktiskt de är usla och definitivt ej prisvärda. Sedan går det absolut att sy på en ny yta, men ska det verkligen behövas?

Som några andra sa tidigare så blir det inte Dainese för mig heller när jag byter ryggskydd.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tack för tipset om Lidl ryggskyddet. Inhandlade ett igår. Den är riktigt bra jämfört med min förra jag köpte för 700 på mc proffsen i jönköping, som ändå är riktigt billigt. Den framstår mer som en dålig leksak nu.

Lidlryggskyddet är i gummi och täcker större del av ryggen. Hoppas bara gummiremmarna och karborrebanden håller.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
a-stars track

ngn som sett ett test med alpinestars track vest och hur gick det? Någon som testat det? Recension! funderat på dainese men det har ju fått kassa betyg
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Enlligt Dainese hemsida är det ryggskyddet för Skidåkning. MC-skydd har högre krav på sig och är därmed att rekommendera.

Det finns en mc-varian och en skidvariant, likaså Wave, det finns både för mc och skidåkning. Enligt dainese är det inte skillnad på både wave och Shield (som jag länkade till) vad det gäller säkerheten. Viss skillnad i komfort möjligen mellan mc o skidåkning.

Jag har mailat dainese och kollat.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hej. Var och provade ett skydd på lidl, men tyvärr fanns det bara storlek M kvar. Vet inte riktigt hur långt ett skydd skall vara, så vill nån expert berätta om jag kan köpa detta eller inte? Är 1.82 lång, 76kg. Det vita är bältet å inte kallingarna som syns, så det går ganska långt ned ändå....

mvh Martin Samuelsson
 

Bifogat

  • rygg.JPG
    rygg.JPG
    27.5 KB · Visningar: 115

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Hej. Var och provade ett skydd på lidl, men tyvärr fanns det bara storlek M kvar. Vet inte riktigt hur långt ett skydd skall vara, så vill nån expert berätta om jag kan köpa detta eller inte? Är 1.82 lång, 76kg. Det vita är bältet å inte kallingarna som syns, så det går ganska långt ned ändå....

mvh Martin Samuelsson

jag e 180cm köpte M passar perfa på mig iallafall...
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
hehe, ja, men det satt rätt gött falktiskt. Men hur "ska" det sitta? Ser det bra ut på bilden?
 

Mic72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1
fanns ett gäng ryggskydd på lidl idag på söder, Magnus Ladulåsgatan 3 . Tycker dom kändes väldigt klumpiga om man ska ha dom under ett skinställ men fungerar nog bra under en gore tex jacka
 

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
fanns ett gäng ryggskydd på lidl idag på söder, Magnus Ladulåsgatan 3
Idag fanns där 2st Large kvar, sablar tänkte jag som höll tummarna efter tipset, jag skulle ha Medium. Men jag drog förbi Lidl i Mölnvik på Värmdö och där fanns 2st Medium och 2st Small (numera bara ett Medium), 299:- som sagt, kanon.!
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Får man fråga hur lång du är krokodilracing, står i valet å kvalet om jag ska köpa M eller om det blir för litet. Vet inte hur det "ska" vara...
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Får man fråga hur lång du är krokodilracing, står i valet å kvalet om jag ska köpa M eller om det blir för litet. Vet inte hur det "ska" vara...

tycker det ser helt okej ut på bilden...
Sitter det bekvämt även i "körställning" så är det väl inte mycket att tveka på? Vafan, det kostar väl 299:- ? Köp, annars byt till en större storlek sen!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top