Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, en tanke som slog mig.........vad tror du om att pilla upp gaffelns dammskydd, klippa till en sträng tvättsvamp, doppa den i olja, linda runt svampen runt gaffeln ovanför packboxen och på med dammskyddet igen?

Nu först fattade jag att ditt inlägg kanske var menat till mig :trögo. Du menar att oljan gör att gaffeltätningarna inte fastnar? Har aldrig tänkt på det, men det låter rimligt. Händer det att tätningarna fastnar på hojar som står stilla länge?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Fastnar vet jag inte. Men torkar och spricker med tiden lär de göra. Tror det var det VS åsyftade.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fastnar vet jag inte. Men torkar och spricker med tiden lär de göra. Tror det var det VS åsyftade.

Jaha, okej. Det räcker inte att fjädra/gunga gaffeln upp- och ned lite då och då?


---


Hade jag tänkt innan jag postade, hade det varit självklart att det inte hjälper mot uttorkning. Var fortfarande kvar i fastna-på-innerbenet-tänket...
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jaha, okej. Det räcker inte att fjädra/gunga gaffeln upp- och ned lite då och då?


---


Hade jag tänkt innan jag postade, hade det varit självklart att det inte hjälper mot uttorkning. Var fortfarande kvar i fastna-på-innerbenet-tänket...


Det är väl en kombination av båda, packningen torkar fast samtidigt som dom också blir spröda. Men i första hand för att inte packningen ska torka. Det bästa är ju att gunga på hojen lite då och då, men har man inte möjlighet till det(eller ids) så kan man ju faktiskt hjälpa till genom att slänga in en oljig bit tvättsvamp under dammskyddet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är väl en kombination av båda, packningen torkar fast samtidigt som dom också blir spröda. Men i första hand för att inte packningen ska torka. Det bästa är ju att gunga på hojen lite då och då, men har man inte möjlighet till det(eller ids) så kan man ju faktiskt hjälpa till genom att slänga in en oljig bit tvättsvamp under dammskyddet

Okej, ja det låter ju rimligt. Antar att det är gaffelolja som gäller då, eller? Och vad händer om (eller snarare när) man glömt kvar svampsnutten vid nedslaget efter första uiiilin? :va
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Händer väl inget mer än att uiiilin blir en oiiiilin? :)
Oljan spelar nog ingen roll vad det är....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Händer väl inget mer än att uiiilin blir en oiiiilin? :)
Oljan spelar nog ingen roll vad det är....

...oiiiilin, ja... :hihi


Kommer jag till skott får det bli gaffelolja.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu står jag i valet och kvalet... :gnissla
För ett halvår - ett år sen snubblade jag över en TT 600 av senare årsm, och tror den finns kvar. Visst, den var ett "objekt" för lättare restaurering, varav det tyngsta momentet skulle bli att ramen kräver blästring och (pulver?) lack för att bli tittsnygg.
Men en TT stämmer ju inte alls med min "en-hoj-av-varje-generation"-samling som nu innehåller två spår - XT och R6? Nej det gör den inte. Eller jo, faktiskt. Det är en Yamaha thumper, och den har kick. Och de såldes röd/vita, ett krav.:kär

Okej, kör jag nu vidare på stickspåret TT 600 så finns det lite grovt räknat två generationer; TT med trumbroms fram, och TT med skiva. Man skulle absolut kunna räkna in TTR 600 i TT-familjen också, vet inte varför den fått ett ”R” tillagt. Som tur är är jag nästan säker på att det finns en fin lågmilare ett samtal bort, då har jag i såfall två TT.

Tyvärr är inte TT-linjen komplett utan en TT 500, men där går nog gränsen för vad jag kan snoka rätt på. Jag vet inte ens om de såldes i Sverige. De TT 500 i fint skick finns nog redan hos samlare och en sån hoj skulle inte kännas kul att köpa. Jag vill ju själv vara en del i lyftet från halvtaskigt till underbart skick!

Hur ska jag göra, jag har inte hur mycket plats som helst att ställa dem på heller? :va
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
TTR:en jag skrev om i förra inlägget var tyvärr såld, så än går jag på enbart XT. Jag har en liten lucka jag borde täppa till med en XT 600 1984-86 43f, eller ännu hellre med en Ténéré av samma årsmodeller.
Självklart skulle en röd-vit naturligtvis stå högst i kurs, men jag skulle inte backa för en blå just i fallet Ténéré. :tungan
XT 600 Ténéré 1VJ 4.jpg


Hittade de här YT-klippen, en sann njutning som Yamaha-älskare!
https://www.youtube.com/watch?v=V_B-k1cf-Ws
Det saknas dock en viktig pusselbit: XT 550 är ju för tusan inte med, hur kan han ha missat den?! :va

https://www.youtube.com/watch?v=OBQIyPi3XVk

Killen har gjort likadana bildspel med alla japanska märken samt KTM. Sök på The Motocross vault och bland alla stadioncross-klipp hittar ni godbitarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu börjar det se riktigt mysigt ut på klubben, som en bättre utställningshall:
037.JPG

Den uppmärksamme lägger märke till två saker:
Dels fattas cutsen på -05:an som är på lack, och dels fattas ju -00:an. Jag har inte sålt den, hemska tanke, men jag tyckte att de två rödaste R6:eek:rna kunde matcha varann bättre på podiet.

Vänder man sig åt andra hållet ser man de andra snyggingarna:
029.JPG

Tanken som saknas på 500:an är på lack och 550:ns sadel är och får ny klädsel.


Nu får jag tyvärr bara plats med några hojar till, så jag ska verkligen försöka komma fram till vilka som "fattas" i min lilla kull, vilka cyklar jag ska leta efter i fortsättningen.
Tack alla klubbkamrater för insatsen med mina gullegrisar! :tummenupp
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Nu börjar det se riktigt mysigt ut på klubben, som en bättre utställningshall:
View attachment 416527

Den uppmärksamme lägger märke till två saker:
Dels fattas cutsen på -05:an som är på lack, och dels fattas ju -00:an. Jag har inte sålt den, hemska tanke, men jag tyckte att de två rödaste R6:eek:rna kunde matcha varann bättre på podiet.

Vänder man sig åt andra hållet ser man de andra snyggingarna:
View attachment 416528

Tanken som saknas på 500:an är på lack och 550:ns sadel är och får ny klädsel.


Nu får jag tyvärr bara plats med några hojar till, så jag ska verkligen försöka komma fram till vilka som "fattas" i min lilla kull, vilka cyklar jag ska leta efter i fortsättningen.
Tack alla klubbkamrater för insatsen med mina gullegrisar! :tummenupp

Så trevligt det där ser ut.:tummenupp
Är säkert 15år sedan man var nere i Eran klubb lokal sist.
Ser ut som det är dags för ett stuidebesök.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Så trevligt det där ser ut.:tummenupp
Är säkert 15år sedan man var nere i Eran klubb lokal sist.
Ser ut som det är dags för ett stuidebesök.

Men tja, det var inte igår! Jaså är det så länge sen? Ja, åren trillar iväg rätt snabbt tyvärr, m en du är absolut välkommen ner. Vi ska väl ha en liten sittning vad det lider och det kan ju sluta hursomhelst, som du vet... :fyllisar:crash:öl:zpy
 
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Jäklar!!! Vad läckert det blev!!! :tummenupp Säg till när det blir sittning! :banana :fyllisar

Nu börjar det se riktigt mysigt ut på klubben, som en bättre utställningshall:
View attachment 416527

Den uppmärksamme lägger märke till två saker:
Dels fattas cutsen på -05:an som är på lack, och dels fattas ju -00:an. Jag har inte sålt den, hemska tanke, men jag tyckte att de två rödaste R6:eek:rna kunde matcha varann bättre på podiet.

Vänder man sig åt andra hållet ser man de andra snyggingarna:
View attachment 416528

Tanken som saknas på 500:an är på lack och 550:ns sadel är och får ny klädsel.


Nu får jag tyvärr bara plats med några hojar till, så jag ska verkligen försöka komma fram till vilka som "fattas" i min lilla kull, vilka cyklar jag ska leta efter i fortsättningen.
Tack alla klubbkamrater för insatsen med mina gullegrisar! :tummenupp
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jäklar!!! Vad läckert det blev!!! :tummenupp Säg till när det blir sittning! :banana :fyllisar

Ja, visst blev det bra?! Lite skillnad mot de senaste nitton åren med maskeringsnät upphängt i taket. Och visst, jag tjoar i när det är dags för tagn... host, jag menar tittning host host... :glömdet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack så mycket!

Det var lite tricksigt att få upp hojarna, men en lyft och massor av muskler var lösningen. Först var det -02:an:
006.JPG007.JPG011.JPG
Kameran suger, jag vet...

Och så -05:an:
015.JPG018.JPG019.JPG

Tillslut stod de där och jag är helnöjd! :)

038.JPG
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Men tja, det var inte igår! Jaså är det så länge sen? Ja, åren trillar iväg rätt snabbt tyvärr, m en du är absolut välkommen ner. Vi ska väl ha en liten sittning vad det lider och det kan ju sluta hursomhelst, som du vet... :fyllisar:crash:öl:zpy

Låter trevligt med en liten sittning.
Tiden då jag var där nere ibland var de åren man åkte på Lelleträffen. :rock
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte riktigt ett ex men på trådskaparens uppmaning slänger jag upp några bilder på en av mina tre "polkagrisar", 1984 XT600Z Ténéré.

Mekaniskt helt OK men lite medtagen utseendemässigt :D
Tänkte jag skulle provstarta efter ca 5månaders stillestånd, gick i gång på andra kicken, älskar den där hojen :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top