Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...som att byta upp sig från en flottig anställd på Donken till Kate Beckinsale.

:skrattaåt :rofl
Målande beskrivning, bravo!

Åter till allvaret.
Tänk när du får tio eller tjugo års perspektiv på ditt hojägande, gissa hur mycket du kommer ångra försäljningen av Duccen?! Nej, du måste köpa på dig en 996 medan det ännu finns fina ex kvar. Bara för att ha liksom..: "-Den åkte farfar på när han var ung."
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tanken var att besikta R6:eek:rna för att de ska köras en runda senare. Hade därför fixat besiktning för alla tre i måndags.
Den enda som startade var den som aldrig startats i min ägo. -00:an har ju stått i närmare två år, utan soppa i varken tank eller förgasare. I med en skvätt färsk soppa och ett tryck på knappen; Brumm brumm brumm...
På de andra två hade jag visst inte varit så noga med att ladda batterierna under året de stått, så de tvärvägrade. Naturligtvis hade jag dragit ut på provstarten så länge som möjligt, så det hann bli torsdag kväll, dan innan midsommar = stängt överallt.

Först nån timme innan bes.tiden försökte vi kabla igång -05an och den hoppa igång direkt och gick i 1 minut innan den tvärdog. Aja...
Avbokade alltså -02an och -05an. En stund innan -00an skulle infinna sig kom en regnskur, gjorde ett snabbt överslag; 2 km i regn = 2 timmars putsande. Avbokade den också.

Istället drog jag raskt iväg till (hoppas inte Xmax läser det här) Biltema för inköp av två batterier http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=80833.
DSCN0834.jpg

Till mitt försvar varför jag inte handlar orginal vill jag säga att mina hojar kommer stå still åtminstone ett år mellan startillfällena, vilket säkert kommer ha ihjäl ett finbatteri för 1500:- minst lika snabbt som ett fulbatteri från BT. Så det så!

Nu är det bara att ragga tre nya besiktningstider.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Istället drog jag raskt iväg till (hoppas inte Xmax läser det här) Biltema för inköp av två batterier

Jag vet inte vad jag ska säga... Är mållös!

Återkommer när den värsta chocken lagt sig. Kan nog ta ett tag.

Ujujuj :4skrika:brinnerup:gråta:confused::va:mad:

:rolleyes:
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vet inte vad jag ska säga... Är mållös!

Återkommer när den värsta chocken lagt sig. Kan nog ta ett tag.

Ujujuj :4skrika:brinnerup:gråta:confused::va:mad:

:rolleyes:

När saker vi inte gillar dyker upp, så gör som vi gör här i Sverige; Knyt nävarna hårt i fickan och gnissla tänder ett tag! Har funkat i alla tider och funkar nog nu med. :tummenupp
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
När vi ändå håller på och svär i Kyrkan... (Det är ju ingen MC)

För ett tag sedan var jag iväg och tittade på ett sedan länge stående, icke startande, lite tillbucklat och dammigt objekt.
Det gick såklart inte att motstå. Så numera är jag (återigen) ägare till en Svart/Röd Yamaha Dt 50 Mx.

Världens coolaste moppe, som världens Coolaste MiniXmax :yoparty rullade runt med när det begav sig. En precis likadan i alla fall.

Ett ex som jag nu har närkontakt med igen.

DT.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När vi ändå håller på och svär i Kyrkan... (Det är ju ingen MC)

För ett tag sedan var jag iväg och tittade på ett sedan länge stående, icke startande, lite tillbucklat och dammigt objekt.
Det gick såklart inte att motstå. Så numera är jag (återigen) ägare till en Svart/Röd Yamaha Dt 50 Mx.

Världens coolaste moppe, som världens Coolaste MiniXmax :yoparty rullade runt med när det begav sig. En precis likadan i alla fall.

Ett ex som jag nu har närkontakt med igen.

View attachment 409146
Vad kul, den ser ju ut att ha potential?! Ser fram emot en uppföljare till polkagristråden! :tummenupp

Man ser (även om bilderna är sådär...) ganska tydliga släktdrag hos din DT-moppe, min DT 125 och XT 500:
DSCN0821.jpgDSCN0823.jpg
 

Bifogat

  • DSCN0822.jpg
    DSCN0822.jpg
    244.9 KB · Visningar: 96

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ja det släktskapet är ganska tydligt.

Min XT 600 E har även den en hel del som påminner om denna DT. Mätaren t.ex. Skalan går väll lite längre på XT:n. Men är av samma typ som på DT. Knapparna för ljus och blinkers är också väldigt lika.
Tror nog jag ska kunna få fart på denna. Och putsa upp den lite.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Härom veckan blev R6:eek:rna äntligen besiktade, dock inte utan krångel den här gången heller!

Först lite bakgrund:
I början av juli ringde jag för att försöka få tid för alla tre samma dag vilket skulle vara smidigt eftersom jag måste låna in chaufför. Mannen i Opus-bokningen kunde inte se annat än att jag skulle bli tvungen att vänta ända tills nu, ungefär. Han lovar iallafall att skicka ett mejl till stationen i Nyköping.

Tro det eller ej, men ett par timmar senare ringer en kille upp och när jag förklarat min situation (att jag har tre hojar och inte kan köra själv) föreslår han storslaget att jag ska komma dit med alla tre så tar de hand om dem i mån av tid under veckan. Att de kunde stå kvar på stationen nattetid var självklart. Det är så man blir varm i hela kroppen... :)

På måndagen ska de köras ned till bilprovningen och inlånad chaufför startar upp för att ställa ut dem på garageplanen. Var det tänkt. Det visar sig att endast ett av de två nya Biltemabatterierna har tagit emot laddning. Alltså körs bara två R6:eek:r iväg, medan jag måste krångla mig in i bilfan och repa iväg sex mil till närmaste BT, skiiit! :huvet

Det ny-nya batteriet blir laddat tills på onsdagen då ett nytt försök att få ner -05:an till Opus. Nästan samtidigt ringer man och berättar att -00 och -02:an är klara för två år framåt. -05:an blir klar på fredan, perfekt!
Jag tackar för att de löste allt så smidigt för mig och jag frågar om det är okej att jag sparar direktnumret till honom; "Självklart, hör av dig bara!" Personal med rätt inställning gör att det t.o.m. ska bli lite kul att besikta nästa gång, tack Opus! :Bugar

bild 1.JPG
Fotot taget av samma eminente Emil som körde ner hojarna till besiktningen.
--------

Såhär i efterhand känns det som att det inte var så bråttom egentligen, det är ju ganska mycket kvar av sommaren. Nu väntar vi bara på en dag med lite mer rimliga temperaturer, dvs under 30 plus och en kväll med det där mjuka härliga fotoljuset.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ibland blir man glad!

I nån vecka nu har jag dreglat över Kedo-katalogen (http://kedo.com/), en enorm godisbutik med allt, verkligen allt till Yamahas enstånkor. Hit kan man t.o.m. skicka sin trötta XT-motor på helrenovering. Det kostar visserligen 30-35 lax, men se det som en investering. :)
Beställde lite nya kläder till 500:an; styre, baklyse, framstänka, sidokåpor och dekaler till dem, och lite annat småjox. Tre dar till dörren, dessutom till rena Ebay-priserna!

Hojen kommer bli bra mycket snyggare genom att bara byta de här delarna, men fortfarande läcker motorn olja och tanken måste bucklas ut och lackas. Ska ta tag i det senare i höst.

Det bär mig lite emot att inte handla lokalt, men just i fallet med XT 500:an är den så gammal att plast och vissa chassidelar slutat tillverkats och den handlare som ställer sig och dammsuger Ebay och hela eftermarknaden i jakten på några hundringar i vinst, tror jag inte finns. Det är mitt motiv för Kedo.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Förra veckan var R6:eek:rna ute och blev fotade, en trevlig kväll inför vilken jag helförsäkrat alla tre. Idag fick jag tre brev från Folksam med försäkringsbeskeden för var och en av de tre, inget konstigt med det. Däremot fick jag haksläpp delux när jag kollade helårspremien. Som man tror -00:an är billigast, men varför i h---e är -02:an fyrahundra spänn dyrare än -05:an?? :dummer

-00 8.800:-
-02 14.600:-
-05 14.200:-


-05:an borde va dyrast, eller? Någon får gärna förklara för mig vad jag missat. :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
-05:an borde va dyrast, eller? Någon får gärna förklara för mig vad jag missat. :va

Beror på vad bolaget räknar på. Hos Gjensidige skulle min nyare hoj vara billigare än min äldre, precis som för dig, med motiveringen att jag ägt den nyare längre. Lägre risk ju längre man ägt den enligt det bolaget, trots samma förare. Andra bolag räknar på annat sätt.

Logiskt? Det är en försäkringsdjungel som ständigt förändras...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Beror på vad bolaget räknar på. Hos Gjensidige skulle min nyare hoj vara billigare än min äldre, precis som för dig, med motiveringen att jag ägt den nyare längre. Lägre risk ju längre man ägt den enligt det bolaget, trots samma förare. Andra bolag räknar på annat sätt.

Logiskt? Det är en försäkringsdjungel som ständigt förändras...

Nej som sagt, väldigt ologiskt...

Nu har jag pratat med FB och enda orsaken han i telefonväxeln kunde se är att -02:an är två år nyare. Konstigt eftersom hojarna är tolv och fjorton år gamla, de har inte ens passerat ett jämt femtal år, som 10 eller 15. Men tydligen sätter Folksam en gräns vid tretton år.


När jag kollade lite noggrannare på förs.beskedet såg jag dessutom att -05:an står som "Ej sportmodell". Märkligt, men förmodligen skulle den då vara dyrare än -02:an. Valde dock att hålla tyst om det.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej som sagt, väldigt ologiskt...

Nu har jag pratat med FB och enda orsaken han i telefonväxeln kunde se är att -02:an är två år nyare. Konstigt eftersom hojarna är tolv och fjorton år gamla, de har inte ens passerat ett jämt femtal år, som 10 eller 15. Men tydligen sätter Folksam en gräns vid tretton år.


När jag kollade lite noggrannare på förs.beskedet såg jag dessutom att -05:an står som "Ej sport modell". Märkligt, men förmodligen skulle den då vara dyrare än -02:an. Valde dock att hålla tyst om det.

Jag har också en SportHoj som är "Ej sportmodell" hos Folksam (Bilsport utan MC försäkrar den naturligtvis inte! :)) men jag har dubbelkollat så jag har en försäkring som gäller. Träligt att betala en premie annars...

Men logiken hos bolagen kommer jag nog aldrig att förstå...
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Den visade sig inte vara helt hopplös i alla fall. För nu är det icke startande objektet, plötsligt en startande moped. Som dessutom går jättefint.

Vad var felet som gjorde att den inte startade innan? ( jag drömmer om en 1988 Blå DT50MX)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den visade sig inte vara helt hopplös i alla fall. För nu är det icke startande objektet, plötsligt en startande moped. Som dessutom går jättefint.

När kommer bilderna på skönheten och funkar allt, både mekaniskt och elekriskt? Det var väl separatsmörjning på DTmx, törs man lita på den efter trettio (?) år?
Antar att den är i orginalutförande för att passa sin ägares något stränga syn på pimpade "vrak"?

Det är nåt som skulle vara riktigt kul, att hitta en likadan moppe som man for omkring på. Hm, nu blev jag också sugen! Jag hann med 600 mil med FS1:an det året. :)
Får nog börja hänga över Blocket/Moped...
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Vad var felet som gjorde att den inte startade innan? ( jag drömmer om en 1988 Blå DT50MX)

Förre ägaren hade kört moppen för egen maskin till garaget, där den sen blev stående i 4-5 år.
Ingen dränering av förgasare och tank. När moppen tillslut stod för mycket ivägen och skulle säljas, gjordes ett startförsök. Tanken var då tom. Ny bensin tankades i men det hjälpte inte. Därefter hamnade den hos mig.
Chansade på att det var den gamla soppan som ställt till det. Så jag plockade av och isär förgasaren. Tvättade den med ny bensin. Blåste den med tryckluft och hälde i oljeblandad bensin i tanken. 30-40 minuter senare var förgasaren på plats igen och startförsök gjordes. Efter kanske 10 kickar kom första livstecknet. Motorn tände och hostade till :)
Nån kick till, och motorn startade, för att dö strax igen. Så höll det på ända tills hela soppamatningen vart genomfylld. Sen startade den och gick, och gick och gick. Denna har till och med stabil och fin tomgång. Något jag minns att "orginalet" inte riktigt hade.


När kommer bilderna på skönheten och funkar allt, både mekaniskt och elekriskt? Det var väl separatsmörjning på DTmx, törs man lita på den efter trettio (?) år?
Antar att den är i orginalutförande för att passa sin ägares något stränga syn på pimpade "vrak"?

Det är nåt som skulle vara riktigt kul, att hitta en likadan moppe som man for omkring på. Hm, nu blev jag också sugen! Jag hann med 600 mil med FS1:an det året. :)
Får nog börja hänga över Blocket/Moped...

Separatsmörjning stämmer bra. Förre ägaren hade blandat direkt i tanken då han inte litade på systemet. Så jag gjorde likadant. Men allt finns kvar så det separata oljesystemet ska funktionstestas och går det så vill jag hellre ha den så, än att blanda själv.

Orginal är den så långt jag kunnat se. Dock sliten på sina håll. Men så har den gått nära 4000mil också. Det enda som inte är orginal är drevningen på den. Men drivpaketet är sopslut, så snart har den orginaldrevning igen.
Mekaniskt går den nu väldigt bra. Elektrisk är det sämre. Framlampan lyser ej. Baklampans bromsljus fungerar. Men när man släpper bromsen, slocknar hela lampan.

En annan riktigt spännande, men lättåtgärdad defekt var att någon tidigare ägare monterat av blinkersen på den. Så långt var det väll ingen fara. Men de främre blinkersen sitter på samma bult, som också håller övre fästet till gaffelbenet. Den bulten hade ej monterats tillbaka. Gaffelbenet satt med andra ord enbart fast i det undre fästet. Hade kunnat bli onödigt spännande om någon råkat braka över en trotoarkant eller liknande...

Nån bild dyker nog upp. Och självklart ska du ha en Fs1. Innan DTn så han jag avverka en Suzuki K50, vilken är mycket lik fs1. Jag fattade det inte då, men det är riktigt coola moppar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Förre ägaren hade kört moppen för egen maskin till garaget, där den sen blev stående i 4-5 år.
Ingen dränering av förgasare och tank. När moppen tillslut stod för mycket ivägen och skulle säljas, gjordes ett startförsök. Tanken var då tom. Ny bensin tankades i men det hjälpte inte. Därefter hamnade den hos mig.
Chansade på att det var den gamla soppan som ställt till det. Så jag plockade av och isär förgasaren. Tvättade den med ny bensin. Blåste den med tryckluft och hälde i oljeblandad bensin i tanken. 30-40 minuter senare var förgasaren på plats igen och startförsök gjordes. Efter kanske 10 kickar kom första livstecknet. Motorn tände och hostade till :)
Nån kick till, och motorn startade, för att dö strax igen. Så höll det på ända tills hela soppamatningen vart genomfylld. Sen startade den och gick, och gick och gick. Denna har till och med stabil och fin tomgång. Något jag minns att "orginalet" inte riktigt hade.




Separatsmörjning stämmer bra. Förre ägaren hade blandat direkt i tanken då han inte litade på systemet. Så jag gjorde likadant. Men allt finns kvar så det separata oljesystemet ska funktionstestas och går det så vill jag hellre ha den så, än att blanda själv.

Orginal är den så långt jag kunnat se. Dock sliten på sina håll. Men så har den gått nära 4000mil också. Det enda som inte är orginal är drevningen på den. Men drivpaketet är sopslut, så snart har den orginaldrevning igen.
Mekaniskt går den nu väldigt bra. Elektrisk är det sämre. Framlampan lyser ej. Baklampans bromsljus fungerar. Men när man släpper bromsen, slocknar hela lampan.

En annan riktigt spännande, men lättåtgärdad defekt var att någon tidigare ägare monterat av blinkersen på den. Så långt var det väll ingen fara. Men de främre blinkersen sitter på samma bult, som också håller övre fästet till gaffelbenet. Den bulten hade ej monterats tillbaka. Gaffelbenet satt med andra ord enbart fast i det undre fästet. Hade kunnat bli onödigt spännande om någon råkat braka över en trotoarkant eller liknande...

Nån bild dyker nog upp. Och självklart ska du ha en Fs1. Innan DTn så han jag avverka en Suzuki K50, vilken är mycket lik fs1. Jag fattade det inte då, men det är riktigt coola moppar.

Det här tycker jag är såå läckert! Jag menar att det måste ju ändå vara en del år sen du åkte runt på en DT, att då återse en likadan och få gosa med kan jag tänka mig är himla mysigt. Jag skulle vilja göra likadant och ser fram mot att få läsa om uppfräschningen. Och det var en jäkla tur att gaffelbenet satt fast i nåt i allafall!


Din XT har vi inte fått se mycket av, hur står det till med den? Hoppas att den körs som det var tänkt, d.v.s. med en kvast av grus efter sig. :yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top