Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Inget överdrivet slitage på beläggen såhär långt. Ska kolla när vi är klara idag, då har de gått 4 dagar.
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Kollar man på Metzeler hittade jag en .pdf som sa 1.6 bak på CompK och 2.1 fram
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Varmt eller kallt? Kör 2,1/1,9 nu och får ingen värme i framdäcket alls, backdäcket ser bättre ut med det högre trycket.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rekommendationer lämnas dels kallt, dels efter värmare - se denna länk. Rekommendationerna är (intervall kallt/efter 45-50 min på värmare) fram: 2.1-2.2/2.2-2.5 bak: 1.6-1.8/1.7-1.9.

Med tanke på att Du ligger i det högre intervallet när det gäller trycket bak kanske Du skulle prova att göra motsvarande förändring fram?

Hur mycket ändras trycket kallt/varmt för Dig?

Vi fick bra resultat med 2.2/1.8 varmt på Kemora, Du kanske skulle prova 2.3-2.4/1.9-2.0 varmt då?

Varmt eller kallt? Kör 2,1/1,9 nu och får ingen värme i framdäcket alls, backdäcket ser bättre ut med det högre trycket.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack Roffe, den har jag letat utan framgång! Har en skillnad på 3 hekto.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite högt kanske? Så lite mer luft fram kanske kunde funka då?

Sedan är det kanske så att vi som är indoktrinerade av "den sanna läran" när det gäller körteknik generellt belastar framdäcken lite mindre och har svårt att jobba upp riktigt hög temp... ;)
Tack Roffe, den har jag letat utan framgång! Har en skillnad på 3 hekto.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja, låg på 2,4 från värmare imorse och tappade så mycket temp att det var nästan kallt när jag kom in... Sänkte till 2,2 varmt och fick mycket bättre tillvaro. Trots gårdagens slitage ska jag testa motsvarande bak, troligen har jag hamnat utanför däckets arbetsområde idag när det är svalare.

Jo, det där med "rätta läran" sitter i men jag börjar så smått tycka om att sänka farten på effektivare sätt... :cool:
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
7Sammanfattning efter 4 dagar på Gotland Ring:
Brembo SC-beläggen fram har inte mycket mer slitage än mina original belägg vad jag kan se.

Metzeler CompK har hållt bra i tre dagar, jag har labbat lite med tryck och landade på 2,2/2,0 varmt i mulet väder. Bak rör sig en del då, kanske kunde ha lite högre?
Vände bak efter två dagar i förebyggande, vilket betyder att jag kan köra minst två dagar till på däcket. Det på en bana som sägs slita däck. Kommer säkert få sämre grepp eftersom men inga tendenser än.

Varvtider denna körning runt 1,36-1,39.
a6a2ate7.jpg
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Roffe.... hur många bar stiger trycket i däcken för dig kallt kontra varmt?
Kör på Kinnekulle på söndag med Racingworld med CompK för första gången.
Ligger på 1.03 med gatdäcken kul att se om jag kan få lite högre fart med de nya däcken.
Tänkte köra på 2.1 fram samt 1.7 bak (kallt)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, någonstans mellan 0.2 och 0.3 brukar vara okey. Vi hade väl mellan 18-22 grader varmt i luften med sol när vi var på Kemora v21, som jag skrev låg värmartrycket mellan 2.2F/1.8 bak och det gav gott resultat. Efter första passen mätte vi däckens yttemperatur m h a IR-märare och konstaterade att de låg i intervallet 65-80 grader vilket borgar för bra resultat.

Jåke har med all säkerhet haft det varmare än så de dagar han haft sol på Gotland ring. Om man lägger sig i mitten av de rekommenderade intervallen och rör sig uppåt/nedåt beroende på omgivande temp så brukar det bli rätt så bra :)
Roffe.... hur många bar stiger trycket i däcken för dig kallt kontra varmt?
Kör på Kinnekulle på söndag med Racingworld med CompK för första gången.
Ligger på 1.03 med gatdäcken kul att se om jag kan få lite högre fart med de nya däcken.
Tänkte köra på 2.1 fram samt 1.7 bak (kallt)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mitt Bridgestone R10 typ 2 med ca 2,35 bar "däckvärmarvarmt" höll 2,5 dagar på ringen med riktigt bra grepp hela tiden. Inga släpp, inga konstigheter. Gick på typ 1.32-1.33. Ungefär samma med framdäcket. Det har suttit på sen förra året och cunkar riktigt bra, håller nog denna säsongen ut.. Lite bättre recension kommer när vi är hemma från öiijn!
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Så där ja... första dagen på CompK på Kinnekulle.
Hade 1.7 i kalltryck och det har gått ca 8 pass i raskt tempo (för mig) :crash
Börjar närma mig minuten i varje fall.
Upplevelsen av däcket är oerhört positivt mycket lätt att styra in, riktigt bra grepp i kurvorna, vid riktigt kraftigt gaspådrag släppte det några ggr men attans så mjukt och kontrollerat så man knappt märkte det.
Kan varmt rekommendera det för er som funderar på att handla.
Provade även att ge mig ut direkt utan värmare och efter två varv åkte jag in på escape och kände på dem och värmen var riktigt bra även utan värmarna.
//Marcus
Tyre.jpg
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Beställde CompK i Fredags. Hoppas på att hinna få dem till Gelleråsen nästa vecka.

Kul att du skriver att de är lättsvängda. Ska till Kinnekulle senare i höst också. Förvisso bara kört där 1 gång, så spåren lämnade säkert en del att önska, men körde 1.04 med gatdäck där så det ska bli riktigt kul att prova med nånting mer lättsvängt på en så "svängig" bana och se om det går bättre.
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Stabiliteten i kurvorna på en sång kurvig bana var markant bättre än "vanliga sulor"
Ser att det är Rapido du skall på då lär vi ses också anmält mig.
Hojta till är ju min hemmabana så att säga visar gärna lite olika spår
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Hart nu kört fyra dagar på Mantorp och mina Comp K har klarat sig riktigt bra. Vände dock på bakdäcket sista dagen. Började med 1.85 bak varmt och hade lite små släpp men efter att ha sänkt till 1.75 så blev det klart bättre. Dock släpper det väldigt mjukt. Kör 675 och bästa tiden blev 1.30.2
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra att tråden börjar samla på sig mer och mer erfarenheter, för varje inlägg blir den mer och mer värdefull som tipslista:) Ett tips jag tänker undersöka på Kemora om någon vecka är hur greppet påverkas av lufttrycket.

Peter - däcken är ju tillverkade som andra däck och i alla fall jag vill åka ett par meter på grus och/eller successivt öka lutningen under bra gaskontroll under ett par varv för att få bort den glatta ytan. Värmen är inget problem, så länge man gasar/bromsar som vanligt när hojen är upprätt.

Sedan får det vara nog med hänsyn! :)

Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?

Har man värmare så är det bra grepp direkt. Jag har inte förmågan att ladda 100% in i första böj ändå så jag lämnar inga garantier men det är inte halt iaf.

Däremot kan ev klister från etiketter på slitbanan ställa till värmarna en del så ta bort det först.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Jag brukar köra med en rasp på bakdäcket för att få bort det värsta innan jag ger mig ut på banan första gången.
Framdäcken sliter jag in genom att ta det lite lugnt första varmen och sakta öka lutningsvinkeln.
Fungerade med med CompK både för mig och tjejen :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Är de alla som raspar däcken innan de ger sig ut på banan första gången eller kör försiktigt de första varven? Jag trodde det var bara att köra för fullt direkt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top