Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har svårt mentalt att köra fullt trots värmare, men nåt raspande eller annat håller jag inte på med. Relativt "lugnt" första varvet för att känna sig för, sen köra som vanligt från värmarna.
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Det går fint att ladda på direkt med nya ostar om dom är varma. Och klister i värmarna undviker man genom att låta lapparna sitta kvar. Dom försvinner fortare än snabbt när man kör (undantaget är väl om mån klantskalle klistrat lappen på sidan däcket)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är de alla som raspar däcken innan de ger sig ut på banan första gången eller kör försiktigt de första varven? Jag trodde det var bara att köra för fullt direkt.

Det är ju ofta en vaxartad yta på nya däck som kan vara ganska hal. Jag brukar hitta åt en liten grussträcka som jag kör fram och tillbaka bara, brukar räcka. Jag har även gjort som Jåke och kört jättelugnt i början.
Jag har även testat med flång nya däck med värmare, och sedan åkt ut på halvfuktigt underlag, jävlars vad halt det var!!!!:gnissla:gnissla
Jag höll mig på hjulen men det var nära...:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag drar på besin på en trasa och svabbar av däcket (inte torka bara dra över det lätt) och då blir däcken klibbiga direkt. Fått tipset av en som jobbar med MC-däck och är rutinerad hojåkare. Det går då att ladda direkt även om jag normalt sett inte är sån.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Som vanligt.. Allt är relativt. Pirelli SBK Pro, kör in försiktigt i början. Kan vara halkiga, även från värmarna som nya. Öka nedlägg gradvis, men två varv "bör" räcka... Efter det släpper de mjukt, kontrollerat och varnar tydligt att att man bör kanske fundera på vad man håller på med..
Vanliga Pirelli SBK SCx, håll stumt från start. (Värmare på)
Pirelli Wet, håll stumt från start. (Värmare på)
Mina erfarenheter får väl tilläggas då.
För övrigt, 5 dagar till vändning på SBK Pro, med literhoj och rätt osnälla påslag..
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
<2013 1.7-1.9 kallt bak. 1.9-2.1 fram kallt. Upp 0.2-0.3 varma efter pass.
=>2013 1.6-1.8 kallt bak. 1.8-2.0 fram kallt. Upp 0.2-0.3 varma efter pass.
Pirellis siffror för Supercorsa, SBK och SBK Pro.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, nu har jag lagt ytterligare ett par dagar (kurs denna gång) samt ett klubbrace för SMC Sport på mitt CompK-däck och bifogar bilder på slitaget. Däcket vändes efter fyra dagar och jag bedömer att jag har i varje två dagar i eget tempo kvar på det
ImageUploadedByTapatalk1374320452.569364.jpgImageUploadedByTapatalk1374320475.226997.jpg

Det var svalt i luften, vid 1.8 i kalltryck hade jag en del avrullat gummi på kanterna men fortfarande ett kanonslitage. Då jag kört med lugn grupp under dagen gick jag ut på sighting lap utan ett enda snabbt varv i kroppen vilket naturligtvis påverkar tempot, nu tror jag att även högfartsegenskaperna på fjädringen börjar vara på plats så nästa gång på bana kommer nog däcket att få bekänna färg.

Jag är fortfarande imponerad.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ptjaa, nu har jag lagt ytterligare ett par dagar (kurs denna gång) samt ett klubbrace för SMC Sport på mitt CompK-däck och bifogar bilder på slitaget. Däcket vändes efter fyra dagar och jag bedömer att jag har i varje två dagar i eget tempo kvar på det
View attachment 388879View attachment 388880

Det var svalt i luften, vid 1.8 i kalltryck hade jag en del avrullat gummi på kanterna men fortfarande ett kanonslitage. Då jag kört med lugn grupp under dagen gick jag ut på sighting lap utan ett enda snabbt varv i kroppen vilket naturligtvis påverkar tempot, nu tror jag att även högfartsegenskaperna på fjädringen börjar vara på plats så nästa gång på bana kommer nog däcket att få bekänna färg.

Jag är fortfarande imponerad.

Låter ju skitbra! :tummenupp

Men hur fort kör du på ett ungefär? Har du någon tid för Gelleråsen, Knutstorp eller Gotland?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är ett par år sedan jag körde på Gelleråsen och Kinnekulle, då körde jag med en Daytona 675. Jag är dessutom notoriskt usel på att köra med laptimer (till denna tripp kom jag ihåg sändaren men glömde laptimern :( ). Ifjol körde jag 1.17-1.18 på Kemora som uthålligt tempo, skulle tro att Du kan ta bort ett par sekunder från det om Du ska jämföra med Gelleråsen. Jag kör kring 1.02-1.03 uthålligt tempo på Mittsverige sist jag kollade, neråt minuten om jag stressar.

Lotek eller någon annan som kör en hel hög med banor varje säsong är nog bättre rustad att skapa korsreferenser när det gäller tid och tempo.

Nu har jag ny gaffel och dämpare till denna säsong och har kört in mig på dessa. Så hitintills har det inte blivit någon ren tidsträning, förmodligen har jag kört någon sekund långsammare än så länge. Målet är 1.15-1.16 uthålligt på Kemora när allt lirar och på denna typ av däck.

När det gäller däck och snabba tider är det personligen viktigt att ha en god känsla för hur mycket däcken tål när jag rest upp hojen något, hänger ut och kortaccellererar mot nästa sväng, dit har jag inte riktigt kommit än.

Låter det vettigt och ger det Dig tillräckligt med info för att kunna jämföra?

Låter ju skitbra! :tummenupp

Men hur fort kör du på ett ungefär? Har du någon tid för Gelleråsen, Knutstorp eller Gotland?
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Var på Mittsverigebanan i helgen med SMC sport och bytte till CompK till söndagen, det jag dock missa var att det var ~3,5 fram och bak från kvällen innan och körde med detta tryck det två första passen och tyckte att det vara lite väll hala jämfört med mina tidigare Pirelli Diablo Superbike SC2 ut ur kurvor... :D

Dock var det knapp något slitage på däcken så jag antar att CompK däck tål en hel del, kan kanske vara bra att veta :tummenupp.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Var på Mittsverigebanan i helgen med SMC sport och bytte till CompK till söndagen, det jag dock missa var att det var ~3,5 fram och bak från kvällen innan och körde med detta tryck det två första passen och tyckte att det vara lite väll hala jämfört med mina tidigare Pirelli Diablo Superbike SC2 ut ur kurvor... :D

Dock var det knapp något slitage på däcken så jag antar att CompK däck tål en hel del, kan kanske vara bra att veta :tummenupp.

Körde också på Mittsverige i helgen, bandag 5 och 6 på samma bakdäck. Inga som helst problem med fäste och jag kan säkert köra två dagar till på dem, sjukt bra däck!!!:)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har kört Racetech k3(gatdäcket) i början av säsongen och greppet var det väl inga fel på men när dom släpper så är det inte speciellt kontrollerat... Kan dock berott till viss del på att jag inte visste exakt vilket tryck det skulle vara! Räckte ändå till hyggliga 1,18 på Åsen!

Senare delen har jag kört Gp-racer D212 medium med 1,5 tryck bak och 2,3 fram. Däcken är helt underbara och när dom till slut släpper är det väldigt kontrollerat dock så hade jag lite mkt kallriv på bakdäcket vilket nog är en kombo av både dåligt inställd fjädring samt för låg kurvhastighet...
Räckte dock till 1,27 på Mantorp och 1,15 på åsen.

Har gjort ca 4 heldagar och nu är det dags att vända bak!

Kan dock inte sluta att förundras över skillnaden mellan rena gatdäck och bandäck!
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Så vad ska man tjöpa nu då? CompK eller Superbike Pro ?
Vilket är det minst risk att gasa omkull med? :crash

Tja, jag kan rekommendera CompK som jag körde på förra året.
De talade snällt om när man var på gränsen och gick att köra lite bredställ med när man precis passerade :crash
Jag och polaren körde 1.33 -1.32 varv på Gotland Ring med CompK.

Superbike Pro har jag inte kört med så dom vågar jag inte säga något om, dock så enligt allt jag läste förra vintern/våren så är dessa två däck väldigt lika.

Edit: ska kanske tillägga att vi körde med värmare.
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Superbike Pro har dessutom uppdaterats i år, samma gummiblandning som supercorsa sc2 ska det visst vara. Körde CompK i fjol, men tror jag byter till Superbike Pro bara man får höra lite omdömen om de nya.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Superbike Pro har dessutom uppdaterats i år, samma gummiblandning som supercorsa sc2 ska det visst vara. Körde CompK i fjol, men tror jag byter till Superbike Pro bara man får höra lite omdömen om de nya.

Det låter märkligt - isf lär ju inte livslängden vara någon höjdare, och det är väl just lång livslängd som är syftet med det däcket.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top