Bänkrummet på gång

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Du kan säkert behålla lagerbockarna men byta insatslagrena till såna med excenterlåsning istället, dom nyper fast mycket bättre runt axeln!!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan säkert behålla lagerbockarna men byta insatslagrena till såna med excenterlåsning istället, dom nyper fast mycket bättre runt axeln!!!

Excenterlåsning låter spännande om man vill ha centrering... :D

Är det inte montering med klämhylsa du menar?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Kolla med dessa, dom har tidigare fixat allehanda balanseringar till vissa motorfirmor. OM de inte fixar sig på annat sätt :tummenupp

http://gulasidorna.eniro.se/query/what/ip/single_ad/true/advert_code/17849035/referring_what/cs
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Du måste flytta fram hojen så att bakhjulet står mer på framsidan av valsen.
Inte en chans att du får nått grepp annars.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu var det ju inte greppet som diskuterades utan problemet med kast och obalans


Vid skarp körning så spänner man ju även ner och fram hojen samt att fjädringen kompmeras rejält när man bänkar 400 hk turbomoppe

Så den biten ser jag inte som nått problem ( har ju ändå jobbat 1,5 år som bänkoperatör)


Dock är jag nästan benägen att tro att det är svetsning av axeln i trumman som gäller , Och därefter svarvning av nya lagerlägen med uppspänning i den yttre diametern samt indikering efter denna

Ett sista slick på körytan och därefter balansering:huvet

Vem har sagt att det ska vara så lätt hela tiden ( suck)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hör av dig om du vill ha numret till min gamle vän med jättesvarven, han är nog rätt man för att lösa hela jobbet så att rullen är rotationssymmetrisk. Hans chuck väger som din rulle. :D

/J
Nu var det ju inte greppet som diskuterades utan problemet med kast och obalans


Vid skarp körning så spänner man ju även ner och fram hojen samt att fjädringen kompmeras rejält när man bänkar 400 hk turbomoppe

Så den biten ser jag inte som nått problem ( har ju ändå jobbat 1,5 år som bänkoperatör)


Dock är jag nästan benägen att tro att det är svetsning av axeln i trumman som gäller , Och därefter svarvning av nya lagerlägen med uppspänning i den yttre diametern samt indikering efter denna

Ett sista slick på körytan och därefter balansering:huvet

Vem har sagt att det ska vara så lätt hela tiden ( suck)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du kan säkert behålla lagerbockarna men byta insatslagrena till såna med excenterlåsning istället, dom nyper fast mycket bättre runt axeln!!!



Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?

Ber om ursaäkt om jag hoppar in. Men att svetsa axeln i trumman (om det var det saken gällde) skulle jag bestämt avråda ifrån, det ger stor risk för utmattningsprickor och man vill ju inte vara i närheten om den där trumman kommer loss.

Excenterlås har jag aldrig hör talas om vad gäller axlar och lager. Klämhylsa är modellen för både fastsättning av axeln/trumma och axel/lager om jag får tycka.

Ylagerklämhylsa.JPG
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
jag skulle svetsat ihop, svarvat alla ytor mellan dubb och balanserat rullen, så gjorde jag och det sitter ändå rätt rejäla balanseringsvikter på sidorna, då pratar vi 50x50x10mm stora bitar!
Balanceringen är nog rätt viktig detalj, har läst att det kan hända otrevliga saker som att materialet "exploderar" av centrifugalkrafterna :brinnerup


Jag har vanliga kullager och gjorde egna lagerbockar utan låsning, har en distans mellan lager å rullen så den inte kommer nånstans sålänge lagerbocken är fastskruvad i ställningen, fungerar kanon.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tittut

avgashål i dörra
 

Bifogat

  • Bild 065.jpg
    Bild 065.jpg
    87.8 KB · Visningar: 219
  • Bild 066.jpg
    Bild 066.jpg
    102.8 KB · Visningar: 169

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Industriborst i Västerås kan balansera.....
Jag balanserade min rulle förra veckan (på ett annat ställe). Min rulle är hopsvetsad av 4 delar, axel, sidostycken och ämnesrör. Samtliga delar var svarvade med väldigt fin passning och sedan sammansvetsade. Efter detta, upp i svarven igen för att svarva lagerlägen på axeln samt resten av trumman utvändigt. Även fast jag var väldigt noga så var det 1,5 kg!!!! i obalans :confused: Efter balansering har jag 1,5 g på ena sidan och 0,7 g på andra sidan :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Excenterlåsning låter spännande om man vill ha centrering... :D

Är det inte montering med klämhylsa du menar?

Njaaaa! Riktigt så "klok" är jag inte! ;)

Lagret ser alltså ut likadant som det anderson turbo har. MEN sen har man en extra låsring som låser fast om lagret med en excenterlåsning. Axeln centrerar alltså i lagret och det är bara låsringen som excenterlåser. Sen låser man stoppringen med 1 liten stoppskruv för att att den inte ska lätta.

Har för mig att dom lagrena kallas...ja just det "GAY" lager, på riktigt alltså... =)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?

Hur sitter axeln fast i gavlarna nu då, med såna där klämlåsnings "element" eller vad man kallar dom?

Jag tillverkade "ändrullar" typ 500 mm diameter, 1500 långa) på mitt förr förra jobb. Då fasade man av gavlarna med ca 45 graders vinkel både på insida och utsida redigt. Säg att gaveln var gjord i 20-30 mm plåt så fasade man ur ungefär hälften av godstjockleken.

Sen svetsade man allting med "rörsvetsen" typ 250-300 amp.....

Ingen risk för utmattningssprickor där iaf. Men ja, det är ju lite högre varv på din manick än på nått sketet grusband åt Sandvik nånstans.....

Ska du balansera det o.sv hade jag svetsat utan snack, tråkigt kanske om allt förskjuter sig o.sv på axeln och du får balansera om, men vad vet jag? :tungan

Hur funkade det med högre varvtal på "GAY" lagrena då? Dom är väl inte direkt konstruerade för annat än typ "sketna" transportörer och annat industri trams? Dom har väl även sån däringa "sfärsk" jadda jadda, (byta lager i bocken utan att pressa ur dom).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njaaaa! Riktigt så "klok" är jag inte! ;)

Lagret ser alltså ut likadant som det anderson turbo har. MEN sen har man en extra låsring som låser fast om lagret med en excenterlåsning. Axeln centrerar alltså i lagret och det är bara låsringen som excenterlåser. Sen låser man stoppringen med 1 liten stoppskruv för att att den inte ska lätta.

Har för mig att dom lagrena kallas...ja just det "GAY" lager, på riktigt alltså... =)

Vore roligt att se en bild på detta. Jag har aldrig hört talas om en exenterlåsning för att centrera en axel på lager. Jag kan ha fel men skulle uppskatta en bild på arrangemanget.

I maskinelement med spänningsväxlingar, tex roterande axlar och lastbilsramar är det normalt tabu att svetsa öht. Vid utmattningsberäkningar lär man sig hur många vilkor som ska vara uppfyllda för att en svets ska bli godkänd vid maskinelement med teckenväxling på spänningen. Jag vet som sagt att undantag förekommer, men då måste man känna alla material och dimensioner, ngt jag inte tycker att du har förhört dig om. Här hamnar dessutom svetsfogen och den värmepåverkade zonen i den mest påkänka axeldelen, ytan.

Jag förväntar mig även att du lägger upp en bild/dokument på vad du påstår är ett "GAY-lager" :D

Jag vill bara att Peter ska få detta rätt.


/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då fasade man av gavlarna med ca 45 graders vinkel både på insida och utsida redigt. Säg att gaveln var gjord i 20-30 mm plåt så fasade man ur ungefär hälften av godstjockleken.

Sen svetsade man allting med "rörsvetsen" typ 250-300 amp.....

Ingen risk för utmattningssprickor där iaf. Men ja, det är ju lite högre varv på din manick än på nått sketet grusband åt Sandvik nånstans......

Jag skulle aldrig rekommendera ngn att svetsa mot en axel som håller en roterande maskindetalj på 300 kg+ som ska snurra uppåt 4000 rpm utan att veta vad det är för stål i axel och tillsatsmaterial. Det är ett licensuppdrag som fodrar att svetsaren känner alla material + tillsatsmaterial, om man ska stå för förbandet över tid.

Vi är nog av olika skolor. Eller också kan du mycket mer om detta än jag, och då ska jag knäppa läpp :D
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En sån däringa " puckad " tangentbordshållare hehe

Valnöt tillverkad av Pucken , Men den blev svartbetsad för att passa bättre i miljön
 

Bifogat

  • Bild 067.jpg
    Bild 067.jpg
    67.5 KB · Visningar: 272
  • Bild 068.jpg
    Bild 068.jpg
    128.8 KB · Visningar: 231

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu börjar det bli dags att jaga Undercentral ( 3fas ) med kontaktorer

på din skena samt hitta på nå bra manöverknappar för fläcktarna+

Hjulbasmanövrering ( fram å back) Bänkstyrningen följer väl med i kittet kan
jag tänka

Jag tänkte placera dessa knappar i gavlarna på tangentbordshållaren

Strömförsörjning , alla data kablar ( usb med hub ) mm

Allt gömmes i tangentbordet ( rostfritt lock under) kablarna i röret 2,5"


Vill även ha tag på sån där kontors skena (alu) som man kan sätta diverse uttag i samt dra kabel

tips välkomnas ( svindyra dom däringa)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag har inte lusläst tråden. Den är lite lång :)

Jag antar att du inte maskinbearbetat funktionsytorna till lagerbockarna och därför använder Y-lager.
För att få din axel centrerad så bör du använda klämkopplingar till axeln.
Kolla på sid 55. http://www.skf.com/files/597535.pdf

När jag konstruerade lite experimentutrustning till Tetra Pak som skulle snurra med 50 000 rpm så balanserade vi till 10 g*mm. Så noga behöver inte balanseringen på en lågvarvig axel vara, men ju bättre balansering desto mjukare gång och mindre slitage.

Hur tänker du plocka ut vridningen av axeln? Många använder ju trådtöjningsgivare men nackdelen är att man måste ha svivlar och skit.

Titta lite på metglass. Det ger mer än 100 000 ggr nogrannare resultat än trådtöjningsgivare, är lättare att applicera och kräver inga svivlar.

I övrigt är det ett snyggt bygge :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top