Bänkrummet på gång

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det löste sig äntligen , Jag fick koden idag skickade betalningen
Fick svaret efter bara några timmar, skickas i morrn

Faan dom e snabba dom där spanjorerna ibland:D

Ja bara man handlar före lunch så funkar det.
Sen är dom likt Fransmännen fulla i rötjut och sover bort eftermiddan.
och vaknar till med lite nästäppa av den förädlade druvorna och går hem och tänker :Äh jag fixar det där i morgon.


Jag har inga fördommar...:hihi
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag skulle aldrig rekommendera ngn att svetsa mot en axel som håller en roterande maskindetalj på 300 kg+ som ska snurra uppåt 4000 rpm utan att veta vad det är för stål i axel och tillsatsmaterial. Det är ett licensuppdrag som fodrar att svetsaren känner alla material + tillsatsmaterial, om man ska stå för förbandet över tid.

Vi är nog av olika skolor. Eller också kan du mycket mer om detta än jag, och då ska jag knäppa läpp :D

Nja, jag tror nog att du har koll på det teoretiska, jag är ingen ingenjör (skulle vara i skitsnack då?)

Men som sagt, det jag snackar om gäller transportrullar o.sv med låga varv, dom tillverkar man på så sätt.

Gällande en sån här rulle med riktigt varv i törs jag inte säga rakt upp å ner. Men jag tror mycket väl att en rulle tillverkade på "mitt sätt" skulle fungera utan problem. Fasar man ur redigt så blir det mycket svets som håller ihop bitarna...

Ska se om jag hittar någon bild!

http://www.skf.com/skf/productcatal...201f37.gif&file=6_1_1&maincatalogue=1&lang=en

Fig. 2 där är excenterlåsning! Dålig bild, men ja, man har en extra ring som har en excentrisk kant. Den låser man runt lagret då som inte är excentriskt. Axeln centrerar alltså i lagret och ringen låser bara!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, jag tror nog att du har koll på det teoretiska, jag är ingen ingenjör (skulle vara i skitsnack då?)

Men som sagt, det jag snackar om gäller transportrullar o.sv med låga varv, dom tillverkar man på så sätt.

Gällande en sån här rulle med riktigt varv i törs jag inte säga rakt upp å ner. Men jag tror mycket väl att en rulle tillverkade på "mitt sätt" skulle fungera utan problem. Fasar man ur redigt så blir det mycket svets som håller ihop bitarna...

Ska se om jag hittar någon bild!

http://www.skf.com/skf/productcatal...201f37.gif&file=6_1_1&maincatalogue=1&lang=en

Fig. 2 där är excenterlåsning! Dålig bild, men ja, man har en extra ring som har en excentrisk kant. Den låser man runt lagret då som inte är excentriskt. Axeln centrerar alltså i lagret och ringen låser bara!

Det är som sagt inte att rekommendera att svetsa i roterade delar som ska snurra fort. Det har inte att göra med styrka utan med utmattning iom teckenväxling på spänningstillståndet för varje varv som axeln roterar. Det är därför man så ofta ser flänsar och dyligt vara nitade, påkrympta eller skruvade på roterande axlar, sällan svetsade. Sök på Wöhler och utmattning tex. Wöhlerdiagram kanske du minns från gymnasiet.

En vanlig olycksorsak i industrin är när rullningslager skurit på maskinaxlar, tex i valsar i stålverk och pappersbruk. Händig men teorisvag reparationspersonal har då påläggsvetsat på axeln för att sedan kunna rundslipa axeln så att den repade ytan blivit slät igen, så att man kan montera ett nytt lager på axeln och återuppta produktionen. Några månader senare har då ofta axeln utmattats och gått till brott. Detta händer beroende på att böjspänningen ofta skiftar tecken i roterande axlar som därför måste ha en hög utmattningshållfasthet. Svetsfogen ger ofta såna materialförändringar att utmattningshållfastheten minskar. De flesta svetsfogar har tex redan små och knappt synliga dragsprickor i ytan.

Ska man svetsa i axlar så ska en massa normer följas vad gäller material i axlar och tillsatsmaterial, ofta fodras förvärmning av hela arbetstycket för de stålkvaliteer som förekommer i axlar. Spänningstillståndet i axlar innefatter oftast även vridspänning, eftersom de flesta axlar även överför vridmoment. Både böj- och vridspänning är som störst i axeln yta, dvs där svetsfogen hamnar. I detta fall är ju, vad jag minns, bromsskivorna skruvade på trummans gavlar så här slipper man ju isf vridning i axeln.

Så som sagt, jag skulle undvika att svetsa i axeln just bara därför att det är en av de saker man ska undvika. Det skulle säker kunna fungera i de flesta fall, men riskerna gör att jag inte vill rekommendera att göra det.

Jag det var en dålig bild, jag förstår inte alls hur det fungerer. Ska stoppskruven användas så kommer ju inte axeln centrera. Hur ska lagret centrera på axeln? På din bild sitter ju lagrets innerbana direkt mot axeln. Hur ska det då kunna centrera Saknas det delar? Du får gärna förklara lite bättre.
Jag skulle som sagt satsat på konisk klämhylsa.

Hilsen
J
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Problemet delvis löst

En Granne 300 meter från mig med mekanisk verkstad svarvade axeln och

Sidoplåtarna , Klämkoppling monterad samt koniska spännhylsor i lagren.

Det som var bra var att axeln behövde tas ner för dessa element och kunde

därmed måttkorrigeras ( allt i en uppspänning )

Nu när dessa delar förhoppningsvis går runt och sitter fast så kvarstår dock

faktum att rullen varierar i tjocklek ( 0,2mm)

Tror väl inte att 0,2 i kast gör så mycket bara man kan få den i balans
 

Bifogat

  • Bild 093.jpg
    Bild 093.jpg
    65.2 KB · Visningar: 100
  • Bild 094.jpg
    Bild 094.jpg
    66.6 KB · Visningar: 90
  • Bild 095.jpg
    Bild 095.jpg
    78.9 KB · Visningar: 97
  • Bild 096.jpg
    Bild 096.jpg
    115.3 KB · Visningar: 145
  • Bild 092.jpg
    Bild 092.jpg
    62.2 KB · Visningar: 104

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Ser ut som det är balansering på G. Jag försökte att balansera min rulle statiskt, men det gick inge bra :( Dynamisk balansering är det som gäller på tunga grejor som en sån där rulle, tro mig jag har provat................
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser ut som det är balansering på G. Jag försökte att balansera min rulle statiskt, men det gick inge bra :( Dynamisk balansering är det som gäller på tunga grejor som en sån där rulle, tro mig jag har provat................

Ja jag tror också att det fodras en dynamisk balansering. Inte främst beroende på rullens vikt, utan beroende på att dynorullar är så breda.
Statisk balansering funkar ju bäst på smala detaljer.
Vid en statisk balansering har man ju ingen aning om var i "sidled" som vikten ska sitta, endast vid vilket "klockslag".

Men man kan ju prova att göra en statisk balansering själv, blir det bra så har man ju sparat en del pengar. Blir det däremot inte tillräckligt bra så är det bara att bita i äpplet och skicka iväg rullen på dynamisk balansering!

Problemet delvis löst

En Granne 300 meter från mig med mekanisk verkstad svarvade axeln och

Sidoplåtarna , Klämkoppling monterad samt koniska spännhylsor i lagren.

Det som var bra var att axeln behövde tas ner för dessa element och kunde

därmed måttkorrigeras ( allt i en uppspänning )

Nu när dessa delar förhoppningsvis går runt och sitter fast så kvarstår dock

faktum att rullen varierar i tjocklek ( 0,2mm)

Tror väl inte att 0,2 i kast gör så mycket bara man kan få den i balans

Tjusigt! :tummenupp Inga dåliga grannar du har! :D
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Halloj

Du kan använda en DC 0 - 10 v signal att styra fläkten med. Enkelt beskrivet så bestämmer man en frekvens som motsvarar 5 v återföringssignal sen är det bara att labba upp och ner.

Har du en länk till en manual så kan jag förklara närmare.

MVH Stefan
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Halloj

Du kan använda en DC 0 - 10 v signal att styra fläkten med. Enkelt beskrivet så bestämmer man en frekvens som motsvarar 5 v återföringssignal sen är det bara att labba upp och ner.

Har du en länk till en manual så kan jag förklara närmare.

MVH Stefan


Den länk jag hittade ligger i mitt förra inlägg

Peter
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
På sida 148 (del 4-32) finns en beskrivning på hur potentiometern ska kopplas. De föreslår en potentiometer på 1 - 2 kohm 2W.
http://www.automationdirect.com/static/manuals/sj100/sj100.pdf

Titta jag kollade inte tillräckligt noga som vanligt..... Men Bearing hittade ju rätt direkt, dessutom hade frekvensomriktaren inbyggd 0-10V så det är bara att koppla på.

Friskt kopplat hälften brunnet :gnissla

OBS läst stycket ovanför potensiometern där som skriver om parametrarna så dom hamnar rätt.

MVH Stefan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bugar å bockar

Som vanligt så finns kunskapen att hämta på sporthoj:D

Nån med förslag på nån typ av panel att fälla in i min luftlåda

Vill kunna montera lite kontroll lampor samt vridpot till fläkt

samt kanske lite uttag Panelen måste ha tät apparatlåda i botten då den kommer sitta i luftflödet

Storlek ungefär som ett A4 ark
 

Bifogat

  • Bild 097.jpg
    Bild 097.jpg
    100.8 KB · Visningar: 174
  • Bild 098.jpg
    Bild 098.jpg
    101.3 KB · Visningar: 155
  • Bild 099.jpg
    Bild 099.jpg
    102.4 KB · Visningar: 158
  • Bild 100.jpg
    Bild 100.jpg
    83.9 KB · Visningar: 175
  • Bild 101.jpg
    Bild 101.jpg
    91 KB · Visningar: 141
Last edited:

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Bugar å bockar

Som vanligt så finns kunskapen att hämta på sporthoj:D

Nån med förslag på nån typ av panel att fälla in i min luftlåda

Vill kunna montera lite kontroll lampor samt vridpot till fläkt

samt kanske lite uttag Panelen måste ha tät apparatlåda i botten då den kommer sitta i luftflödet

Storlek ungefär som ett A4 ark

Knalla in på någon elgross så kan dom hjälpa dig, iof behöver man en firma att handla igenom men jag misstänker att du har någon kontakt där.

Tänk på att du måste ha skärmad kabel mellan frekvensaren om motorn samt EMC förskruvningar annars kommer grannarna få roligt tv bild....

Ett tips att leta lådom och potensiometer kan ju även vara

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

MVH Stefan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top