Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har man för mkt effekt så går kulan rakt genom djuret och kulan fortsätter med massor av anslagsenergi. Har man en "svagare" kula som stannar i djuret så är all energi kvar i djurkroppen. Jag vill påstå att lagom kaliber är bättre än för stor.

Är jag bara ute o cyklar eller kan det ligga nåt i ovanstående uttalande?

Genomskott ger dubbla antalet hål i påsen, så lite cyklar du allt under förutsättning att samma energi överförs till kroppen.:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det går ju faktiskt ha två Klass 1. ;) Jag har en 6.5x55 och en .30-06 i skåpet. Min -06:a sparkar som ett helvete när man sitter ner med stöd. Stående är den som en mjuk smekning tack vare en bra stock.



Välj en kula som överför energin i djuret och inte bara passerar igenom. Kula efter kaliber och vilt. :)

Samtidigt så är det ju lite underligt att man jagar "farligt vilt" med helmantel i Affrikat.. Där om någonstans lär man ju vilja ha in energin i djuret..

Afrikanskt vilt förstår sig inte på anslagsenergi....
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Det går ju faktiskt ha två Klass 1. ;) Jag har en 6.5x55 och en .30-06 i skåpet. Min -06:a sparkar som ett helvete när man sitter ner med stöd. Stående är den som en mjuk smekning tack vare en bra stock.



Välj en kula som överför energin i djuret och inte bara passerar igenom. Kula efter kaliber och vilt. :)

Samtidigt så är det ju lite underligt att man jagar "farligt vilt" med helmantel i Affrikat.. Där om någonstans lär man ju vilja ha in energin i djuret..

Nu är ju inte jag någon expert på Africa jakt eller har någon som helst erfarenhet av de men jag läste ganska mycket på internet om de i vintras eftersom jag råkade spontanköpa en klassisk Safari bössa .
375 H&H mest för att de är kul ! Vad jag ska ha den till får framtiden utvisa men en orsak till att man jagar med helmantel är att de farliga viltet där faktiskt är farligt ! Rent av livsfarligt så om man behöver penetrera
pannbenet på en anfallande Buffel t.ex kan helmantel vara bra !

Sen är ju "hjortarna" där nere ända upp emot 1 meter breda och som skäggot skrev här så ger genomslag 2 hål som blöder ! Kortare flykt sträcka helt enkelt om någon flyktsträcka över huvud taget !
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nytt skåp. 10 cm till på bredden och höjden men det känns enormt! Skönt med tanken på hur hög kikarfält riggen är.

uploadfromtaptalk1429299877634.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det inte bara att riva ut kassa hyllor och ersätta med egna?
Eller ha två skåp då, om man har plats.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Äre bra hyllor? Mitt sp88 lämnar lite att önska med sina skithyllor.

Dom är i stål och verkar vara nog stabila för mycket ammo, men kan återkomma senare. Tur att man inte köpte SP88 som alla rekommenderar. Verkar som jag plussar 1 000 spänn på att byta upp mig också. Beggat ftw.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Dom är i stål och verkar vara nog stabila för mycket ammo, men kan återkomma senare. Tur att man inte köpte SP88 som alla rekommenderar. Verkar som jag plussar 1 000 spänn på att byta upp mig också. Beggat ftw.

Jag tycker att sp88 är smäck, men det är min åsikt, hyllorna passar dåligt och bågnar för lite vikt så att ja.

Smäck som sagt, kunde tro att det var tillverkat i Kina.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ja, det är en långt ifrån optimal konstruktion. Funderar på att enbart förvara skjutvapen inne i skåpet och skaffa något annat till ammo och prylar.

Min tanke från början.
Jag köpte ett skitlitet skåp som just nu får förvara vapen. Men min tanke var hela tiden att skaffa ett större och endast använda detta lilla till ammo mm.
Tror det är det bästa ur två världar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Min tanke från början.
Jag köpte ett skitlitet skåp som just nu får förvara vapen. Men min tanke var hela tiden att skaffa ett större och endast använda detta lilla till ammo mm.
Tror det är det bästa ur två världar.

..fast ammo måste inte vara inlåst i ett säkerhetsskåp heller. Ska försöka hitta ett låsbart plåtskåp i lämplig storlek att peta in knallen i.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
..fast ammo måste inte vara inlåst i ett säkerhetsskåp heller. Ska försöka hitta ett låsbart plåtskåp i lämplig storlek att peta in knallen i.

Nä min ammo står inte inlåst i vapenskåpet nu heller.

Men barnen blir större och klåfingrigare. Då kan det vara skönt med ett redigt skåp. Sen kan det ju hända att efter IPSC kursen kan det komma in flera vapen än vad man behöver för jakt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Får tuppjuck på detta med att välja sikte. När blir det för mörkt för ett med 24mm öppning? Räcker det med molnigt väder och man står under en tall? Har ju ett skapligt högförstorade så ska man bara ha ett till är det väl rimligt med en så litet som möjligt?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ska du ha det enbart på vak så är ju ett med fast förstoring oftast bättre på ljusgenomsläpp än variabel motsvarighet.

Har aldrig upplevt några av mina att vara "för mörka" på dagtid ens under en tall. ;)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hittade patronhållare till rappelbössan idag, gott snack. :banana
 

Bifogat

  • DSC_0119.jpg
    DSC_0119.jpg
    925.4 KB · Visningar: 85
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top