Bazzaz tänder motorlampa vid qs R1-11

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Jag var nyss ute och provade hojen som har en bazzaz med qs, allt verkar lira utan problem men när jag petar in växlarna så tänds motorlampan, stannar jag och startar om hojen så är motorlampan släckt. Jag antar av egen erfarenhet att detta har lite att göra med att tändningen bryts och elektroniklådan inte tycker om det riktigt. Så frågan blir, låt det vara eller går Bazzaz enheten att ställa in så motorlampan inte tänds.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vilken felkod visar den på displayen när lampan tänds? Jag körde qordona på min 12a o den bryter oxo tändningen men det vart ingen motorlampa för det....
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Packade ut allt från släpet och ut och prova igen, märkte att jag av vana ändrat Mode till B och det gillade inte Bazzaz, med STD så lirrar allt som det ska och ingen lampa tänds ????
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Låter som misständningsdiagnos som triggar i ena fallet men inte andra. Skiljer det på hur länge tändningen bryts mellan moderna?
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Det är yamahas egna "motorval"
Mounted on the right switchgear, the new D-mode system lets you chose, via the fly-by-wire throttle, three levels of throttle response: A, B and standard. The engine makes the same power in each mode (unlike the GSX-R’s which cuts power in its power modes). On A mode, the throttles open 30% faster between quarter and half throttle and 30% slower for B mode.
Nu provade jag bara med B mode och Standard.
Vet inte hur bazzazen är inställd eller mappad idagsläget :va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är yamahas egna "motorval"
Mounted on the right switchgear, the new D-mode system lets you chose, via the fly-by-wire throttle, three levels of throttle response: A, B and standard. The engine makes the same power in each mode (unlike the GSX-R’s which cuts power in its power modes). On A mode, the throttles open 30% faster between quarter and half throttle and 30% slower for B mode.
Nu provade jag bara med B mode och Standard.
Vet inte hur bazzazen är inställd eller mappad idagsläget :va

OK, låter konstigt att trottelresponsen skulle ha med saken att göra. Testa vid fler tillfällen kanske, för att se om beteendet är konsekvent..?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är inte ovanligt att Bazzaz (och även andra fabrikat) QS triggar en enkel felkod för tändningsfel och tänder motorlampan. Felet bedöms som enkelt och motorlampan släcks när tändningen bryts och ingen felkod registreras. Så funkade det i alla fall på min f d Gixxer k9. Just Cordona använder sin teknik att tända och släcka en cylinder i taget (Intellishift tror jag den heter) för att reducera risken för att ECU ska registrera något tändfel, och det verkar faktiskt fungera.

Växlar man med mindre belastning och vid lägre varvtal kunde motorlampan hållas släckt men vid fullgasväxlingar tändes alltid motorlampan och låg kvar under resten av passet.

Så därför tror jag helt enkelt Du får leva med den lilla fadäsen, Bazzaz QS är däremot kanske den mjukaste jag provat :)
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Japp, läste på nu när jag fick en bättre täckning på tel, det är styrdämparen och inte motorlampan till att börja med som är felet.
TS borde kanske kolla upp sånt innan ;)
Det sitter en Hyperpro dämpare som har sisådär 22klick i inställnigsmöjlighet, ska köra på Åsen den 6 Aug så får ta och se hur allt fungerar då
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top