Bikes ryggskyddstest

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jaha, då är det återigen bevisat att märke inte är någon garanti för bättre säkerhet. Biltema får även en känga. Undrar hur oljan är... ;)

Resultat(bäst till sämst):

Plats - Snitt kN - Märke Model - Listpris

Level 2

01 - 6,2 - Halvarsson Track - 1295
02 - 6,5 - Rukka Outlast - 895
03 - 7,0 - B-Square Backprotector( Lidl ) - 379
04 - 7,9 - BMW Back protector 2 - 1495
05 - 9,3 - Spidi Back warrior - 1595
06 - 9,8 - Knox Contour - 1840
07 - 10 - Alpinestars Bionic - 1295

Level 1

08 - 14,1 - Dainese Wave - 1295
09 - 15,9 - Sweep Evo safety - 899
10 - 17,1 - UFO Vector - 850
11 - 17,1 - Richa Team 10 - 695
12 - 18,3 - Biltema Back protector - 279
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Näe, men så kan det ju inte vara... dyrast är bäst ;)

Till viss del stämmer det nog, men så fort det finns fakta att stödja sig på är det lika förvånande att så många kör strutsprincipen :)
 
Last edited:

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Kör själv med Lidl ryggskyddet, funkar & känns kanon:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
HUr läses/förstås kolumnen kN?
Är det överförd energi till kroppen över en viss given yta? Eller vad?
Och vilka slutsatser kan man egentligen dra av det?

Vad är kritiskt?

Dessa ryggskydd ligger alla mellan 6-18 kN, men som sagt vad säger det? Inte ett dugg utan att vi vet gränsvärdet.
Farligt-nivån kanske ligger på 100 kN?
Eller vad?

Som sagt att det vinnande skyddet verkar vara tre ggr bättre än det sämsta är bara en statistisk sanning tills vi vet vad vi mäter mot.

Mina 2 (ingenj)öre-tankar

Näe, men så kan det ju inte vara... dyrast är bäst ;)

Till viss del stämmer det nog, men så fort det finns fakta att stödja sig på är det lika förvånnande att så många kör strutsprincipen :)

Haha - roligt är det iaf att se att samma människor har just denna samma princip oavsett det gäller oljor, ryggskydd eller golfklubbor, ja You name it...
Mycket roande faktiskt.

TukTuk sa: "Biltema får även en känga. Undrar hur oljan är...

;) haha, jaa du, eftersom "samma" :rolleyes: företag gör både ryggskydden och oljan så måste ju oljan vara kass...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nä men kan ju aldrig lita på dessa tester. Men nog fan vill jag inte ha det skyddet som får semst i test oavsett hur seriöst testet är gjort. Det är min bistra värld.

Lidl fick ju hyffsat i ett annat testa likaså halvarsson brukar ju oxo ligga bra till i ett par test så...

HUr läses/förstås kolumnen kN?
Är det överförd energi till kroppen över en viss given yta? Eller vad?
Och vilka slutsatser kan man egentligen dra av det?

Vad är kritiskt?

Dessa ryggskydd ligger alla mellan 6-18 kN, men som sagt vad säger det? Inte ett dugg utan att vi vet gränsvärdet.
Farligt-nivån kanske ligger på 100 kN?
Eller vad?

Som sagt att det vinnande skyddet verkar vara tre ggr bättre än det sämsta är bara en statistisk sanning tills vi vet vad vi mäter mot.

Mina 2 (ingenj)öre-tankar



Haha - roligt är det iaf att se att samma människor har just denna samma princip oavsett det gäller oljor, ryggskydd eller golfklubbor, ja You name it...
Mycket roande faktiskt.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kör själv med Halvarsson Track, så det känns ju bra att det vann testet:)
 

njelger

Guest
Ja Vad blir värdet utan ryggskydd? vad har DN:s söndagsbilaga för snitt kN ?

HUr läses/förstås kolumnen kN?
Är det överförd energi till kroppen över en viss given yta? Eller vad?
Och vilka slutsatser kan man egentligen dra av det?

Vad är kritiskt?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
HUr läses/förstås kolumnen kN?
Är det överförd energi till kroppen över en viss given yta? Eller vad?
Och vilka slutsatser kan man egentligen dra av det?

Vad är kritiskt?

Dessa ryggskydd ligger alla mellan 6-18 kN, men som sagt vad säger det? Inte ett dugg utan att vi vet gränsvärdet.
Farligt-nivån kanske ligger på 100 kN?
Eller vad?

Som sagt att det vinnande skyddet verkar vara tre ggr bättre än det sämsta är bara en statistisk sanning tills vi vet vad vi mäter mot.

Mina 2 (ingenj)öre-tankar

Man kan ju också ta reda på lite själv. ;)

Så här skriver Jofama om klasser/tester:

EN 1621-2
Ryggskydd för motorcyklister.
Ryggskyddet ska skydda ryggrad och mjukdelar mot stötar och slag. Och testerna är utformade för att efterlikna fall mot gatstenar och andra kanter. För att uppfylla kraven för CE-märkning ställs även höga krav på passform och bekvämlighet samt att tillräckligt stor del av ryggen skyddas. Standarden är uppdelad i två nivåer.

Testmetod: För att testa tåligheten mot stötar, slås ett städ med former som påminner om en gatsten mot minst fem olika platser på skyddet, samt enskilda slag mot upplevda veka punkter på skyddet. För att bli godkänd enligt ”Level 2” (det högre kravet) ska energin från slagen motsvara 50 J. Medelvärdet av kraften från alla slagen, som uppmäts på insidan av skyddet, får inte överstiga 9 kN. Och inget enskilt slag får överstiga 12 kN. För ”Level 1” gäller att medelvärdet av kraften från slagen inte får överstiga 18 kN. Och inget slag får överstiga 24 kN. Våra ryggskydd för vuxna är godkända enligt ”Level 2”.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Säljs Lidls B-Square Backprotector överhuvudtaget fortfarande?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
...
Mina 2 (ingenj)öre-tankar

Helt rätt tänkt även om detta var mer menat som en sammanfattning. Känner mig redan lite elak som tagit så mycket från källan. Mer information kring testutförandet finnes givetvis i Bike och som någon annan skrev även på nätet.

Fortfarande är det ju så att siffrorna betyder olika för olika människor. En väldigt välbyggd ryggmuskulatur kan säkert hjälpa till t.ex.

...
TukTuk sa: "Biltema får även en känga. Undrar hur oljan är...

;) haha, jaa du, eftersom "samma" :rolleyes: företag gör både ryggskydden och oljan så måste ju oljan vara kass...

:D Kul att du såg det!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mm, håller med Tarmen, Halvarsson's sitter riktigt bekvämt både under körning och gång.
 

Str3 R

Guest
Jag använder Lidls B-Square. Det sitter bra och jag trivs, märker knappt att det finns där. Det är väl i feb/mars som Lidl har sin mc-vecka?
Jag har även ett Halvarssons som man stoppar in i jackan men återgick till mitt Lidl-skydd att spänna fast på kroppen, kändes lite osäkert med det man stoppar in i jackan. Ponera man ramlar och jackan glider runt en bit... Då är inte skyddet där jag vill det ska sitta utan bredvid. Hemska tanke.
Så av den anledningen återgick jag till mitt Lidl-skydd.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag använder Lidls B-Square. Det sitter bra och jag trivs, märker knappt att det finns där. Det är väl i feb/mars som Lidl har sin mc-vecka?
Jag har även ett Halvarssons som man stoppar in i jackan men återgick till mitt Lidl-skydd att spänna fast på kroppen, kändes lite osäkert med det man stoppar in i jackan. Ponera man ramlar och jackan glider runt en bit... Då är inte skyddet där jag vill det ska sitta utan bredvid. Hemska tanke.
Så av den anledningen återgick jag till mitt Lidl-skydd.

Är det samma uppbyggnad för övrigt som Halvarsson Track?

Hur är de två om du jämför dem värmemässigt? Nu på sommaren är ett svalt skydd guld värt.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skitbra att de görs tester på våra skydd. Dock ser jag alltid på såna här grejjer med lite skeptiska ögon.. Det är lite som ECE2205 för våra hjälmar alt. EuroNCAP för bilar. Visst, det går att plocka full pott i ett test, men hur bra är det EG. i verkligheten?
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Jag såg idag att Lidls kör en favoriter i repris och säljer ryggskyddet nästa vecka.

KjellF
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top